بزرگنمايي:
چه خبر - گفتگو با تييري فرمو, دبيرکل جشنواره کن 2018
روز به روز به تاريخ برگزاري جلسه کنفرانس مطبوعاتي کن، 12 آوريل (بيست و سوم فروردين) نزديکتر ميشويم. تعدادي از فيلمها براي بخشهاي چهارگانه اصلي کن انتخاب شدهاند، از سويي بسياري از حرفهايهاي جهان سينما در سراسر دنيا منتظر خبري در رابطه با فيلمهايشان که به دفتر کن ارائه داده بودند، هستند و از سوي ديگر اخبار گوناگوني در اطراف جشنواره، سياستها و برنامهريزيهاي دور جديد آن در رسانهها ديده ميشود. براي بيشتر آشنا شدن با اين برنامهها و سياستهاي هفتاد و يکمين دور جشنواره (هشتم تا 19 ماه مه، هجدهم تا بيست و نهم ارديبشهت)، هفته نامه معتبر «فيلم فرانسه» با دبيرکل جشنواره، تييري فرمو گفتوگويي انجام داده که خلاصه و جمع وجور شده آن را در زير ميآوريم.
امسال براي بخش «15 روز کارگردانان» تدارک خاصي به مناسبت پنجاهمين سالگرد آن ديده شده است که به موقع اعلام خواهد شد. اين بخش از دل جنبش انقلابي ماه مه 1968 و در اعتراض به سياستهاي رسمي جشنواره به دنيا آمد. در آن سال جشنواره کن به تعطيلي انجاميد و بعدا باعث پيدايش و بنيانگذاري اين بخش موازي و غير رسمي جشنواره کن شد.
امسال جشنواره از عادت هميشگي که چهارشنبهها شروع ميشد خارج شده و از سهشنبه (يک روز زودتر) شروع و در نتيجه به جاي يکشنبه، روز شنبه اختتاميه آن خواهد بود، دليل آن چيست؟
سهشنبهها به طور معمول براي سينماها «روز پيش نمايش» به حساب ميآيد که بتوانند از فرداي آن، فيلمها را لانسه کنند. ما هم خود را با آنها هماهنگ کرديم تا در اين «حادثه» شرکت کنيم. اين طوري تعادل بهتري برقرار ميشود. در ضمن وقتي شنبه هفته بعدش جشنواره را به پايان ببريم، همه با خيال راحت يکشنبه به خانههايشان باز ميگردند. بعد هفت دهه برگزاري جشنواره، دهه جديد را با تغييرات آغاز ميکنيم.
از ديگر تغييرات برايمان بگوييد
ميخواهيم اولين «جلسه جهاني نمايش فيلم» همزمان با حضور اکيپ فيلم در سالن باشد. در اين صورت برخلاف گذشته، منتقدين و ديگر حرفهايهاي سينما هم فيلم را همزمان ميبينند و پيشداوري قبل از نمايش رسمي براي کسي وجود نخواهد داشت (توضيح: قبلا پيش آمده که منتقديني که روز قبل فيلمها را ميديدند، گاه به ضرر فيلم تمام ميشده چون بلافاصله نقد منفي آنها منتشر و براي فيلم بد ميشد.)
شما عليه عکس سلفي گرفتن روي فرش قرمز، قبل از شروع مراسم، شديدا انتقاد داشتيد...
بله، لذا من و رئيس جشنواره تصميم گرفتيم که اين سنت (عکس سلفي) روي پلههاي کاخ جشنوار در موقع نمايش رسمي فرش قرمز، حذف شود. شرکتکنندگان براي اين عمل بسيار وقت ميگذاشتند و باعث دردسر و دير شروع کردن سانسها ميشد و برنامه را به هم مي ريخت. لذا عکس سلفي گرفتن در آن موقع ممنوع است.
حتي اکيپ فيلمي که قراراست فيلمشان درآن سانس به نمايش درآيد؟
نه اما اميدوارم همه اين مسئله را رعايت کنند...
چه چيز جديدي در کن امسال پيشنهاد ميکنيد؟
تعداد «مسترکلاس»ها بيشتر ميشود. سه روز را در کن به اين مورد اختصاص خواهيم داد که حدود 1000 جوان بين 18 تا 28 سال از سوي جشنواره پذيرفته ميشوند و در آنها شرکت ميکنند. همچنين بعد از کن برخي از برنامههاي آنها را در کشورهاي ديگر به نمايش درميآوريم. قبلا اين کارا در آرژانتين و روماني انجام داديم و جالب بود. همچنين در پنجاهمين سالگرد «15 روز کارگردانان» شرکت ميکنيم.
در مورد موقعيت زنان فيلمساز، جايگاه بهتر و بيشتري براي آنان در نظر داريد؟
رئيس هيئتداوران يک خانم است و در بين اعضاي ژوري نيز تعادل بين زن و مرد رعايت خواهد شد. در طي سالهاي گذشته هم رئيسداوران دوربين طلايي، نوعي نگاه و غيره هم از زنان انتخاب شده بودند. از طرفي اکثريت اکيپ کلي جشنواره زن هستند. در مورد افراد کميته انتخاب فيلمها هم در حال انديشيدن تدبيري هستيم تا تعداد زنان را گسترش دهيم.
در مورد کارگردانان زن که بتوانند در مسابقه شرکت داشته باشند، امسال سياست شما چيست؟
اين موردي است که قبلا هم به آن فکر کردهايم. بر مبناي آمار قبلا حدود 10 درصد فيلمسازان زن در جشنواره حضور داشتهاند و تعداد فيلمهاي معرفي شده به جشنواره البته کم بودهاند. بايد به اطلاعتان برسانم که امسال اولين فيلم که در تاريخ توسط يک فيلمساز زن ساخته شده را از خانم آليس گي به نمايش درميآوريم که در کمپاني گومونت ساخته شده بود.
مسئله «نتفليکس» که سال گذشته دو فيلم در مسابقه داشت، امسال به چه صورت خواهد بود؟ آيا باز هم اين شرکت در مسابقه فيلم خواهد داشت؟
من تازگي با مسئولين آن ملاقات داشتم. سال گذشته آنها را متقاعد کردم که بايستي فيلمهايشان در سالنهاي سينماي فرانسه به نمايش درآيد. آنها سرانجام اين کار را نکردند. حالا آئيننامهاي وضع کرديم که فيلمهاي اين شرکت نميتواند در مسابقه شرکت کند. مسئولين اين کمپاني سال قبل از مراسم بالا رفتن فرش قرمز جشنواره بسيار خوشحال بودند. حالا بايد تن به قانون جشنواره بدهند.
به آنها گفتم اگر فيلمتان را انتخاب کنيم «خارج از مسابقه» خواهد بود و مورد قضاوت داوران قرار نخواهد گرفت، بنابراين از جايزه و نخل طلا خبري نيست. ما معتقديم که رابطه پيچيدهاي بين فيلم و فرمهاي مختلف سينمايي به وجود آمده است. فيلم بايد در سالن سينما به نمايش درآيد، بوک آفيس مطرح شود، منتقدين درباره آن بنويسند، شوق عاشقان سينما را در سالنها به حرکت درآورد. راجع به فيلم مقاله و مطلب نوشته شود، کتابها منتشر شود. ديکسيونرها چاپ شود. همينهاست که تاريخ سينما را ميسازد. در فرانسه فيلمهاي «بانگ جون هو» و غيره که روي اينترنت پخش ميشود، گم شده به حساب ميآيد و جزو خاطرات عاشقان سينما به حساب نخواهد آمد. من شخصا اعتقاد به اين دارم که در سالن سينما بايد فيلم را ديد. درعين حال بايد به منافع جشنواره کن فکر کنم. بايد به آفرينشهاي جديد هنري در زمينه سينما هم فکر کرد...
منبع: khabaronline.ir