آخرین اخبار

اين عادت هاي بد نوروزي پوست صورت تان را خراب مي کند!! تناسب و زيبايي

اين عادت هاي بد نوروزي پوست صورت تان را خراب مي کند!!

  بزرگنمايي:

چه خبر -

فرصتي که قطعا مي‌تواند مجالي براي دوري از مشغله‌هاي روزمره، صرف وقت بيشتر همراه عزيزان، سفر و... باشد نوروز است، اما گاهي ميان همه اين خوبي‌ها توجه به سلامت قدري کمرنگ مي‌شود و پس از آن بايد به فکر رفع آنها بود.

عادات عيدانه‌اي که به پوست آسيب مي‌رساندبي‌خوابي‌هاي شبانه

معمولا در ايام تعطيلات، مردم شب‌ها تا ديروقت مشغول ديدوبازديد و تماشاي تلويزيون هستند و به همين دليل ساعت خوابيدن هم خيلي ديرتر از زمان معمول مي‌شود. اين در حالي است که خواب کافي شبانه يکي از مهم‌ترين اصول هميشگي حفظ شادابي و سلامت پوست است. از طرفي، دير خوابيدن شب، دير بيدار شدن صبح را نيز در پي دارد که اين مساله نيز تاثير خوبي بر پوست ندارد. گرچه اين رويه طي يک يا دو شب نمي‌تواند خيلي جدي باشد اما مسلما وقتي به عادت تبديل مي‌شود، نظم خواب را به هم مي‌زند و باعث بروز مشکلات پوستي عديده‌اي مانند تورم، تيرگي يا چروک زير چشم‌ها مي‌شود.

خوابيدن بدون پاک کردن مواد آرايشي از روي پوست

يکي از شايع‌ترين عادات اشتباه و آسيب‌رسان به پوست، خوابيدن بدون پاک کردن مواد آرايشي از روي صورت است. همه خانم‌ها به جرات مي‌توانند اظهار کنند حداقل يک بار در زندگي خود اين تجربه را داشته‌اند اما بايد دانست اگر پوست قادر به صحبت با ما بود قطعا از اين آسيب‌ها شکايت مي‌کرد. از خوابيدن با صورت مملو از انواع ترکيبات آرايشي به شدت بپرهيزيد زيرا تماس طولاني‌مدت سلول‌هاي پوست با اجزاي مختلف تشکيل‌دهنده ترکيبات آرايشي در طول شب، روند ترميم و بازسازي پوست و درنتيجه شادابي و سلامت آن را تحت‌تاثير قرار خواهد داد و مي‌تواند در افراد مستعد منجر به بروز طيف وسيعي از ضايعات جلدي مانند بروز درماتيت‌هاي تماسي و جوش‌هاي پوستي شود. در انتهاي شب، زماني را به پاک کردن مواد آرايشي اختصاص دهيد.

افراط در مصرف شيريني، آجيل و خوراکي‌هاي چرب

از جمله عادات تغذيه‌اي نادرست که تاثير نامطلوبي بر سلامت پوست دارد، افراط در مصرف خوراکي‌هاي چرب و شيرين است که معمولا در ايام تعطيلات به خاطر مهماني‌ها و تمايل به مصرف انواع شيريني‌، آجيل و... شايع است. اين حالت عاملي است که نه‌تنها اضافه وزن و چاقي را در پي دارد، بلکه مي‌تواند زمينه‌ساز مشکلات پوستي مختلفي مانند جوش و آکنه شود.

بي‌توجهي به پاکسازي پوست و استعمال نامرتب کرم ضد آفتاب

مراقبت‌هاي روزانه پوست از جمله استعمال مرتب کرم ضدآفتاب و پاکسازي پوست معمولا طي دوران تعطيلات بنابر دلايلي مانند عجله براي بيرون رفتن از منزل، شرايط سفر، خواب و... فراموش مي‌شود. درواقع پوست هميشه در مواجهه با عوامل محيطي مانند تشعشعات ماوراي‌بنفش نور خورشيد يا آلودگي‌هايي مانند دود سيگار، گردوغبار، آلاينده‌هاي جوي، ذرات باقي‌مانده از مواد آرايشي، سبوم، سلول‌هاي مرده پوست و... است. عدم پاکسازي پوست منجر به تجمع آلودگي‌ها و سلول‌هاي مرده روي پوست و درنتيجه بروز عوارض جلدي متعدد و کاهش طراوت و شادابي پوست مي‌شود. ازطرفي باتوجه به طولاني شدن روزها و درنتيجه مواجهه بيشتر با نورخورشيد؛ استفاده نامرتب از کرم ضدآفتاب مي‌تواند به‌تدريج زمينه‌ساز عوارض جلدي متعددي مانند ايجاد کک‌ومک و تيرگي‌هاي پوستي يا تشديد برخي بيماري‌هاي پوستي ‌شود.

بي‌تحرکي و تنبلي

گر چه تعطيلات نوروز فرصت خوبي براي استراحت و تجديد قوا براي آغاز فعاليت‌هاي روزمره و کاري است، مسلما به معناي صرفا خوردن و خوابيدن نخواهد بود. کاهش شديد فعاليت بدني در تعطيلات نسبتا طولاني نوروز علاوه بر تقويت زمينه اضافه وزن روي سلامت و شادابي پوست نيز تاثير سوء مي‌گذارد. تعجب نکنيد! پژوهشگران کنار اشاره به تاثيرات متعدد ورزش بر سلامت جسم و روح يادآور مي‌شوند افرادي که به طور منظم 2 تا 3 بار در هفته به مدت حداقل 30 دقيقه پياده‌روي دارند، پوست جوان و شاداب‌تري نسبت به ديگران دارند زيرا ورزش از طريق افزايش خونرساني به پوست موجب بهبود تغذيه و اکسيژن‌رساني به سلول‌هاي پوستي و تسهيل دفع مواد زائد از آن مي‌شود که طراوت و درخشندگي هرچه بيشتر پوست را به دنبال خواهد داشت.

اصول سلامت‌بخشي که در مهماني‌ها و سفرهاي نوروزي کمرنگ مي‌شود

دکتر غلامحسين غفارپور : در دوران تعطيلات نوروز و به‌خصوص سفرهاي نوروزي برخي نکات ضروري بهداشتي در مورد پوست به‌خصوص نسبت به کودکان جدي گرفته نمي‌شود، حال آنکه پوست نوزادان و کودکان لطيف و حساس است و بيشتر مستعد ابتلا به ناراحتي‌هاي پوستي خواهد بود. به همين دليل انتخاب محصولات بهداشتي نامناسب يا شستشوي ناکافي زمينه‌ساز حساسيت و تحريکات پوستي مي‌شود.

استفاده مشترک از وسايل شخصي

بسيار ديده مي‌شود زماني که در مهماني، نياز به شستشوي کودک وجود دارد مادر از شوينده‌اي که ميزبان در اختيار وي قرار مي‌دهد استفاده مي‌کند، بي‌آنکه توجه داشته باشد محصول ممکن است براي پوست کودک مناسب نباشد. علاوه بر اين اگر حوله و لباس کافي همراه نداشته باشد نيز از وسايل کودکان ميزبان استفاده مي‌شود که اين مساله اوضاع را بدتر خواهد کرد. حوله و لباس به‌خصوص لباس‌هاي زير فقط مختص استفاده شخصي است زيرا باکتري‌هاي پوستي و احيانا قارچ، انگل و عوامل بيماري‌زا به فرد ديگر سرايت مي‌کند و زمينه‌ساز عفونت‌هاي ميکروبي و قارچي خواهد شد.
اين مساله در مورد استفاده از رختخواب، روسري، شانه يا ديگر وسايلي که مستقيم با پوست در تماس است نيز وجود دارد. بايد اشاره کرد آلودگي به شپش به‌عنوان يکي از شايع‌ترين مشکلات پوست و مو در کودکان از اين طريق به سرعت سرايت مي‌کند.

بي‌توجهي به بهداشت کودک در سفر

طي مدت سفرهاي نوروزي ممکن است به دليل سرد بودن حمام يا گرماي هوا و... شرايطي پيش بيايد که کودک چند روز به حمام نرود، در حالي که عرق، گردوغبار و چربي‌ها روي پوست جمع مي‌شود و عامل خارش و ابتلا به عفونت‌هاي پوستي مي‌شود. هنگام شستشو حتما استفاده از شوينده‌هاي مخصوص کودک ضروري است تا زمينه خارش و تحريکات پوستي کاهش يابد. اگر به هيچ وجه امکان حمام کردن وجود ندارد، با استفاده از دستمال بهداشتي مخصوص بدن کودک يک بار در روز تميز و کرم مخصوص استفاده شود تا از خشکي پوست پيشگيري شود.
علاوه بر حمام، تميز کردن مرتب دست‌ها و صورت کودک ضروري است و در صورت دسترسي نداشتن به آب بايد ژل‌هاي مناسب ضدعفوني‌کننده به‌خصوص پيش از غذا خوردن استفاده شود.
از شستشوي کامل دستگاه تناسلي کودک نيز به دليل عجله در سفر و مهماني نبايد غافل شد. پس از شستشو، بدن کودک بايد با دستمال بهداشتي خشک و لباس زير به‌خصوص در مورد دختربچه‌ها مرتب تعويض شود. رعايت نکردن بهداشت به سرعت سبب انتقال باکتري‌ها و آلودگي‌ها مي‌شود و مشکلاتي مانند خارش و سوزش به دنبال دارد.

مواردي که سلامت پوست را به خطر مي‌اندازند اما گاهي فراموش مي‌شوند

ممکن است وقتي به مهماني مي‌رويد متوجه شويد کرم مرطوب‌کننده يا ديگر وسايل آرايشي مورد نياز را فراموش کرده‌ايد. يکي از اشتباهات رايج، قرض گرفتن اين وسايل از ديگران است. معمولا اين مساله در مورد کرم‌ها به کرات ديده مي‌شود، حال آنکه زماني که فرد مقداري از کرم را از بسته‌بندي برمي‌دارد، باکتري‌هاي پوستي به کرم منتقل مي‌شود و زماني که فرد ديگري از آن استفاده مي‌کند، آنها را به پوست خود منتقل خواهد ‌کرد. از طرفي شرايط بهداشتي و خصوصيات پوستي افراد با هم متفاوت است و زمينه‌ساز ناراحتي‌هايي مانند حساسيت، اگزما و... مي‌شود.
همچنين عجله داشتن به‌عنوان مثال در طول سفر باعث مي‌شود خانم‌ها بدون شستشوي کامل دست‌ها، مقداري لوسيون پاک‌کننده را روي دستمال بريزند تا مواد آرايشي را پاک کنند. اين حالت نيز آلودگي‌هاي بسيار زياد دست‌ها را به صورت منتقل مي‌کند و زمينه‌ساز ناراحتي‌هاي پوستي و حتي چشم مي‌شود.
شستشوي سريع پوست و بدون آبکشي کامل مواد شوينده از روي صورت يکي ديگر از نتايج عجله داشتن است، در حالي که پس از استفاده از اين مواد بايد پوست را با آب فراوان البته بدون کشيدگي محکم دست، شست و به آرامي با حوله يا دستمال بهداشتي خشک کرد.
در صورت پاک کردن مواد آرايشي با دستمال‌هاي حاوي مواد پاک‌کننده، پس از استفاده آن را دور بيندازيد و هرگز دوباره استفاده نکنيد زيرا ترکيبات شيميايي موجود در مواد آرايشي زمينه رشد و تکثير باکتري‌ها را تسهيل مي‌کنند و زمينه‌ساز ناراحتي‌هاي پوستي مي‌شوند.
مراقبت‌هاي هميشگي پوست مانند پاکسازي، شستشوي روزانه با شوينده متناسب پوست، استفاده از کرم‌هاي مرطوب‌کننده و ضدآفتاب را رعايت کنيد و هرگز از صابون‌هاي قالبي در اماکن عمومي استفاده نکنيد. تجربه‌هايي که ديگران در مورد استفاده از محصولات بهداشتي دارند براي شما ممکن است مناسب نباشد زيرا هر فردي شرايط فيزيولوژيک خاصي دارد و مسلما روند درمان ناراحتي‌هاي پوستي در همه افراد يکسان نيست. هنگام اقامت در هر محلي غير از منزل خود نيز ملحفه تميز همراه داشته باشيد و حتي‌الامکان روي بالش بيندازيد.


منبع : زندگي ايده آل



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

مدل مويي مناسب براي شما که جلوي موهايتان کم پشت و خاليست!!

چگونه تيرگي لب هايمان را از بين ببريم؟

با تخم مرغ به راحتي لاغر شويد

2 روزه بدن تان را سم زدايي کنيد

پلينگ يا پاکسازي پوست در منزل

چگونه چشم هاي زيبا و جذابي داشته باشيم؟

چه کنيم تا کمر باريک و خوش اندام شويم!

هنگام اتو کشيدن مو بايد خشک، خيس يا نمناک باشه ؟

چربي سوزي و کاهش وزن بعد از نوروز با چند پيشنهاد ساده و آسان!

چگونه در خانه خودمان خوش اندام شويم ؟

رژيم غذايي سنگ شکن براي مبتلايان به سنگ کليه

شما که پوستي مختلط داريد بدانيد!

چگونه بعد از 30 سالگي جوان بمانيم؟

چطور ميتونم موهاي بلندم را خودم رنگ کنم ؟!

با اين غذاها به جنگ خواب آلودگي برويد

6 ماده غذايي ممنوعه قبل از خواب!!

سم زدايي بدن با چند پيشنهاد ساده!!

شامپو رنگ مو، معايب و مزاياي آن از زبان متخصص پوست و مو

طراحي ناخن با رنگ قرمز، جديدترين مدل طراحي ناخن براي بهار امسال

تشخيص روغن سالم از روغن ناسالم با چند روش کاربردي

کاهش ريزش مو با 5 روش طبيعي

بدترين عادت هاي غذايي ايرانيان که مريض شان مي کند!!

مدل مو جمع اي که مي توانيد 5 دقيقه اي درست کنيد + آموزش تصويري

صاف کردن مو بدون اتوي مو با 4 ترکيب طبيعي!!

کاهش روند پيري با 10 روش طبيعي

مدل طراحي ناخن براي فروردين 97

بهترين آرايش صورت در اسکار 2019 براي چه سلبريتي هايي بود؟

پوست تان را براي فصل بهار آماده کنيد، 3 نکته مهم که خانمها بايد بدانند

فوايد نوشيدن آب گرم در اول صبح، چرا بايد صبح ناشتا آب گرم بخوريم؟

ماسک ضد جوش خانگي را با اين دستورات درست کنيد

کوچک کردن شکم در 15 روز با 10 توصيه ساده

ورزش هاي چربي سوز مخصوص افراد مبتدي

سيب و دارچين براي لاغري، يک ترکيب چربي سوز عالي

افزايش رشد مژه با 4 روش طبيعي و موثر

بهترين رنگ براي پوشش موهاي سفيد کدام است؟

7 نوشيدني چربي سوز عالي براي کاهش وزن

جلوگيري از چاقي در نوروز با چند پيشنهاد ساده!!

13 ماده خوراکي براي داشتن شکمي تخت

كدام حالت دهنده مو بهتر است؟

بهترين مدل آرايش در مراسم اسکار از 1948 تا 2015

يک راه ساده براي لاغر کردن شکم

5 راهکار موثر و سريع براي لاغري

با خيار و آلوئه ورا يک ماسک ضد چروک درست کنيد

چگونه تن نارنجي موهاي رنگ شده را از بين ببريم؟

امگا3 را هم بخوريد هم به پوستتان بزنيد!!

چگونه لاک ناخن مان را سريع خشک کنيم؟

رنگهاي فانتزي چه مدت زمان بر روي موها دوام مي آورند ؟

براي لاغر شدن چگونه اشتهاي مان را کم کنيم؟

10 راه براي داشتن پوستي براق و خيره کننده!!

اگر معده تان ترش مي کند اينها را بخوريد