آخرین اخبار

خواص آجيل ها از ديدگاه طب سنتي تغذيه

خواص آجيل ها از ديدگاه طب سنتي

  بزرگنمايي:

چه خبر - ديدگاه طب سنتي در مورد آجيل هاي عيد

شيريني، شکلات، آجيل، نقل و...، خوراکي‌هايي که در مهماني‌ها، گل‌سرسبد مجلس هستند و کمتر کسي مي‌تواند از خوردن آن‌ها صرف نظر کند. شيريني و شکلات با وجود خوشمزه بودن‌شان، کار چنداني را براي بدن انجام نمي‌دهند ولي در نقطه مقابل آجيل‌ها، حسابي براي بدن مفيد هستند و از خوردن آن‌ها در ايام نوروز، مي‌توان نفع برد البته بهتر است که افراد مصرف آجيل‌هاي پر خاصيت را تنها به ايام نوروز، محدود نکنند.
دکتر سعيد صانعي، پزشک و مشاور درمان‌هاي گياهي و طب‌سنتي خواص چند آجيل را از ديدگاه طب‌سنتي بررسي مي‌کند.

خواص پسته

خواص آجيل ها از ديدگاه طب سنتي

به جرات مي‌توان گفت که پسته، يکي از آجيل‌هاي پر طرفدار است که طبعي گرم و خشک دارد، البته برخي از افراد معتقدند که طبع پسته با توجه به نوع آن تعيين مي‌شود ولي به‌طور کلي، نسبتا گرم و تر است. پسته خواص بسيار زيادي دارد که مي‌توان به تقويت قواي جنسي، مقوي معده، ضد تپش قلب و ضدخفقان اشاره کرد. آن دسته از افرادي که به دليل ابتلا به بيماري، کليه‌هايشان کوچک شده، مي‌توانند براي رفع مشکل خود از پسته استفاده کنند. خوردن پسته، به درمان سنگ کيسه صفرا کمک مي‌کند، ضمن اين‌که براي درمان کبد چرب نيز مفيد است.
مبتلايان به بيماري‌هاي زخم معده و روده نيز مي‌توانند از مصرف پسته نفع ببرند. خوردن پسته براي بسياري از افراد مفيد است با اين حال، برخي از افراد نبايد از آن استفاده کنند. براي مثال، مبتلايان به نقرس يا بيماران کليوي بايد از مصرف پسته بپرهيزند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : خواص پسته و ميزان مصرف روزانه پسته

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : ناگفته هايي درباره پسته!

خواص بادام

خواص آجيل ها از ديدگاه طب سنتي

بادام، با طبع گرم و تر، يکي ديگر از آجيل‌هاي خوشمزه عيد محسوب مي‌شود. از بادام مي‌توان به عنوان بازکننده مجاري ادراري استفاده کرد در نتيجه آن دسته از افرادي که به سنگ کليه مبتلا هستند، مي‌توانند از بادام کمک بگيرند.
بادام در رفع مشکلات لثه و دندان و گلو مفيد است علاوه بر اين، به درمان يبوست نيز کمک مي‌کند. افرادي که با مشکل ضعف بينايي مواجه هستند، مي‌توانند براي بهبود وضعيت خود از بادام استفاده کنند.افراد عصبي بايد مصرف بادام را به صورت مستمر در برنامه غذايي خود داشته باشند چون به تقويت اعصاب کمک مي‌کند. براي تقويت حافظه و اعصاب، مي‌توان 10 عدد بادام را با يک قاشق عسل و آب در مخلوط‌کن ريخت و بعد از ترکيب شدن، ميل کرد.
بادام خواص ديگري هم دارد مثلا، تقويت‌کننده جنسي است و به تقويت حافظه نيز کمک مي‌کند. آن دسته از خانم‌هاي باردار که به ميزان کافي از بادام استفاده مي‌کنند، نوزادان آرام‌تري خواهند داشت که به نسبت ساير نوزادان کمتر بي‌قراري و گريه مي‌کنند. يکي ديگر از خواص بادام، چاق‌کنندگي آن به حساب مي‌آيد در نتيجه گزينه بسيار خوبي براي افراد لاغر است.
در نقطه مقابل، افراد چاق بايد مصرف بادام را محدود کنند و در مصرف آن زياده‌روي نکنند چون چاقي آنها به‌واسطه مصرف بيش از اندازه بادام، تشديد خواهد شد. افراد مبتلا به نقرس، براي خوردن بادام با محدوديت مواجه هستند و تا زماني که با پزشک متخصص طب‌سنتي مشورت نکردند، نبايد از بادام استفاده کنند چون با مصرف آن ممکن است دچار مشکل شوند.

خواص کشمش

يکي از خوراکي‌هايي که برخي از افراد از آن به‌عنوان آجيل استفاده مي‌کنند، کشمش است که طبعي گرم و تر دارد. کشمش انواع مختلفي دارد که از ديدگاه طب‌سنتي، انتخاب نوع آن مهم است. يکي از خواص مهم کشمش، تقويت مغز محسوب مي‌شود که البته براي بهره بردن از اين خاصيت کشمش، مصرف آن را نبايد محدود به ايام نوروز کرد و مصرف مستمر آن، به افراد توصيه مي‌شود. کشمش سبز که بافت گوشتي داشته باشد، پر خاصيت‌ترين کشمش از ديدگاه طب‌سنتي به حساب مي‌آيد. افراد چاق، بهتر است زياد سراغ کشمش نروند و مصرف آن را محدود کنند ولي افراد لاغر مي‌توانند براحتي از کشمش استفاده کنند چون به چاق‌شدن‌شان کمک مي‌کند.
کشمش نه‌تنها به چاق شدن کمک مي‌کند، بلکه يک خوراکي مقوي نيز به حساب مي‌آيد به همين دليل براي آن افرادي که دوران نقاهت بيماري را پشت سر گذاشتند، بسيار مفيد است. يکي از ويژگي-هاي بسيار خوب کشمش، کمک به درمان دمل مي‌تواند باشد البته براي بهره‌گيري از اين خاصيت کشمش بايد آن را به شکل خمير درآورد و روي محل دمل گذاشت. براي اين منظور بايد مقداري کشمش را با زعفران و تخم مرغ ترکيب کرد و آن را به حالت خمير درآورد.
افرادي که معمولا رنگ پوست صورت آنها کدر است و تپش قلب نيز دارند، براي درمان مشکل خود مي‌توانند از کشمش استفاده کنند. اين دسته از افراد بايد 40 عدد کشمش را در يک ليوان گلاب بريزند و آن را به مدت 24 ساعت کنار بگذارند و در صبح اول وقت، گلاب را نوشيده و کشمش‌ها را نيز در طي روز بخورند. کشمش خواص ديگري نيز دارد براي مثال، به خوش خلق شدن افراد کمک مي‌کند در نتيجه گزينه بسيار خوبي براي آن دسته از افرادي که دائما عصباني مي‌شوند، محسوب مي‌شود.
کشمش به تقويت تاندون‌ها و به‌طور کلي بدن کمک مي‌کند در نتيجه افراد ورزشکار مي‌توانند براي تقويت بدن خود از آن استفاده کنند. کشمش به رفع بوي بد دهان کمک مي‌کند و مي‌تواند در رفع خستگي نيز نقش داشته باشد.

خواص فندق

يکي از آجيل‌هاي نوروزي، فندق است که طبع آن معتدل به حساب مي‌آيد.فندق يکي از خوراکي‌هاي مفيد براي تقويت مغز محسوب مي‌شود و به بهبود عملکرد مغز کمک مي‌کند. البته بايد به اين نکته توجه داشت که فندق بو داده که مدت زيادي در مغازه مانده باشد، خواص چنداني ندارد و براي بهره بردن از خواص فندق، بايد آن را به شکل بو نداده و ترجيحا تازه مصرف کرد. فندق به‌دليل دارا بودن مقادير قابل توجهي از مس، فسفر و يد، براي آن دسته از افرادي که به مشکلات تيروئيد مبتلا هستند، گزينه بسيار خوبي به حساب مي‌آيد. مصرف فندق، به درمان زخم معده کمک مي‌کند ضمن اين‌که اگر عفونتي در بدن وجود داشته باشد، آن را از بين خواهد برد. يکي ديگر از خواص فندق، تصفيه خون محسوب مي‌شود. افراد چاق، نبايد نگراني چنداني از بابت مصرف فندق داشته باشند چون فندق، مانع از چاقي مي‌شود.


منبع: jamejamonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها