آخرین اخبار

جليلي: مهم‌ترين فايده برجام، روشن‌شدن منطق بي‌اعتمادي به آمريکا بود سياسي

جليلي: مهم‌ترين فايده برجام، روشن‌شدن منطق بي‌اعتمادي به آمريکا بود

  بزرگنمايي:

چه خبر - جليلي: رفتارهاي دشمن بايد براي مردم صادقانه توصيف شود

در اين ديدار که در دفتر سعيد جليلي مسئول سابق تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي کشورمان برگزار شد، فريدون عباسي رئيس سابق سازمان انرژي اتمي، جمعي از هيات مديره و اعضاي انجمن علمي هسته‌اي ايران، تعدادي از دانشمندان هسته‌اي و همسران شهيد دکتر مسعود عليمحمدي و شهيد داريوش رضايي‌نژاد نيز حضور داشتند.
در دو دهه گذشته «دانش هسته‌اي» توانست حقيقت مفهوم «العلم سلطان» را به ما نشان دهد.
در طول مذاکرات هسته‌اي از نزديک شاهد بودم که دانش هسته‌اي چگونه براي کشور توليد اقتدار کرد و در سال 87 توانست 6 قدرت بزرگ جهاني را به پاي ميز مذاکره با جمهوري اسلامي ايران بکشاند.
در آن برهه آمريکايي‌ها اعلام کرده بودند تا وقتي که ايران به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت عمل نکند، پاي ميز مذاکره نخواهند آمد اما وقتي روند پيشرفت‌هاي هسته‌اي ايران را مشاهده کردند از ادعاي خود عقب‌نشيني کردند و در مذاکرات 1+5 با ايران حاضر شدند.
مسئول سابق تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي کشورمان با تاکيد بر اينکه اين اقتدار ناشي از تلاش‌هاي دانشمندان و شهداي هسته‌اي کشور بود، گفت: دانش هسته‌اي در اين سال‌ها خط مقدم دفاع از حقوق ملت ايران بوده است.
جليلي در ادامه با بيان اينکه چند سال قبل هم در جمع دانشمندان هسته‌اي گفتم که دفاع از دانش هسته‌اي، دفاع از همه حقوق ملت ايران است، افزود: در زمان جنگ نيز دفاع از خرمشهر در واقع دفاع از تماميت ارضي کشور بود چرا که اگر خرمشهر سقوط مي‌کرد و در مقابل دشمن مقاومت نمي‌کرديم، ساير شهرها و استان‌هاي ايران نيز به اشغال دشمن درمي‌آمد.
عضو مجمع تشخيص مصحلت نظام در بخش ديگري از سخنان خود گفت: روندي که در چند سال اخير طي شد، ثابت کرد که دفاع از حق هسته‌اي، دفاع از همه حقوق مردم ايران بود زيرا بعد از اين خاکريز، دشمن بلافاصله به سراغ ساير حقوق ما از جمله موشکي رفته است.
مستکبران تنها به علت زور بيشتر و منطق قدرت، براي خود حقوق ويژه و تبعيض‌آميز قائل شده‌اند و نمي‌خواهند جمهوري اسلامي ايران از حقوق بديهي خود استفاده کند.
نگراني اصلي دشمنان از اين بود که ما نمي‌خواستيم پيشرفت کشور را به ميزان رضايت آنها محدود کنيم و تمام پيشرفت‌هاي اين سال‌ها ناشي از زحمات شما دانشمندان هسته‌اي به‌ويژه شهداي هسته‌اي بود که براي کشور توليد قدرت و اقتدار کرديد.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي گفت: اينکه 1+5 در برهه‌هاي متعدد از جمله حد فاصل مذاکرات ژنو 2 در سال 88 و ژنو 3 در سال 89 از مطالبه ناحق خود درباره ميزان غني‌سازي ايران عقب‌نشيني و تنازل کرد به خاطر تلاش‌هاي شهداي هسته‌اي و دانشمندان ايران بود.
وي در بخش ديگري از سخنانش تاکيد کرد: بايد براي دفاع از حقوق کشور به صورت «جبهه‌اي» و همه‌جانبه در ابعاد علمي، حقوقي، اقتصادي، سياسي و رسانه‌اي عمل کرد.
يک بعد مهم در اين باره لزوم اقناع افکار عمومي پيرامون اهميت دانش هسته‌اي است و بايد در عرصه رسانه‌اي بگونه‌اي عمل شود که مردم توجيه شوند فوايد دانش هسته‌اي در جهت افزايش رفاه و اقتصاد کشور خواهد بود، نه آنکه رسانه‌هاي استکباري اين موضوع را به غلط به عنوان ريشه بسياري از مشکلات معرفي کنند!
عضو مجمع تشخيص مصحلت نظام اظهار کرد: بايد تجارب گذشته ثبت شود تا خطاها تکرار نشود. ثمره برجام، بي‌فرجام بودن اعتماد به آمريکاست.
جليلي در بخش ديگري از سخنانش با تاکيد بر اينکه هر چهار شهيد هسته‌اي در داخل کشور درس خوانده بودند و توانسته بودند با اتکا به دانش درون و ايمان خود چنين اقتداري را براي کشور به وجود آورند، گفت: مهم‌ترين فايده برجام براي کشور، روشن‌شدن منطق بي‌اعتمادي به آمريکا بود.
امروز خود آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز به صراحت بيان مي‌کند که ايران اقداماتي فراتر از تعهداتش در برجام را اجرا کرده ولي طرف مقابل به تعهداتش عمل نمي‌کند و بارها برجام را نقض کرده است.
مسئولان مربوطه در کشور نيز بارها اذعان کرده‌اند که در برابر اجراي کامل برجام از سوي ايران طرف مقابل روح و جسم برجام را نقض کرده لذا بايد رفتارهاي دشمن براي افکار عمومي صادقانه و صحيح توصيف شود.
قدرت ما پشتيباني مردم است و مردم بايد از رفتار دشمن تحليل و توصيف صحيح داشته باشند. اگر براي مردم توصيف صادقانه و درستي از رفتار طرف مقابل ارائه شود، آنگاه با پشتيباني مردم مي‌توان با قدرت در برابر تمام بدعهدي‌ها ايستاد و آمريکا هم متوجه هزينه‌هاي سنگين رفتارهاي غلط خود خواهد شد.
تحليل صحيح از رفتارهاي آمريکا در برجام مانع تکرار تجربه‌هاي تلخ خواهد شد. بدتر از تحريم‌هاي فلج‌کننده، تحليل‌هاي فلج‌کننده است و در صورتي که افکار عمومي به تحليل درست و صحيح از بدعهدي‌هاي دشمن در تجربه برجام برسد، کشور با قدرت و شتاب بيشتر به پيشرفت‌هاي خود ادامه خواهد داد.
در بخش ديگري از اين جلسه، دانشمندان و کارشناسان هسته‌اي به بيان نکات مد نظر خود پرداختند.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد