آخرین اخبار

بامزه‌ترين و شيطنت‌آميزترين دروغ هاي علمي در اول آوريل چه خبر ... ؟

بامزه‌ترين و شيطنت‌آميزترين دروغ هاي علمي در اول آوريل

  بزرگنمايي:

چه خبر - بامزه‌ترين شوخي‌هاي «اول آوريل» در دنياي علم

اول آوريل، روز عجيبي در تقويم است. در سراسر جهان، رسمي مرتبط با اين روز شکل‌گرفته که به افراد اجازه مي‌دهد اخباري اشتباه را باهدف فريب و نيتي طنزآميز به اطلاع ديگران برسانند.

اين رسم ديرينه که آفت ويراستارها بوده و در ايران با عنوان «دروغ سيزده» مشهور شده است، به دنياي علم هم رسيده و دانشمندان هم از اين بازه زماني کوتاه براي شوخي با مخاطبان و همکارانشان سود مي‌برند.

با چند نمونه از بامزه‌ترين، شيطنت‌آميزترين و متقاعدکننده‌ترين شوخي‌هاي اول آوريل طي ساليان گذشته آشنا شويد.
پنگوئن‌هاي پرنده
10 سال پيش، بي‌بي‌سي مدعي شد کلوني منحصربه‌فردي از پنگوئن‌هاي پرنده را در «جزيره کينگ‌جورج» (King George Island) نزديک به قاره جنوبگان کشف کرده است. ويديوي کوتاهي هم همراه با اين خبر منتشر شد که پنگوئن‌ها را درحالي‌که مي‌دويدند و به پرواز درمي‌آمدند، نشان مي‌داد. ادامه ويديو هم آن‌ها را درحالي‌که پروازکنان به جنگل‌هاي استوايي آمريکاي جنوبي رسيده بودند، نشان مي‌داد.
البته براي اينکه بينندگان، آن را کاملاً جدي نگيرند و بتوانند حدس بزنند که با «دروغ اول آوريل» روبه‌رو شده‌اند،‌ نکاتي هم مدنظر قرار گرفت. براي مثال، مجري اين ويديو، «تري جونز» (Terry Jones) از بازيگران سريال مشهور هزل يعني «مانتي پايتان» (Monty Python) انتخاب شد.
کشف ذره بنيادي بيگون
سال 1996 (1375)، «مجله ديسکاور» (Discover) گزارش داد که ذره بنيادي جديدي کشف شده است. در هرروز ديگري از سال، اين خبر مي‌توانست شوک خبري عظيمي در مقياس بين‌المللي باشد، اما اين خبر در روز اول آوريل منتشر شد.
در خبر گفته شده بود که ابعاد اين ذره بنيادي به‌اندازه يک توپ بولينگ است و عمرش تنها به‌اندازه يک‌ميليونيم ثانيه. در اين نامه هم سرنخ‌هايي براي کشف «دروغ اول آوريل» آورده شده بود. براي مثال، در بخشي از متن مي‌خوانيم: «آيا امکان دارد که بيگون، همان‌طور که بسياري از فيزيکدانان مي‌گويند، چيزي تخيلي باشد؟ يا نوعي شوخي اول آوريل مسخره؟ به گفته زوايشتين (Zweistein): «مردم بسيار بدگمان شده‌اند. علم به‌طور مداوم کشفياتي را اعلام مي‌کند که به نظر باورکردني نمي‌رسند، اما معلوم مي‌شود که حقيقت دارند.»»
کشف «نيرو» توسط سرن
سال 2015 (1394)، آزمايشگاه فيزيک هسته‌اي اروپا «سرن» (CERN) براي مدت کوتاهي دست از کار کشيد تا يک شوخي درست‌وحسابي را براي روز اول آوريل طراحي و اجرا کند. پژوهشگران سرن، گفت‌وگويي مطبوعاتي را ترتيب دادند و در آن مدعي شدند که نخستين مدرک غيرقابل‌انکار مبني بر وجود «نيرو» (the Force) را کشف کرده‌اند. نيرو، مفهومي تخيلي است که در سري فيلم‌هاي علمي‌تخيلي «جنگ ستارگان» (Star Wars) براي اولين بار معرفي شد.
جزئيات مربوط به «نيرو» آن‌قدرها شفاف نبود، اما اين دانشمندان مدعي شدند که از آن مي‌توان براي ارتباطات راه دور، تأثير بر ذهن انسان و بلند کردن و بيرون آوردن اجسام بسيار سنگين از درون مرداب‌ها سود برد. نقطه اوج اين رويداد زماني بود که مقاله‌اي به نوشته «بن کنوبي» (Ben Kenobi)، استاد برجسته «دانشگاه موز آيزلي» (University of Mos Eisley) از «تاتويين» (Tatooine) به حضار معرفي شد. در همين حال، يکي از سخنگويان سرن به سبک استاد «يودا» گفت: «تحت تأثير قراردهنده، اين است.»
اگر شما هم مثل بعضي از مخاطبان اين گفت‌وگو در منطقه‌اي از دنياي غير متمدن زندگي مي‌کنيد که تاکنون با پديده جهاني «جنگ ستارگان» آشنا نشده، نگران نباشيد؛ چون فرداي گفت‌وگوي مطبوعاتي، سرن رسماً اعلام کرد که کنفرانس خبري روز قبل، کاملاً يک شوخي اول آوريل بوده است.
اژدهايان وارد مي‌شوند
نشريه «نيچر» (Nature) يکي از معتبرترين نشريات علمي جهان است؛ بنابراين مي‌توانيد حس تعجب و هيجاني را که به دنبال انتشار مقاله اول آوريل 2015 (12 فروردين 1394) به وجود آمد، تصور کنيد؛ زيرا عنوان اين مقاله چنين بود: «جانورشناسي: اژدهايان وارد مي‌شوند.»
در خلاصه اين مقاله آمده بود: «مدارک جديد نشان مي‌دهند که اژدهايان ديگر جزء جانوران افسانه‌اي و تخيلي نيستند و تأثيرات آب‌وهوايي ناشي از برهم‌کنش انسان و طبيعت، ممکن است به ظهور دوباره اين هيولاها بينجامد.»
اين مقاله با نقل‌قول‌ها و گراف‌هاي جذاب خود، بسيار قانع‌کننده به نظر مي‌رسيد. بااين‌حال، زيرنويس کوچکي داشت که مي‌گفت: «برخي از مطالب اين مقاله ممکن است نياز به کمي ديد انتقادي داشته باشند.»
عدد پي: پروپاگانداي بي‌خدايان
مقاله روزنامه‌اي به تاريخ اول آوريل 1998 (12 فروردين 1377) در اينترنت پخش شد که مدعي بود مقامات عالي ايالت آلاباما تصميم گرفته‌اند در تمام محاسبات رسمي، عدد پي را از 3٫1415926539 به 3 تغيير دهند تا با تعاليم کتاب مقدس، هم‌خواني بيشتري داشته باشد!
البته واضح است که اين فقط يک شوخي بود و قصد داشت تا باکمي چاشني طنز، قانون ايالت نيومکزيکو را مبني بر آموزش خلقت‌گرايي در مدارس به انتقاد بگيرد.
دستاوردهاي جعلي روسيه
در اول آوريل 1923 (11 فروردين 1302)، روزنامه‌اي آلماني به نام « Deutsche Allgemeine Zeitung » گزارش داد که دانشمندي روس توانسته است راهي براي کنترل و استفاده از انرژي موجود در اتمسفر زمين کشف کند. درنتيجه، روس‌هاي توانسته‌اند وسايل پروازي خود را بدون هيچ مشکلي و به‌راحتي در سرتاسر سياره زمين جابه‌جا کنند.
متأسفانه دبيران وقت نيويورک‌تايمز متوجه نشدند که اين مطلب، تنها يک شوخي اول آوريل است و داستان آن را دوباره در تاريخ سوم آوريل منتشر کردند.
گوگل به مريخ مي‌رود
گوگل تابه‌حال بارها به شوخي اول آوريل پرداخته است. از ميان آن‌ها مي‌توان به اپ جست‌وجوي جديدي که حيوانات دست‌آموز با اشاره انگشت خود مي‌توانند از آن استفاده کنند و «کروم‌کستي» براي سنجاب‌ها اشاره کرد.
يکي از هوشمندانه‌ترين شوخي‌هاي گوگل، آن بود که اعلام کرد قصد دارد سرويس ابري Google Cloud را به مريخ بفرستد تا آنجا براي سياحت‌هاي آينده و درنهايت، اسکان دادن بشر روي سياره سرخ، آماده شود. حتي در آن زمان، مي‌شد در اطراف مرکز داده گوگل در مريخ، به شکل مجازي، قدم زد.


منبع: khabaronline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ماجراي تبليغ نوشابه پپسي در فضا و آسمان

زندگي کردن انگل هاي ترسناک برروي صورت شما!!

عکس جالب از تغيير چهره يکتا ناصر و افسانه بايگان در گذر زمان!

4 نشانه طلاق در آينده از نگاه عکاس هاي مراسم عروسي!

ثروتمند شدن با پرورش سوسک!! عکس

خون کروکوديل و درمان ايدز!

همزمان خربزه و عسل بخوريد، مي ميريد؟!

جدايي خانم بازيگر از همسر دومش پس از 1 سال زندگي مشترک!

تغيير چهره بازيگر جذاب سريال بازي تاج و تخت پس از 7 سال! عکس

تبليغ جنجالي يک آرايشگاه زنانه در ايران! عکس

عکس: کارت مراسم عروسي الهام حميدي بازيگر 41 ساله

نوزاد 258 گرمي از بيمارستان مرخص شد! عکس

آموزش کنترل مصرف اينترنت گوشي موبايل

نگار جواهريان از انجام وظيفه اش نوشت! عکس

استقبال از نيکي کريمي در جشنواره جهاني فيلم فجر! عکس

احتمال وجود يک سياره ديگر در منظومه شمسي!

اگر اسنپ چت شما کار نمي کند اين کار را انجام دهيد

آگهي ساده درگذشت سهراب سپهري از ديد پرويز پرستويي! عکس

عکس هاي جديد نگار جواهريان در دوران بارداري اش

چگونه نوزادي با 1 پدر و 2 مادر به دنيا آمد؟!

محمد عليزاده در جشن تولد خواهرش! عکس

آموزش: حذف افراد از اينستاگرام بدون بلاک کردن

سفر هدايت هاشمي و همسر دومش به شيراز! عکس

آيا از گوشي هاي تاشو استقبال مي شود؟

5 زني که علم فضا را متحول کردند

واکنش بهنوش بختياري به توهين سالومه سيدنيا مجري شبکه من و تو

عرضه گوشي آيفون ارزان قيمت شبيه آيفون 8

7 نکته براي گرفتن عکس خوب با موبايل

تلاش بهنوش طباطبايي براي نشان دادن گوشواره اش! عکس

عکس جديد يکتا ناصر در کنار خواهر و شوهر خواهرش

تيپ فلور نظري بازيگر 50 ساله در آلمان! عکس

2 مردي که قلب روناک يونسي را تسخير کرده اند! عکس

نوت 10 پرو بهترين گوشي توليدي سامسونگ

نقش کرم چاله ها چيست؟

دستگاهي که با غذاي کمتر شما را سير مي کند

تبريک خاص مليکا شريفي نيا به مناسبت تولد خواهرش مهراوه! عکس

قارچ جاودانگي باعث افزايش طول عمر مي شود!

خيانت شاهزاده ويليام به کيت ميدلتون؛ ارتباط با دوست صميمي کيت!! عکس

استقبال از صفحه اينستاگرام زنان و دختراني که با رنگ کردن مو مخالف هستند! عکس

ماجراي کمک 1 ميليارد توماني هديه تهراني به سيل زدگان! عکس

آنجلينا جولي نام خانوادگي اش را تغيير داد

جزئياتي از پلي استيشن 5 و زمان عرضه آن

فايده الکي لبخند زدن!

دختر عماد طالب زاده به دنيا آمد + عکس و نام وي

6 رسم عجيب و غريب در زمان غذا خوردن در کشور هاي مختلف

فايده ويژه خوردن شکلات براي افراد بالاي 40 سال

به دنيا آمدن نوزاد از اولين پيوند رحمي رباتيک در جهان!

تمام زناني که لئوناردو دي کاپريو با آنها ارتباط داشته است! عکس

روناک يونسي: پيامبري بفرست که فقط گوش کند! عکس

خوابيدن در وان نفت براي درمان بيماري ها! عکس