آخرین اخبار

قيمت مسکن در بازار افزايش مي يابد؟! اقتصادي

قيمت مسکن در بازار افزايش مي يابد؟!

  بزرگنمايي:

چه خبر - پيش بيني رونق بازار معاملات مسکن در سال 1397

علي چگني مديرکل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسکن با مروري بر وضعيت بازار مسکن از سال 92 تاکنون، شرايط اقتصادي حاکم بر کشور و ساير متغيرهاي اقتصادي تاثيرگذار بر بازار مسکن، گفت: تقريبا از نيمه دوم سال 96 شاهد بوديم که قيمت‌ها و معاملات در بخش مسکن به ويژه در شهر تهران رشد پيدا کرد. متعاقب آن پروانه‌هاي ساختماني و سرمايه‌گذاري در ساختمان‌هاي شروع شده، نيز رشد يافت. بنابراين شاخص‌ها نشان مي‌دهند که بازار مسکن دچار تغيير و تحول شده است.
پيش‌بيني مي‌کنيم که سال 97 روند رونق با افزايش ملايم قيمت‌ها ادامه پيدا کند.
وي با يادآوري اينکه مسکن کالايي است که دوره ساخت آن طولاني است، در ادامه پيش‌بيني‌هاي خود از بازار معاملات مسکن در سال 97، گفت: شاهد رشد پروانه‌هاي ساختماني و رشد سرمايه‌گذاري در ساختمان‌هاي شروع شده در سال 96 بوديم که طبيعتا پيش‌بيني‌ها حاکي است که اين موج شروع شده رشد در پروانه‌هاي ساختماني و ساختمان‌هاي شروع به ساخت به ساختمان‌هاي نيمه تمام و تکميل شده هم برسد.
انتظار رشد شديد در هيچکدام از متغيرهاي بخش مسکن، پيش‌بيني نمي‌شود.
مديرکل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسکن با تاکيد بر اين مطلب که تصميمات بخش اقتصاد کلان در بخش مسکن تاثيرات فراواني خواهد گذاشت، گفت: البته ماه‌هاي پاياني سال 96، شرايط بازار ارز، متلاطم بود و تصميمي که نهاد پولي کشور يعني بانک مرکزي در مورد فروش اوراق و تغييرات در نرخ سود اتخاذ کرد، سبب شد تا مجددا بخشي از منابع مالي به آن سمت شود و بازار مسکن نيز مقداري تحت‌تاثير قرار گرفت که اميدواريم اين نوسانات در سال 97 کمتر رخ دهند و بازار مسکن رشد با ثباتي را داشته باشد.
پيش‌بيني مي‌کنيم که در سال آينده همچنان تا حدي پروانه‌هاي ساختماني و سرمايه‌گذاري در بخش مسکن رشد کند و منجر به افزايش زنجيره فعاليت و کسب وکار در بخش مسکن در سال 97 بشود. آثار اين موضوع در اقتصاد ملي اين است که رشد GDP (توليد ناخالص داخلي) را افزايش مي‌دهد و وقتي ارزش افزوده در اين بخش افزايش پيدا مي‌کند، به تبع آن ارزش افزوده در بخش ساختماني نيز افزايش خواهد يافت.
چگني همچنين در مورد قيمت‌ها و معاملات نيز نکاتي را ارايه کرد و گفت: پيش‌بيني مي‌شود قيمت‌ها و معاملات نيز در حد تورم و کمي بالاتر از آن تغييراتي داشته باشد. معتقدم، اگر معاملات در سطحي که از نيمه دوم سال 96 شروع شد، باقي بماند گردش بازار مناسبي در مسکن خواهيم داشت که البته پيش‌بيني‌ها حاکي است، تعداد معاملات رشد شديدي نخواهد داشت اما در حد قابل‌قبولي مي‌ماند.
پيش‌بيني مي‌کنيم که رشد قيمت‌ها در بازار مسکن، ملايم‌تر مي‌شود. تقريبا در دي ماه 96، نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد و در بهمن‌ماه رشد قيمت‌ها 22 درصد گزارش شد که همه آنها از روند رو به رشد بازار معاملات مسکن حکايت داشتند.
روند حرکت همه متغيرهاي بازار مسکن از سال 92 تا 95 روند نسبتا ثابتي بود. قيمت‌ها بر اساس قيمت‌هاي جاري نسبتا ثابت بود و بر اساس قيمت‌هاي ثابت، نزولي بود. نرخ رشد توليد در مسکن به شدت کم شده بود به طوريکه به زير 400 هزار واحد مسکوني در شهرها رسيد.
در فاصله سال‌هاي 92 تا 95، پروانه ساختماني بسيار کم صادر شد و رشد نزولي داشت و به همين دليل بخش خصوصي رغبت و علاقه‌اي به توليد مسکن و سرمايه‌گذاري در اين بخش، نداشت. به دليل آنکه حاشيه سود و سودآوري در بخش مسکن به شدت کم شده بود و از سوي ديگر قدرت خريد مردم کاهش پيدا کرد و ورود متقاضيان غيرمصرفي در بازار به شدت کمتر شد.
چگني با تاکيد بر اينکه اقتصاد يک زنجيره به هم پيوسته است، در مروري بر بازار معاملات مسکن در فاصله سال هاي 92 تا 95، گفت: در کنار بازار مسکن در فاصله سال‌هاي 92 تا 95 شاهد بوديم که ساير بازارها حرکات و تغيير و تحولاتي را تجربه کردند که همه آنها بر بازار مسکن نيز تاثيرات خود را گذاشتند. بدين‌معنا در فاصله سال‌هاي ذکر شده، بازار ارز، تحولات فراواني داشت و فقط در سال 96، 30 درصد افزايش قيمت را تجربه کرد.
بازار طلا، بازار اتومبيل نيز رشد قابل توجهي را تجربه کرد و در کنار آن، بازار سرمايه تقريبا در ايران به اضافه بورس، رشد قابل توجهي را تجربه کرد. از طرفي شاخص تورم در سال‌هاي مختلف رشدي داشت. اگر همين متغيرها را در کنار هم بگذاريم شاهد هستيم که بخش مسکن از همه آنها در فاصله سال‌هاي 92 تا 95 بيشتر عقب ماند.
بخشي از آن به سيکل هاي رونق و رکورد برمي گردد که بازار مسکن دوره چهارساله رکود را تجربه کرد که اين رکود از قيمت و معاملات و بعد توليد، پروانه توليد و سرمايه گذاري و پس از آن ارزش افزوده را در برگرفت. يعني نرخ رشد ارزش افزوده بخش مسکن منفي بود.
در فاصله سال‌هاي 92 تا 95، تقريبا سودآوري بخش مسکن به پايين‌ترين حد خود رسيده بود و بازار نهاده‌هاي توليد مسکن نيز به شدت تحت‌تاثير قرار گرفته بود به طوريکه با ظرفيت بسيار پايين توليد مي‌کردند بسياري از آنها نيز تعطيل شد که اينها مشکلات اساسي در اقتصاد ايجاد کرد.


منبع: ilna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي