آخرین اخبار

تلگرام، عامل حذف و شکست اصولگرايان سياسي

تلگرام، عامل حذف و شکست اصولگرايان

  بزرگنمايي:

چه خبر - چالشي به نام تلگرام براي اصولگرايان

صادق زيباکلام در روزنامه آرمان نوشت: درواپسين روزهاي سال 96 برخي از احتمال فيلتر شدن تلگرام خبر مي‌دادند اما موضوع فيلترينگ که همواره مورد رصد مردم قرار مي‌گيرد در ايام عيد به سردي گراييد تا اينکه چند روز پيش رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس از خداحافظي با تلگرام تا پايان فروردين ماه سخن به ميان آورد.
آقاي علاءالدين بروجردي دلايل امنيتي را از جمله علت‌هاي تصميم براي فيلترينگ تلگرام عنوان کرده است. دليلي که البته موجب واکنش بسياري از اصحاب سياست و رسانه از جمله نمايندگان مجلس و وزير ارتباطات شد. به نظر مي‌رسد مساله‌اي به نام تلگرام و به عبارت دقيق‌تر فيلترينگ آن به مساله جدي درجامعه بدل شده است. مساله‌اي که همه از آن سخن مي‌گويند. برخي در اين مساله در رسانه‌هاي مختلف از جمله شبکه‌هاي مجازي و خود همين تلگرام پاي رئيس جمهور را به ميان مي‌کشند و از ايشان انتظار مداخله دارند.
برخي نيز تحليل مي‌کنند که اين مساله از دستور کار دولت خارج شده و دولت روحاني ديگر مسئوليتي در اين زمينه ندارد.حتي اگر فرض بگيريم که آقاي روحاني مخالف فيلترينگ تلگرام باشد اما همه از راست و چپ، اصلاح‌طلب و اصولگرا دانشجو و کارمند، مي‌دانند که رئيس جمهور به لحاظ قانوني و قدرت‌ تاثيرگذاري، توانايي کافي را ندارند که در مقابل اين تصميم ايستادگي کرده و جلوي فيلترينگ تلگرام را بگيرد. نه ايشان، نه مجلس شوراي اسلامي نه مجمع تشخيص مصلحت نظام و نه هيچ نهاد ديگري در ساختار قدرت در جايگاهي نيست که بتواند مانع از بسته شدن و فيلترينگ تلگرام شود. حتي با اين فرض که آن نهاد مخالف اصل فيلترينگ هم باشد.
به‌ نظر مي‌رسد آقاي حسن روحاني صرف‌نظر از اينکه موافق اين تصميم‌گيري باشند يا موافق آن نباشند، بايد مانند بقيه 80 ميليون ايراني و حدود 40 ميليون کاربر تلگرام صرفا از اين تصميم تمکين کنند. اما مساله اساسي‌تر و بنيادي‌تر آن است که آيا بستن تلگرام در عرصه‌هاي مختلف اثري دارد؟ آيا اساسا امکان آن به صورت مادام در جهان امروز که عصر عبور از رسانه‌هاي جمعي است و رسانه‌هاي فردي هم از قدرت اثرگذاري برخوردارند، صحيح است؟
جدا از بحث درباره امکان داشتن يا نداشتن آن، مانند زمان حوادث دي ماه با فيلترشکن مي‌توان از تلگرام استفاده کرد. ضمن اينکه تجربه چند ساله آن است که معمولا رسانه‌اي را که به هر دليلي مورد استفاده مردم قرار گرفته يا مورد اعتماد عمومي مردم قرار گرفته، به راحتي قابل انسداد نيست و نمي‌توان جلوي آن ايستاد. دقيقا مانند آبي که جايي سرازير شده و گيريم که جلوي آن سدي بسازند چند لحظه ديگري از نقطه ديگري خواهد جوشيد و به مسير خود ادامه خواهد داد. موضوع تلگرام در حقيقت مساله‌ جديدي نيست.
بيش از دو سال پيش يعني در اسفند94 که در جريان انتخابات مجلس شوراي اسلامي آن حادثه باور نکردني اتفاق افتاد و حتي يک نفر از اصولگرايان مطرح نتوانستند در مجلس شوراي اسلامي و حتي در مجلس خبرگان رهبري موفق شوند، جز آن اصولگراياني که مورد تاييد ليست اصلاح‌طلبان در مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري بودند، اصولگرايي نتوانست به اين مجالس وارد شود، بعد از آن پيروزي شگفت‌انگيز و شکست حيرت‌انگيز اصولگرايان نگارنده سوالي را مطرح کرد که چه کسي اصولگرايان را شکست داد؛ تلگرام يا اصلاح‌طلبان؟
و در آن مقاله که براي روزنامه «آرمان» نوشتم، نتيجه‌گيري کرده بودم که برخلاف نظر بسياري، اين اصلاح‌طلبان نبودند که آن شکست سنگين و باور نکردني را به اصولگرايان وارد ساختند، بلکه اين فضاي رسانه‌اي جديد و تلگرام بود که علت اصلي شکست اصولگرايان بود. آنچه خيلي جدي مي‌توان اعلام کرد آن است که در ظرف 2 سال گذشته به تدريج اصولگرايان بعد از آن شکست‌ها که آخرين آن انتخابات رياست‌جمهوري و انتخابات شوراي شهرها بود، به اين نتيجه رسيدند که علت العلل شکستشان نه دگرانديشان هستند، نه اصلاح‌طلبان و نه روشنفکران و نه طرفداران غرب و نه مخالفان غرب، بلکه مشکل اصلي شکست آنها و حذف واقعي آنها از صحنه سياسي ابزاري است تاثيرگذار به نام تلگرام. ابزاري که در انتخابات‌‌هاي قبلي آنها را شکست داد و دومينوي آن نشان مي‌داد که در انتخابات‌هاي بعدي نيز به طور يقين شکست خواهند خورد.
منتهي، آنچه مخالفان تلگرام به آن توجه ندارند آن است که گيريم آنها در يک روز توانستند با قدرت خود تلگرام را به طورکامل ببندند اما با فضايي که به‌وجود آمده و با وجود جوانان و نسل‌هاي بعد از انقلاب چه متاعي توسط اصولگرايان تهيه خواهد شد؟ گيريم که معجزه‌اي اتفاق افتاد اساسا و به طور کل فضاي مجازي نابود شد ولي آنها از خود نمي‌پرسند که با مخاطبان ميليوني فضاي مجازي چه مي‌خواهند بکنند؟ با ميليون‌ها متولد دهه 60، 70 و حتي دهه هشتادي‌ها چه مي‌خواهند بکنند؟ آيا در عالم واقع اين امکان وجود دارد که آب رفته را به جوي و سرچشمه خود بازگرداند. اصولگرايان همواره عادت دارند که به جاي حل مساله که چرا مردم هر روز به فضاي مجازي اقبال بيشتري نشان مي‌دهند مانند هميشه صورت مساله را پاک کنند.
به راستي آنها چرا نمي‌انديشند که اگر اين فضا را در فرض محال از جوانان بگيرند آثار اجتماعي و سياسي آن در آينده نه‌چندان دور چه خواهد شد. تا چه زماني اصولگرايان قصد دارند به ادامه فعاليت‌هاي خود بدون توجه به تبعات آن ادامه دهند؟ بياييم عاقلانه‌تر بينديشيم و قبل از انجام هر اقدامي آثار احتمالي آن را دقيق‌تر بررسي کرده و بعد تصميم بگيريم. تلگرام حدود40 تا 50 ميليون عضو در کشور دارد و اين سوال مطرح مي‌شود که با مخاطبان تلگرام در صورت فيلترينگ آن، چه خواهيد کرد؟


منبع: armandaily.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد