آخرین اخبار

جلسه استيضاح وزير کشاورزي/ به روز رساني مي شود سياسي

جلسه استيضاح وزير کشاورزي/ به روز رساني مي شود

  بزرگنمايي:

چه خبر - جلسه مجلس براي بررسي طرح استيضاح وزير کشاورزينماينده اردبيل: واردات محصولات تراريخته خطرناک به کشور

صديف بدري، نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي در موافقت با استيضاح وزير جهاد کشاورزي با بيان اينکه کشاورزي موتور محرکه رشد اقتصادي است، گفت: بخش کشاورزي در تامين غذا و رفاه جامعه و رشد اقتصادي نقش اساسي دارد. بنده به عنوان فرزند کشاورز و نماينده مردم ضمن تشکر از زحمات آقاي حجتي انتقاداتي به عملکرد وي دارم.
تذکراتي به آقاي وزير گوشزد کرديم ولي هيچ اراده‌اي در جهت رفع آن ديده نشد. آقاي حجتي در توزيع اعتبارات و فرصت‌هاي وزارت کشاورزي عملکرد مناسبي نداشته است. براي مثال استان اردبيل از نظر ميانگين آبياري مکانيزه رتبه 26 را در بين استان‌ها دارد و در بخش بازاريابي محصولات کشاورزي شاهد خام‌فروشي هستيم. عدم سرمايه‌گذاري مناسب در بخش برندسازي موجب شده محصولات صادراتي ما کمترين ارزش افزوده شامل حالشان شود. اين موضوع موجب شده شهرهاي کوچک از جمعيت خالي شوند. آقاي حجتي شما که در دولت‌هاي مختلف وزير کشاورزي بوديد، بيشترين نقش را در خالي شدن روستاها و کاهش جمعيت از 70 درصد به 25 درصد داريد، شما بايد پاسخگو باشيد. امروز در توليد و صادرات محصولات کشاورزي آشفتگي حاکم است و هيچ اقدامي در اين چند سال اخير انجام نشده است.
اين وزارتخانه براي صادرات محصولات کشاورزي هيچ برنامه‌اي ندارد، آقاي وزير آيا خبر داريد، قيمت سيب‌زميني توليد شده در اردبيل کمتر از بهاي توليد آن بود؟ آيا خبر داريد هم‌اکنون ده‌ها تن سيب‌زميني در انبار کشاورزان اردبيل در حال فاسد شدن است. آقاي حجتي شما براي توليد و بازار توليد پنبه در دشت مغان هيچ کاري نکرديد. سال گذشته هندوانه توليد شده در دشت مغان در دست کشاورزان مانده آيا خبر داريد شير توليد شده توسط دامداران و عشاير دشت مغان کيلويي کمتر از 900 تومان فروخته مي‌شود؟
با وجود محصولات مناسب داخلي به دليل ايجاد رانت و سوءمديريت براي واردات محصولات خارجي مجوز داده مي‌شود.اکنون واردات محصولات تراريخته خطرناک در حال انجام است، مصرف اين کودها موجب به خطر افتادن سلامت مردم است، شما خبر داريد اردبيل يکي از قطب‌هاي اصلي ابتلا به سرطان معده و روده است. آقاي حجتي شما در دفاع از حقوق کشاورزان چه کرديد؟ هروقت خواستيد محصولاتشان را خريداري کنيد با قيمت پايين و به صورت قسطي خريداري کرديد. شما به همراه دولتمردان؛ کشاورزان، دامداران، عشاير غيور و روستانشينان را به خاک سياه نشانديد.
خدايا شاهد باش در ايام پايان سال 96 به عنوان فرزند کشاورز و فرزند عشاير گوشه‌اي از اين مشکلات را بيان کردم. اي نمايندگان بياييد يک بار ديگر به جوانان نخبه و مومن کشور اعتماد کنيد و عرصه مديريت را از افراد تکراري خالي کنيد.

وقفچي: نداشتن استراتژي براي صادرات‌محوربودن ضعف وزارت کشاورزي است

علي وقف‌چي، نماينده مردم زنجان در مجلس در جلسه علني امروز (چهارشنبه) در موافقت با استيضاح وزير کشاورزي بيان کرد: تاسف از اينکه هر روز عکس‌هاي مردان بزرگي را در مجلس مي بينيم که براي اعتلاي کشور شهيد شدند و جايگاه ما حاصل خون هزاران شهيد است. اما ما در عمل متوجه اين امر نيستيم. يک شبه بيش از 180 راي با کمال تاسف به 50 راي تبديل مي شود. اين امضا که نشان از هويت نمايندگان است، يک شبه تغيير مي کند. استدعا دارم يا موضوعي را امضا نکنيد و اگر امضا مي کنيد با جديت آن را پيگيري کنيد.
مجلس عصاره يک ملت است و همه مردم به آن چشم دوخته‌اند، اجازه ندهيد به يک مرکز ناکارآمد تبديل شود تا مجموعه هايي مانند بانک مرکزي در گزارش خود همه گرفتاري‌هاي موسسات مالي و مشکلات را به گردن مجلس بيندازد. لطفا در اينباره تجديد نظر کنيد. در خصوص وزير کشاورزي نيز اميدوارم هر آنچه مي گويم به حق باشد. در درجه اول بايد گفت با وجود اينکه بنده شخصا مخالف حضور ايشان در دوره دوازدهم بودم و بنده و ساير اعضاي کميسيون نقدهاي اساسي نسبت به عملکرد ايشان داشتيم، آقاي حجتي متعهد شدند که تغييرات اساسي را در مديريت کلان خود ايجاد کند. اما اقداماتي که انجام گرفته در اين مدت نشان مي دهد که ايشان هيچگونه تعهدي که به همکاران در کميسيون داده‌اند، نداشته است.
با وجود تذکرات متعدد دوستان و همچنين تشکل‌هاي مختلف در خصوص عدم استفاده از بازنشستگان اما معاونت‌هاي شما نظير دکتر باغستاني، رئيس سازمان حفظ نباتات با بيش از 30 سال سابقه، دکتر رکني معاون امور دام با 31 سال سابقه، عباس کشاورز معاون زراعت با 10 سال سابقه بازنشستگي، دکتر طهماسبي معاون باغباني با 10 سال سابقه بازنشستگي و ساير مسئولانتان با سابقه‌هاي بازنشستگي بالا حاکي از آن است که در مملکت قحط‌الرجال است و استفاده از فرصت براي ايجاد اشتغال جوانان تنها شعار است.
در خيلي از مجموعه ها شما از افرادي که هيچگونه تجربه اي ندارند استفاده کرده‌ايد. به عنوان مثال در موسسه رازي که از جايگاه بين‌المللي برخوردار است، دکتراي شيمي را براي مسند رياست انتخاب کرده‌ايد که هيچگونه سنخيتي با اين جايگاه ندارد. براي سازمان دامپزشکي کسي را آورده‌ايد که يک سال سابقه مديريتي ستادي و ملي را نداشته و خروجي آن از دست دادن سرمايه عظيم صنعت طيور کشور بود که نزديک 30 ميليون مرغ تخم گذار نابود شد و ايران که صادرکننده تخم‌مرغ بود به واردکننده تبديل شد.
انتصاب رئيس سازمان تعاون که هيچگونه سابقه مديريتي در بخش کشاورزي ندارد و در شرف بازنشستگي است جاي بسي تاسف است. امروز دنيا، دنياي ارتباطات است و زبان ارتباطات علم و تخصص است. بايد کشاورزي از مرز خودکفايي گذشته و با مديران جوان به سمت صادرات محور شدن پيش رود. متاسفانه با آرايش فعلي مديران در وزارت جهاد کشاورزي رسيدن به اين هدف غيرممکن است. عدم استفاده از نظرات کشاورزان پيشرو و نداشتن استراتژي براي صادرات محور کردن کشاورزي ايران از ديگر ضعفهاي اين وزارتخانه است. اين امر باعث بدبختي احوال کشاورزان ايران است.
اين موارد باعث شده کشور به جاي نگاه علمي به کشاورزي به صورت مديريت سنتي و ناکارآمد بخش کشاورزي را جلو ببرد و حاصل اين وضعيت نابساماني مديريت کلان در آب و خاک و هواي کشور است. ايران با توجه به ظرفيت‌هاي زيادي که دارد، به جاي اينکه صادرکننده محصولات کشاورزي باشد تبديل به يک کشور وارد کننده شده است که خود بيش از 50 درصد سبزي و صيفي توليدي اش را به دليل سوءمديريت و عدم تعريف زنجيره توليد از بين مي برد.
محصول چاي ما که بيش از 10000 تن در انبارها مانده است، يا به کود تبديل مي شود و يا از بين مي‌رود. در حاليکه چاي از خارج وارد کشور مي شود. بحران امروز بحران آب است که حيات کشور را تهديد مي کند. مديريت اين بخش بايد برعهده جهاد کشاورزي باشد. چراکه 92 درصد مصرف آب کشور در اين بخش است و جهاد کشاورزي ملزم به تعيين تکليف است.

قاضي‌پور: وزارت کشاورزي تبديل به وزارت واردات و زمين‌خواري شده است

نادر قاضي‌پور، نماينده اروميه در جلسه علني امروز (چهارشنبه) به عنوان موافق استيضاح وزير کشاورزي گفت: ما قبل از استيضاح وزير چند بار با او حرف زديم ولي ترتيب اثري داده نشد ما به دنبال حل مشکلات مردم هستيم اما انگار وزير نمي‌خواهد براي حل مشکلات مردم کاري انجام دهد. قاضي‌پور با بيان اينکه کشاورزي تعطيل شده است، گفت: هيچ حمايتي از کشاورزان و روستاييان نمي‌شود اين وزارتخانه، وزارت واردات و زمين‌خواري است.
اين نماينده مجلس با طرح اين پرسش که چرا قيمت خريد تضميني گندم هنوز تاييد نشده است؟ گفت: ما در اين باره وزير را مسئول مي‌دانيم، چون بايد اول مهرماه، قيمت تضميني گندم مشخص مي‌شد که هنوز اين اتفاق نيفتاده است.
از طرف ديگر سيب کشاورزان اروميه بالغ بر 600 هزار تن در سردخانه‌ها مانده است، محصولي که براي کشاورزان 1500 تومان تمام شده و آن‌ها مجبورند آن را به قيمت 700 تومان بفروشند آيا در اين باره کشاورزان مقصرند؟
وي با بيان اينکه چرا کشاورزان الگوي کشت ندارند،‌ گفت: اکنون وضعيت به گونه‌اي است که کشاورزان اصفهان در اعتراض به وضعيتشان در خيابان‌ها آمده‌اند و کسي هم جوابگوي آن‌ها نيست.
قاضي‌پور با تاکيد بر لزوم تعيين تکليف هر چه سريعتر وضعيت مهندسان کشاورزي و فارغ‌التحصيلان کارگزاران بيمه کشاورزي گفت: چرا اين وزارتخانه از ورود محصولات تراريخته به کشور جلوگيري نمي‌کند؟ چرا جلوي واردات برنج تراريخته گرفته نمي‌شود؟ کشاورزان گيلان در شاليزارها آن هم زير آفتاب سوزان گندم مي‌کارند ولي از آن طرف ما با واردات برنج تراريخته روبرو مي‌شويم. چه کسي بايد از کشاورز حمايت کند؟
نماينده مردم اروميه با انتقاد از تعطيل شدن کشت پنبه گفت: چرا بانک کشاورزي در بخش‌ها و استان‌ها شعبه ندارد، چرا جنگل‌ها تخريب مي‌شود و اين وزارتخانه کاري نمي‌کند؟ چرا وقتي بيماري آنفلوانزا در ميان دام و طيور رخ مي‌دهد آن را اعلام عمومي نمي‌کنيم که باعث از بين رفتن مرغداري‌ها و دامداري‌ها شود. اکنون بسياري از دام روستاييان در منطقه آذربايجان تلف شده‌اند.
از طرف ديگر شاهديم که زمين‌هاي درجه يک کشاورزي تغيير کاربري داده شده‌اند و هيچ برخوردي با زمين خواران نمي شود که نمونه آن در کرج است که بهترين زمين‌هاي کشاورزي تبديل به کارخانه شده و حتي براي آن‌ها پرونده‌اي تشکيل نشده است.
نماينده اروميه همچنين از کنترل نشدن قيمت شکر انتقاد کرد و افزود: اين وضعيت باعث شده که اکثر کارخانه‌هاي قندريزي به سمت تعطيلي روند. انتظار ما اين است که اين وزارتخانه اقدامات لازم را انجام دهد.

خاک برسر مملکت ما که بايد کود از خارج از کشور وارد کنيم

حجت الاسلام حسن نوروزي، نماينده مردم رباط کريم در جلسه علني صبح امروز چهارشنبه مجلس شوراي اسلامي و در جريان بررسي طرح استيضاح وزير جهاد کشاورزي به عنوان موافق استيضاح گفت: خاک بر سر من که بايد مسوولان مملکت به سرمايه‌داري، 700 هکتار زمين را متري 13 هزار تومان واگذار کنند. چرا اينطور مملکت را به باد مي‌دهيد و زمين‌هاي کشاورزي را از بين مي‌بريد؟

وي عدم توانايي تنظيم بازار محصولات داخلي کشاورزي، واردات بي‌رويه، متضرر شدن کشاورزان، عدم توان بازاريابي صادرات و تخلفات مالي در شرکت‌هاي زيرمجموعه جهاد کشاورزي براساس گزارش ديوان محاسبات را از جمله ايرادات وارده به اين وزارتخانه عنوان کرد.
ما در رباط کريم يک تعاوني وليعصر داريم که در زمان طاغوت تعاوني روستايي بوده که حالا مي‌خواهند آن را احيا کنند که براي همين کار 400 ميليون تومان معاون وزير، 200 ميليون تومان مديرکل و 40 ميليون تومان رييس اداره پول گرفته‌اند. چقدر دولت بايد براي اين لابي‌گري‌ها خسارت بدهد؟
پرونده‌هايي در رابطه با تاسيس پمپ‌بنزين و پمپ گازهاي بين شهري وجود دارد که منشي مربوطه مي‌گويد که اگر مجوز مي‌خواهيد بايد 600 ميليون تومان پول بدهيد و اينها مصداق رشوه و ارتشاع است.
وي عدم اجراي الگوي کشت، عدم حمايت از کشاورزان، نبود برنامه براي کشت ارگانيک، بي‌توجهي به کشاورزان مناطق زلزله زده کرمانشاه و کرمان ورشکستگي کارخانجات قند و شکر، عدم توجه به صنايع تبديلي، عدم توجه به سرمايه‌گذاري در مناطق استراتژيک و عدم فرهنگ‌سازي براي شناخت بازار هدف محصولات کشاورزي را از ديگر مشکلات وزارت جهاد کشاورزي عنوان کرد.
نماينده مردم رباط کريم در مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از عدم استفاده از مديران باسابقه در اين وزارت خانه گفت: شما مهندس موسوي را عزل کرديد اما بعد از ايشان چه کساني را آورديد و چه کساني را در استان تهران حاکم کرديد؟ ما شاهد استفاده بازنشستگان در بدنه مديريت وزارت جهاد کشاورزي هستيم تا کي بايد از مديران فرسوده استفاده کنيم؟ ما نيازمند يک وزارتخانه چابک هستيم.
نوروزي ادامه داد: خاک برسر مملکت ما که بايد کود از خارج از کشور وارد کنيم. آيا اين صنايع هاي‌تک است؟ چرا بايد سيب کشاورزان کنار جاده بماند و صادر نشود؟ چند سردخانه در کنار فرودگاه‌ها براي صادرات محصولات کشاورزي تاسيس شده است؟
ادامه دارد...


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد