آخرین اخبار

در زلزله کرمانشاه صدا و سيما تابع اطلاع‌رساني در فضاي مجازي شد اجتماعي

در زلزله کرمانشاه صدا و سيما تابع اطلاع‌رساني در فضاي مجازي شد

  بزرگنمايي:

چه خبر - در زلزله تهران حضور مردم در خيابان‌ها مي‌توانست به بحراني امنيتي تبديل شود

عبدالرضا رحماني فضلي وزير کشور در جلسه معاونان و مديران بحران استان‌هاي سراسر کشور با وزير کشور - که عصر امروز در وزارت کشور برگزار شد - اظهار کرد: من 10 سال در صدا و سيما مسئوليت داشتم و بحران‌هايي را در اين زمينه مديريت کردم اما در زلزله کرمانشاه و چند مورد ديگر موضوع اطلاع‌رساني دچار چنين مشکلاتي شد.
وزير کشور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: در سال 97 در حوزه بحران‌ها نگراني‌هايي داريم بنابراين بايد در آمادگي، هماهنگي، پيشگيري و آموزش به شکل موثرتري وارد شويم.
وي با بيان اينکه هماهنگي ميان دستگاه‌هاي مختلف وجود داشته است اما کافي نيست، گفت: تمام وزارتخانه‌ها در حوزه مديريت بحران بايد طرح جامعي داشته باشند و برنامه‌هايشان نيز در اين زمينه انجام دهند.
وزير کشور با اشاره به وظيفه سازمان مديريت بحران که سياستگذاري است، اظهارکرد: با اين وجود ما وارد کار اجرايي نيز شده‌ايم و رسانه‌ها نيز مدام در حوادث مختلف مطرح مي‌کنند که مديريت بحران کجاست و چرا کاري انجام نمي‌دهد؟
وي با اشاره به اظهارات رئيس سازمان مديريت بحران کشور در خصوص توزيع 25 هزار کانکس در ميان زلزله زدگان اظهار کرد: در چند کانال و سايت خبري تصاويري از نفوذ آب به چادرهاي زلزله زدگان منتشر شد. در برخي موارد افراد کانکس هم داشتند يا حتي به آنها گفته شده بود که خانه‌اي را اجازه کنند اما تصاوير از چادرها منتشر شد و خود صدا و سيما نيز که مسئول کميته اطلاع رساني است در اين زمينه به موقع فعاليت نکرد و به سراغ کانال‌ها و خبرهاي اينچنيني رفت.
وزير کشور به نحوه کمک رساني نيز اشاره کرد و با انتقاد از حضور افراد مختلف براي جمع‌آوري کمک‌ها اظهار کرد: نحوه کمک رساني به‌گونه‌اي شد که هر کسي براي کمک به مناطق زلزله‌زده رفت اما آقاياني که کمک جمع کردند به مردم درباره اين هزينه‌ها پاسخ ندادند.
وي بر ضرورت اطلاع رساني صحيح به ويژه در زمينه پيش بيني‌ها تاکيد کرد و گفت: وقتي مثلا مي‌گوييم که قرار است فلان حادثه‌اي رخ دهد اما پنج، شش بار اين پيش بيني‌ها درست از آب در نمي‌آيد، اين عملکرد باعث از بين رفتن اعتماد عمومي مي‌شود. به همين دليل ما بايد در پيش بيني‌ها نيز درست اطلاع رساني کنيم.
رحماني فضلي بر ضرورت مديريت افکار عمومي هنگام بروز بحران‌ها تاکيد کرد و با مهم شمردن اين موضوع اظهارکرد: چندين نفر مي‌آيند و در مورد يک حادثه مصاحبه مي‌کنند. در زلزله تهران همين مصاحبه‌ها باعث شد تا مردم به خيابان‌ها بريزند و همين حضور مردم در خيابان‌ها مي‌توانست به بحراني امنيتي تبديل شود. چرا اين اتفاق افتاد؟ به خاطر اينکه صدا و سيما به دنبال هر کسي رفت و با افراد مختلف مصاحبه کرد که رئيس سازمان مديريت بحران بايد به اين موضوعات نظم دهد.
مسئله آموزش بسيار مهم است و ما بايد در حوزه آموزش بحران خوب کار کنيم. در اين زمينه نيز بزرگترين وسيله آموزش ما صدا و سيماست که بايد خوب عمل کند. در کرمانشاه ،زلزله هنگام شب رخ داد و عملا امکان امداد رساني گسترده با توجه به اينکه امکان پرواز هليکوپترها وجود نداشت و برق و تلفن و ... قطع شده بود، ميسر نبود. در اين شرايط ضرورت آموزش خود را نشان مي‌دهد چرا که مردم بايد بلد باشند که چه کار کنند البته در همان دقايق اوليه نيز امدادرساني‌ها آغاز شد.

ضرورت نظارت بر نحوه توزيع امکانات و منابع در بحران‌ها

وي بر ضرورت نظارت بر نحوه توزيع امکانات و منابع در بحران‌ها تاکيد کرد و گفت: بايد مشخص شود که چه کسي مسئول توزيع است. من ظهر فرداي زلزله به سرپل ذهاب رسيدم و بسياري از مردم آنجا آب مي‌خواستند. آب بود اما توزيع مناسب نبود.
حالا که در شرايط عادي هستيم بايد در اين زمينه به فکر باشيم. در مورد توزيع منابع بعضي‌ها 10 چادر گرفتند و بعضي‌ها هم چيزي نگرفتند. طبق آمارها 35 هزار خانه در زلزله آسيب ديده در حالي‌که ما 95 هزار چادر ميان زلزله زدگان توزيع کرديم بنابراين بايد بدانيم که اين منابع را به چه کساني مي‌دهيم و چطور مي‌دهيم.
رحماني فضلي با اشاره به مسئله پيشگيري و اهميت اين موضوع خاطرنشان کرد:‌ در اين زمينه دوستان پيشنهاد دادند که جلسه‌اي در سال آينده با حضور رئيس جمهور برگزار شود که من هم موافقم و به نظرم چنين کاري را بايد انجام دهيم. وزارتخانه‌هاي مختلف نظير وزارت مسکن، نيرو و ... بايد در حوزه‌هاي خودشان پاسخگو باشند.
رحماني فضلي به موضوع بيمه‌ها اشاره کرد و گفت: من از ابتداي دوران وزارت خود به موضوع بيمه‌ها تاکيد داشتم اما عملياتي نشد. در همه جاي دنيا بيمه‌ها نقش موثري در حوزه پيشگيري دارند چرا که بيمه موضوعات مختلفي را بررسي مي‌کند و وضعيت ايمني بايد براي بيمه کردن مهيا باشد.
وي با بيان اينکه تشکل‌هاي مردمي زيادي به ثبت رسيده اما تعداد آن در حوزه مديريت بحران کم است، گفت: هر استان بايد اين مسائل را ساماندهي کند و به نظرم کار خوبي است.
وزير کشور بر ضرورت تجهيز انبارهاي هلال احمر نيز تاکيد کرد و گفت: انصافا نيز هر چه را که ما پيگيري مي‌کنيم رئيس جمهوري به آن رسيدگي مي‌کند و جواب مي‌دهد.

گاهي ورود دادستاني حين بحران،«بحران زا» مي‌شود

گاهي ورود دادستاني در حين بحران خودش بحران زا مي‌شود. اما اين موارد راه حل دارد و اگر چنين مواردي پيش آمد آن را بايد مستندسازي کنيم و با دادستان کل کشور و آيت الله آملي لاريجاني - رييس قوه قضائيه - وارد مذاکره شويم.
رحماني فضلي با تاکيد بر اينکه لايحه مديريت بحران را نيز بايد ساماندهي کنيم درباره جايگاه ادارات کل مديريت بحران اظهارکرد: ادارات کل بحران حتما بايد زيرمجموعه استانداري‌ها باشند.

ارايه پيشنهاد به دولت براي انتخاب رئيس سازمان پدافند غيرعامل از سوي رئيس جمهور

وي در بخش ديگري از سخنان خود به وظايف سازمان پدافند غيرعامل و سازمان مديريت بحران کشور اشاره کرد و گفت: اين دو سازمان هيچ ارتباطي با هم ندارند و اصلا نبايد در کار يکديگر دخالت کنند. شرح وظايف هر دو سازمان طبق قانون مشخص است و هر جا هم که مشکلي پيش آمد بايد به قانون مراجعه کرد. ما اخيرا در دولت پيشنهاد داديم که رئيس سازمان پدافند غيرعامل نيز از سوي رئيس جمهور انتخاب شود.

ضرورت تدوين اطلس بحران در کشور

ما بايد اطلس بحران در کل کشور داشته باشيم و بدانيم که در هر استان چه مسائلي مطرح است. مثلا در خوزستان واقعا مشکلاتي وجود دارد که مشکل ريزگرد، مشکل آب، مشکل آلودگي کارون و ... از جمله آن‌هاست بنابراين بايد چنين اطلسي را در کشور داشته باشيم.
وزير کشور با تاکيد بر ضرورت آزادسازي حريم رودخانه‌ها اظهارکرد: اين موضوع نيز بسيار مهم است و ما تاکيد کرده‌ايم که نبايد به حريم رودخانه‌ها تجاوز شود و حريم رودخانه‌ها نيز بايد از خطراتي که با آن مواجه است پاکسازي شود. هيچ سازماني حق گرفتن امکانات مديريت بحران را ندارد
وي در پاسخ به مشکلات برخي از مديران استان‌ها در خصوص اينکه استانداري ساختمان آنان را گرفته است، گفت: من همين جا تاکيد مي‌کنم که هيچ کس و حتي هيچ استانداري حق ندارد که ساختمان، اتاق و تجهيزات مديريت بحران را بگيرد و حتما بايد در اين زمينه با قاطعيت عمل کرد.
رحماني فضلي به حوزه بافت فرسوده روستايي اشاره کرد و گفت: در اين حوزه نيز بايد مديريت بحران کمک کند.
وي با تاکيد بر اينکه ما در برابر آرامش روحي و رواني مردم مسئول هستيم، گفت: تمام دستگاه‌ها در اين زمينه مسئوليت دارند. ما در مقابل جان مردم مسئوليت داريم و بايد اقدامات‌مان را در اين زمينه با جديت انجام دهيم و دستگاه‌هاي مختلف نيز در اين خصوص پاسخگو باشند.
رحماني فضلي در پايان درباره آموزش به استانداران اظهار کرد: من هم با اين موضوع موافقم و مي‌توان در جلسات استانداران يکي دو ساعت نيز اين مسائل را مطرح کرد البته آموزش‌ها به شکل غيرحضوري هم مي‌تواند انجام شود.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد