آخرین اخبار

حاتمي کيا: فيلمسازان ارگاني لژيونرهاي مزدور هستند آيا من از آن ها هستم؟ سينما

حاتمي کيا: فيلمسازان ارگاني لژيونرهاي مزدور هستند آيا من از آن ها هستم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - گفت و گو با ابراهيم حاتمي کيا
بعد از دريافت جايزه بهترين کارگرداني در سي‌وششمين جشنواره فيلم فجر، سخنان شما واکنش‌هاي زيادي به دنبال داشت. برخي‌ها مي‌پرسيدند که اعتراض حاتمي‌کيا به چه افرادي و چه چيزهايي بوده!

اگر قهرمانان آثارم در آن اختتاميه حضور داشتند، همين کاري را مي‌کردند که من کردم. آنچه در اختتاميه جشنواره فجر براي من رخ داد، شهودي‌ترين نوع واکنش بود. آنچه از زبانم جاري شد، همه وجودم فرياد مي‌زد و اگر از ناي جانم نبود، چنين موجي نمي‌ساخت. اختتاميه فجر ده‌ها‌ ميليون تماشاچي داشت؛ کسبه و کارگر و روحاني و دانشجو و خانه‌دار و پير و جوان. همان‌هايي که اين چهار دهه مخاطب آثارم بودند. حاضران جشن مرا عفو کنند که سه دقيقه ساز ناکوک شنيدند و ريتم شادي‌شان بهم ريخت. بنده به گواه اين چند سال هيچ اصراري به ديده‌شدن و سخنراني ندارم. بسيار کم مصاحبه مي‌کنم. هيچ سايت، تلگرام و اينستاگرامي هم ندارم.به نظرم اشتباه از دعوت‌کنندگان من بود. همان‌ها که تلفني بي‌واسطه و با واسطه تلاش کردند که من حتما در اين مجلس حضور داشته باشم. خب قرار نبود زينت‌المجلس کساني شوم که دردشان با درد من يکي نيست.گفتن از مقام شهيد، بالاآوردن خانواده شهيد، قيام‌دادن حاضران و بغض مقام مسئول دردي دوا نمي‌کند. مهندسي جشنواره ملي فجر انقلاب بايد با خطر ملي همسو باشد. چه سخت است قاضي فيلمي شوي که از داعش سخن بگويد و به‌قدري عصباني‌‌ات ‌کند که حتي مضمون اثر را در حد تابلوي نامزدي جشنواره هم تحمل نکني. سال‌هاست که جشنواره مصادره شده است. جشن آن مال اين دوستان و فجر انقلابش مال سينه‌سوزان.

عده‌اي معتقدند که حاتمي‌کيا تاب و تحمل نقد فيلمش را ندارد! آيا واقعا اين‌گونه بود؟ شما دقيقا به چه چيزي اعتراض کرديد؟

من روي سخنم با «رسانه ملي» بود که چرا آنتن زنده را در اختيار کساني مي‌گذارد که تلويحا فيلم‌سازاني را که دغدغه‌هاي ملي نظام دارند، به‌عنوان فيلم‌ساز ارگاني و وابسته به مردم القا کنند. اين هم حکايت غريبي است. از طرفي همين جماعت در بوق مي‌دمند که رسانه ملي مرده و مخاطب ندارد و همه آنتن‌ها به آن سوي مرزها تنظيم شده است، ولي همين آب‌باريکه را هم ندارند و در اختيار جريان فکري قرار مي‌گيرد که هيچ عُلقه‌اي به مضامين ملي-ميهني ندارد. تا جايي که يکي درباره «به وقت شام» گفت اين فيلم براي طرفداران حضور ايران در سوريه ساخته شده است! پس وجه افتراق «شبکه ملي» با شبکه «من و تو» در چيست. من از آقاي عسکري ممنونم که اعتراضم را حق دانستند، ولي روي سخنم به مقام مسئول شبکه‌اي است که فيلم‌هاي اين فيلم‌ساز ارگاني و وابسته را بارها از شبکه‌اش پخش مي‌کند. اگر پخش آن وجاهتي براي شبکه دارد، چرا در ايام دهه فجر ما را به قربانگاه مي‌برند. آخر اين چه رسم منحطي است که در رسانه ملي باب شده که منتقد خسته از سالن سينما، دوان‌دوان وارد استوديو مي‌شود و هنوز عرقش خشک نشده و نفس‌هايش آرام نگرفته شروع مي‌کند به بريدن و سلاخي فيلم‌هايي که حاصل زحمت يک سال گروه فيلم‌سازي است!

آقاي حاتمي‌کيا! شما چرا به ترکيب واژگاني «فيلم‌ساز ارگاني» حساسيت به خرج مي‌دهيد؟ واقعيت اين است که شما هميشه تهيه‌کننده دولتي داشته‌ايد. هرچند که سينماي ما همواره از سوي دولت‌ها حمايت شده است. راستي با اين نگاه، تحليلتان از «سينماي مستقل» در ايران چيست؟

فيلم‌ساز ارگاني يعني چه؟ يعني فيلم‌سازي که به سفارش فيلم مي‌سازد؛ يعني فيلم‌ساز تبليغاتي و به‌اصطلاح پروپاگاند. من مايل نيستم نماينده کساني باشم که بحق اين عنوان را دارند؛ يعني اشخاصي حرفه‌اي همچون لژيونرهاي مزدور که تشکيلات دولتي نظام آنها را دعوت به همکاري مي‌کنند. خواه فيلم درباره تاريخ اسلام بسازند خواه جنگ و شهيد و شهادت و روحانيت يا هر بحث ديگري. اين لژيونرهاي فيلم‌ساز هيچ تعلق خاطري به آنچه مي‌سازند، ندارند. فقط قواعد سينما را خوب بلدند و خوب هم پول مي‌گيرند. بله اين شکل فيلم‌ساز داريم و البته مختص به سينماي ايران هم نيست. ولي آيا من در اين ‌گونه جا مي‌گيرم؟ بارها گفته‌ام که هيچ فيلم‌نامه‌اي را نساختم مگر آنکه جرقه‌اش در وجود خودم زده شده، خودم آتش گرفتم و تا ساختن آن عطش‌ام نخوابيده است. تنها فيلمي که به من توصيه شد و من با شرط تحقيق به سمت آن رفتم، فيلم «خاکستر سبز» بود که از طرف وزير ارشاد وقت پيشنهاد شد.
مابقي فيلم‌نامه‌هايم از فيلم‌هاي کوتاه تا بلند همه آن چيزي است که خودم داوطلب بودم. ‌اي کاش ساختار تبليغي نظام چنان هوشمند بود که مي‌توانست امثال حاتمي‌کيا را به سفارش بگيرد؛ ولي چه کنم که من هميشه چند قدم جلوتر از نظام تبليغي بودم و نتيجه‌اش مشکلاتي بود که در پخش فيلم رخ مي‌داد. هنوز هم دست و دل عده‌اي از مميزان از دادن پروانه ساخت به من مي‌لرزد. من براي «به وقت شام» بارها متقاضي سفر به مناطق جنگ‌زده سوريه بودم؛ ولي اجازه داده نمي‌شد. چهره گمنامي هم نداشتم که پنهاني بروم. من براي تحقيق و صرفا ديدار از نزديک، التماس‌ها به سردار قاسم سليماني کردم. آيا کسي به من سفارش ساخت فيلم «به وقت شام» داده بود. بله. من سفارش‌پذير هستم؛ ولي سفارش از قلبم مي‌گيرم. عافيت‌طلب نيستم؛ والا به نصيحت‌هاي خيرخواهانه دوستانم که من را از ساخت فيلمي درباره سوريه برحذر مي‌کردند، گوش مي‌کردم. فيلم «به وقت شام»، «باديگارد» يا «چ» را نمي‌توان در بخش خصوصي ساخت. چه کسي توانسته که من دومي باشم. من فيلم‌هايي را که امکان ساخت در بخش خصوصي داشته، ساخته‌ام. مگر «کرخه تا راين» نيست. «بوي پيراهن يوسف» يا «برج مينو» يا «به نام پدر» يا «به رنگ ارغوان» يا «دعوت» يا «گزارش يک جشن» در اين جرگه نيستند. اصلا بخش خصوصي و دولتي که فضيلت ذاتي ندارند. متأسفانه اين برچسب‌هاي مغرضانه و پر از حسادت، آدرس غلط به مخاطب مي‌دهد.

بعد از «چ» و «باديگارد» و حالا هم در «به‌وقت شام» به نظر مي‌رسد تسلط شما بر جزئيات و فرم بصري مورد علاقه‌تان، شما را به‌عنوان يکي از تکنيکي‌ترين فيلم‌سازان ايران مطرح مي‌کند؛ اما برخي‌ها معتقدند اين رويه به‌نوعي تداعي‌کننده سينماي آمريکاست. نظر خودتان چيست؟

امان از اين نگاه؛ يکي مي‌گويد حاتمي‌کيا تمام شده. حاتمي‌کيا تکراري شده. حاتمي‌کيا گم شده. حاتمي‌کيا حرفي براي گفتن ندارد و حالا حاتمي‌کيا آمريکايي شده! من با اين «مدح مايل به ذم» چه بايد کنم. روزي که فيلم‌نامه را به مدير فيلم‌برداري‌ام دادم گفت آيا واقعا مي‌تواني در سينماي ايران اين سکانس‌ها را بسازي. گفتم ترجيح مي‌دهم از آنچه هستم بالاتر را نشانه بروم، والا شوقي براي ساختن در من ايجاد نمي‌شود. به‌هرحال بخشي از هنر جاه‌طلبي آن است، والا در پيله خود مي‌پوسيم.بيرون‌زدن از آنچه هستي هميشه برايم مهم بوده است. من با همه قوا از همه آنچه مي‌دانستم و آموخته بودم استفاده کردم تا فيلمي بسازم که در عين سرگرم‌کنندگي و جذابيت، بتوانم حرف‌هايم را بزنم. بارها به جواناني برخوردم که از فيلم‌هاي ايراني دلخور بودند که چرا تا اين حد سست و شل ساخته مي‌شوند.


منبع: روزنامه شرق



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فريماه فرجامي، مهشيد افشارزاده، گلچهره سجاديه و .../فراموش شدگان سينماي بي رحم

نخستين پيش بيني ها از برندگان احتمالي اسکار 2019 + عکس

غمگين‌ ترين فيلم‌هاي تاريخ سينما +عکس (قسمت1)

اتفاقات خنده داري که در فيلم هاي ترسناک مي افتد! +عکس (2)

بازيگراني که به خاطر ساختن يک فيلم شکنجه شدند! (قسمت2) + عکس

نگاهي به تمام فيلم هاي ورزشي ساخته شده در ايران

ستاره هايي با رگ و ريشه سرخ پوستي/ از مگان فاکس تا کال دراگوي

باران کوثري يا امير تتلو، کدام يک خطرناک ترند؟

اتفاقات خنده داري که در فيلم هاي ترسناک مي افتد! +عکس (1)

5 مردي که به خوبي در نقش زنان بازي کردند! + عکس

فيلم هاي خوبي که قرار است پاييز اکران شوند + عکس

صحنه هاي فيلم هاي مشهور که شبيه اثر هنري اند! (تصوير)

پرويز پرستويي مردي که هيچ وقت تکراري نمي شود + عکس فيلم ها

بازيگراني که به خاطر ساختن يک فيلم شکنجه شدند! (قسمت1) + عکس

نگاهي جديد به موضوع تجاوز در سينماي ايران

عکس هاي جالب از تغيير چهره ستاره هاي هاليوود!!/ با رژيم و عمل

بازيگراني که نماد فيلمشان را روي بدن خود تتو کردند + عکس

ستاره هاي مشهوري که علنا به خيانت خود اعتراف کردند! + عکس

حقايق جالب از زندگي سرسي لنيستر بازيگر «بازي تاج و تخت »

گزارشي از دستمزدهاي دلاري و پولشويي در سينماي ايران

کاهش وزن باورنکردني باران کوثري طي دو ماه!! + عکس

بازيگران ايراني که تغيير جنسيت دادند!! + عکس

حرفهاي جنجالي فرخ نژاد در مورد دستمزدش، قاليباف و.....

فيلم هاي جنايي هيجان انگيز و ماندگار تاريخ سينما + عکس

سلبريتي هايي با بيشترين تعداد بچه/ رپر آمريکايي با 15 بچه!!

استفاده از ترنس ها و بازيگران خارجي براي پرفروش شدن!!

مسير دشوار «بدون تاريخ، بدون امضا» تا جايزه اسکار 2019

تايتانيک چگونه ساخته شد؟/ ناگفته هايي جالب از تايتانيک!!

راز موفقيت بانوي شرقي سينماي ايران، ليلا حاتمي + عکس

خطرناک ترين سلبريتي هاي فضاي مجازي چه کساني اند؟!

نيکول کيدمن 51 ساله در منفي ترين نقش تمام عمرش بازي مي کند! + عکس

فيلم «همسر» wife: عشق باشکوه دوران سالخوردگي

قرار بود هزارپا دو فيلم سينمايي شود، سکانس هايي از آن حذف شد

جدول فروش فيلم ها: تجاوز و پايمال شدن حقوق زنان روي پرده سينما

مونيکا بلوچي کيست؟ نکات خواندني به مناسبت تولد 54 سالگيش

هاليوودي هاي باهوشي که در اوج شهرت درس مي خواندند!

ممنوع الورود شدن سلنا گومز، برد پيت و ليدي گاگا به چين! + دليل ممنوعيت

30 نکته جالب در مورد ويل اسميت به بهانه تولد 50 سالگي

فيلم پرش ويل اسميت به دره در سن 50 سالگي!

جذاب ترين و هيجان انگيزترين تريلرهاي قرن 21 + عکس

کارگردان «داش آکل»: حسين ياري بي‌معرفتي کرد!!

فيلم هاي عاشقانه دردناک که شما را از درون تکان مي دهد + عکس (قسمت2)

مروري بر 10 فيلم پرفروش روي پرده سينماي ايران

فيلم هاي عاشقانه دردناک که شما را از درون تکان مي دهد + عکس (قسمت1)

جديدترين عکس ها از جديدترين مجموعه هالووين Halloween

مبناي انتخاب فيلم ايراني براي اسکار چيست؟

درآمد فوق العاده بالاي ستاره هاي جهان!! + عکس

سورپرايزهاي جالب سلبريتي ها براي طرفدارانشان + عکس

خريدهاي عجيب و غريب پولدارهاي هاليوود/ از جن گير تا خريدن يک شهر!!

خواهران سلبريتي هاي مشهور و نوع رابطه شان! + عکس