آخرین اخبار

خواص گوشت بوقلمون + هر کس چه مقدار گوشت بوقلمون بخورد؟ تغذيه

خواص گوشت بوقلمون + هر کس چه مقدار گوشت بوقلمون بخورد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - خواص گوشت بوقلمون چيست؟

گوشت بوقلمون بدون پوست، به طور طبيعي چربي کمي دارد که معادل 1 گرم چربي در هر 30 گرم گوشت است، لذا کساني که داراي رژيم غذايي کم‏ چربي هستند و افراد مسن، مي ‏توانند از آن استفاده کنند. همچنين به دليل چربي کمتر بهتر از گوشت قرمز مي باشد. 150 گرم گوشت بوقلمون حدود نيمي از اسيد فوليک مورد نياز روزانه را تامين مي کند. همچنين منبع خوبي از پروتئين، سلنيوم، روي و پتاسيم و ويتامين‏هاي B1 ، B3 ، B6 و B12 و اسيد آمينه تريپتوفان است.
بوقلمون کلسترول بد خون را کاهش مي ‏‏دهد، آرامش و سرحالي ايجاد مي‏کند، از سرطان جلوگيري مي‏کند، ترشح هورمون تستوسترون را افزايش مي‏دهد، سيستم ايمني را تقويت مي‏کند. گوشت سفيد و بدون پوست آن، يک ماده غذايي با پروتئين بالا و چربي کم است. کساني که بايد غذاهاي کم چرب بخورند، مي‏توانند از قسمت سفيد گوشت بوقلمون استفاده کنند.
حال هر يک از اثرات مفيد گوشت بوقلمون بر سلامتي بدن را به طور جداگانه برايتان توضيح مي دهيم.

گوشت بوقلمون و کاهش کلسترول بد خون

قسمت روشن‏تر گوشت بوقلمون که بدون پوست باشد، داراي چربي، چربي اشباع و کلسترول کمتري از گوشت مرغ و گاو است.

گوشت بوقلمون و جلوگيري از سرطان

اسيد آمينه تريپتوفان Tryptophan براي فعاليت سلول‏هاي T لازم است. سلول‏هاي T يک نوع از سلول‏هاي سيستم ايمني بدن هستند که سلول‏هاي سرطاني را از بين مي‏برند. در فقدان تريپتوفان، سلول T فعال مي‏ميرند.

گوشت بوقلمون و ايجاد آرامش و سرحالي

ناقلين عصبي از اسيدهاي آمينه تشکيل مي‏شوند و ناقل عصبي به نام سروتونين از اسيد آمينه تريپتوفان تشکيل شده است.سروتونين باعث سرحالي و آرامش در بدن مي‏شود. لذا مصرف غذاهايي مثل بوقلمون باعث سرحالي مي‏شود.
در يک بررسي، به 15 خانمي که سابقه ي ابتلا به افسردگي داشتند، دو نوع ترکيب اسيد آمينه ‏‏اي دادند. يک نوع ترکيب داراي اسيد آمينه تريپتوفان بود و ديگري آن را نداشت. بعد از مصرف ترکيب بدون تريپتوفان، 10تا از اين خانم‏ها دچار علائم افسردگي موقتي، ولي قابل توجه شدند.ولي بعد از مصرف ترکيب حاوي اسيد آمينه تريپتوفان هيچ نوع تغييري در روحيه و حالت رواني اين خانم‏ها مشاهده نشد.

گوشت بوقلمون و تقويت سيستم ايمني بدن

خواص گوشت بوقلمون + هر کس چه مقدار گوشت بوقلمون بخورد؟

مدارک زيادي وجود دارد که نشان مي‏ دهد اسيد آمينه تريپتوفان، نقش اساسي در سيستم ايمني بدن به عهده دارد. يک مطالعه روي موش‏ها نشان داد که متابوليت‏هاي تريپتوفان (مولکول‏هاي ناشي از تجزيه تريپتوفان در بدن) اثر داروهايي را دارند که براي کاهش علائم بيماري ام اس استفاده مي‏شوند. بيماري ام اس يک نوع بيماري‏ مربوط به سيستم ايمني بدن است.

گوشت بوقلمون و افزايش هورمون تستوسترون

پروتئين موجود در گوشت بوقلموني که به طور طبيعي (بدون استفاده از مواد شيميايي و هورموني) پرورش داده شده است، ميزان هورمون تستوسترون را در بدن آقايان، در حد مطلوب نگه مي‏دارد. ولي هورمون‏هايي که در پرورش بوقلمون‏هاي صنعتي استفاده مي‏شوند، توليد هورمون استروژن (هورمون زنانه) را افزايش و هورمون تستوترون را کاهش مي دهند.
کمبود پروتئين در برنامه غذايي مردان مسّن، منجر به افزايش گلوبولين باند شده با هورمون جنسي و کاهش فعاليت هورمون تستوسترون مي‏شود. کاهش اثر تستوسترون باعث کاهش عملکرد جنسي و توده عضلاني و گلبول‏هاي قرمز خون مي‏شود و منجر به پوکي استخوان مي‏گردد.

گوشت بوقلمون و بهبود کم‏خوابي

اسيد آمينه تريپتوفان نقش مهمي در خوابيدن دارد و باعث بهبود خواب در مبتلايان به بي‏خوابي مزمن مي‏شود.

هشدارهايي در مصرف گوشت بوقلمون

1- گوشت بوقلمون داراي اسيد آمينه پورين Purine است، لذا مبتلايان به نقرس بايد آن را به ميزان خيلي کم مصرف کنند.
2- گوشت بوقلمون داراي مقدار کمي اگزالات است. لذا بيماران مبتلا به سنگ کليه اگزالاتي، خيلي کم بايد آن را بخورند.
3- بوقلمون‏هايي که به طور طبيعي و ارگانيک پرورش داده مي‏شوند، هيچ نوع هورمون و آنتي بيوتيکي در بدن خود ندارند.
4- تقريبا تمامي چربي بوقلمون در پوست آن موجود است. همچنين گوشت تيره رنگ آن چربي بيشتري از گوشت روشن‏تر (سفيد) آن دارد. لذا قبل از پختن گوشت بوقلمون، تمامي پوست آن را جدا کنيد.

چرا پس از خوردن گوشت بوقلمون، حتي به مقدار جزئي، احساس ناراحتي و سنگيني در معده ميکنم؟ همچنين مصرف مجاز اين گوشت به چه اندازه مي باشد.

گوشت بوقلمون براي هضم سنگين است و در صورت احساس ناراحتي در معده، آن را مصرف نکنيد. مي توانيد از گوشتهاي سفيد ديگر به جاي آن استفاده کنيد مثل گوشت مرغ و ماهي. و روزانه بايد 3-2 واحد گوشت مصرف کنيد. هر واحد گوشت 30 گرم (به اندازه يک قوطي کبريت) است. هر عدد تخم مرغ نيز يک واحد گوشت محسوب مي شود.

آيا مصرف گوشت بوقلمون براي بيماران ديابتي هم مفيد است؟

مصرف گوشت بوقلمون به بيماران ديابتي پيشنهاد مي‌شود، چرا که به سبب دارا بودن چربي‌هاي اشباع شده کم، پروتئين بالا و درصد کربوهيدرات پايين، سبب پايين آوردن شاخص گلوتن شده و در نتيجه براي بيماران ديابتي فاقد کلسترول بالا مفيد است. همچنين به سبب درصد بسيار کم چربي‌هاي اشباع شده در اين گوشت، مصرف آن براي اشخاصي که داراي کبد چرب مي‌باشند مناسب است.
ميزان سديم در گوشت بوقلمون 335 ميلي‌گرم در يک واحد گوشت 330 گرم است. به همين سبب خوردن گوشت بوقلمون به ميزان زياد، به بيماران قلبي پيشنهاد نمي‌شود.
در صورتي که نمي‌خواهيد دچار بيماريهاي سرطان سينه، پروستات، بيماري MS، آرتروز، افسردگي و اعصاب شويد و ضمنا اسيد اوريک، اوره و چربي خونتان بالا نرود، گوشت بوقلمون مصرف کنيد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : فوايد گوشت بوقلمون براي سيستم ايمني بدن

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : مضرات و فوايد مصرف گوشت بوقلمون

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : آنچه بايد در مورد مصرف گوشت بوقلمون بدانيد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : گوشت بوقلمون بخوريم يا مرغ؟


منبع : tebyan.net



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها

شام نخوردن و عوارض عجيب آن

نوشيدني هاي مفيد و مضر براي سلامت، از آب تا قهوه

غذاهايي که خوردن آنها باعث سنگ کليه مي شوند

فوايد کاهو : خواب آور است ، تقويت ميل جنسي و ...

فوايد آب آلوئه ورا از کنترل قندخون تا تسکين زخم معده

خواص سياه دانه از درمان ديابت تا درمان سرطان + عوارض سياه دانه

20معجزه عسل و دارچين

منابع کلسيم که خاصيت چربي سوزي بالايي دارند

خواص جوانه تربچه از چربي سوزي تا جوان سازي پوست و تصفيه خون

خوراکي هايي که به تدريج شما را مي کشد

رژيم خام خواري چيست و چه مزيت ها و عورضي دارد؟

کاهش وزن مجاز در ماه چند کيلو است؟

غذاهايي که به عضله سازي کمک مي کنند

روغن جامد بهتر است يا روغن مايع؟

گوجه فرنگي، معجزه اي براي درمان کبد چرب

بهترين غذاها براي داشتن ريه سالم و تنفس راحت

خوراکي هايي که درد مفاصل را افزايش مي دهد

خواص چاي سبز و هويج براي کاهش علائم آلزايمر

قبل و بعد از اهداي خون چه بخوريم و چه نخوريم؟

بي خوابي خود را با اين ميوه ها درمان کنيد

چي بخورم لاغر شم؟ 15 توصيه براي صاف شدن شکم قبل از عيد

ويتامين E چه فايده اي براي بدن دارد و آيا مصرف آن عوارض دارد؟

کليه هاي خود را با اين غذاها پاکسازي کنيد

اگر آبريزش بيني داريد اين خوراکي ها را نخوريد

پوست ميوه هايي که نبايد دور بريزيد

سبزيجات سفيد رنگ اما مقوي

اگر هر روز يک پياز خام بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

لبنيات کم چرب بهتر است يا پر چرب

خوراکي هايي که باعث مرگ ناگهاني مي شوند

خواص مصرف چاي ايراني از ديدگاه طب سنتي

خواص بادمجان از سلامت قلب تا ديابت

کدام رژيم براي لاغري بهتر است؟ چربي يا کربوهيدرات

کاهش وزن با دمنوش سماق + خواص دمنوش سماق

10 راه پنهاني براي افزايش كلسيم

قند خون خود را به اين روش ها کنترل کنيد

ميوه اي که به سرعت لاغرتان مي کند

خطر سکته قلبي را با اين سبزيجات مهار کنيد

خوردن يک عدد سيب ناشتا چه فوايدي دارد

معجزه ويتامين D در بدن ، چه زماني مکمل ويتامين D نياز داريد؟

چربي هايي که به چربي سوزي کمک مي کنند

هر يک از ما بر اساس گروه خوني خود چه غذايي بخوريم؟

فيبر چيست؟ شناخت انواع فيبر غذايي

علايم کمبود روي در بدن

تکنيک آهسته غذا خوردن براي کاهش وزن