آخرین اخبار

عراقچي: خروج آمريکايي‌ها از برجام جدي است + توييت يک مقام آمريکايي سياسي

عراقچي: خروج آمريکايي‌ها از برجام جدي است + توييت يک مقام آمريکايي

  بزرگنمايي:

چه خبر - عراقچي: اگر آمريکا از برجام خارج شود، ما هم خارج مي‌شويم

سيدعباس عراقچي و جابري انصاري معاونين سياسي و اقتصادي وزارت خارجه امروز در جلسه کميسيون امنيت ملي حاضر شدند، جلسه‌اي که به دليل اهميت مناسبات ايران با کشورهاي غربي به ويژه پس از برجام و مسائل فيمابين و اتفاقاتي که در لندن رخ داد، تشکيل شد.
عراقچي در اين جلسه، گفت: امروز دنيا جمهوري اسلامي ايران را به عنوان بازيگر و کشور موثر در منطقه و عرصه بين‌المللي مي‌شناسد که اين موضوع مورد اعتراف همه کشورهاست.
به گفته وي، يکي از موضوعات ما در حوزه بين‌المللي، برجام است. رفت و آمدهايي بين اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها به ويژه کشورهاي اروپايي حاضر در برجام وجود داشته و دارد. تلاش آنها اين است که ترامپ و آمريکا در برجام بماند و برجام حفظ شود ولي هنوز اين تلاش‌ها نتيجه‌بخش نبوده است.برجام مي‌گويد که يا بايد اصلاح شود يا اينکه همکاري‌ها قطع گردد،اما از نظر ترامپ بايد برجام موضوع موشکي ايران را نيز شامل شود. اينها در دوران مذاکرات نيز تلاش مي‌کردند موضوع موشکي را وارد برجام کنند ولي براي ما خط قرمز بود و اجازه اين کار را نداديم.
ايراد دوم ترامپ به برجام آن است که چرا به اماکن نظامي ايران دسترسي ندارند. مطالبه ديگر ترامپ نيز شامل اين مي‌شود که زمان‌هاي تعيين شده در برجام خيلي کوتاه است و معتقد است 8 سال، 10 سال و ... زماني نيست چون ايران بعد از اين تاريخ‌ها مي‌تواند سلاح به کشورهاي ديگر بدهد.
آمريکايي‌ها اين برداشت را دارند که ايران پس از برجام بسيار قوي‌تر و قدرتمندتر شده و حضورش در منطقه موثرتر و مقتدرتر شده است لذا آمريکايي‌ها و غربي‌ها نمي‌توانند طبق برجام با ايران مقابله اساسي کنند. بر اين اساس مي‌توان گفت در حال حاضر چالش اصلي، برجام و نحوه تعامل غربي‌ها با موضوع برجام است.
معاون سياسي وزارت خارجه در ادامه با بيان اينکه ما چند سناريو در اين رابطه داريم، توضيح داد: يکي از سناريوها اين است که آمريکا از برجام خارج مي‌شود که در اين رابطه احتمال زياد است. در چنين شرايطي ما دو راه داريم؛ اولين راه ادامه برجام بدون آمريکا و راه ديگر خروج ايران از برجام و پايان بخشيدن به آن است. موضوع ما اين است که اگر آمريکا خارج شود ما هم خارج مي‌شويم، اين را به اروپايي‌ها هم گفتيم که اگر نتوانند آمريکا را در برجام حفظ کنند ايران هم از برجام خارج خواهد شد لذا کشورها بايد هميشه آمادگي اقتصاد منهاي برجام را داشته باشند.
اگر برجام هم حفظ شود باز هم آمريکايي‌ها به دنبال محدودسازي ايران و مقابله با ما هستند و در اين رابطه تلاش مي‌کنند لذا اگر با اروپايي‌ها هم بدون آمريکا برجام را ادامه دهيم کار سخت خواهد بود چون فشار آمريکايي‌ها بيشتر مي‌شود به همين دليل اروپايي‌ها در حال تلاش هستند که آمريکا را با اين پيشنهاد حفظ کنند که در آينده يعني پس از هشت سال با ايران توافق جديدي داشته باشند. حال اينکه ايران اين نوع اقدام را خلاف برجام مي‌داند.
وي در جمع‌بندي تاکيد کرد: آمريکايي‌ها در خروج از برجام جدي هستند، تغيير وزارت خارجه اين کشور هم در همين راستا صورت گرفته يا اينکه حداقل يکي از دلايلش اين بوده است.
به گفته وي، در اين شرايط اروپايي‌ها تلاش مي‌کنند آمريکايي‌ها را براي ماندن در برجام حفظ کنند ولي اينکه چقدر انگليس، فرانسه و آلمان موفق خواهند شد، آينده معلوم مي‌کند.
عراقچي خاطرنشان کرد: اروپايي‌ها روي لبه تيغ تيز حرکت مي‌کنند چون اگر به سمت ترامپ حرکت کنند ايران را از دست خواهند داد.
وي در عين حال با تاکيد بر اينکه ايران منافع فراواني از برجام کسب کرد که اين منافع کامل نبود، گفت: در حاليکه ايران همه تعهداتش را انجام داد و متعهد به انجام تعهدات نيز است، انتظار داشت که انتفاع کاملي از مزاياي آن ببرد.
ما در چارچوب سياستگذاري نظام حرکت مي‌کنيم. در شرايط حساس وضعيت را کارشناسانه و دقيق به مقامات عالي کشور منعکس مي‌کنيم. در ارتباط با اروپايي‌ها هم گفت‌وگو مي‌کنيم، مي‌گوييم و مي‌شنويم و بعد به عنوان ديده‌بان نظام منعکس مي‌کنيم.
وي همچنين به موضوع تحولات در روابط کره شمالي با آمريکا اشاره و اظهار کرد: کره شمالي با اتکا به قدرت موشکي خود وارد مذاکرات با آمريکا شده است.
شرايط نامتعادل برجام کشورها را براي روابط اقتصادي با ايران در شرايط ترديد قرار مي‌دهد
جابري انصاري معاون اقتصادي وزارت خارجه نيز در اين جلسه، اظهار کرد: تجربه تاريخي نشان مي‌دهد که ما بايد بخش اصلي فعاليت‌هاي خود را بر همسايگان‌مان متمرکز کنيم. ما 15 همسايه داريم که بايد سرمايه‌گذاري خيلي بيشتري بر روي آنها داشته باشيم لذا لازم است محروميت‌ها و محدوديت‌هاي اقتصادي در خارج و داخل در برنامه رفع موانع قرار گيرد.
شرايط نامتعادل برجام کشورها را براي روابط اقتصادي با ايران در شرايط ترديد قرار مي‌دهد. همه کشورها اعم از غرب و شرق و همسايگان با ايران روابط دارند و علاقه‌مند به همکاري با ما هستند ولي نگاه آنها فعلا حداقلي است چون به ادامه آن ترديد دارند.
جابري‌انصاري يکي از مشکلات اصلي را بانک‌ها دانست و گفت: بانک‌هاي بزرگ همه در سنگر هستند چون از طرف آمريکايي‌ها ضربه‌هاي سنگين خوردند. معتقديم اولين اولويت‌مان بايد همسايگان باشند و در مرحله بعد کشورهاي قابل دسترس هستند.
معاون اقتصادي وزارت خارجه با بيان اينکه تمايل دو طرفه‌اي با اروپايي‌ها براي همکاري متعادل وجود دارد، افزود: برخي از کشورها خطوط اعتباري خوبي براي ايران باز کرده‌اند. برخي بانک‌هاي اروپايي هم در اروپاي غربي و هم در اروپاي شرقي در حال همکاري هستند گرچه اروپايي‌ها روابط حداقلي براي همکاري با ما دارند ولي اين همکاري مثبت بوده و ادامه‌ دارد که فرصت‌هاي خوبي را به وجود آورده است.
وي بي‌اعتمادي به تصميمات ترامپ را يکي از دلايل برخوردهاي حداقلي آنها عنوان کرد.
در اين جلسه علاءالدين بروجردي رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به ضرورت اهميت روابط ايران، گفت که نگاه به شرق بايد جايگاه خودش را در سياست خارجي به نحو احسن پيدا کند لذا نبايد در حوزه سياست خارجي به هيچ وجه فرصت‌سوزي شود و اقدام به موقع تاثيرگذار است.
همچنين در اين جلسه کريمي قدوسي عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي بحث مفصلي درباره برجام و رابطه آمريکا و اروپا با اين موضوع مطرح کرد و گفت: اروپايي‌ها در تحريم‌ها عليه ايران با آمريکا همراهند، چه برجام باشد و چه نباشد. فرانسه در موضوع موشکي اگر از آمريکايي‌ها تندتر نباشند، کمتر نيست. ساير کشورهاي اروپايي نيز به ايران فشار مي‌آورند که مشکلش را با فرانسه حل کند.
حسن بيگي عضو ديگر اين کميسيون در مورد استفاده از فرصت‌هاي موجود نکاتي را مطرح کرد. همچنين نجفي عضو اين کميسيون نيز سناريوهاي ممکن براي پيشبرد اهداف ايران در سياست خارجي را تبيين نمود.
شوشتري عضو ديگر اين کميسيون اظهار کرد: محوريت همسايگان در روابط نکته قابل توجهي است ولي سيستم خرد منطقه‌اي منفصل از سيستم کلان در عرصه بين‌المللي است.
چناراني نيز اظهار کرد: نيازمند تلاش زيادي هستيم تا موانع را از سر راه سياست خارجي برداريم.
کواکبيان نيز در اين جلسه گفت: اختلافات عرصه بين‌المللي و منطقه‌اي به معناي قطع رابطه نيست.
در پايان نيز برومندي در مورد نقش رابطه آمريکا با کره شمالي و همچنين روابط ايران با غرب مطالبي را مطرح کرد.

زنگ خطر عراقچي براي آمريکا

داريل کيمبال مدير انجمن کنترل تسليحات آمريکا با انتشار توييتي سخنان سيدعباس عراقچي را "زنگ خطر توافق هسته‌اي" خواند.

57654347.jpg


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد