بزرگنمايي:
چه خبر - طرح ترافيک يک ميليوني براي معلولان
براساس ابلاغيه شهرداري تهران افراد داراي معلوليت براي دريافت مجوز ورود به طرح ترافيک، بايد حساب شهروندي خود را يک ميليون تومان شارژ کنند و به گفته رئيس انجمن نداي معلولين ايران پرداخت اين مبلغ براي قشري که کمترين سهم را در شهر دارد، بيعدالتي محسوب ميشود.
طرح جديد ورود به محدوده طرح ترافيک در انتهاي سال گذشته پس از حاشيههاي فراوان و لابيگري مديريت شهري جديد سرانجام به تصويب رسيد.
شعار اصلي طراحان طرح برقراري عدالت، کاهش استفاده از خودروي شخصي و حذف رانت در توزيع آرم طرح ترافيک بود که به گفته محسن پورسيدآقايي (معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري) شاخصه اصلي اين طرح به شمار ميرفت. براساس طرح جديد، توزيع آرم طرح ترافيک به کل متوقف شده و فقط خدمات ويژه تردد به خبرنگاران، روزنامهنگاران و عکاسان خبري؛ بيماران خاص و معلولان جسمي و حرکتي؛ جانبازان 25 درصد به بالا؛ خودروهاي وانتبار و تاکسيبار؛ ساکنان محدوده ترافيک و خودروهاي آژانس تعلق ميگيرد.
با اين حال اکنون که طرح وارد مرحله اجرايي شده است و قرار است از انتهاي فرودين آغاز شود ابلاغيههايي که از سوي شهرداري براي انجمنها و انجياوهايي که شامل اين خدمات طرح ويژه هستند، فرستاده ميشود و زاويههاي پنهاني از اين طرح را رونمايي کرده که هيچکدام تاکنون در معرض ديد عموم و رسانهها قرار نگرفته است.
براساس طرح جديد افراد صاحب خودرو بايد در سايت شهرداري ثبت نام کرده و حساب شهروندي باز کنند و سپس با شارژ حساب روزانه مجوز ورود به طرح را خريداري کنند، براساس مدرکي که به دست خبرگزاري ايلنا رسيده است شهرداري در ابلاغيهاي با عنوان "تعداد سهميه ورود به محدوده طرح ترافيک" خطاب به انجمن نداي معلولان ايران اعلام کرده است، هر خودرو بايد پس از بازگشايي حساب شهروندي حداقل مبلغ يک ميليون تومان به اين حساب واريز کند! پس از پرداخت اين يک ميليون تومان عوارض براساس زمان ورود و خروج به محدوده و نوع معاينه فني برابر با تعرفه از حساب شهروندي مربوطه برداشت ميشود.
مسئولان شهرداري تاکنون هيچ اطلاع دقيقي از شيوه شارژ حساب شهروندي و ميزان مبلغي که بايد در حساب باقي بماند اعلام نکردهاند و همين مسئله نگراني جامعه افراد داراي معلوليت را در پي داشته است. در بخش راهنماي سايت بازگشايي حساب شهروندي هم فقط آمده است که متقاضيان بايد با اين حساب شهروندي همچون کارت مترو برخورد کرده و همواره کارت خود را شارژ نگه دارند.
محمود کاري، رئيس انجمن نداي معلولين ايران پرداخت اين يک ميليون تومان را بيعدالتي در حق معلولان دانسته و با بيان اينکه معلولين ماليات و عوارض زندگي در تهران را پرداخت ميکنند، اما از هر گونه حق شهروندي محروم هستند، گفت: اصلاً رعايت حقوق افراد داراي معلوليت را نکردهاند.
باتوجه به اينکه سيستم حمل و نقل عمومي مثل اتوبوسراني و مترو و غيره به هيچ وجه پذيراي افراد داراي معلوليت نيستند، شهرداري چه خدمتي ميخواهد ارائه نمايد که معلولين هم به حقوق خودشان در سرانه حمل و نقل برسند؟ آيا فکر ميکنيد که اين افراد بايد مانند ديگران عوارض بپردازند يا بهتر بگوييم افراد داراي معلوليت بايد عوارض معلوليت خود را چند برابر ديگران پرداخت کنند؟
در حاليکه شرايط نامناسب معابر تهران مانع حضور افراد داراي معلوليت در فضاي شهري شده است و اين افراد در عرصه کار و تحصيل هم با تبعيضهاي فراواني روبهرو هستند، دريافت اين مبلغ براي ورود به طرح آن هم بدون اطلاع قبلي و فقط چند هفتهاي مانده به آغاز طرح جديد، نشاندهنده شعاري بودن ادعاي مديريت شهري جديد در برقراري عدالت در سطح پايتخت است.
منبع: ilnanews.com