آخرین اخبار

پيشگيري از اضافه وزن در نوروز با اين نکات مهم تغذيه

پيشگيري از اضافه وزن در نوروز با اين نکات مهم

  بزرگنمايي:

چه خبر - چگونه در ايام نوروز از اضافه وزن پيشگيري کنيم؟

آيا مي‏دانستيد افزايش قندخون، چربي خون، فشارخون و خرابي دندان‏ها تنها تعدادي از بيماري‏هايي است که اگر تغذيه خود را در ايام نوروز جدي نگيريد ممکن است به سراغ شما بيايند؟ بماند که ديابت، سرطان، چاقي و اضافه وزن هم از ديگر بيماري‏هايي است که به دنبال عارضه‏ هاي کم اهميت‏تر خود را در طولاني مدت نشان مي‏دهند. حالا با اين توضيح، آيا شما رژيم غذايي يا بايد و نبايدي براي کنترل خوردن خود در روزهاي تعطيلي سال نو داريد؟

بايدها و نبايد هاي کنترل خوردن در نوروز

در اين روزهاي مانده به عيد، ويترين مغازه‌ها پر است از انواع و اقسام شيريني‌ها و شکلات‌ها، در انواع سنتي و مدرن، با طعم‌ها و رنگ‏هاي مختلف و مارک‌هاي متنوع. کمتر کسي مي‏تواند در برابر اين همه تنوع مقاومت کند در نتيجه گنجه‌هاي ما به انباري از تنقلات تبديل مي‌شود که مصرف آنها از چند روز مانده به تعطيلات تا پايان 13به‌در و معمولا حتي تا يکي دو هفته بعد از آن ادامه مي‌يابد. اما در اين متن قرار است ما کمي جلوي شما را بگيريم تا به دردسرهاي ناشي از پرخوري در عيد نوروز دچار نشويد. با اين توضيح که در اين ايام به دليل مهماني‌ها و دوره‌هاي فاميلي و استقبال بيشتر مردم از رستوران‌ها و فست‌فودها متاسفانه مصرف وعده‌هاي اصلي نيز افزايش مي‌يابد که به اضافه وزنمان دامن مي‌زند. آيا شما هم چنين مشکلاتي داشته‏ايد؟ چه فکري براي جلوگيري از روند آن انجام داده ‏ايد؟
«هنگامه» شهروندي است که در اينباره مي‏گويد: «اگر خودم هم بخواهم به خوردنم توجه داشته باشم و رژيم بگيرم، اطرافيانم نمي‏گذارند. در فرهنگ ما نخوردن به منزله بي‏احترامي است، چه ميزبان باشي و چه ميهمان. «تو عيد که کسي رژيم نمي‏گيره!» يا «حالا خونه ما بخور جاي ديگه نخور!» از جملات معروفي است که به عنوان مهمان آنها را ميشنوي. اگر ميزبان هم چيزي نخورد مهمان‏ها مي‏گويند: «نخورد که ما هم نخوريم» در گذشته هر روز پلو و خورش، آجيل، ميوه و شيريني صرف نميشد. در عيد که همه با هم اين خوراک‏يها را صرف مي‏کردند، لذتي مضاعف داشت».

خورد و خوراک‏ها کم شده است

مريم ديگر شهروندي است توضيح مي‏دهد: «به تغذيه‏ ام در ايام نوروز توجه مي‏کنم اما خيلي وقتها مادرم دوست دارد با هر مهماني که در خانه‏ مان در نوروز برگزار مي‏شود همگي از تنقلات بخوريم و حتي گاهي براي اين کار زورمان مي‏کند. اما در ديگر مهماني‏ها که زياد هم مي‏روم سعي مي‏کنم فقط ميوه بخورم اما آجيل نه تا بعد از عيد دچار مشکلات اضافه وزن نشوم».
ما «اميد» پاسخي متفاوت مي‏دهد و مي‏گويد: «روزگاري ايام عيد پررنگتر و دوست داشتني تر بود، همه شاد بودند و در جنب وجوش زندگي بسيار سبز در حرکت بود اما در سال‏هاي اخير رنگ و روي عيد پريده و پريده‏تر شده و بر همين منوال ديد و بازديدها، شبنشيني‏ها و شادماني‏ها کاسته شده و خورد و خوراک هم که مربوط به همين شبنشيني‏ها و مراودات هست، کم شده البته اين درباره شرايط عموم جامعه و قشر متوسط بيشتر صادق است».

در آخر تعطيلات اضافه وزن پيدا مي‏کنم

سجاد از شهرونداني است که به گفته خودش کنترل تغذيه در روزهاي عيد نوروز، به دليل ديد و بازديدها و وجود انواع خوراکي‏هاي پر کالري، برايش سخت است. او مي‏گويد: «معمولا در آخر تعطيلات اضافه وزن پيدا مي‏کنم. اگرچه سعي کردم بيشتر حواسم به خورد و خوراکم باشد اما هميشه اين کار برايم خيلي سخت بوده است. رژيم غذايي خاصي را دنبال نمي‏کنم اما معمولا بعد از تعطيلات کمتر مي‏خورم تا به وزن قبلي برگرد».
«به مشکلات پرخوري در ايام نوروز آگاه هستم براي همين سعي مي‏کنم تا مصرف قند و چربي را در نوروز کمتر کنم براي رسيدن به نتيجه هم کمتر مي‏خورم».

توصيه هاي کارشناسان براي رژيم غذايي در ايام نوروز

اظهارات شهروندان درحالي است که کارشناسان تغذيه تاکيد مي‏کنند در ايام نوروز بهتر است برنامه غذايي مانند ساير مواقع به طور متناسب، متعادل و متنوع از تمام گروه‏هاي غذايي داشته باشيد. مصرف آجيل و مغزها بايد به عنوان ميان وعده و در مقدار متعادل باشد اما مي‏توان حجم مواد غذايي را در هر وعده هاي اصلي کاهش داد. به ويژه شام را بسيار مختصر ميل کرد.
آنها توصيه مي‏کنند:
حتما در ايام نوروز به دريافت مقادير مناسب لبنيات دقت کرده و روزانه متناسب با نياز بدنتان حدود دو تا سه ليوان شير يا ماست استفاده کنيد.
سعي کنيد روزانه حداقل 8ليوان آب بنوشيد تا هم دستگاه گوارشي شما به درستي کار کند و هم سلامتي پوستتان تامين شود.
فراموش نکنيد که بايد غذاي کودک را سر ساعات معين به او بدهيد تا به علت گرسنگي مجبور به مصرف شيريني و شکلات نشود.

پيش از جشن و مهماني چيزي بخوريد

با اين نکات نوروز را بدون اضافه وزن پشت سر بگذاريد

در اين ميان، توجه داشته باشيد صبحانه يا ناهار نخوردن صرفا به دليل اشتها داشتن براي خوردن غذاهايي که در مهماني يا جشن سرو مي‌شود، تاکتيک خوبي براي حفظ وزن نيست. جداي از اهميتي که خوردن صبحانه‌ کامل دارد، تا ظهر يا بعدازظهر چيزي نخوردن باعث مي‌شود بعدا پُرخوري کنيد. پس بهتر است صبحانه‌ سالم و کاملي که شامل پروتئين زياد باشد ميل کنيد تا به مدت طولاني‌تري سير بمانيد و وسوسه‌ پُرخوري سراغ‌تان نيايد.
همچنين از مصرف نوشابه‌هاي گازدار که جزو لاينفک سفره‌هاي مهماني ما شده است جدا خودداري کرده و دوغ کم چرب يا ماست را جايگزين آن کنيد. از طرف ديگر، چون دريافت مواد قندي در ايام عيد بالاست مصرف قند به همراه چاي را تا آنجا که مي‌توانيد محدود کنيد.

پروتئين را انتخاب کنيد

نکته ديگري که بايد بدانيد اين است که پروتئين به حفظ وزن کمک مي‌کند زيرا رژيم‌هاي غذايي سرشار از پروتئين، سيري بيشتري به دنبال دارند (براي رشد عضلات نيز لازمند). در مهماني‌ها غذاهايي را انتخاب کنيد که پروتئين زيادي دارند.
اگر مي‌دانيد قرار است جايي برويد که ممکن است برگشتن‌تان طولاني شده و گرسنه بشويد، حتما اسنک‌هاي سالم خانگي خودتان را همراه داشته باشيد تا گرسنگي وادارتان نکند غذاي بيرون را انتخاب کنيد.
اين توصيه‏ ها درحالي است که تغذيه صحيح و اصولي همواره يکي از بحث‏هاي اساسي و مهم در ايام نوروز و تعطيلات به‏شمار مي‏آيد. افراد معمولاً دراين ايام به دليل رفت وآمد زياد يا رفتن به مسافرت، اهميت زيادي به غذاي مصرفي خود نمي‏دهند و با تغذيه نادرست و غيرمتعادل و عدم انجام فعاليت‏هاي بدني بعد از اتمام تعطيلات ممکن است با عوارض ناشي از تغذيه غلط روبرو شوند که اميد است با نکات ذکر شده نوروزي به يادماندني را پشت سر بگذاريد و با سلامتي جسم و روان سال خوبي را در پيش داشته باشيد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : 22 روش براي يک کاهش وزن آسان

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد :کاهش وزن با 6 سبزي شگفت انگيز!!

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : کاهش وزن شما با دانستن اين نکات ساده و ممکن مي شود!!


منبع : ebtekarnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها