آخرین اخبار

نوبخت: شغل درست کردن سخت تر از چرخاندن سانتريفيوژ نيست اقتصادي

نوبخت: شغل درست کردن سخت تر از چرخاندن سانتريفيوژ نيست

  بزرگنمايي:

چه خبر - نوبخت: مهار تورم به معني ارزاني نيست

به نقل از مرکز اطلاع‌رساني، روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، به مناسبت فرا رسيدن سال نو، جمعي از مديران و اقشار مردم گيلان با محمدباقر نوبخت معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور در سالن اجتماعات سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان گيلان ديدار و گفت‌وگو کرد.
نوبخت در سخناني ضمن تبريک سال نو و قدرداني از تلاش فرهيختگان عرصه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، آموزشي، اجرايي و... در راستاي پيشرفت کشور، گفت: بخشي از مسئوليت‌ها محلي و منطقه‌اي و بخشي ديگر، فرامحلي و ملي است لذا بايد قبول کنيم که مردم از ما انتظاراتي دارند.
وي با بيان اينکه مردم توقع پيشرفت و توسعه در کنار کاهش آلام و مشکلات زندگي شان را دارند، گفت: بايد از اين فرصت گردهمايي براي هم‌فکري، همراهي و هم راي شدن استفاده کنيم، تا در مسير توسعه يک گام به جلو برداريم.
رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور، بزرگترين مأموريت سازمان برنامه و بودجه را راهبري و رصد توسعه کشور برشمرد و افزود: اين مسئوليت از سوي رئيس جمهوري محترم به حقير تفويض شده است، لذا به جهت دستيابي به توسعه بايد کارهاي مطالعاتي و برنامه ريزي انجام دهيم، بودجه سالانه را تدوين کنيم و نظارت و ارزيابي مديريتي داشته باشيم.
نوبخت، جمع حاضر را در امر توسعه کشور سهيم دانست و يادآور شد: اگر مسئوليت توسعه را به سهام تقسيم کنيم، همه شما بخشي از اين سهام را داريد و بنده به نيابت از شما و با پشتيباني فکري شما راهبري و رصد توسعه کشور را به انجام خواهم رساند لذا سنگيني اين مسئوليت را بايد احساس کنيم.
معاون رئيس جمهور با بيان اينکه براي دستيابي به توسعه نيازمند تقرير برنامه پنج ساله بوديم، عنوان کرد: اين برنامه مقرر و مصوب شد و تقنين يافت و در حال حاضر در دست اجراست. سال 1396 که بر ما گذشت سال نخست اجراي برنامه بود که براي پنج سال آينده آن را انتخاب کرديم. در اين برنامه ضمن اينکه ما به موضوع حياتي کشور توجه داشتيم، رشد اقتصادي، اشتغال‌زايي و کاهش تورم را جزو اهداف کلان و راهبردي مد نظر قرار داديم.
سخنگوي دولت، با اشاره به تدوين برنامه ششم توسعه در دولت يازدهم، اضافه کرد: مردم در ارديبهشت 96 به ارزيابي نشستند و با وجود کاستي‌ها ترجيح دادند، مجددا به دولت تدبير و اميد اعتماد کنند، اما دولت مي داند که اعتماد دوباره مردم به معني رضايت کامل آنان از وضع موجود نيست، بلکه مردم تشخيص دادند اگر دولت يک بار ديگر مسئوليت داشته باشد، مي‌توانيم انتظار رشد و پيشرفت کشور را داشته باشيم.
نوبخت، «بودجه» را يک برنامه يکساله از برنامه پنج ساله دانست و گفت: براساس ماده يک قانون محاسبات عمومي، بودجه برنامه مالي يکساله دولت حاوي پيش‌بيني منابع و برآورد مصارف در راستاي سياست‌هايي است که بتواند ما را به اهداف برساند،‌ لذا بودجه 96 براي نخستين سال برنامه ششم مي‌بايست هم ما را به يک رشد بيشتر اقتصادي راهنمايي مي‌کرد، هم بايد اشتغال را افزايش مي داد و هم بايد موجب کاهش بيکاري و تورم مي شد.
ما در بودجه 96 پيش بيني کرده بوديم که بتوانيم 320 هزار ميليارد تومان از سه منبع ماليات، فروش نفت و فروش اوراق مالي کسب کنيم تا رشد اقتصادي، افزايش اشتغال و کاهش تورم محقق شود. براساس گزارش خزانه که در اول فروردين 97 منتشر شد، خوشبختانه 320 هزار ميليارد تومان محقق شد که نشان دهنده صحت و دقت پيش بيني ماست. البته اين عدد در قانون نيست، زيرا مجلس 26 هزار ميليارد تومان از منابع غير قابل استحصال به لايحه 320 هزار ميليارد توماني دولت اضافه کرد. اين در حالي است که منابع نادرست و غير واقعي توقع از بودجه را بالا مي‌برد و نيز محقق نخواهد شد.
معاون رييس‌جمهور، با بيان اينکه مرکز آمار ايران رشد اقتصادي 9 ماهه 96 را با نفت 4,4 درصد و بدون نفت 4.7 درصد نسبت به سال گذشته اعلام کرده است، متذکر شد: صندوق بين المللي پول نيز رشد 81 ميليارد دلاري اقتصاد ايران در سال گذشته را پيش بيني کرده بود و براي امسال انتظار رشد 94 ميليارد دلاري دارد که نشان مي‌دهد اقتصاد ما رشد داشته است.
در 9 ماهه سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل، 836 هزار نفر وارد بازار کار شدند. دولت موظف بود با بودجه بتواند نسبت به اشتغال جوانان اقدام کند، لذا طي مدت مذکور، 819 هزار نفر به جمعيت شاغلان اضافه شدند و حدود 16 هزار نفر ناموفق ماندند، زيرا به بيکاران ما افزوده شد، لذا بايد در اين راستا بيشتر تلاش کنيم.
وي از تک رقمي شدن نرخ تورم در سال 96 به عنوان سال نخست برنامه خبر داد و اظهار کرد: نرخ تورم در 12 ماهه سال 96، 8,3 درصد و اسفند 96 نسبت به اسفند 95، 7,2 درصد بود که نشان مي دهد تورم را مهار کرديم. البته مهار تورم به معني ارزاني نيست، بلکه از رشد 40 درصدي قيمت ها جلوگيري به عمل آمد. الحمدلله سياست هاي انتخاب شده درست و روند در حال تغيير است و به سمت بهبود پيش مي رويم، اما رشد بطئي بوده و نيازمند شتاب هستيم.
نوبخت، رشد اقتصادي و اشتغال را دو راهبرد مهم دولت در سال 97 دانست و عنوان کرد: تصميم داريم رشد اقتصادي را از 4,7 درصد به 6 درصد و اشتغالزايي را از 819 هزار نفر به بيش از يک ميليون و 33 هزار نفر برسانيم. لذا 12 برنامه در 9 بخش در سال جديد براي انجام 73 هزار و 400 ميليارد تومان سرمايه گذاري در کشور با هدف اشتغال‌زايي، برنامه ريزي کرده‌ايم. اين مبلغ در اختيار سازمان برنامه و بودجه و غير از بودجه سالانه است که بين استان ها توزيع مي شود.
وي خواستار همکاري دستگاه ها با استاندار به عنوان نماينده عالي دولت در استان شد و گفت: 819 هزار نفر شاغل نشان مي دهد که ايجاد اشتغال منطق و راهکار دارد و بي ترديد شغل درست کردن سخت تر از چرخاندن سانتريفيوژ نيست. در اين راستا، به کمک همه فرهيختگان سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجرايي و... گيلان نياز داريم.
سخنگوي دولت، با تاکيد بر اينکه مردم بايد شفاف ببينند که در سال 97 براي چند نفر شغل ايجاد شد، سرمايه گذاري از کجا آمد و چقدر صرف اجراي 12 برنامه شد، خاطرنشان کرد: تنها 30 هزار نفر از طريق استخدام جذب خواهند شد و بايد يک ميليون شغل ايجاد کنيم لذا دو گروه بايد در سامانه اشتغال ثبت نام کنند؛ يک گروه، کساني که مي خواهند شغل داشته باشند و گروه ديگر، کساني که مي خواهند در اشتغالزايي سرمايه گذاري کنند. دولت از افراد جوياي کار و کارآفرينان حمايت خواهد کرد.
رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور، با بيان اينکه عده اي از هر فرصتي در جهت تحقير ملي استفاده مي کنند، متذکر شد: راه آهن گيلان کار بسيار بزرگ زيربنايي است و بيش از 100 درصد اعتبار آن را پرداخت کرديم، البته در ساخت پل ها با مشکلاتي مواجه هستيم، اما برخي تهمت مي زنند و تحقير مي کنند، لذا روحيه خود را از دست ندهيد و سالم و پاکدست باشيد. بنده جز حقوق معلمي يک ريال هم وارد زندگي خود نکرده ام و هيچ کسي حق ندارد، غير از آنچه در قانون و مقررات آمده، چيز فراتري بخواهد.
نوبخت خواستار تشکيل بانک اطلاعاتي از مجموعه ظرفيت‌هاي مديريتي استان شد و عنوان کرد: در راستاي نظارت، مشاورت و قبول مسئوليت اجرايي و مديريتي مي‌توانيم از ظرفيت‌هاي استان کمک بگيريم تا کابينه‌اي فعال، پويا، با انگيزه و کارآمد داشته باشيم.
وي با اشاره به ثبت نام حدود 121 هزار جوان گيلاني در سامانه اشتغال، يادآور شد: همان‌گونه که مقام معظم رهبري فرمودند، اقتصاد با واردات رشد پيدا نمي‌کند و لذا بايد سرمايه‌گذاري در کشور داشته باشيم، تا جوانان ما مشغول شوند و کالا از کارخانه هاي ما بيرون بيايد و توليد ناخالص ملي افزايش پيدا کند. سرمايه‌گذاري 73هزار و 400 ميليارد توماني در خاک کشور ما انجام خواهد شد و کالاي ايراني با کيفيت توليد خواهيم کرد. قطعا بايد منسجم تر و سازمان يافته‌تر عمل کنيم، تا سال مبارکي در انتظارمان باشد.


منبع: farsnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي