آخرین اخبار

با اينترنت اشيا و تاثيرات آن آشنا شويد چه خبر ... ؟

با اينترنت اشيا و تاثيرات آن آشنا شويد

  بزرگنمايي:

چه خبر - اينترنت اشيا (IoT) چيست؟

اينترنت اشياء مفهومي جديد در دنياي فناوري و ارتباطات به‌شمار مي‌آيد اما عبارت اينترنت اشيا، براي نخستين بار در سال 1999 توسط "کوين اشتون" مورد استفاده قرار گرفت و جهاني را توصيف کرد که در آن هر چيزي، از جمله اشياي بي‌جان، براي خود هويت ديجيتال داشته باشند و به کامپيوترها اجازه دهند آن‌ها را سازماندهي و مديريت کنند. اينترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل مي‌کند ولي با اينترنت اشيا تمام چيزها به هم متصل مي‌شوند.

اينترنت اشيا به زبان ساده، ارتباط سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌اي است که از طريق آن مي‌توانند با يکديگر و با کاربرانشان تعامل کنند. اين مفهوم مي‌تواند به سادگي ارتباط يک گوشي هوشمند با تلويزيون باشد يا به پيچيدگي نظارت بر زيرساخت‌هاي شهري و ترافيک.
اينترنت اشيا اجازه مي‌دهد تا اشيا در سراسر زيرساخت‌هاي شبکه موجود، از راه دور کنترل شوند و همچنين فرصت براي ادغام مستقيم از جهان فيزيکي به سيستم‌هاي مبتني بر کامپيوتر را ايجاد کرده‌ است.

اينترنت اشيا قدرت تغيير دنياي ما را دارند. شرکت‌هايي مانند گوگل و سامسونگ در حال سرمايه‌گذاري روي دستگاه‌هاي خانگي هستند و داشتن يک آشپزخانه متصل مي‌تواند سالانه 15٪ از صنعت غذا و نوشيدني را ذخيره کند.
بنابر شرکت "گارتنر"(شرکت پژوهشي و مشاوره‌اي آمريکايي) حدود 8 ميليارد دستگاه روي اينترنت اشيا تا سال 2020 وجود خواهد داشت. تحقيقات "اي‌بي‌آي" تخمين زده‌ است که بيش از 30 ميليارد دستگاه به صورت بي‌سيم به اينترنت اشيا تا سال 2020 وصل خواهند شد.
اينترنت اشيا با توانايي جاسازي سي‌پي‌يو و حافظه و منابع انرژي مي‌تواند تقريباً همه چيز را با استفاده از برنامه‌ها به شبکه متصل کند. اين سيستم‌ها وظيفه جمع‌آوري اطلاعات، تنظيمات اکوسيستم‌هاي طبيعي و حتي ساختمان‌ها و کارخانه‌ها را دارند.
امروزه اينترنت اشياء در حوزه‌هاي مختلف صنعتي، پزشکي، شهري، کشاورزي، تجاري و ... کاربرد دارد.
پزشکي
اينترنت اشيا فرصتي است که مراکز درماني و بيمارستاني بتوانند روند درماني و منابع خود را بهينه سازي نمايند. براي مثال بيمارستان‌ها مي توانند از اينترنت اشيا براي مديريت دارايي‌ها و يا همچنين کنترل دما و رطوبت در اتاق‌هاي عمل استفاده کنند. هنگامي که ارائه دهندگان خدمات پزشکي از اينترنت اشيا بهره مي‌برند، نظارت بر بيمار بر اساس يک زمان واقعي انجام مي‌شود بنابراين تعداد دفعات ويزيت بيمار توسط پزشک معالج، کاهش يافته و هزينه‌ها نيز به طبع کاهش پيدا مي‌کند. با توجه به اينکه بيماران به صورت مداوم نظارت و مراقبت مي‌شوند، ارائه دهندگان خدمات پزشکي، قادر خواهند بود قبل از اينکه بيماري از کنترل خارج شود، آن را درمان نمايند. ساخت و همينطور مديريت داروها هزينه عمده‌اي را به خود اختصاص مي‌دهد، اما به وسيله پردازش‌هاي اينترنت اشيا و دستگاه‌هاي وابسته به آن مي‌توان اين هزينه‌ها را بهتر مديريت کرد .چهار ميليون بيمار در سال 2020 از راه دور شرايط سلامتي خود را مشاهده مي‌کنند.
محيط زيست
دستگاه‌هاي داراي سنسور مي‌توانند در نظارت بر اثرات محيط ‌زيستي شهرها، جمع آوري جزييات درباره فاضلاب، کيفيت هوا و زباله کمک کنند. چنين دستگاه‌هايي همچنين در نظارت درختزار‎‌ها، رودخانه‌‎ها، درياچه‌ها و اقيانوس‌ها هم کمک مي‌کند.
اينترنت اشيا نقش عمده‌اي را در آينده شهرهاي هوشمند بازي مي‌کند. برنامه‌هاي نظارت محيط‌زيستي اينترنت اشيا معمولا از سنسورها براي حفاظت از محيط‌زيست از طريق نظارت بر کيفيت هوا و يا آب، شرايط جو يا خاک استفاده مي‌کنند و حتي شامل نظارت بر حرکات حيوانات و زيستگاه‌هاي آنها مي‌توانند باشند. از طريق تجهيز خودروها و سيستم‌هاي ترافيک شهري به اينترنت مي‌توان در مسيريابي بهتر راه‌ها در نتيجه کنترل ترافيک راه‌ها به مصرف سوخت کمتر و در نتيجه هواي سالم تر نزديک شد.
حمل ونقل
در حوزه حمل و نقل سه شاخه حمل و نقل زميني، هوايي و ريلي تعريف مي‌شود که در آنها اتصال دستگاه‌هاي کم مصرف مي‌تواند منافع مالي براي سازمان‌ها و راحتي براي مصرف کنندگان به ارمغان آورد. اغلب کشورها و شهرها با مشکلات و چالش‌هايي در زمينه حمل و نقل مواجه هستند. براي نمونه يافتن فضاي پارک در يک شهر شلوغ قالبا زمان‌بر است و خود موجب گره‌هاي ترافيکي شود. نصب يک سنسور که مي‌تواند جاي پارک‌هاي خالي را نمايش دهد مي تواند در يافتن فضاي پارک به رانندگان کمک شاياني کند و همچنين به شهرداري، پليس راهور و مسئولان پارکينگ‌ها در بهره‌وري بيشتر، اعمال قانون بهتر و حتي درآمد بهتر کمک کند. سيستم‌هاي حمل و نقل ريلي و هوايي نيز زيرساخت هاي گسترده و پيچيده‌اي با دامنه گسترده‌اي از تجهيزات دارند. در بسياري از موارد، سطح پايه‌اي از اتصال به اينترنت/شبکه مي‌تواند هم براي مسئولان اجرايي و هم مسافران مفيد باشد.
مديريت انرژي
اينترنت اشيا از طريق يکپارچه‌سازي و هوشمندسازي کنترل سيستم‌هاي گرمايشي و سرمايشي اين قابليت را ايجاد مي‌کند که در ساعات يا روزهاي تعطيل انرژي در ادارات به هدر نرود که اين خود بسيار مي‌تواند در کنترل آلودگي نيز موثر باشد.
کمک به حادثه‌ديدگان
ارتباطات هميشه مهم است، اما زماني که يک حادثه طبيعي رخ مي‌دهد، به مهم‌ترين مسئله تبديل مي‌شود. در هر حادثه‌اي چه به‌ صورت طبيعي و چه توسط انسان، جريان برق مي‌تواند قطع شود، سرورها آفلاين شوند و سيستم‌هايي مانند شبکه‌هاي موبايل به‌ دليل حجم زياد ارتباطات دچار اختلال شوند. زماني ‌که اين حالت پيش مي‌آيد، هر نوع ارتباط موثر با دنياي خارج قطع مي‌شود و اين بدترين اتفاقي است که براي افراد حاضر در منطقه حادثه مي‌تواند پيش بيايد. با پيدايش و معرفي فناوري اينترنت اشيا (IoT شاهد استفاده بيشتر از 5 ميليارد دستگاه متصل از قبيل پوشيدني‌ها، سنسورها و کاشتني‌ها هستيم. دستگاه‌ها و سنسورهاي IoT که توان کمي مصرف مي‌کنند، اين قابليت را دارند تا با يکديگر از طريق بلوتوث ارتباط برقرار کنند و اين يعني براي اتصال به دستگاه‌هاي ديگر به استفاده از اينترنت عمومي نيازي ندارند. حتي اين احتمال وجود دارد که دستگاه‌هاي IoT بتوانند شبکه خود را تشکيل دهند. شبکه مبتني بر سنسور که حداقل مي‌تواند در زمان‌هايي که شبکه دچار مشکل شده و به‌ درستي کار نمي‌کند، برخي از عملکردهاي پايه‌اي شبکه را انجام دهد.
دستگاه‌هاي IoT اين توانايي را دارند تا در صورت از کار افتادن برق و اينترنت، شرايط مورد نياز برقراري ارتباط پهناي باند کم را ايجاد کنند.
اتوماسيون خانگي
براي اينترنت اشياء مبتني بر بستر ابري مي‌توان کاربردهاي زيادي در محيط‌ خانه متصور شد. در واقع با ترکيب قابليت‌هاي تجهيزات نهفته در محيط خانه و بستر ابري، انجام خودکار بسياري از فعاليت‌هاي خانگي وجود دارد. همچنين امکان اتصال به وسايل منزل از طريق اينترنت به منظور مانيتورينگ رفتار آنها از راه دور يا کنترل آنها از راه دور(براي مثال، مديريت هوشمند روشنايي، گرما و تهويه هوا) وجود دارد. از سوي ديگر سيستم‌هاي اينترنت اشيا همچنين مي‌توانند پاسخگو براي اجراي فعاليت باشند. براي مثال سيستم‌هاي خريد هوشمند مي‌توانند عادات خريد کاربران در يک فروشگاه را توسط ردگيري کردن تلفن همراه‌شان رديابي کنند. به اين کاربران پيشنهادهاي ويژه‌اي در مورد کالاهاي مورد علاقه‌شان يا حتي مکان اقلامي که به آن نياز دارند، که توسط يخچال‌شان به گوشي آن‌ها منتقل شده‌ است، مي‌تواند ارائه کنند.
تاثير اينترنت اشيا در محاسبات لبه
"محاسبات لبه"(Edge Computing) يک روش بهينه‌سازي سيستم‌هاي ابري است که عمليات پردازش داده‌ها را در نزديکي منابع محلي (local)انجام مي‌دهد. اين راهکار باعث کاهش پهناي باند ارتباطي مورد نياز بين سنسورها و مرکز داده‌ها خواهد شد .علاوه بر اين، محاسبات لبه، اين قابليت را دارد که مواردي چون اپليکيشن‌ها، داده‌ها و قدرت محاسبات سرويس‌ها را از نقاط مرکزي به logical extremesشبکه سوق مي‌دهند. از اين رو اين احتمال وجود دارد که رهبران فناوري دنيا به موضوع محاسبات لبه براي سرعت بخشيدن به سرويس‌هاي IoT و صرفه‌جويي در هزينه‌هاي زيرساختي به منظور هوشمند سازي، تمايل زيادي نشان دهند.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ماجراي تبليغ نوشابه پپسي در فضا و آسمان

زندگي کردن انگل هاي ترسناک برروي صورت شما!!

عکس جالب از تغيير چهره يکتا ناصر و افسانه بايگان در گذر زمان!

4 نشانه طلاق در آينده از نگاه عکاس هاي مراسم عروسي!

ثروتمند شدن با پرورش سوسک!! عکس

خون کروکوديل و درمان ايدز!

همزمان خربزه و عسل بخوريد، مي ميريد؟!

جدايي خانم بازيگر از همسر دومش پس از 1 سال زندگي مشترک!

تغيير چهره بازيگر جذاب سريال بازي تاج و تخت پس از 7 سال! عکس

تبليغ جنجالي يک آرايشگاه زنانه در ايران! عکس

عکس: کارت مراسم عروسي الهام حميدي بازيگر 41 ساله

نوزاد 258 گرمي از بيمارستان مرخص شد! عکس

آموزش کنترل مصرف اينترنت گوشي موبايل

نگار جواهريان از انجام وظيفه اش نوشت! عکس

استقبال از نيکي کريمي در جشنواره جهاني فيلم فجر! عکس

احتمال وجود يک سياره ديگر در منظومه شمسي!

اگر اسنپ چت شما کار نمي کند اين کار را انجام دهيد

آگهي ساده درگذشت سهراب سپهري از ديد پرويز پرستويي! عکس

عکس هاي جديد نگار جواهريان در دوران بارداري اش

چگونه نوزادي با 1 پدر و 2 مادر به دنيا آمد؟!

محمد عليزاده در جشن تولد خواهرش! عکس

آموزش: حذف افراد از اينستاگرام بدون بلاک کردن

سفر هدايت هاشمي و همسر دومش به شيراز! عکس

آيا از گوشي هاي تاشو استقبال مي شود؟

5 زني که علم فضا را متحول کردند

واکنش بهنوش بختياري به توهين سالومه سيدنيا مجري شبکه من و تو

عرضه گوشي آيفون ارزان قيمت شبيه آيفون 8

7 نکته براي گرفتن عکس خوب با موبايل

تلاش بهنوش طباطبايي براي نشان دادن گوشواره اش! عکس

عکس جديد يکتا ناصر در کنار خواهر و شوهر خواهرش

تيپ فلور نظري بازيگر 50 ساله در آلمان! عکس

2 مردي که قلب روناک يونسي را تسخير کرده اند! عکس

نوت 10 پرو بهترين گوشي توليدي سامسونگ

نقش کرم چاله ها چيست؟

دستگاهي که با غذاي کمتر شما را سير مي کند

تبريک خاص مليکا شريفي نيا به مناسبت تولد خواهرش مهراوه! عکس

قارچ جاودانگي باعث افزايش طول عمر مي شود!

خيانت شاهزاده ويليام به کيت ميدلتون؛ ارتباط با دوست صميمي کيت!! عکس

استقبال از صفحه اينستاگرام زنان و دختراني که با رنگ کردن مو مخالف هستند! عکس

ماجراي کمک 1 ميليارد توماني هديه تهراني به سيل زدگان! عکس

آنجلينا جولي نام خانوادگي اش را تغيير داد

جزئياتي از پلي استيشن 5 و زمان عرضه آن

فايده الکي لبخند زدن!

دختر عماد طالب زاده به دنيا آمد + عکس و نام وي

6 رسم عجيب و غريب در زمان غذا خوردن در کشور هاي مختلف

فايده ويژه خوردن شکلات براي افراد بالاي 40 سال

به دنيا آمدن نوزاد از اولين پيوند رحمي رباتيک در جهان!

تمام زناني که لئوناردو دي کاپريو با آنها ارتباط داشته است! عکس

روناک يونسي: پيامبري بفرست که فقط گوش کند! عکس

خوابيدن در وان نفت براي درمان بيماري ها! عکس