آخرین اخبار

روحاني سال 97 را سال توسعه و عدالت اقتصادي خواند سياسي

روحاني سال 97 را سال توسعه و عدالت اقتصادي خواند

  بزرگنمايي:

چه خبر - سال 97 سال توسعه و عدالت اقتصادي خواهد بود

حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني رييس جمهوري کشور، امروز در حاشيه آخرين جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اينکه در سال‌هاي گذشته سرمايه‌گذاري هميشه منفي بوده است، اظهار کرد: سال 96، نرخ سرمايه‌گذاري کشور مثبت بوده است و اين به معناي تحرک اقتصادي است. همچنين رشد اقتصادي در چهار سال گذشته به طور متوسط 4.8 درصد بوده است که رشد متوسط دنيا حدود 2.5 درصد است.
وي با بيان اينکه کشور در مسير توسعه و رشد در حال حرکت است، خاطرنشان کرد: قبل از دولت يازدهم، متوسط رشد 2.3 درصد بوده است که اين رقم به 4.8 درصد رسيده است. رشد اقتصادي امسال ما بالاي 4.5 درصد است و رشد 9 ماهه اول سال جاري بدون نفت 4.7 درصد است.
حرکت ما حرکت مثبتي بوده است و در زمينه‌هاي مختلف، رکوردهاي خوبي داشته‌ايم. به طور مثال در زمينه آبياري تحت فشار و آبياري نوين آنچه انجام شده است، يک رکورد است. در زمينه محصولات کشاورزي هم از 97 ميليون تن توليد به 122 ميليون تن رسيده‌ايم يعني 26 درصد رشد در توليد محصولات کشاورزي داشته‌ايم. ما در گندم به خودکفايي رسيده‌ايم و در شکر هم در حال حرکت به سمت خودکفايي هستيم.
در سال 96، شش فاز پارس جنوبي را افتتاح کرديم که کاري بزرگ بود. ما در پارس جنوبي به برداشت مشترک با کشور همسايه رسيديم و حتي از آن پيشي گرفتيم.
رييس‌جمهور در ادامه با بيان اينکه در توليد گاز در پارس جنوبي از 285 ميليون متر به 555 ميليون متر رسيده‌ايم، خاطرنشان کرد: اين رقم دو برابر شده است. ما امسال نياز به خريد گاز از کشوري نداشتيم که آنها براي ما ناز کنند يا قيمت را بالا ببرند. پنج فاز پتروشيمي را امسال افتتاح کرديم و در سال 97 هم پنج مجتمع ديگر پتروشيمي را افتتاح خواهيم کرد.
وي با تاکيد بر اينکه به سمت رونق اقتصادي پيش مي‌رويم، تصريح کرد: ارزش رشد صادرات ما نسبت به پارسال پنج درصد داشته است اما واردات ما هم بيشتر شده است و نسبت به صادرات و واردات، نسبت به پارسال متفاوت است اما بعضي آمارهاي ريز در اين بين خوشحال‌کننده است.
ما در پتروشيمي حدود يک ميليارد دلار کمتر صادرات داشته‌ايم اما همين مقدار را به توليدات پايين دستي در کشور اختصاص داده‌ايم. در مواد معدني هم صادرات ما کاهش داشته است اما ما از خام‌فروشي جلوگيري کرديم و اکنون سنگ به فولاد يا کنسانتره تبديل مي‌شود. در واقع کاهش صادرات ما مثبت بوده است. از سويي ما از افزايش واردات خوشحال نيستيم اما وقتي واردات به صورت کالاهاي سرمايه‌اي انجام مي‌شود خوشحال مي‌شويم. واردات کالاهاي سرمايه‌اي ما 27 درصد رشد داشته است.
وي با بيان اينکه توليد خودرو از يک ميليون و 300 هزار دستگاه به يک ميليون و 650 هزار دستگاه رسيده است، تصريح کرد: وقتي توليد خودرو بيشتر مي‌شود يعني واردات برخي قطعات هم بيشتر مي‌شود زيرا اين واردات ناراحت‌کننده نيست و به توليد کمک مي‌کند در واقع واردات به نوعي نيست که نگران‌کننده باشد.
ما در سال 96 شرايط بهتري نسبت به گذشته در خصوص حمل و نقل ريلي داشتيم. راه‌آهن همدان افتتاح شد و اميدواريم تا روزهاي آخر سال راه‌آهن کرمانشاه هم افتتاح شود. ان‌شاءالله در سال آينده راه‌آهن اروميه، رشت و تبريز هم افتتاح مي‌شود. در سفر فروردين 97 به جمهوري آذربايجان، قراردادي را براي سرمايه‌گذاري مشترک راه‌آهن رشت ـ آستارا را نهايي مي‌کنيم. در سفر به هند نيز درباره سرمايه‌گذاري مشترک راه‌آهن چابهار ـ زاهدان مذاکره داشتيم. در سال 96، 516 کيلومتر راه‌آهن جديد افتتاح شده است، 700 کيلومتر هم راه‌آهن سطح دوم و سوم افتتاح شده است يعني بيش از 1200 کيلومتر راه‌آهن افتتاح شده است که اين يک رکورد در زمينه راه‌آهن در کشور است.
رييس‌جمهور با بيان اينکه فاز يک بندر چابهار افتتاح شده است، تصريح کرد: فاز دوم بندر شهيد رجايي نيز تکميل شد و فاز سوم آن هم شروع مي‌شود.
در زمينه بنزين هم به سمت خودکفايي حرکت کرديم. يک فاز ستاره خليج‌فارس افتتاح شد. در سال آينده فاز دوم هم افتتاح مي‌شود و فاز سوم هم تکميل خواهد شد يعني 36 ميليون ليتر بنزين و 14 ميليون ليتر گازوئيل توليد مي‌شود و ما در اين زمينه خودکفا شده و حتي مي‌توانيم صادرات هم داشته باشيم.
رييس‌جمهور در بخش ديگري از اظهارات خود با بيان اينکه فروش مسکن در تهران در سه ماه گذشته رشد 19 درصدي داشته است و رونق بخش مسکن آغاز شده است، ادامه داد: در سال آينده در خصوص بافت فرسوده هم حرکت جديدي را آغاز مي‌کنيم. همچنين با نوسازي ناوگان حمل و نقل شهري و بين شهري در زمينه محيط زيست نيز گام‌هاي خوبي بر مي‌داريم.
شرايط کشور ما در مقايسه با کشورهاي ديگر در زمينه رشد و توسعه مناسب است. ما از لحاظ عدالت اجتماعي هم قدم‌هاي خوبي برداشته‌ايم. در اين سال‌ها حقوق کارمندان و دستمزد کارگران همواره از تورم بيشتر بوده است اين يعني در مسير عدالت حرکت مي‌کنيم البته همان‌طور که رهبر انقلاب اشاره کردند در اين زمينه بايد تلاش بيشتري کنيم.
سال آينده سال سرمايه‌گذاري، رشد و توسعه اقتصادي و عدالت اقتصادي خواهد بود.
رييس دولت دوازدهم با اشاره به حوادث سال 96، اظهار کرد: در کنار همه پيشرفت‌ها و اقدامات ارزشمند، ملت ما روزهاي غمباري داشته است. متاسفانه در زمين، دريا، هوا و آسمان حادثه داشتيم و عده‌اي از هموطنان خود را از دست داده‌ايم. مردم ما در اين حوادث نشان داده‌اند چقدر نودوست هستند و هموطنان خود را دوست دارند. مردم برادرانه به صحنه آمدند و به آسيب‌ديدگان کمک کردند.
روحاني همچنين با اشاره به اعتراضات دي ماه، بيان کرد: مردم به خوبي بين اعتراض و اغتشاش ديوار لازم را به وجود آوردند. دولت حق اعتراض را به رسميت مي‌شمارد اما اغتشاش و بي‌نظمي براي دولت قابل قبول نيست. مردم هم در روزهاي اعتراضات و هم در تظاهرات ميليوني خود اين فاصله را ايجاد کردند. ما انتقاد و اعتراض را قبول داريم و معتقديم بايد اشکالات گفته و رفع شود اما همه بايد قانون‌مند بوده و اموال و نظم عمومي را رعايت کنند.
گوش ما بايد براي سخن مردم شنوا باشد البته سخن مردم موج فرکانس خاصي ندارد که فقط به سمت قوه مجريه برود. بايد همه حرف مردم را بشنوند البته برخي نمي‌خواهند گوش بدهند در حاليکه بايد فرکانس‌ها را به دقت گوش کرد و اکنون زمان پارازيت نيست. مردم انتقاد و پيشنهاد دارند و بايد به آنها توجه شود. ما با عمل بهتر خود مي‌توانيم همبستگي خود را بيشتر حفظ کنيم.
رييس دولت تدبير و اميد با اشاره به موفقيت‌هاي کشور در عرصه سياست خارجي، افزود: ما در اين سال موفقيت‌هاي خوبي داشتيم و بدخواهان ما شکست‌هاي کم نظيري را تجربه کردند. آنها روبروي ملت ايران ايستادند و گفتند ايران در برجام به تعهدات خود عمل نکرده است، در حاليکه همه جهان در برابر آنها ايستادند و گفتند مرجع تشخيص عمل به برجام، آژانس انرژي اتمي است و آژانس هم تعهدات ايران را تاييد کرده است. آنها ناشيانه پرونده ايران در زمينه حقوق بشر را مي‌خواستند به سازمان ملل ببرند اما هيچ کس با آنها همراهي نکرد. در زمينه يمن نيز به ما تهمت زدند اما موفق نبودند. در زمينه انتقال پايتخت رژيم صهيونيستي به قدس هم موفق نبودند.
شکست داعش در منطقه يکي ديگر از موفقيت‌هاي ما بود. من از همه کساني که از اين سرزمين حتي از نثار جان خود براي شکست داعش دريغ نکردند، تشکر کرده و در مقابل آنها تواضع مي‌کنم، اين پيروزي هديه بشريت بود. ثبات و امنيت منطقه همچنان هدف مهم ماست و اميدواريم موفقيت‌هاي بسيار خوبي در اين زمينه داشته باشيم.
وي با اشاره به اينکه ما تعامل سازنده و عزت‌مند را با جهان ادامه خواهيم داد، گفت: چه آمريکا يا يکي دو کشور کوچک منطقه بخواهد يا نخواهد، ما تعامل سازنده با جهان را ادامه مي‌دهيم اما از منافع ملي خود نمي‌گذريم و حامي منافع ملي خود خواهيم بود.
روحاني با تشکر از رهبري جهت حمايت‌ها و هدايت‌هايشان از دولت، تصريح کرد: ما همچنان به اين حمايت‌ها و هدايت‌ها نيازمنديم. من از مجلس هم تشکر مي‌کنم هم به خاطر راي اعتماد به هيات دولت در آغاز دولت دوازدهم و هم راي اعتماد مجدد به سه وزير دولت. بسيار زيبنده بود که مجلس در روزهاي پاياني سال به سه وزير اعتماد کرد. از رييس مجلس، هيات رييسه و نمايندگان مجلس تشکر مي‌کنم. ما در کنار مجلس و قوه قضاييه مي‌توانيم اقدامات بيشتري براي مردم انجام دهيم.
وي همچنين با تشکر از رسانه‌ها، خبرنگاران و عکاسان و تصويربرداران، اظهار کرد: رسانه‌ها واقعيت‌ها را منعکس مي‌کنند و من چه از رسانه‌هايي که با دولت هم‌دلند و چه رسانه‌هايي که منتقد هستند، چه آنهايي که با لحن زيبا با ما صحبت مي‌کنند، چه آنهايي که با لحن متفاوت، تشکر مي‌کنم زيرا همه براي خدمت به کشور تلاش مي‌کنند و کارشان بسيار ارزنده است.
اميدوارم سال آينده، سال خوشحالي،‌ اميدواري و نشاط در ميان مردم باشد. ما همانطور که انتقاد و اعتراض را به رسميت مي‌شناسيم بايد نشاط مردم را هم به رسميت بشناسيم. نبايد به مردم سخت بگيريم، بگذاريم مردم شاد باشند.
اميدوارم کشوري داشته باشيم که مثل فرهنگ و دينش هميشه سرفراز باشد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد