آخرین اخبار

دولت از برنامه ارزي خود عقب‌نشيني نمي‌کند اقتصادي

دولت از برنامه ارزي خود عقب‌نشيني نمي‌کند

  بزرگنمايي:

چه خبر - ادعاي ترامپ درباره سود150ميليارد دلاري ايران پس از برجام دروغ است

اسحاق جهانگيري معاون اول روحاني امروز در مراسم رونمايي از سامانه نيما (نظام يکپارچه معاملات ارزي) اظهار داشت: تلاش مي‌کنيم اقتصاد ايران را به يکي از اقتصاد‌هاي موفق جهان تبديل کنيم که البته حق مردم ايران است که از اين امکانات برخوردار باشند.
با قاطعيت مي‌گويم همه دست اندرکاران دولت طرفدار آزادي عمل در اقتصادند و هيچ يک از اعضاي دولت طرفدار بسته بودن اقتصاد نيست. ممکن است در مواردي اقتصاد بازار به دليل عواملي که بر آن اثر مي‌گذارد، نيازمند سياستگذاري از سوي دولت باشد. توازن در بخش ارز مانند هر بخش ديگري وابسته به ميزان منابع و مصارف است.
منابع ارزي ما شامل نفت است که سهم قابل توجهي در اين منابع دارد؛ صادرات غيرنفتي نيز بازيگر ديگري است که در اين ميان پتروشيمي و صنايع معدني سهم بالايي از آن دارند.

دلايل موثر بر نوسان‌ ارزي

معاون اول رييس جمهوري درباره دلايل سياسي موثر بر نوسان هاي ارزي گفت: يکي از موضوعات تحريم ها بود؛ البته با برجام بسياري از تحريم ها از پيش پاي فعالان اقتصادي برداشته شد. اما برخي تحريم‌هاي غيربرجامي و محدوديت‌هايي ناشي از لجاجت آمريکا هنوز وجود دارد.
وي با بيان اينکه بانک‌هاي ما نتوانستند پس از برجام با بانک‌هاي بين‌المللي کار کنند، گفت: اين جمله به اين معني نيست که کم کاري نشده است، زيرا با بسياري از بانک‌ها کار مي‌کنيم و گشايش خط اعتباري ال سي داريم، اما بايد گفت تحريم هاي غيرهسته‌اي و موضوع پولشويي نيز وجود دارد که بايد مقررات مربوط به آن رعايت شود، تا بتوان با بانک هاي خارجي کار کرد.
جهانگيري بخشي از مشکلات را به لجاجت آمريکا مربوط دانست و گفت: رئيس جمهوري آمريکا فکر مي‌کند خيلي مهم است که عليه معاهده‌هاي بين المللي مخالفت کند و سعي کرده است با سخنراني ها و برخي اقدام ها فضاي بين المللي را عليه ايران به هم بزند.
وي افزود: رئيس جمهوري آمريکا حرف هاي ناصحيحي مي‌زند. مثلا به دروغ مي گويد که بعد از برجام 150 ميليارد دلار نصيب ايران شده که با آن منطقه را به هم زده است. اگر راست مي‌گويد، بايد بگويد اين پول کجاست. اگر هم پولي بود، مربوط به خود ايران مي‌شد که آزاد شده است.
* دلار 4200 تومان معدل نرخ‌هاي پيشنهادي نهادهاي خارج از دولت و کارشناسان بود
جهانگيري اعلام کرد: فقط 65 هزار نفر سکه پيش خريد کرده اند و اينگونه نيست که همه ملت دنبال خريد سکه باشند و صف بکشند. برخي از اين افراد به تنهايي حدود 26 هزار قطعه سکه خريدند.
معاون اول رئيس جمهور گفت: قبول دارم اگر قيمت تعيين شده کمي بالاتر بود، رضايت بيشتري بين فعالان اقتصادي ايجاد مي شد اما نرخ اعلامي دولت معدل نرخ هايي بود که نهادهاي خارج از دولت و کارشناسان اعلام کرده‌اند.
وي افزود: موارد زيادي داريم که ارز براي واردات دريافت شده، اما کالا وارد نشده است و به همين دليل ضروري بود، بر منابع ارزي تخصيصي نظارت دقيقي شود.
معاون اول رئيس جمهوري اولويت اصلي کشور را تامين کالاهاي اساسي و اصلي و انجام واردات رسمي دانست و گفت: بايد اطمينان حاصل کنيم، ارز حاصل از کالايي که صادر مي‌شود، به عنوان يک دارايي به داخل بازگردد و به اولويت‌هاي کشور اختصاص يابد.
وي شفافيت در نظام ارزي کشور را به عنوان سياست اصلي دولت عنوان کرد و گفت: بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هاي اين سياست در چند روز گذشته تهيه شد. در شرايط جديد ممکن است فردي واردات داشته و اکنون با نرخ هاي جديد روبرو شود که بايد براي اين شرايط تمهيدات لازم را بينديشيم.
جهانگيري ادامه داد: ممکن است گردشگر خارجي يا يک ايراني براي فروش ارز به مشکل برخورد کند، اما بانک ها بايد ارز را به قيمتي که بانک مرکزي اعلام کرده است، خريداري کنند.
جهانگيري اظهار داشت: ما قدر صرافي‌ها را مي‌دانيم، زيرا در روزهاي سخت به کمک ملت ايران آمدند؛ اينکه مي‌گويند دولت صرافي ها را قبول ندارد، حرف ناحقي است، اما صرافي ها بايد خود را با مقررات بانک مرکزي تطبيق دهند.
معاون اول رئيس جمهوري خطاب به مديران عامل بانک‌ها با حالت شوخي- جدي، گفت: بدجنسي نکنيد و فقط با صرافي هاي خودتان کار نکنيد؛ بلکه با صرافي هاي خوشنام که روزهاي سخت کنار ملت ايران بودند، نيز همکاري کنيد. از بانک ها مي خواهم به طور جدي روي اين سياست ها ايستادگي کنند، زيرا با کمک شما اين سياست ها با موفقيت اجرا مي‌شود.
جهانگيري تاکيد کرد: واردات کالاهاي اساسي و دارو و تخصيص يارانه به آن، در اولويت دولت است و ترديد نداشته باشيد که همه 3 هزار ميليارد تومان يارانه در نظر گرفته شده حتما پرداخت مي‌شود.
وي افزود: بايد با اقتصاددانان و کارشناسان نيز جلساتي برگزار کرد و شرايط کشور و اتخاذ اين سياست را توضيح داد.
* همه نظام پشتيبان سياست جديد ارزي است
جهانگيري با يادآوري اينکه حجم واردات در فروردين سه چهار درصد کاهش يافته و در مقابل صادرات رشد کرده است، افزود: شبکه هاي خارجي اصرار دارند بگويند اين طرح شکست مي خورد؛ در حالي که آمارهاي بانک مرکزي مي‌گويد در همين مدت کوتاه با دلار 4200 توماني ال سي باز کرده است.
معاون اول رئيس جمهور گفت: همه نظام بر اجراي اين سياست ارزي متفق‌القول هستند و از شخص مقام معظم رهبري و رئيس جمهوري تا همه اعضاي ستاد اقتصادي دولت براي اجراي اين سياست همکاري مي‌کنند.
وي اضافه کرد: اين سياست ارزي، قطعي است و کسي که فکر مي‌کند دولت از اين سياست عقب نشيني مي‌کند، دولت و ما را نشناخته است.



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي