آخرین اخبار

پاکسازي کبد در 6 مرحله آسان و هر آنچه بايد در مورد کبدتان بدانيد تازه هاي سلامت

پاکسازي کبد در 6 مرحله آسان و هر آنچه بايد در مورد کبدتان بدانيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - راههاي پاکسازي کبد

سلامتي هر شخص به چگونگي رهايي بدن از سموم مختلف و پاکسازي داخلي بدن بستگي دارد. با قرار گرفتن در معرض سموم محيطي، محصولات سمي و غذاهاي فرآوري شده، اکثر ما نياز جدي به پاکسازي بدن خود داريم. پاکسازي کبد يک روش فوق العاده براي اين کار است.
روش مهمي که بدن از شر سموم رهايي پيدا مي کند، از طريق کبد است. در حقيقت کبد اندامي است که به سختي در بدن کار مي کند. کبد بدون خستگي کار مي کند تا خون مان را سم زدايي کند، صفراي مورد نياز براي هضم چربي را توليد کند و ويتامين ها و مواد معدني لازم و آهن را ذخيره کند. زماني که کبد عملکرد خوبي ندارد، نمي توانيم غذاي خود به ويژه چربي ها را به خوبي هضم کنيم.

کبد در بدن چه کاري انجام مي دهد؟

برخي از مهم ترين کارهايي که کبد انجام مي دهد عبارتند از :
- پردازش مواد مغذي جذب شده توسط روده، به اين ترتيب اين مواد مغذي به شکل موثرتري جذب مي شوند.
- تنظيم ترکيبات خون براي برقراري تعادل در پروتئين، چربي و قند
- از بين بردن سلول هاي قرمز قديمي در خون
- توليد مواد شيميايي ضروري که به لخته شدن خون کمک مي کنند
- توليد پروتئين هاي ضروري و کلسترول
- حذف سموم از جريان خون، از جمله بيلي روبين، آمونياک و غيره
- ذخيره مواد معدني، آهن و ويتامين A
براي اينکه کبد قادر باشد از بدن مراقبت کند، بايد عملکرد خود را به درستي انجام دهد. زماني که به بيماري هاي کبدي فکر مي کنيد، ذهن به سمت سيروز ناشي از الکل مي رود، اما بر خلاف تصور عامه فقط الکل عامل بروز بيماري کبد نيست.
در حقيقت عواملي وجود دارند که منجر به سيروز کبدي و آسيب ديدن کبد مي شوند، از جمله :

خوردن صدف نپخته
مصرف برخي داروها (از جمله استامينوفن)
سوء تغذيه مزمن
خوردن قارچ هاي وحشي و سمي و قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : 7 نشانه ابتلا به سيروز کبدي

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : درباره سيروز کبدي چه مي دانيد؟

سيروز زماني رخ مي دهد که بافت هاي زخمي جايگزين سلول هاي سالم در کبد مي شوند. زماني که بافت اين زخم ها به رشد خود ادامه مي دهند، توانايي کبد براي عملکرد بهتر کم مي شود. نارسايي کبد مرحله بعدي است و زماني رخ مي دهد که بافت هاي زخم آنقدر به کبد آسيب رسانده اند که ديگر کبد نمي تواند کار کند.

پاکسازي کبد سموم را به طور موثر از بين مي برد

امروزه با سموم محيطي زيادي روبه رو هستيم که در خانه، محل کار و مواد غذايي ما وجود دارند. براي سلامت عمومي ما و داشتن حس خوب بهبود عملکرد کبد ضروري است. در زير به برخي عوامل تشديد کننده اشاره مي کنيم که با عملکرد نامطلوب کبد در ارتباط هستند.

عوامل تشديد کننده بيماري کبدپايين بودن سطح پتاسيم
مصرف بيش از حد الکل
مصرف مواد مخدر درون وريدي
انتقال خون که قبل از سال 1992 انجام شده باشد
قرار گرفتن در معرض برخي مواد شيميايي و سموم محيطي
رابطه جنسي پرخطر
چاقي و انتخاب رژيم غذايي داراي چربي هاي اشباع شده و غذاهاي فراوري شده
خالکوبي بدن يا سوراخ کردن بخش هايي از بدن
بالا بودن سطح تري گليسيريد خون
مصرف داروهايي مانند استامينوفن
عفونت هاي ويروسي
بيماري هاي خود ايمني
نشانه هاي بيماري کبد

اگر اخيرا اين علائم را در خود مشاهده کرده ايد، احتمالا کبد شما به درستي کار خود را انجام نمي دهد. خصوصا اگر اين علائم با يک يا دو مورد از عوامل تشديد کننده ذکر شده در بالا همراه است، بيشتر مراقب باشيد.

نفخ و گاز معده
ريفلاکس اسيد معده و سوزش سر دل
يبوست
زرد شدن پوست يا چشم (يکي از نشانه هاي زردي)
عدم توانايي در کاهش وزن
فشار خون بالا
نوسانات خلقي، اضطراب يا افسردگي
ادرار تيره رنگ
روزاسه* rosacea
خستگي مزمن
تعريق زياد
کبود شدن بدن
اشتهاي ضعيف

* روزاسه rosacea : التهاب مزمن پوست صورت که معمولا گونه ها و بيني را در بر مي گيرد.

خوشبختانه مي توانيد عملکرد کبد خود را بهبود بخشيد. از طريق پاکسازي کبد طي دو هفته حس بهتري خواهيد داشت.
پاکسازي کبد در 6 مرحله زير انجام مي شود:
1. غذاهاي سمي را از رژيم غذايي خود حذف کنيد
2. آب سبزيجات خام مصرف کنيد
3. غذاهاي سرشار از پتاسيم مصرف کنيد
4. تنقيه قهوه
5. خار مريم، قاصدک و مکمل هاي زردچوبه بخوريد
6. جگر بخوريد يا قرص هاي جگر گاو مصرف کنيد
در ادامه به طور دقيق تر به هر يک از موارد ذکر شده مي پردازيم.

1. براي پاکسازي کبد غذاهاي سمي را از رژيم غذايي خود حذف کنيد

پاکسازي کبد در 6 مرحله آسان و هر آنچه بايد در مورد کبدتان بدانيد

اگر رژيم غذايي انتخاب کرده ايد که غذاهاي فراوري شده زيادي در خود دارد، در واقع سلامت کبد خود را به خطر انداخته ايد. روغن هاي هيدروژنه، شکر تصفيه شده، فست فود و گوشت هاي آماده به شکل سوسيس و کالباس براي سيستم گوارش شما سمي هستند.
روغن هاي هيدروژنه که چربي هاي ترانس نيز ناميده مي شوند، داراي سطوح بالاتري از چربي هاي اشباع شده هستند. ساختار شيميايي روغن طوري تغيير کرده تا عمر مفيد آن افزايش پيدا کند. مصرف چربي هاي ترانس به طور چشمگيري خطر بروز بيماري هاي قلبي را افزايش مي دهد، بيشتر از 25 درصد. گفته مي شود که چربي هاي ترانس باعث بروز مشکلاتي در سيستم ايمني ما شده و مي توانند باعث ايجاد التهاب در بدن شوند.
نيترات و نيتريت افزوده که معمولا در فست فودها، غذاهاي آماده و سوسيس و کالباس وجود دارد، منجر بروز مشکلات و بيماري هاي جدي مي شوند. اين مواد شيميايي براي حفظ مواد غذايي و افزايش طول عمر آنها استفاده مي شوند، مانع رشد باکتري ها مي شوند، رنگ غذا را حفظ مي کنند.
هر چه سريعتر اين غذاها را با غذاهاي سالم جايگزين کنيد. غذاهاي سالم علاوه بر اينکه طعم خوبي دارند، با کمي خلاقيت مي توانيد يک وعده غذايي سالم و مفيد براي خانواده خود آماده کنيد.
سينه مرغ يا سينه بوقلمون را خودتان در خانه کباب کنيد و آن را جايگزين غذاهاي آماده کرده و به عنوان يک ميان وعده سالم مورد استفاده قرار دهيد. به جاي چيپس و ديگر ميان وعده هاي فراوري شده از ميوه هاي تازه، آجيل ها و ديگر مواد مغذي خانگي استفاده کنيد.

2. براي پاکسازي کبد آب سبزيجات خام مصرف کنيد

براي پاکسازي کبد خوردن تمام سبزيجات مورد نياز به صورت خام تقريبا غير ممکن است. با اين حال با گرفتن آب سبزيجات مختلف، مي توانيد به راحتي مواد معدني و ويتامين هاي موجود در سبزيجات مختلف و مورد نياز بدن خود را دريافت کنيد. حتي سبزيجاتي که مورد علاقه شما نيستند، با ترکيب شدن با ساير سبزيجات و تغيير شکل دادن به شکل آب برايتان لذيذ خواهند بود.
زماني که اختلالي در عملکرد کبد به وجود مي آيد، آب سبزيجات داراي اين مزيت هستند که راحت تر هضم شده و سريعتر جذب مي شوند.
سبزيجاتي که براي پاکسازي کبد مناسب هستند، عبارتند از: کلم، گل کلم و کلم بروکسل. ممکن است ترکيب آب اين سه سبزي خيلي خوشمزه به نظر نرسد، به همين دليل شما مي توانيد سبزيجات ديگري که خوشمزه تر و مورد علاقه تان هستند را به اين سه اضافه کنيد، مانند: هويج، خيار، چغندر و سبزيجات داراي برگ سبز.
تمام اين سبزيجات به کاهش سطح اسيد در بدن کمک مي کنند و به ايجاد تعادل سطح pH کمک مي کنند. با ترکيب طعم هاي مورد علاقه مي توانيد اين کار را انجام دهيد، به عنوان مثال از جعفري، نعنا و ديگر سبزيجات معطر استفاده کنيد.
به عنوان مثال با ترکيب هويج، آب پرتقال، خيار و زنجبيل مي توانيد يک نوشيدني فوق العاده و موثر براي کبد خود آماده کنيد.بتا کاروتن ها beta carotene در کبد به ويتامين A تبديل مي شوند تا در حاليکه چربي کبد را کاهش مي دهند سموم را از بدن خارج کنند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : پاکسازي کبد با يک نوشيدني ساده و مغذي

سطح بالاي فيبر موجود در اين نوشيدني به محافظت از سيستم گوارشي و سريع تر خارج شدن سموم از بدن کمک مي کند. زنجبيل به نرم شدن سيستم گوارشي کمک مي کند، گاز روده را کاهش مي دهد و داراي ترکيبات ضدالتهابي قوي مي باشد. پرتقال تازه در اين نوشيدني هم نه تنها به خوش طعم شدن و شيرين شدن اين نوشيدني کمک مي کند، بلکه حاوي مقدار زيادي ويتامين C، ويتامين A و ويتامين B6 است که تمام اين ويتامين ها براي بدن و کبد ضروري هستند.

3. براي پاکسازي کبد غذاهاي سرشار از پتاسيم مصرف کنيد

آيا روزانه 4700 ميلي گرم پتاسيم توصيه شده را مصرف مي کنيد؟ غذاهاي سرشار از پتاسيم کمک مي کنند تا فشار خون سيستوليک systolic و کلسترول را کاهش دهد و از يک سيستم قلبي و عروقي سالم محافظت کند و علاوه بر آن به پاکسازي کبد نيز کمک کند. اگر وسوسه شده ايد که پتاسيم بيشتري مصرف کنيد، بهتر است غذاها را به رژيم غذايي خود اضافه کنيد که در ادامه آنها را معرفي مي کنيم.

* فشار خون سيستوليک systolic : فشار خون بالا در طول انقباض قلبي فعال، فشار خون سيستوليک ناميده مي شود.

منابع غذايي پتاسيم : سيب زميني شيرين

جالب است بدانيد موز غني ترين منبع پتاسيم نيست بلکه سيب زميني شيرين سرشار از پتاسيم است. يک مقدار کمي از سيب زميني شيرين حاوي تقريبا 700 ميلي گرم پتاسيم است. علاوه بر آن سيب زميني شيرين حاوي فيبر بالا و بتاکاروتن نيز است.
يک عدد سيب زميني شيرين داراي فقط 131 کالري است، در عين حال سرشار از ويتامين هايي مانند ويتامين B6، C، D، منيزيم و آهن است. گرچه اين ماده خوراکي شيرين است، اما قند آن به آهستگي آزاد شده و وارد جريان خون مي شود، بدون اينکه باعث افزايش قند خون شود.

منابع غذايي پتاسيم : سس گوجه فرنگي

پتاسيم و ديگر مواد مغذي در گوجه فرنگي به طور قابل توجهي در پوره، سس و يا رب گوجه فرنگي وجود دارند. به عنوان مثال يک فنجان پوره گوجه فرنگي حاوي 1065 ميلي گرم پتاسيم است، اما يک فنجان گوجه فرنگي تازه تنها 400 ميلي گرم پتاسيم دارد. زماني که مي خواهيد پوره، رب يا سس گوجه فرنگي بخريد، مطمئن شويد آنچه خريداري مي کنيد از گوجه فرنگي طبيعي تهيه شده و به علاوه سس آن حاوي قند نيست.

منابع غذايي پتاسيم : سبزيجاتي مانند برگ چغندر و اسفناج

اين سبزيجات سرشار از آنتي اکسيدان هستند. هر فنجان برگ چغندر حاوي 1300 ميلي گرم پتاسيم است. به آب سبزيجاتي که آماده مي کنيد مي توانيد لبو، چغندر و يا برگ اين دو را اضافه کنيد يا مي توانيد آنها را به همراه سالاد مصرف کنيد. لبو به طور طبيعي کيسه صفرا را تميز کرده و جريان صفرا را بهبود مي بخشد.
اسفناج تازه را به راحتي مي توان به رژيم غذايي خود اضافه کرد. اسفناج نيز منبع خوبي از پتاسيم است و هر وعده آن حاوي 840 ميلي گرم پتاسيم است.

منابع غذايي پتاسيم : انواع لوبيا

لوبيا سفيد، لوبيا قرمز و باقالي سرشار از پتاسيم، پروتئين و فيبر هستند. نخود نيز سرشار از پتاسيم است که مي توانيد با هويج و ساقه کرفس استفاده کنيد.

منابع غذايي پتاسيم : موز

و بالاخره موز را به اسموتي هاي مورد علاقه خود اضافه کنيد. در مقايسه با ديگر غذاهاي معرفي شده در اين ليست که به عنوان منابع پتاسيم معرف شدند، موز حاوي 470 ميلي گرم پتاسيم است که بخشي از داستان محسوب مي شود. موز به هضم غذا کمک مي کند و در آزادسازي سموم و فلزات سنگين از بدن موثر است که در فرايند پاکسازي کبد ضروري هستند.

نکته مهم در مورد مصرف پتاسيم

اگر داراي سطح بالايي از پتاسيم در کليه هاي خود هستيد، بايد غذاهاي حاوي پتاسيم را به اندازه مناسب مصرف کنيد.

4. براي پاکسازي کبد تنقيه قهوه Coffee Enemas انجام دهيد

پاکسازي کبد در 6 مرحله آسان و هر آنچه بايد در مورد کبدتان بدانيد

تنقيه قهوه به رفع يبوست، کاهش خستگي و پاکسازي و سم زدايي کبد کمک مي کند. در زمان انجام اين تنقيه قهوه طبيعي در روده ها حفظ مي شود و به مايعات اجازه مي دهد تا از طريق ديواره روده وارد کبد شوند.
اين روش داراي يک تاثير تحريک کننده است که جريان مايع صفرا را افزايش مي دهد و به عملکرد کيسه صفرا و کبد کمک مي کند. اين روش به توليد گلوتاتيون glutathione کمک مي کند، گلوتاتيون يک ترکيب شيميايي است که سموم تجمع يافته در سيستم بدن را آزاد مي کند.
از بين بردن سموم از کبد در زمان پاکسازي کبد ضروري است، به اين ترتيب اين سموم تجمع پيدا نکرده و به سرعت از سيستم بدن خارج مي شوند.
2 قاشق غذا خوري قهوه طبيعي را با 3 فنجان آب تصفيه شده يا آب مقطر در يک ظرف ترکيب کرده و بجوشانيد. بگذاريد اين ترکيب به مدت 15 دقيقه به آرامي بجوشد و سپس بگذاريد سرد شود. محلول به دست آمده را با پارچه تميزي صاف کنيد و در ظرف تنقيه بريزيد. سعي کنيد اين محلول را 10 تا 15 دقيقه در روده خود حفظ کنيد و سپس آن را آزاد کنيد.

5. براي پاکسازي کبد خار مريم، قاصدک و مکمل هاي زردچوبه بخوريدخار مريم

اين گياه مهم ترين عامل گياهي براي سم زدايي شناخته شده است و براي پاکسازي کبد يک گياه ايده آل محسوب مي شود. خار مريم به رفع تجمع فلزات سنگين، آلودگي هاي محيطي، داروهاي تجويز شده و الکل در کبد کمک مي کند.
به علاوه اين گياه تاثيرات منفي ناشي از شيمي درماني بر روي کبد را کاهش مي دهد. ترکيبات فعال موجود در خار مريم با نام سيليمارين silymarin به تقويت ديواره هاي کبد کمک کرده و به بازسازي سالم کبد کمک مي کنند.

زردچوبه

زردچوبه درد مفصلي را کاهش مي دهد، در رفع ضد افسردگي موثر است و به هضم غذا کمک مي کند. به علاوه زردچوبه به حفظ تعادل قند خون کمک مي کند و در حفظ بافت هاي سالم و سوخت و ساز کبد موثر است.
در حال حاضر محققان در حال بررسي زردچوبه و ديگر مزيت هاي آن براي سلامت هستند. زردچوبه براي برخي بيماري ها موثر است، از جمله : بيماري آلزايمر، سرطان، افسردگي، استئوآرتريت، سلامت پستان، سلامت پروستات و درد مزمن.

ريشه قاصدک

اکثر افراد از قاصدک متنفرند چرا که به راحتي در فضا پخش شده و باعث کثيف شدن خانه مي شود. اما اين گياه و ريشه آن معمولا سرشار از ويتامين هاي مختلف و مواد معدني است.
قاصدک داراي تاثيرات ادرار آور طبيعي است و به کبد اجازه مي دهد خيلي سريعتر سموم را حذف کند. به علاوه قاصدک به تقويت سيستم ايمني، متعادل ساختن سطح قند خون، تسکين سوزش سر دل و بهبود ناراحتي هاي گوارشي کمک مي کند.

6. براي پاکسازي کبد جگر بخوريد يا از قرص هاي آن استفاده کنيد

جگر گاو کم سن و سالي که علف طبيعي خورده يا جگر مرغ سرشار از ويتامين A و B، فوليک اسيد، کولين، آهن، مس، روي و کروم است. جگر يکي از مغذي ترين مواد غذايي است که مي توانيم بخوريم. اگر به خاطر معده خود نمي توانيد جگر بخوريد، قرص هاي آن موجود است و مي توانيد از آنها استفاده کنيد.

نکاتي مهم مربوط به پاکسازي کبد

پاکسازي و سم زدايي کبد و روده به رفع آفت ها، داروها، فلزات سنگين و بقاياي مربوط به درمان سرطان از سيستم بدن کمک مي کند که نتيجه آن سلامت بيشتر کبد است.
براي حفظ سلامت کبد طي سال هاي زياد بهتر است هر چند وقت يک بار فرايند پاکسازي کبد را با آب سبزيجات انجام دهيد و از خوردن غذاهاي فراوري شده اجتناب کنيد. حبوبات، سبزيجات و غلات را به ميزان فراوان وارد رژيم غذايي خود کنيد.


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم