آخرین اخبار

خواص سيب و سنجد سفره هفت سين را بدانيد تغذيه

خواص سيب و سنجد سفره هفت سين را بدانيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - مزاياي سلامت سيب و سنجد براي بدن

ميوه سنجد Senjed از زمانهاي گذشته در سبد غذايي ايرانيان جا داشته و در اعياد سنتي به آن توجهي خاص مبذول شده است. امروزه از درخت سنجد و ميوه آن در صنايع غذايي، بهداشتي، دارويي، عطرسازي و صنايع چوب استفاده مي‌شود. نام علمي سنجد ، Elaeagnusan gastifolial بوده و در انگليسي به نام هاي Persian oliv، wild olive، Russian olive,silver berry، oleaster هم شناخته مي شود.
حتما از قديم شنيده ايد که خوردن يک عدد سيب در روز شما را از رفتن به دکتر بي نياز مي کند و شايد واقعا اين گفته حقيقت داشته باشد. سيب مواد معدني و ويتامين ها کليدي براي حفظ سلامتي بدن را تامين مکند. اين ميوه کالري کمي داشته، فاقد چربي بوده ، ارزان و در تمام طول سال در دسترس است و به راحتي مي توانيد از مزاياي سلامت سيب بهره مند شويد.
مزاياي سلامت مصرف سيب براي بدن عبارتند از پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي پارکينسون و آلزايمر، بيماري هاي قلبي، پيشگيري از اختلالات معده و کبد و ايجاد سنگ هاي صفراوي، يبوست، کم خوني و ديابت. مصرف سيب همچنين خطر ابتلا به بيماري روماتيسم، اخلالات چشم، انواع سرطان و نقرس را کاهش مي دد. سيب در کاهش ضعف موثر است و در بهبود هضم و کاهش اسهال کمک مي کند و در نهايت به مراقبت از پوست و دندان کمک مي کند.

مواد مغذي سيب و سنجد

بايد بدانيد که سيب سلامت ترين ميوه دنياست. يک سيب متوسط حاوي 95 کالري و 4.4 گرم فيبر غذايي است و 12 درصد فيبر مورد نياز روزانه را تامين مي کند که سيستم گورش شما را سالم نگه داشته و از ابتلا به يبوست و هموروئيد پيشگيري مي کند. يک سيب متوسط 8.4 ميلي گرم ويتامين C به بدن مي رساند که سيستم ايمني را بهبود بخشيده و به پيشگيري از ابتلا به عفونت کمک مي کند. همچنين با خوردن يک سيب مقدار کمي کلسيم براي تقويت استخوان، آهن براي سلامت گلبولهاي قرمز خون و ويتامين A براي محافظت از چشم به بدن مي رساند. به نظر مي رسد که سيب داراي مقدار کمي پتاسيم، منيزيم، مس، منگنز و فولات نيز هست. سيب حاوي ويتامين K، ويتامين B6 و ريبوفلاوين riboflavin است. سيب سرشار از فيتونوترين ها phytonutrients و فلاونوئيدهايي flavonoids از قبيل کورستين quercetin، اپيکاتچين epicatechin، فلوريدزين phloridzin و ساير ترکيبات پلي فنوليک polyphenolic است.
در هسته و ميوه سنجد 17 نوع آمينواسيد و مقداري پروتئين وجود دارد كه هر يك از اين آمينواسيدها خواص دارويي بسيار مفيدي دارند بطوري كه مي‌توان گفت ميوه سنجد يك ميوه دارويي صفر است. اين ميوه در طب سنتي به عنوان قابض شناخته بنابراين در معالجه بيماريهاي دندان، لثه و اسهال و در درمان زخم معده موثر است و مي‌تواند از خونريزي جلوگيري كند.

مزاياي سلامت سيب و سنجد

مواد تشکيل دهنده سيب مزاياي خاصي براي سلامت شما به همراه دارد. مطالعه اي که در سال 2004 در مجله تغذيه Nutrition Journal منتشر شد، يادآور مي شود فيتوکميلکال هاي phytochemicals موجود در سيب با پيشگيري از رشد سلول هاي سرطاني به پيشگيري از انواع سرطان کمک مي کنند. سيب ممکن است خطر ابتلا به آسم، ديابت و بيماري هاي قلبي را کاهش دهد. بر اساس گزارشي که در مجله انجمن قلب آمريکا Journal of the American Heart Association در سال 2011 منتشر شد ترکيبات موجود در بخش گوشتي سفيد سيب اين مزاياي حفاظتي را براي بدن ارائه مي دهد.
اگر آرد و هسته‌ ميوه سنجد با هم آسياب شود مصرف خوراكي آن بيماري آرتروز را درمان مي‌كند. مصرف سنجد براى درمان و جلوگيرى از عوارضى مثل قى ، اسهال صفراوى، زخم روده، سرفه‌هاى حاد گرم، سردرد و اثر رطوبت نافع است. سنجد مقوى قلب و برطرف كننده تب و لرزهاى سرد در بيماريهاى سينه مثل تنگى نفس، زخم ريه و عوارض دماغى محسوب مى شود.
سنجد براى درمان بيمارى هاى كبدى مانند زردى و يرقان مفيد است و سنجد پخته شده به طور كامل (پوست - گوشت - هسته) در روغن زيتون به صورت خوراكى جهت درد مفاصل، خارش پوست و رشد مو توصيه شده است.

سيب به هضم غذا کمک مي کند

سيب سرشار از فير است و به فرايند هضم کمک مي کند. مصرف منظم سيب باعث تحرک روده و پيشگيري از يبوست و اختلالات معده مي شد. فيبر بخشي مهم از رژيم غذايي است. فيبر حجم مواد داخل روده را افزايش داده و به عبور راحت مواد خوراکي از دستگاه گوارش کمک مي کند حرکات روده را تحريک کرده و در نتيجه مواد غذايي راحت تر در طول سيستم گوارش حرکت مي کنند و در نهايت منجر به ترشح اسيد معده براي گوارش و کارآمدتر شدن جذب مواد مغذي کمک کرده و همزمان کلسترول اضافي را از رگ ها خارج نموده و باعث بهبود سلامت قلب شده و احتمال گرفتگي عروق را کاهش مي دهد.

پيشگيري از سرطان با سيب

نقش سيب در پيشگيري از سرطان موضوع مطالعات زيادي بوده. مصرف سيب در بهبود سرطان ها به خصوص سرطان سينه و روده بزرگ نقش متوسطي ايفا مي کند، مهم ترين تاثير گذاري سيب در زمينه بهبود سرطان ريه است. سيب توانايي مشخص و غير قابل انکاري در کاهش سرطان ريه و کاهش سرعت گسترش آن ايفا مي کند. فرضيه هاي ارائه شده دليل اين اثر را محتواي فيتونوترين هاي phytonutrient سيب از جمله کومپروفول kaempferol و کورستين quercetin مي دانند ولي مکانيستم دقيق تاثير سيب بر سرطان هنوز شناخته شده نيست.

بهبود سلامت روده با سيب

يکي از بخش هاي مهم و ناديده گرفته شده از سلامت ما باکتري هاي مفيدي است که در بدن ما زندگي مي کنند. سيب به طور خاص به بهبود عملکرد باکتري هاي موجود در روده بزرگ ما کمک مي کند. مطالعات اوليه نشان مي دهد که سيب متابوليسم دستگاه گوارش را تحريک نموده و باکتري هاي آن را به تعادل مي رساند و در نتيجه باعث جذب حداکثري مواد مغذي و محدود کردن باکتري هاي مضر و سموم مي شود.

درمان کم خوني با سيب

خواص سيب و سنجد براي سلامت

سيب منبع غني آهن است در نتيجه در درمان کم خوني موثر است. کم خوني آنمي Anemia، کمبود هموگلوبين خون است که با افزايش جذب آهن اصلاح پذير است. آهن جزئي جدايي ناپذير از متابوليسم گلبول هاي قر مز است. با افزايش تعداد گلبول هاي قرمز در بدن نه تنها از کم خوني جلوگيري مي کنيد بلکه از رسيدن اکسيژن کافي به اندام هاي بدن براي عملکرد مناسب مطمئن مي شويد.

کاهش ضعف بدن با سيب

سيب به عنوان از بين برنده ضعف و افزايش قدرت و انرژي افراد ضعيف شناخته مي شود. بنابراين هميشه براي بهبود بيمان بايد به آن ها سيب بدهيم. اگر مي خواهيد وزن خود را افزايش دهيد سيب بايد بخشي از رژيم غذايي روزانه شما باشد. با اين که سيب حاوي مقادير پروتئين قابل توجهي نيست ولي ترکيب آنتي اکسيدان و پروتئين موجود در سيب نقش مهم ي در پيشگيري از ضعف و بهبود عملکرد ماهيچه اي دارد.

کنترل ديابت با سيب

کنترل قند خون براي افرادي که از ديابت رنج مي برند حياتي است. پلي فنول موجود در سيب مستقيما با کاهش کربوهيدرات مصرفي روزانه در ارتباط است و به نوبه خود منجر به کاهش نوسانات قند خون شده و عامل مهمي براي کنترل ديابت است. پلي فنل polyphenols سطح جذب گلوکز در دستگاه گوارش ما را کاهش مي دهد و باعث آزاد شدن انسولين از پانکراس مي شود که براي کنترل سطح قند خون مورد نياز است. در نهايت پلي فنل ها گيرنده هاي انسولين در سلول هاي بدن را تحريک نموده و باعث مي شود قند سريع تر از جريان خون به سلول ها منتقل شده و باعث بهبود عملکرد اندام ها مي شود.

مراقبت از دندان با سيب

خوردن سيب به تميز کردن دندان ها و لثه ها کمک مي کند. به علاوه بروز حفره در دندان ها را کاهش مي دهد. هنگامي که سيب مي خوريد فيبر آن دندان ها را تميز مي کند و خواص ضد باکتري آن از رشد باکتري ها و ويروس هاي پيشگيري مي کند. همچنين سيب ترشح بزاق دهان را که يک تکريب قليايي است تحريک مي کند در نتيجه باعث کاهش رشد و تکثير باکتري ها در دهان مي شود.

پيشگيري از آلزايمر و پارکينسون با سيب

مصرف سيب تاثير مثبتي بر مشکلات عصبي دارد به ويژه روي بيماري هاي آلزايمر و پارکينسون. اثرات آنتي اکسيدان فيتونوترين هاي موجود در سيب قطعا به کاهش بيماري آلزايمر کمک مي کند زيرا انحطاط مغز که منجر به آلزايمر مي شود با فعاليت راديکال هاي آزاد مرتبط است. سيب باعث افزايش مقدار استيل کولين acetylcholine در مغز مي شود که با تمرکز، حل مسئله و حافظه مرتبط است. سيب با توقف تجزيه تدريجي توليد دوپامين در سلول هاي عصبي با بيماري پارکينسون مقابله مي کند.

درمان مشکلات تنفسي با سيب

سيستم تنفسي ما به التهاب حساس است و تعدادي از بيماري هاي تنفسي به صورت مستقيم با التهاب غشا و سلول هاي داخل سيستمي مرتبط هستند. آسم جدي ترين بيماري سيستم تنفسي و کشنده است. سيب اثرات ضد التهابي فوق العاده اي دارد بنابراين يکي از درمان هاي طبيعي آسم محسوب مي
شود.

پيشگيري از بيماري هاي قلبي

سيب سطح کلسترول بدن را کاهش مي دهد در نتيجه باعث مي شود که مکانيسم دفاعي قوي در برابر بيماري هاي قلبي عروقي ايجاد شود. مصرف روزانه يک سيب سلامت قلب را تضمين مي کند. ويژگي آنتي اکسيداني سيب، اکسيداسيون چربي هايي به نام ليپيد پراکسيد lipid peroxidation و تري گليسريد ها و انواع چربي هاي موجود درعروق خوني را که منجر به افزايش فشار خون مي شوند، کاهش مي دهد. سيب حاوي يک فلاونوئيد flavonoid قوي به نام کورستين quercetin است که مقدار پروتئين C-reactive يا به اختصار CPR را کاهش مي دهد. اين پروتئين با التهاب سيستم قلبي عروقي مرتبط است بنابراين کاهش آن سيستم قلب را تقويت مي کند.

درمان روماتيسم و آرتروز با سيب و سنجد

سيب براي افرادي که از روماتيسم رنج مي برند بسيار مفيد است زيرا به روند بهبود بيماريشان کمک م يکند. به دليل مقادير بالا فلاونوئيد در سيب، مصرف آن باعث کاهش التهاب مفاصل و بهبود بيماري هايي مانند رماتيسم، آرتروز و نقرس مي شود.
براي كاهش درد ناشي از آرتروز، استفاده از عصاره گياهي سنجد موثرتر از استامينوفن است. مطالعاتي که روي سنجد انجام شده، حاکي از آن است که مصرف پودر سنجد به بهبود دردهاي مفصلي به‌خصوص در خانم‌ها کمک مي کند. افرادي که دچار زانودرد و پوکي استخوان هستند، مي‌توانند روزانه 20 تا 30 گرم پودر سنجد که بهترين شکل آن افزودن پودر سنجد به دوغ، سوپ و ماست يا يک ليوان آب است را مصرف کنند.

بهبود بينايي با سيب

مصرف سيب باعث تقويت چشم و بهبود بينايي مي شود همچنين به درمان شب کوري کمک مي کند و دليلش غني بودن سيب از فلاونوئيد ها و آنتي اکسيدان هايي است که مي تواند تاثيرات راديکال هاي آزاد را بر روي چشم کاهش دهد و از ايجاد بيماري هايي مانند تحليل رفتن لکه زرد، آب مرواريد و آب سياه جلوگيري کند.

کاهش وزن با سيب و سنجد

به جز توانايي طبيعي ميوه هاي فيبر دار مثل سيب و سنجد براي پرکردن معده و افزايش سيري در نتيجه کاهش اشتها و پرخوري، سيب خاصيت غيرقابل توضيح ديگري هم براي کاهش وزن دارد. مطالعات نشان مي دهد که سيب در واقع سرعت متابوليسم را افزايش داده در نتيجه کالري اضافه مصرف شده پس از خوردن سيب در بدن نمي ماند چون سريعتر سوزانده شده و جذب بدن نمي شود. مسلما اين خبر براي ميليون ها نفري که در حال مبارزه با چاقي هستند خبر خوبي است.

مراقبت از پوست با سيب

به دليل وجود آنتي اکسيدان هاي قوي در سيب ماسک موضعي تهيه شده از سيل و عسل يا سيب و شير، شفافيت و درخشندگي پوست را افزايش مي دهد. اين ترکيبات اثرات مضر راديکال هاي آزاد را که به طور مستقيم با پيري زودرس و ايجاد چين و چروک و لکه هاي سني در ارتباط هستند را خنثي مي کند. همچنين اثر تقويت کننده آن بر روي گردش خون باعث جوان شدن پوست و جايگزيني سريعتر سلول هاي قديمي مي شود.

ملاحظات مصرف سيب و سنجد

مصرف سيب و سنجد کامل به همراه پوست و به صورت خام مناسب ترين روش براي استفاده از مواد مغذي اين ميوه ها است. مقدار قابل توجهي از مواد مغذي و ترکيبات سودمند سيب دقيقا زير پوست آن ه قرار گرفته اند. بايد دقت داشته باشيد که محصولات تهيه شده از سيب مانند سس سيب، سيب خشک و آب سيب به اندازه سيب تازه مغذي نيستند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : خواص سنجد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : شکمتان را با سيب تخت کنيد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : پودر سنجد واقعا براي پوکي استخوان مفيد است؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : مصرف سرکه سيب براي چه کساني ممنوع است؟


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها