آخرین اخبار

انحراف ماشين ها از مسير در جاده چالوس بر اثر ريختن گازوئيل صحت دارد؟! اجتماعي

انحراف ماشين ها از مسير در جاده چالوس بر اثر ريختن گازوئيل صحت دارد؟!

  بزرگنمايي:

چه خبر - داستان مبهم گازوييل و يدک‌کشان جاده چالوس / امدادگراني که از خون مردم نان درمي آورند

داستان از انتشار کليپي از برخورد چند خودرو به کوه در محور چالوس شروع شد.
اين خودروها در روزهايي‌آفتابي و در شرايطي‌که احتمال لغزنده بودن جاده به صفر مي‌رسيد، از مسير منحرف و به‌کوه برخورد مي‌کردند.
اين اتفاقات باعث شد که زمزمه‌ها و شنيده‌ها در خصوص ريختن گازوييل توسط امداد خودروهاي مستقر در اين محور براي کسب درآمد بيشتر و سوء استفاده از مردم قوت بگيرد.
شنيده‌هايي‌که خبر از بيرحمي و قساوت کساني مي‌داد که به جاي دستگيري از مردم حاضرند خانواده‌هايي را به کام مرگ کشانده و از خون آنها نان در بياورند.
باورش سخت است که يک پدر ، يک مرد و يک هم وطن حاضر باشد به بهاي سياه پوش شدن يک عده روزي سر سفره خانواده خود ببرد.
نمي توان تصورکرد عده‌اي به جايي رسيده‌اند که به چيزي جز بقاي خودشان فکر نمي‌کنند و انسانيت و شرف را به جيب‌هاي پرپول مي‌فروشند.
براي فهميدن واقعيت دست به دامان مسئولين شدم . در نهايت هيچ يک از مسئولين حاضر نشد به صراحت ريختن گازوييل کف جاده‌اي که هزاران نفر از آن خاطره داريم را تاييد يا تکذيب کند و اين اولين بار بود که من از عدم قطعيت از نتيجه يک گزارشم خوشحال شدم.
حالا بايد به خود بقبولانم سرعت راننده‌ها زياد بوده و کنترل ماشين از دستشان خارج شده، بايد خود را مجاب کنم که مردم ما هنوز خوبند و دلشان براي هم مي‌تپد و هرگز حاضر نمي‌شوند به بهاي سياه بختي عده‌اي زندگي خود را بچرخانند. بايد خودم را مجاب کنم ولي دلم را چه کنم؟؟...

فعاليت 60 امداد خودرو در محور چالوس

معاون ايمني، فني و بهره برداري اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي البرز اظهار کرد: در حال حاضر حدود 60 خودروي امدادي در قالب جرثقيل و يدک‌کش در محور چالوس فعاليت دارند .
اين خودروها طي سال‌هاي‌گذشته به قانون تمکين نکرده و زير بار اخذ مجوز و فعاليت قانوني نمي‌روند و همين باعث بروز مشکلات زيادي شده است.
بارها و بارها از آنها درخواست شده فعاليت خود را در قالب شرکت ساماندهي‌کنند ولي آنها با بيان اينکه بومي منطقه هستند و محور چالوس مال آنها است زير بار اين موضوع نرفته اند.
بر اساس‌گزارشات مردمي، برخي از رانندگان اين خودروها براي جابه جايي ماشين‌هاي تصادفي يا تعميري نرخي خارج از حد متعارف مي‌گيرند و رفتار نامناسبي نيز با مردم دارند.

ورود دستگاه قضا به موضوع

اين مسئول با اشاره به فيلم‌هاي منتشر شده در فضاي مجازي مبني بر ريختن گازوييل توسط برخي يدک‌کش‌ها در محور چالوس براي درآمد زايي گفت: هر چند مستندات و مدارک مستدلي در اين خصوص وجود ندارد ولي به صورت صد درصدي نمي‌توان اين موضوع را انکار کرد.
اگر اين موضوع صحت داشته باشد بايد گفت اين افراد از طريق بازي با جان مردم نان به سفره مي‌برند و براي درآمدزايي از وجدان و انسانيت گذشته‌اند.
معاون ايمني، فني و بهره برداري اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي البرز اظهار کرد: براي حل اين مساله و روشن شدن حقايق از حدود دو ماه پيش پاي پليس و دستگاه قضا به ميان کشيده شده است.
طي اين مدت چندين جلسه براي شفاف سازي و روشن شدن حقيقت در خصوص اين مساله با معاون دادستان کرج برگزار شده و در نهايت مقرر شد با آن دسته از امداد خودروهايي که به قانون تمکين نمي‌کنند و هرجور که دلشان مي‌خواهد از مردم پول مي‌گيرند و رفتار مي‌کنند، برخورد لازم صورت بگيرد.

تعيين نرخ مصوب براي فعاليت امدادخودروهاي جاده چالوس

وي با اشاره به تعيين نرخي مصوب براي اين امداد خودروها توضيح داد: با همکاري اتحاديه کاميون و جرثقيل داران نرخي براي اين امداد خودروها مشخص شده و همه موظف هستند بر اساس آن از صاحبان خودروهاي تصادفي و تعميري هزينه دريافت کنند.
هزينه‌هايي‌که يدک‌کش‌هاي مستقر در محور چالوس از امدادخواه‌ها مي‌گيرند بر اساس شاخص‌هايي چون روز تعطيل و غير تعطيل، ابعاد خودرو و وضعيت‌کوهستاني بودن محل ارائه خدمت متفاوت خواهد بود.
نرخ‌هاي مصوب از شنبه هفته آينده بر روي شيشه امداد خودروها نصب مي‌شود و در صورت تخطي از رعايت قانون، امدادخواه مي‌تواند به تعزيرات شکايت و در راستاي احقاق حق خود اقدام کند.
علاوه بر اين، سه ماه به اين خودروها فرصت داده شده تا فعاليت خود را در قالب شرکت‌هاي امداد فني خودرو به ثبت برسانند از اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي مجوز دريافت کنند.
کيايي با اشاره به اينکه اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي البرز نهادي نظارتي نيست، گفت: اين اداره کل با وارد کردن پاي پليس، بخشداري و مقامات قضايي به اين مساله سعي دارد هرچه سريع تر زمينه کاهش نگراني مردم را فراهم کند.

انتظار برخورد شديد قانوني با متخلفان

اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي البرز نيز از اين شکل فعاليت امداد خودروهاي محور چالوس شاکي است و براي حل اين مساله به ميدان آمده است.
اين مسئول با بيان اينکه تخلفات اين امدادخودروها تنها به‌گرفتن پول اضافي از مردم خلاصه نمي‌شود، افزود: يکي از مسائل اين امدادخودروها عدم رعايت نرخ مصوب است و ممکن است تعرضات ديگري هم داشته باشند و ما به عنوان اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي از دستگاه هاي امنيتي، نظارتي و قضايي انتظار داريم با متخلفان برخورد لازم را صورت دهند.
معاون ايمني، فني و بهره برداري اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي البرز گفت: اين درست نيست که هرکس بدون ضابطه و اصول خاصي يک خودرو بردارد و با استقرار در محور چالوس از مردم سوء استفاده کند و گوشش به هيچ چيز نيز بدهکار نباشد.
وي با تاکيد بر اينکه تمامي اين امداد خوردها بايد در قالب شرکت فعاليت کنند، ادامه داد: با اين کار در صورت مشاهده تخلف شرکت بايد پاسخگو باشد و ديگر با افراد حقيقي سرکار نداريم.

ضرورت حضور مستمر پليس و نصب دوربين در محدوده هاي پرتصادف چالوس

وي با ارائه راهکارهايي جهت اثبات ريختن گازوييل توسط برخي از اين امدادخوردها در محور چالوس توضيح داد: بايد در قسمت‌هايي از جاده چالوس که ديد مناسبي ندارد و تصادفات مشکوک زياد اتفاق مي‌افتد دوربين نصب شود تا راه براي افرادي که قصد سوء استفاده دارند بسته شود.
علاوه براين، پليس بايد به صورت مستمر در اين مناطق تردد تا بتوان شنيده‌ها را به صورت مستدل به اثبات رساند.
بدون شک هيچ يک از مقامات قضايي استان نمي‌توانند بدون سند امدادخودروها را به ريختن گازوييل در محور چالوس متهم کنند بنابراين بايد مدارکي غير از شنيده‌ها ارائه کرد.
بديهي است کساني‌که با ريختن‌گازوييل با جان مردم بازي مي‌کنند ساده نيستند و براي عملي کردن نيتشان از تاريکي شب استفاده کرده و براي اينکه شناسايي نشوند در يک محدوده خاص فعاليت ندارند.
بدون شک کشاندن يک خانواده به کام مرگ براي کسب پول يکي از رذالت بارترين کارهايي است که مي تواند از يک انسان سربزند و به هيچ وجه قابل توجيه نيست .
اين مسئول با اشاره به اينکه براي حل اين مساله 50 درصد راه را رفته‌ايم، افزود: شناسنامه‌دار کردن امداد خودرهاي محور چالوس راه تخلفات احتمالي را به ميزان قابل توجهي مي‌بندد.
وي در پاسخ به اينکه اگر امدادخودروهاي جاده چالوس در مهلت تعيين شده به قانون تمکين نکنند، چه برخوردي را شاهد خواهند بود، گفت: در نهايت با يک حکم قضايي از ادامه فعاليتشان در اين محور جلوگيري مي‌شود تا تکليفشان مشخص شود.
در بخش ديگري از اين‌گزارش معاون دادستان کرج با اشاره به اينکه هنوز مستندات کافي براي اثبات ريختن گازوييل توسط امداد خودروها در محور چالوس وجود ندارد، گفت: قبل از انتشار کليپ‌هاي مربوط به ريختن گازوييل در جاده چالوس توسط امداد خودروها، دادستاني کرج به واسطه شکايات مردمي در خصوص دريافت هزينه‌هاي خارج از عرف از امدادخواهان و رفتارهاي نامناسب صاحبان خودروهاي يدک‌کش با مردم به موضوع ورود کرده بود ولي انتشار اين کليپ‌ها حساسيت رسيدگي به اين مساله را چند برابر کرده است.
هرچند مستندات کافي براي اثبات ريختن گازوييل توسط امداد خودروها در محور چالوس وجود ندارد و صرفاگزارشات مردمي و شنيده‌ها اين مساله را تاييد مي کند، ولي نمي‌توان اين اتفاق را به طور کامل رد کرد.

انحراف ماشين ها از مسير در جاده چالوس بر اثر ريختن گازوئيل صحت دارد؟!

حتي اگر دستگاه قضا بر اساس شنيده‌ها و تجربيات مردم به اين قطع برسد که برخي از امدادگران اين محور براي کسب درآمد اقدام به اين کار غير انساني مي‌کنند، بدون مستندات و ادله موثق نمي‌توان کسي را محکوم کرد.
وي ابراز کرد: دادستاني کرج به به واسطه مدعي العموم بودن و براي احقاق حقوق عامه به اين مساله ورود کرده و تا مشخص شدن واقعيت‌ها پيش مي رود.
وي افزود: بدون شک اعمال سليقه‌هاي شخصي، برخورد نامناسب با مردم و گرفتن هزينه‌هاي هنگفت از امدادخواهان به هيچ وجه قانوني نيست و بايد با متخلفان برخورد لازم صورت بگيرد.
اين مسئول با اشاره به اقدامات صورت گرفته براي ساماندهي خودروهاي امدادي محور چالوس ابراز کرد: کليه اين رانندگان موظف به دريافت کد، ارائه مشخصات کامل از جمله نام و نام خانوادگي، محل دقيق سکونت و شماره تماس شده اند به نوعي بانک اطلاعاتي اي از آنان ايجاد شده تا در صورت تخلف قابل پيگيري باشند.
آقاياري توضيح داد: با توجه به نزديک بودن ايام عيد نرخ مشخصي نيز براي فعاليت اين خودروها تعيين شده و شهروندان بايد هزينه دريافت خدمات خود را براساس اين نرخ پرداخت کنند.
وي اظهار کرد: مردم از اين به بعد مي‌توانند از طريق سامانه 141 اعتراضات و شکايات خود را اعلام کنند تا در اسرع وقت رسيدگي شود.
معاون دادستان کرج گفت: درکنار موارد مذکور تعزيرات استان نيز به صورت واحدي مجزا با خودروهاي امدادي اي خدمات خود را گران تر از حد عرف ارائه مي دهند و يا رفتار نامناسبي با مردم دارند، برخورد مي‌کند.

اگر ريختن گازوييل تاييد شود به عنوان شروع به قتل لحاظ مي‌شود

وي درخصوص اينکه اگر موضوع پاشيدن گازوييل در محور چالوس به اثبات برسد، ادامه داد: در صورت اثبات اين موضوع ، اقدامات صورت گرفته به عنوان شروع به قتل لحاظ مي‌شود و عاملان تحت تعقيب قرار گرفته و به حداکثر مجازات خواهند رسيد.

انحراف ماشين ها از مسير در جاده چالوس بر اثر ريختن گازوئيل صحت دارد؟!

سال گذشته يک تصادف زنجيره اي در محور چالوس اتفاق افتاد و دادسراي تصادفات استان مامور نظارت بر اين پرونده شد و از شواهد به وضوح نشان مي داد که روي زمين گازوييل ريخته شده ولي چون تصادفات زنجيره‌اي بود کارشناس نتوانست به صورت قطع مشخص کند که اين گازوييل تعمدي به زمين ريخته يا بر اثر برخورد خودروها بوده است.
اگر مردم مستنداتي در خصوص ريختن گازوييل توسط امدادگران اين محور دارند به دادستاني ارائه دهند تا با عوامل برخورد قانوني صورت بگيرد.
آقاياري در ادامه با بيان اينکه در مورد جنس آسفالت مناطق پرتصادف محور چالوس نيز علامت سوال‌هايي وجود دارد، افزود: آسفالت منطقه آسارا به صورت پليمري است و لغزنده تر از آسفالت‌هاي معمولي به نظر مي‌رسد.
مقرر شده اداره راه از آسفالت مناطقي که تصادفات زيادي رخ مي دهد نمونه برداري کنند و با آزمايش سهم نوع آسفالت را در وقوع تصادفات اين محور مشخص‌کنند.
تمام يدک‌کش‌هاي جاده چالوس بايد به دستورالعمل ابلاغ شده تمکين کنند و در غير صورت اجازه فعاليت نخواهند داشت و پليس راه تمام خودروها را توقيف و به به پارکينگ دلالت مي دهد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد