آخرین اخبار

دليل آروغ زدن زياد چيست؟ بيماري ها و پيشگيري

دليل آروغ زدن زياد چيست؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - دليل آروغ زدن زيادآروغ زدن به خاطر مصرف برخي نوشيدني ها

 دليل آروغ زدن زياد چيست؟

نوشيدني هاي گازدار آروغ زدن را در پي دارند. نوشابه ها، آب جو و ديگر نوشيدني هاي حباب دار با گازي به نام دي اکسيد کربن ساخته شده اند. اين گاز باعث توليد هواي زيادي در معده مي شود که راه خود را به سمت بالا و از همان جايي که وارد شده براي خروج پيدا مي کند، يعني از طريق دهان. به علاوه بهتر است از نوشيدني هاي داغ نيز اجتناب کنيد. نوشيدني هاي داغ باعث بلعيدن هوا هنگام نوشيدن مي شوند که اين مسئله باعث بروز آروغ مي شود.

آروغ زدن به خاطر زخم معده

 دليل آروغ زدن زياد چيست؟

گاهي آروغ زدن نشانه زخم معده است. اين زخم هاي باز در ديواره معده کاملا رايج هستند. يک عفونت باعث بروز اين زخم ها مي شود. اگر به زخم معده مبتلا باشيد، بيشتر از حد معمول آروغ مي زنيد و بعد از خوردن غذا احساس سيري يا نفخ مي کنيد. معده شما نيز بعد از غذا خوردن ممکن است دچار درد شود. از طريق درمان، زخم معده طي دو ماه برطرف مي شود.

آزوغ زدن به خاطر چطور غذا خوردن شما

 دليل آروغ زدن زياد چيست؟

اگر در زمان کوتاه مقدار زيادي غذا بخوريد يا خيلي تند و سريع غذا بخوريد، هواي زيادي را مي بلعيد.اکثر اين هوا وارد معده نمي شود و در مري باقي خواهد ماند. مري گلو را به معده مرتبط مي سازد و زماني که آروغ مي زنيد، اين هوا خارج مي شود. با سرعت کمتري غذا بخوريد و غذاي خود را به خوبي بجويد. به علاوه وعده غذايي خود را سبک تر کنيد تا آروغ نزنيد. رسيدن به يک وزن سالم و ايده آل نيز موثر خواهد بود. وزن اضافه فشار زيادي به معده وارد مي کند.

آروغ زدن به خاطر عدم تحمل لاکتوز

 دليل آروغ زدن زياد چيست؟

بسياري از افراد پروتئيني که لاکتوز موجود در شير را تجزيه مي کند، در بدن ندارند. اگر شما يکي از اين افراد هستيد، روده شما نمي تواند به طور کامل غذاي داراي لبنيات را هضم کند. در عوض لاکتوز در معده تخمير مي شود. گاز اضافه اي که از اين تخمير توليد مي شود باعث آروغ زدن مي شود. در اين شرايط شکم شما پف کرده و دردناک خواهد بود. اجتناب از مصرف لبنيات و يا استفاده از لبنيات بدون لاکتوز کمک کننده است. به علاوه مي توانيد از داروهاي بدون نسخه استفاده کنيد که به هضم لاکتوز کمک مي کند.

آروغ زدن به خاطر اسيد رفلاکس معده

 دليل آروغ زدن زياد چيست؟

گاهي اسيد معده به بالا برمي گردد و وارد گلو مي شود. اين شرايط در برخي افراد بيشتر اتفاق مي افتد، از جمله خانم هاي باردار، افرادي که دچار اضافه وزن هستند يا زماني که معده آنطور که بايد غذا را هضم نمي کند. زماني که اين توده را در گلوي خود حس مي کنيد، عمل بلعيدن را بيشتر انجام مي دهيد تا از اين توده راحت شويد و اين مسئله باعث آروغ زدن بيشتر مي شود. مصرف ضد اسيدهاي بدون نسخه به بهبود علائم کمک مي کنند، گاهي نيز ممکن است پزشک داروي قوي تر تجويز کند. گاهي نيز جراحي موثر خواهد بود.

آروغ زدن به خاطر غذاهاي ادويه دار و اسيدي

 دليل آروغ زدن زياد چيست؟

پياز، گوجه فرنگي و مرکبات داراي ميزان اسيد بالايي هستند. براي برخي افراد خوردن اين غذاها باعث بروز سوزش سر دل مي شود. به علاوه خوردن غذاهاي داراي ادويه باعث آروغ زدني مي شود که با سوزش پشت گلو همراه است. براي متوقف شدن اين وضعيت بهتر است از خوردن اين نوع غذاها اجتناب کنيد.

آروغ زدن به خاطر آسم

 دليل آروغ زدن زياد چيست؟

خيلي عجيب است، اما آروغ زدن يکي از نشانه هاي آسم است. علت آن چيست؟ اگر مسيرهاي هوايي شما ملتهب شده باشند، مجبور مي شويد براي رساندن هواي کافي به ريه هايتان بيشتر تلاش کنيد. اين کار فشار زيادي به ديافراگم شما نيز وارد مي کند. هر دوي اين تغييرات باعث وارد شدن گاز به گلو و در نتيجه بروز باد گلو يا آروغ مي شود.

آروغ زدن به خاطر آب نبات ها و آدامس هاي بدون قند

 دليل آروغ زدن زياد چيست؟

آب نبات هاي سفت و جويدن آدامس باعث بلعيدن هوا مي شوند. اگر از نوع بدون قند اين خوراکي ها استفاده کنيد، ميزان آروغ زدن شما بيشتر هم خواهد شد. علت اين مشکل نيز اين است که الکل قند که در اين آدامس ها و آب نبات ها موجود است، زماني که به روده مي رسند، به سرعت پردازش نمي شوند. شکسته شدن اين قندها به تعويق مي افتد و اين امر باعث توليد گاز مي شود.

آروغ زدن به خاطر مصرف فروکتوز بيش از حد

 دليل آروغ زدن زياد چيست؟

فروکتوز که قند طبيعي موجود در ميوه هاست، مشکل ساز نيست. برخي غذاها و نوشيدني ها با شربت ذرت که حاوي مقدار زيادي فروکتوز است، شيرين شده اند. نوشيدن اين آبميوه ها و شکستن فروکتوز در معده باعث توليد گاز زياد مي شود. ممکن است اين تاثير را بعد از نوشيدن آب ميوه ها نيز تجربه کنيد.

آروغ زدن به خاطر خلط ته بيني Postnasal Drip

 دليل آروغ زدن زياد چيست؟

غده هاي بيني و گلو هر روز مقداري خلط توليد مي کنند. توليد خلط اتفاق خوبي است، اين خلط هوايي که نفس مي کشيد را تميز کرده و از بروز بسياري بيماري ها پيشگيري مي کند. اکثر اوقات ممکن است متوجه اين خلط نشويد. اما اگر خلط زيادي در پشت گلو جمع شود، بيش از حد معمول آن را مي بلعيد که اين مسئله باعث آروغ زدن مي شود. نوشيدن آب زياد به رفع اين مشکل کمک مي کند.

آروغ زدن به خاطر استرس

 دليل آروغ زدن زياد چيست؟

مشکلات گوارشي و روده در بين افراد مضطرب بيشتر مشاهده مي شود. اگر عصبي و مضطرب باشيد، ممکن است هواي بيشتري وارد معده و روده خود کنيد. برخي افراد اين کار را به عمد انجام مي دهند اما از انجام آن مطلع نيستند. به هرحال اين کار باعث آروغ زدن مي شود.اگر دچار استرس شده ايد يا احساس ترس مي کنيد، به پزشک اطلاع دهيد. با مديريت بهتر استرس مي توانيد از آروغ زدن پيشگيري کنيد.

آروغ زدن به خاطر فتق هياتال

 دليل آروغ زدن زياد چيست؟

اگر قسمت بالاي معده وارد ديافراگم شود و به آن فشار وارد کند، مبتلا به وضعيتي به نام فتق هياتال Hiatal Hernia شده ايد. اين عارضه باعث بازگشت اسيد معده به سمت بالا و گلو مي شود که باعث آروغ زدن همراه با طعم ترشي در دهان مي شود. برخي افراد نيز تحت اين شرايط دچار مشکل در بلع مي شوند. تغيير عادت هاي روزانه به بهبود اين شرايط کمک مي کند. به عنوان مثال وزن سالم داشته باشيد، سيگار را ترک کنيد و در زمان خواب سر خود را به اندازه حدودا 15 سانتي متر بالاتر از تن خود قرار دهيد.

آروغ زدن به خاطر باکتري بيش از حد در روده

 دليل آروغ زدن زياد چيست؟

اسيد معده هر ميکروبي که وارد معده شود از بين مي برد. اگر معده به اندازه کافي اسيد توليد نکند، باکتري هاي روده کوچک خيلي زياد مي شوند. روده کوچک بين معده و روده بزرگ قرار مي گيرد. رشد زياد باکتري هاي روده کوچک جذب غذا توسط بدن را سخت تر مي کند.گاز زيادي در اين شرايط توليد مي شود که منجر به آروغ زدن مي شود.خروج باد از معده و بوي بد دهان نيز از ديگر عوارض رشد بيش از حد باکتري ها در روده هستند. تست تنفسي مي تواند وجود اين بيماري را تاييد کند. اگر چنين باشد، آنتي بيوتيک ها و ديگر داروها به بهبود وضعيت کمک مي کنند.

آروغ زدن به خاطر عفونت

 دليل آروغ زدن زياد چيست؟

هليکوباکتر پيلوري ميکروبي است که ديواره داخلي شکم را دچار عفونت مي کند.اين امر باعث درد و تورم مي شود و همچنين معده را تحريک مي کند تا اسيد بيشتري توليد کند. در نتيجه بيش از حد معمول آروغ مي زنيد. به علاوه ممکن است دچار درد خفيفي شويد که به طور کامل رفع نمي شود. اگر آزمايش ها نشان دهند که دچار اين مشکل هستيد، پزشک آنتي بيوتيک تجويز خواهد کرد. دارويي که توليد اسيد در معده را متوقف مي کند نيز موثر خواهد بود.

آروغ زدن به خاطر مشکلات پانکراس

 دليل آروغ زدن زياد چيست؟

پانکراس يک غده بلند است که در کنار معده قرار گرفته است. اين غده مايعات گوارشي توليد مي کند که به هضم غذا کمک مي کند.اگر اين غده ملتهب شود، مبتلا به مشکلي مي شويد که پانکراتيت ناميده مي شود. علاوه بر آروغ زدن ممکن است دچار استفراغ شويد، احساس نفخ کنيد، سکسکه کنيد يا دچار تب شويد. اگر مشکوک به پانکراتيت هستيد، به پزشک مراجعه کنيد. پانکراتيت خفيف به خودي خود برطرف مي شود. در حالت شديد لازم است فرد در بيمارستان بستري شود و روده استراحت کند و از طريق سرم مواد مغذي و مايعات دريافت مي کند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : علت آروغ زدن چيست؟


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي