آخرین اخبار

اختلافات ديپلماسي 3مدرسه ايراني در امارات را تعطيل کرد علمي

اختلافات ديپلماسي 3مدرسه ايراني در امارات را تعطيل کرد

  بزرگنمايي:

چه خبر - کنکور 98 تفاوتي با کنکور 97 ندارد

سيد محمد بطحائي وزير آموزش و پرورش در افتتاحيه نشست پاياني هشتمين دوره مجلس دانش آموزي با بيان اينکه انحصار آموزش زبان انگليسي در مدارس کار درستي نيست، افزود: بر اساس دستورالعمل شوراي عالي آموزش و پرورش زبان‌هاي خارجي تدريس شده در کشور در مقاطع متوسطه اول و دوم، انگليسي، فرانسه، آلماني، روسي و اسپانيايي هستند، تلاش ما اين است که اگر تعدادي دانش آموز به هر دليلي علاقمند به يادگيري زبان دوم آلماني، روسي و ... باشند اين امکان را براي آنها ايجاد کنيم.
وي با تاکيد بر اينکه ما بايد زمينه توسعه ساير زبان‌هاي خارجي به ويژه روسي را در مدارس کشور فراهم کنيم اظهار کرد: در جريان سفر اخيري که به کشور روسيه داشتم طي گفت‌وگوهاي انجام شده در تلاش هستيم تا اين توافق ايجاد شود که زبان فارسي نيز در مدارس کشور روسيه به عنوان زبان دوم تدريس شود. همچنين مباحثي در کتاب‌هاي درسي مدارس کشور روسيه براي آشنايي با فرهنگ ايراني قرار داده شود.

حذف کنکور در آينده‌اي نزديک به سرانجام مي‌رسد

وزير آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به آخرين وضعيت طرح حذف کنکور در کشور نيز تصريح کرد: به نظر مي‌رسد طرح حذف کنکور در آينده‌اي نزديک به سرانجام برسد و ما در حال رسيدن به نقطه مشترکي بين دستگاه‌هاي دخيل در اين موضوع هستيم. با اين وجود براي دانش آموزان مقطع پيش دانشگاهي حاضر هيچ تغييري در کنکور 98 به غير از آنچه در سال جاري اتفاق مي‌افتد به وجود نخواهد آمد و کنکور 98 هيچ تفاوتي با کنکور 97 نخواهد داشت.

آموزش و پرورش نمي‌تواند در مديريت سياسي وارد شود

بطحائي در ادامه با اشاره به تعطيلي سه مدرسه ايراني در کشور امارات نيز گفت: بخش عمده‌اي از مشکل کشور ما با امارات به دليل اختلاف در ديپلماسي اين دو کشور است و آموزش و پرورش نمي‌تواند در مديريت سياسي وارد شود.
وي با بيان اينکه بخشي از اختلال ايجاد شده به دليل نارسايي در روابط ديپلماتيک و حمايت امارات از سياست‌هاي توسعه طلبانه عربستان در منطقه و جنايات اين کشور در يمن است، افزود: مجموعه اين اقدامات باعث شده است تا کشور امارات سياست‌هاي انقباضي شديدي عليه ايران اتخاذ کند که پيامد آن اختلال در ادامه فعاليت مدارس ايران در کشور امارات بوده است.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه با وجود قدمت و سابقه طولاني مدت فعاليت مدارس ايراني در کشور امارات، سه مدرسه ايراني در اين کشور به بهانه‌هاي مختلف تعطيل شده‌اند، اظهار کرد: اميدواريم مشکل حقوقي که کشور امارات براي مدارس ما ايجاد کرده است را برطرف کنيم.
به گفته بطحائي، سياست حاکميت و دولت ايران استمرار فعاليت مدارس خارج از کشور با توجه به جمعيت زياد ايرانيان ساکن حاشيه خليج فارس است. همچنين نشانه‌هاي مثبتي براي بازگشايي مجدد اين مدارس گزارش شده است.

انتقاد وزير از بالا نبودن روحيه شادابي و نشاط در مدارس کشور

وزير آموزش و پرورش با انتقاد از بالا نبودن روحيه شادابي و نشاط در مدارس کشور گفت: آموزش و پرورش قصد دارد تا حرکت از مسير توسعه مهارت‌هاي شناختي را به سمت توسعه مهارت‌هاي فردي و اجتماعي تسريع کند.
بطحائي در افتتاحيه نشست پاياني هشتمين دوره مجلس دانش آموزي با بيان اينکه در آموزش و پرورش به دلايل مختلف مقاومت در برابر تغيير بسيار زياد است، افزود: اين پديده سازماني در بسياري از کشورها وجود دارد و مختص کشور ما نيست. ما براي کاهش اين مقاومت به ظرفيت تشکل‌هاي دانش آموزي و مجلس دانش آموزي نيازمنديم.
وي با اشاره به اينکه مجلس دانش آموزي نبايد تبديل به تشکلي تشريفاتي شود که سالي يکبار اعضاي آن دور هم جمع مي‌شوند، افزود: مجلس دانش آموزي ظرفيت عظيمي است که بايد به شکل کاربردي از آن براي تحولات آموزش و پرورش مبتني بر سند تحول استفاده کنيم.
به گزارش ايسنا، وزير آموزش و پرورش با تاکيد بر اينکه دوران دانش آموزي يکي از مهمترين دوران‌هاي مهم زندگي هر فرد است، تصريح کرد: در کشورهاي مختلف اين دوران از 6 تا 7 سالگي آغاز مي‌شود و آموزش و پرورش عمومي بين 11 تا 12 سال بعد به طول مي‌انجامد. هر چند در سال‌هاي اخير کشورهاي توسعه يافته سن آغاز تحصيل رسمي را کاهش داده‌اند و حتي به سه سالگي رسانده‌اند.
بطحائي با مطرح کردن اين سوال که اهداف آموزش و پرورش عمومي چيست؟ ادامه داد: پاسخ اين سوال سرآغاز فرآيند برنامه ريزي درسي است. بخشي از يادگيري، مهارت‌هاي شناختي است که کودکان بايد در مدرسه بياموزند. بخشي از اين آموزش آموختن قواعد، نوع ارتباط بين پديده‌ها، آشنايي با مفاهيم شناختي و ... است که اين بخش غالبا براي ادامه تحصيل در آموزش عالي مورد توجه است.
وي با بيان اينکه هدف مهارت‌هاي شناختي اين است که دانش آموزان بعد از مدت زمان تحصيل خود در مدرسه اين مباحث را در آموزش عالي پيگيري کنند، افزود: اين در حاليست که بخش دومي که در آموزش و پرورش همه کشورها مورد توجه است، گسترش و توسعه مهارت‌هايي است که افراد براي زندگي فردي و اجتماعي بيرون از مدرسه به آن احتياج دارند.

گسترش مهارت‌هاي فردي و اجتماعي دانش‌آموزان در دستور کار

وي با انتقاد از اينکه همه زندگي دانش آموزان نبايد محدود به دانشگاه و آموزش عالي باشد، اظهار کرد: ما بعد از دريافت ديپلم وارد زندگي اجتماعي مي‌شويم و براي اين مرحله جديد به مهارت‌هايي نياز داريم. يکي از اهداف آموزش و پرورش عمومي گسترش مهارت‌هاي فردي و اجتماعي است که در کشور ما بر اساس الگوي زندگي ايراني و اسلامي به کار گرفته مي‌شود.
وزير آموزش و پرورش با تاکيد بر اينکه در سال‌هاي اخير تمام نظام‌هاي آموزشي کشورهاي توسعه يافته بخش گسترش مهارت‌هاي اجتماعي را نسبت به گسترش مهارت‌هاي شناختي توسعه داده‌اند، تصريح کرد: به عبارت ديگر اين کشورها از حجم آموزش‌هاي شناختي خود کاسته و بر بخش آموزش مهارت‌هاي زندگي و اجتماعي افزوده‌اند. دليل اين مسئله اين است که پيچيدگي‌هاي مختلف زندگي در همه جوامع به سرعت رو به افزايش است.
وي با اشاره به اينکه متغيرها و عواملي که ما براي زندگي به آنها نياز داريم به سرعت در حال گسترش است،‌ گفت: جاي تمرين اين عوامل و مهارت‌ها در مدرسه است. نظام‌هاي جديد مدرسه را تبديل به يک «سالن تمرين» کرده‌اند.

دانش آموزان از آمدن به مدرسه حس خوبي ندارند


بطحائي با اشاره به اينکه آموزش و پرورش نوين در حال کنار گذاشتن تست فرمول‌ها و حافظه محوري است، توضيح داد: بايد مدرسه را تبديل به جايي کنيم که بچه‌ها با هم گفت‌وگو کردن را تمرين کنند و مهارت‌هاي کنترل خشم، رعايت حقوق ديگران، حفظ محيط زيست به عنوان ميراث گذشتگان، علاقه به کشور و ... را در آن بياموزند.
وي با انتقاد از کمبود روحيه نشاط و شادابي در مدارس کشور اظهار کرد: دانش آموزان ما از آمدن به مدرسه حس خوبي ندارند و به همين دليل هم هست که برخي از دانش آموزان با تعطيلي مدارس به دلايل مختلفي نظير آلودگي هوا، بارش برف و ... ابراز خوشحالي مي‌کنند، چرا که مدارس ما فضاي با نشاطي که دانش آموزان با اشتياق به آن بروند را ندارند.
وزير آموزش و پرورش يکي از دلايل نبود شادابي و نشاط را در مدارس انباشت مهارت‌هاي شناختي و حافظه محوري دانست و گفت: براي تسريع ايجاد اين تحول در آموزش و پرورش به شدت به تشکل‌هاي دانش آموزي نيازمنديم، چرا که آنها بستر مناسبي براي اين تغييرات هستند.
وي با اشاره به مقاومت در برابر تغيير به عنوان يک پديده سازماني توضيح داد: اين مقاومت گاهي آشکار يا پنهان و گاهي کم يا زياد است. به همين دليل يکي از مهارت‌هاي مديران استراتژيک اين است که بر اين مقاومت در برابر تغيير غلبه کنند.
وي با بيان اينکه انجمن اسلامي و بسيج دو تشکل مهم و قوي در آموزش و پرورش هستند ادامه داد: مجلس دانش آموزي به نوعي نمايندگي اين تشکل‌ها را نيز بر عهده دارند. توقع داريم برنامه منسجمي در معاونت پرورشي تنظيم شود تا براي اين تغيير مسير آماده شويم.
بطحائي با تاکيد بر اينکه تحول در آموزش و پرورش براي ما يک ضرورت است تصريح کرد:‌ اقدامات اخير مسئولين آموزش و پرورش براي تسريع اين تحول بوده است. همچنين اسناد تصويب شده در مجلس دانش آموزي مانند سند کاهش استرس نيز بايد ادامه پيدا کند.
وي با اشاره به اينکه آموزش و پرورش نهادي است که در آن 25 ميليون نفر از جمعيت 80 ميليوني کشور به نوعي با آن مرتبط هستند، گفت: در حال حاضر 13 هزار دانش آموز و يک ميليون و 700 هزار معلم شاغل و بازنشسته در اين سيستم وجود دارند که اين تعداد سرمايه عظيمي براي اين نهاد است.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

اينستاگرام يتيم شد

جزئيات کلاهبرداري جديد از تماس‌هاي خارجي

هک داووس و انتشار اسامي قاتلان خاشقجي

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

خاطره وزير ارتباطات از قهرمان زندگي‌اش

خودروي برقي لوکس ارزان قيمت در راه است

پرتاب اولين ماهواره 5G براي دسترسي به اينترنت

جهرمي: 350 هزار «آيفون» خاموش شد

دست نگه داريد؛ گوشي‌هاي تاشو ارزان مي‌شوند!

فيسبوک و اينستاگرام از دسترس خارج شدند

شکوفايي شارژ سريع و بي‌سيم

اضافه شدن ايموجي به پلاک خودروهاي استراليا

اولين سيم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

گوشي تاشوي سامسونگ، اپل را تهديد مي‌کند

آناليز آزمايش ادرار با گوشي هوشمند!

ايراني‌ها در موبايل؛ 30 برابر روزنامه، 9 برابر کتاب

همکاري هسته‌اي بيل گيتس با چيني‌ها به‌هم خورد

تندگويان: «موسسه فيلترينگ» باز کنيم

هوآوي بعد از اپل، محبوب‌ترين برند تلفن همراه

دوربين سه‌بعدي به آيفون‌هاي جديد مي‌آيد

گران‌ترين گوشي سامسونگ به 5G مجهز مي‌شود

فروش 100 هزار گوشي تنها در کمتر از 9 دقيقه

خودروي پليس 2020 فورد چشم‌ها را خيره کرد

قابليت جديد اينستاگرام در بخش دايرکت

تاثيرات آلودگي هوا بر دستگاه تنفسي

فيلترينگ تلگرام به دستور رييس جمهور تکذيب شد

خطرناک‌ترين نقطه تهران هنگام زلزله کجاست؟

واکنش وزير ارتباطات به قطع دائمي تلگرام و اينستاگرام

واکنش جهرمي به مشکلات ايجاد شده براي کسب و کارهاي اينترنتي

شرط ايران براي تلگرام جهت ادامه فعاليت

قطع ارتباط گوشي هاي رجيستر نشده از امروز

انتشار يک ويروس خطرناک به بهانه دور زدن فيلترينگ

شرط رفع فيلترينگ تلگرام

باکيفيت و بي‌کيفيت‌ترين خودروهاي توليد داخل

اخطار دادستاني بابت رفع‌ فيلتر غيرقانوني اينستاگرام

تلگرام رفع فيلتر شد

علت رفع فيلتر تلگرام انتقال سرور تلگرام به ايران است؟

آمارسازي براي توجيه رفع فيلتر غيرقانوني تلگرام و اينستاگرام

رفع مشکل باروري ابرها به کمک سپاه