چهل ميليارد جريمه براي اپراتورهايي که امانتدار خوبي نبودند
اقتصادي
بزرگنمايي:
چه خبر - اپراتورها بهدليل عدم امانتداري چهار ميليارد جريمه شدند
آشکار شدن اين موضوع که شمارههاي مشترکين دو اپراتور هنگام استفاده از اينترنت همراه و ورود به برخي سايتها، در اختيار سايت پذيرنده قرار گرفته است، موجب شد اين اپراتورها به دليل عدم اهتمام در حفظ اطلاعات مشترکين، 40 ميليارد ريال جريمه شوند.
در حالي که شماره کاربران ممکن است به طرق مختلف در اختيار کسبوکارها قرار گيرد و موجبات ارسال پيامکهاي تبليغاتي را فراهم کند، همواره يکي از ذهنيتهايي که براي کاربران وجود داشت، در اختيار قرار دادن شماره توسط اپراتورها بود. درواقع اگرچه حسين فلاح جوشقاني - رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي- اظهار کرده بود اين طور نيست که اپراتورها به طور گسترده و ساماندهيشده اطلاعات را در اختيار ديگران قرار دهند، اما چندين مورد شاهد لو رفتن اطلاعات برخي از اطلاعات بوديم که اعلام شد اين اتفاق به صورت سهوي از طرف اپراتورها رخ داده است.
همچنين محمدجواد آذري جهرمي - وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات - به کرات بر ضرورت حفظ اطلاعات شخصي کاربران توسط اپراتورها تاکيده کرده و با انتقاد از برخي اقدامات اپراتورها در زمينه در اختيار گذاشتن اطلاعات کاربران در اختيار شرکتهاي تبليغاتي و با تاکيد بر ضرورت حفظ اطلاعات شخصي کاربران توسط اپراتورها گفته بود: اپراتور بيجا ميکند اطلاعات مشتريانش را در اختيار ديگران ميگذارد؛ حتي خودشان هم نبايد از اين اطلاعات استفاده کنند.
او همچنين وعده داده بود: مردم بدانند که اگر گزارشي را براي ما ارسال کنند، آن موضوع را پيگيري خواهيم کرد. البته اطلاعرساني اين موضوع در حال حاضر به عنوان يک اخطار به اپراتورهاست و البته ادله حقوقي را براي برخورد قضايي به دادستاني ابلاغ ميکنيم.
اشتباه در تنظيمات امنيتي شماره کاربران را لو داد
در اين راستا، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي امروز اعلام کرد: گزارشات واصله از مشترکين اپراتورهاي همراه اول و ايرانسل حاکي از آن بود هنگام استفاده کاربران از اينترنت همراه و ورود به برخي سايتها، شماره مشترکين در اختيار سايت پذيرنده قرار گرفته است. از اين رو طبق تاکيد وزير محترم ارتباطات مبني بر پرهيز از هرگونه تعرض به حقوق و حريم شهروندي، موضوع جهت رسيدگي به سازمان فناوري اطلاعات ايران ارجاع شد و پس از بررسي فني مسئله توسط مرکز ماهر مشخص شد، اپراتورهاي مذکور با برخي از شرکتها به منظور تسهيل در فرايند پرداخت برخط و ورود کاربران به سامانههاي موردنياز، شماره مشترکين را طبق روش Header Enrichment و با ضوابط خاص امنيتي در اختيار برخي شرکتهاي طرف قرارداد ميگذاشتند، اما در اين بين به دليل اشتباه در تنظيمات امنيتي بعضي از شرکتهاي طرف قرارداد با اپراتور، موجبات سوءاستفاده از شماره مشترکين در راستاي ارسال پيامک تبليغاتي فراهم شده بود.
پس از احراز تخلف صورتگرفته، ضمن اخطار به اپراتورهاي تلفن همراه، خطاي مورده اشاره رفع و با نظر به لزوم بررسي بيشتر و انجام تنظيمات امنيتي کاملتر، اين سرويس در حال حاضر متوقف شده است. بنابراين با عنايت به گزارش مرکز ماهر و توضيحات ارائهشده از سوي اپراتورهاي تلفن همراه، نقض هدفمند حريم خصوصي مشترکين توسط اپراتورهاي مذکور رخ نداده است ولي اشتباه و کاستي اپراتورهاي تلفن همراه در کنترل موضوع و مشکلاتي که در تنظيمات اين سرويس توسط شرکتهاي طرف قرارداد اپراتور وجود داشته، موجب سوءاستفاده شده است.
بر اين اساس، بنابر مفاد موافقتنامه پروانه اپراتورهاي تلفن همراه، شرکت خدمات ارتباطي ايرانسل و شرکت ارتباطات سيار ايران هريک مشمول جريمه و به ميزان حداکثر 20 ميليارد ريال شدند که با توجه به شرايط و ضوابط و مراحل تعريف شده در موافقتنامه پروانه اپراتورها، فرايند اين موضوع در سازمان در حال انجام است و پس از تکميل مراحل به اپراتورهاي مذکور ابلاغ خواهد شد.
رعايت حقوق مشترکين و حفظ محرمانگي اطلاعات آنها از اصول مصرح در پروانه اپراتورها بوده و هيچگونه قصور و تقصيري در اين حوزه قابل پذيرش نيست و وزارت ارتباطات در صورت اثبات تخلف، حسب مقررات و مفاد پروانه اپراتورها اقدام خواهد کرد. همچنين يکي از کارآمدترين روشهاي نظارت بر عملکرد دارندگان پروانه، استفاده از گزارشات و نظرات مردمي است؛ بنابراين لازم است مردم با دقت و حساسيت کامل، مواردي از اين قبيل را از طريق سامانه 195 به اطلاع سازمان برسانند.
منبع: isna.ir
-
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵:۵۴ PM
-
۲۴۵ بازدید
-
-
چه خبر