آخرین اخبار

حاتمي کيا: فيلمسازان ارگاني لژيونرهاي مزدور هستند آيا من از آن ها هستم؟ سينما

حاتمي کيا: فيلمسازان ارگاني لژيونرهاي مزدور هستند آيا من از آن ها هستم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - گفت و گو با ابراهيم حاتمي کيا
بعد از دريافت جايزه بهترين کارگرداني در سي‌وششمين جشنواره فيلم فجر، سخنان شما واکنش‌هاي زيادي به دنبال داشت. برخي‌ها مي‌پرسيدند که اعتراض حاتمي‌کيا به چه افرادي و چه چيزهايي بوده!

اگر قهرمانان آثارم در آن اختتاميه حضور داشتند، همين کاري را مي‌کردند که من کردم. آنچه در اختتاميه جشنواره فجر براي من رخ داد، شهودي‌ترين نوع واکنش بود. آنچه از زبانم جاري شد، همه وجودم فرياد مي‌زد و اگر از ناي جانم نبود، چنين موجي نمي‌ساخت. اختتاميه فجر ده‌ها‌ ميليون تماشاچي داشت؛ کسبه و کارگر و روحاني و دانشجو و خانه‌دار و پير و جوان. همان‌هايي که اين چهار دهه مخاطب آثارم بودند. حاضران جشن مرا عفو کنند که سه دقيقه ساز ناکوک شنيدند و ريتم شادي‌شان بهم ريخت. بنده به گواه اين چند سال هيچ اصراري به ديده‌شدن و سخنراني ندارم. بسيار کم مصاحبه مي‌کنم. هيچ سايت، تلگرام و اينستاگرامي هم ندارم.به نظرم اشتباه از دعوت‌کنندگان من بود. همان‌ها که تلفني بي‌واسطه و با واسطه تلاش کردند که من حتما در اين مجلس حضور داشته باشم. خب قرار نبود زينت‌المجلس کساني شوم که دردشان با درد من يکي نيست.گفتن از مقام شهيد، بالاآوردن خانواده شهيد، قيام‌دادن حاضران و بغض مقام مسئول دردي دوا نمي‌کند. مهندسي جشنواره ملي فجر انقلاب بايد با خطر ملي همسو باشد. چه سخت است قاضي فيلمي شوي که از داعش سخن بگويد و به‌قدري عصباني‌‌ات ‌کند که حتي مضمون اثر را در حد تابلوي نامزدي جشنواره هم تحمل نکني. سال‌هاست که جشنواره مصادره شده است. جشن آن مال اين دوستان و فجر انقلابش مال سينه‌سوزان.

عده‌اي معتقدند که حاتمي‌کيا تاب و تحمل نقد فيلمش را ندارد! آيا واقعا اين‌گونه بود؟ شما دقيقا به چه چيزي اعتراض کرديد؟

من روي سخنم با «رسانه ملي» بود که چرا آنتن زنده را در اختيار کساني مي‌گذارد که تلويحا فيلم‌سازاني را که دغدغه‌هاي ملي نظام دارند، به‌عنوان فيلم‌ساز ارگاني و وابسته به مردم القا کنند. اين هم حکايت غريبي است. از طرفي همين جماعت در بوق مي‌دمند که رسانه ملي مرده و مخاطب ندارد و همه آنتن‌ها به آن سوي مرزها تنظيم شده است، ولي همين آب‌باريکه را هم ندارند و در اختيار جريان فکري قرار مي‌گيرد که هيچ عُلقه‌اي به مضامين ملي-ميهني ندارد. تا جايي که يکي درباره «به وقت شام» گفت اين فيلم براي طرفداران حضور ايران در سوريه ساخته شده است! پس وجه افتراق «شبکه ملي» با شبکه «من و تو» در چيست. من از آقاي عسکري ممنونم که اعتراضم را حق دانستند، ولي روي سخنم به مقام مسئول شبکه‌اي است که فيلم‌هاي اين فيلم‌ساز ارگاني و وابسته را بارها از شبکه‌اش پخش مي‌کند. اگر پخش آن وجاهتي براي شبکه دارد، چرا در ايام دهه فجر ما را به قربانگاه مي‌برند. آخر اين چه رسم منحطي است که در رسانه ملي باب شده که منتقد خسته از سالن سينما، دوان‌دوان وارد استوديو مي‌شود و هنوز عرقش خشک نشده و نفس‌هايش آرام نگرفته شروع مي‌کند به بريدن و سلاخي فيلم‌هايي که حاصل زحمت يک سال گروه فيلم‌سازي است!

آقاي حاتمي‌کيا! شما چرا به ترکيب واژگاني «فيلم‌ساز ارگاني» حساسيت به خرج مي‌دهيد؟ واقعيت اين است که شما هميشه تهيه‌کننده دولتي داشته‌ايد. هرچند که سينماي ما همواره از سوي دولت‌ها حمايت شده است. راستي با اين نگاه، تحليلتان از «سينماي مستقل» در ايران چيست؟

فيلم‌ساز ارگاني يعني چه؟ يعني فيلم‌سازي که به سفارش فيلم مي‌سازد؛ يعني فيلم‌ساز تبليغاتي و به‌اصطلاح پروپاگاند. من مايل نيستم نماينده کساني باشم که بحق اين عنوان را دارند؛ يعني اشخاصي حرفه‌اي همچون لژيونرهاي مزدور که تشکيلات دولتي نظام آنها را دعوت به همکاري مي‌کنند. خواه فيلم درباره تاريخ اسلام بسازند خواه جنگ و شهيد و شهادت و روحانيت يا هر بحث ديگري. اين لژيونرهاي فيلم‌ساز هيچ تعلق خاطري به آنچه مي‌سازند، ندارند. فقط قواعد سينما را خوب بلدند و خوب هم پول مي‌گيرند. بله اين شکل فيلم‌ساز داريم و البته مختص به سينماي ايران هم نيست. ولي آيا من در اين ‌گونه جا مي‌گيرم؟ بارها گفته‌ام که هيچ فيلم‌نامه‌اي را نساختم مگر آنکه جرقه‌اش در وجود خودم زده شده، خودم آتش گرفتم و تا ساختن آن عطش‌ام نخوابيده است. تنها فيلمي که به من توصيه شد و من با شرط تحقيق به سمت آن رفتم، فيلم «خاکستر سبز» بود که از طرف وزير ارشاد وقت پيشنهاد شد.
مابقي فيلم‌نامه‌هايم از فيلم‌هاي کوتاه تا بلند همه آن چيزي است که خودم داوطلب بودم. ‌اي کاش ساختار تبليغي نظام چنان هوشمند بود که مي‌توانست امثال حاتمي‌کيا را به سفارش بگيرد؛ ولي چه کنم که من هميشه چند قدم جلوتر از نظام تبليغي بودم و نتيجه‌اش مشکلاتي بود که در پخش فيلم رخ مي‌داد. هنوز هم دست و دل عده‌اي از مميزان از دادن پروانه ساخت به من مي‌لرزد. من براي «به وقت شام» بارها متقاضي سفر به مناطق جنگ‌زده سوريه بودم؛ ولي اجازه داده نمي‌شد. چهره گمنامي هم نداشتم که پنهاني بروم. من براي تحقيق و صرفا ديدار از نزديک، التماس‌ها به سردار قاسم سليماني کردم. آيا کسي به من سفارش ساخت فيلم «به وقت شام» داده بود. بله. من سفارش‌پذير هستم؛ ولي سفارش از قلبم مي‌گيرم. عافيت‌طلب نيستم؛ والا به نصيحت‌هاي خيرخواهانه دوستانم که من را از ساخت فيلمي درباره سوريه برحذر مي‌کردند، گوش مي‌کردم. فيلم «به وقت شام»، «باديگارد» يا «چ» را نمي‌توان در بخش خصوصي ساخت. چه کسي توانسته که من دومي باشم. من فيلم‌هايي را که امکان ساخت در بخش خصوصي داشته، ساخته‌ام. مگر «کرخه تا راين» نيست. «بوي پيراهن يوسف» يا «برج مينو» يا «به نام پدر» يا «به رنگ ارغوان» يا «دعوت» يا «گزارش يک جشن» در اين جرگه نيستند. اصلا بخش خصوصي و دولتي که فضيلت ذاتي ندارند. متأسفانه اين برچسب‌هاي مغرضانه و پر از حسادت، آدرس غلط به مخاطب مي‌دهد.

بعد از «چ» و «باديگارد» و حالا هم در «به‌وقت شام» به نظر مي‌رسد تسلط شما بر جزئيات و فرم بصري مورد علاقه‌تان، شما را به‌عنوان يکي از تکنيکي‌ترين فيلم‌سازان ايران مطرح مي‌کند؛ اما برخي‌ها معتقدند اين رويه به‌نوعي تداعي‌کننده سينماي آمريکاست. نظر خودتان چيست؟

امان از اين نگاه؛ يکي مي‌گويد حاتمي‌کيا تمام شده. حاتمي‌کيا تکراري شده. حاتمي‌کيا گم شده. حاتمي‌کيا حرفي براي گفتن ندارد و حالا حاتمي‌کيا آمريکايي شده! من با اين «مدح مايل به ذم» چه بايد کنم. روزي که فيلم‌نامه را به مدير فيلم‌برداري‌ام دادم گفت آيا واقعا مي‌تواني در سينماي ايران اين سکانس‌ها را بسازي. گفتم ترجيح مي‌دهم از آنچه هستم بالاتر را نشانه بروم، والا شوقي براي ساختن در من ايجاد نمي‌شود. به‌هرحال بخشي از هنر جاه‌طلبي آن است، والا در پيله خود مي‌پوسيم.بيرون‌زدن از آنچه هستي هميشه برايم مهم بوده است. من با همه قوا از همه آنچه مي‌دانستم و آموخته بودم استفاده کردم تا فيلمي بسازم که در عين سرگرم‌کنندگي و جذابيت، بتوانم حرف‌هايم را بزنم. بارها به جواناني برخوردم که از فيلم‌هاي ايراني دلخور بودند که چرا تا اين حد سست و شل ساخته مي‌شوند.


منبع: روزنامه شرق



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بيوگرافي ليام نيسون و مصيبت هايي که پشت سر گذاشته از کودکي تا امروز + عکس

مقايسه دستمزد بازيگران سريال بازي تاج و تخت با بازيگران پردرآمد ديگر

بهترين فيلم هاي سينماي جهان با موضوع جنگ جهاني دوم + عکس

ستاره هاي محبوبتان را قبلا با اين تيپ و ظاهر نديده بوديد!!

حقايق جالب ناشنيده در مورد فيلم هاي تام کروز + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت2)

براي موفق شدن در زندگي اين 10 فيلم را ببينيد + عکس

محبوب ترين شخصيت هاي منفي تاريخ سينما + عکس و ديالوگ هاي برتر

گفتگوي خواندني دو خواهري که با Game of Thrones بزرگ شدند! + عکس

10 فيلم سينمايي ايران براي مخاطبين سخت پسند سينما + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت1)

بازيگراني که به خاطر دلايل عجيب و غريب بازيگر شدند! + عکس

تاثيرگذارترين شاهکارهاي تاريخ سينما + عکس

12 پوستر ترسناک و خشن سينماي هاليوود که نمايششان ممنوع شد!!

حقايقي که نظرتان را درباره بازيگران «بازي تاج و تخت» تغيير مي دهد + عکس

ستاره هاي معروفي که در پياده روي مشاهير هاليوود صاحب ستاره نشدند!

نکات عجيب و جالب رابطه اورلاندو بلوم و کيتي پري! + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 2)

بازيگري که پس از 50 سالگي مشهور شد! + عکس

سلبريتي هايي که پس از مرگ مبلغ قابل توجهي بدهي به يادگار گذاشتند! + عکس

رحمان 1400 فيلمي با شوخي هاي مستهجن و مبتذل؟!! + عکس

جمشيد مشايخي به روايت جمشيد مشايخي + عکس کودکي

پول سازترين بازيگران سينماي ايران در سال 97/ از رضا عطاران تا سارا بهرامي

جنجال برانگيزترين فيلم‌هاي تاريخ سينما!! (+عکس)

شغل دوم معروف ترين سلبريتي هاي ايراني + عکس

فيلم هايي که تاريخ را با واقعيت و بدون تحريف نشان دادند + عکس

سکانس هاي برتر سينمايي در سال 97 + عکس

مادران متفاوت دهه نود در سينماي ايران + عکس

ستاره هايي که در زمينه عشق خوش شانس نبودند! + عکس

مردان جذاب سينماي ايران در سال 97 + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 1)

نگاهي به زندگي هنري سوسن تسليمي، زن تکرار نشدني سينماي ايران + عکس

گزارش تصويري: فيلم برنده اسکار 2018 کتاب سبز (Green Book)

کارگردان هاي مشهوري که هرگز اسکار بهترين کارگرداني نگرفتند + عکس

بيوگرافي پل نيومن، ستاره خوش چهره اي که با موي سفيد هم دوست داشتني است + عکس

آيا مي توانيد اين بازيگران زن را در اولين نقش هايشان تشخيص دهيد؟!

معروف ترين زبان هاي ساختگي در فيلم ها و سريال هاي مطرح

با اين عکس ها معجزه جلوه هاي ويژه در هاليوود را متوجه مي شويد!

فيلم هايي که بر مبناي زندگي شخصيت هاي واقعي ساخته شدند + عکس

ستاره هاي هاليوود که هيچ وقت ازدواج نکردند + عکس

10نکته در مورد فيلم ليدي گاگا A Star Is Born + عکس

10 فيلم برتري که بايد سه بعدي تماشا کنيد! (+عکس)

3 فيلم عاشقانه سال 97 که در يادها مي ماند + عکس

3 فيلم ديدني ايراني با حال و هواي نوروز

آيا در مستند جديد مايکل جکسون Michael Jackson حقايق بيان شده؟! + عکس

خبرسازان سينما در سال 97 چه کساني بودند؟

اکران فيلم هاي سينمايي در نوروز 98 + تصاوير

زيباترين و مشهورترين زنان سياهپوست دنيا + عکس

چرا برخي زوج هاي هاليوودي جدا از هم زندگي مي کنند؟! + عکس

بازيگران پرطرفدار «گرگ و ميش» قبل از معروف شدن!! (+عکس)