آخرین اخبار

خواص گوشت بوقلمون + هر کس چه مقدار گوشت بوقلمون بخورد؟ تغذيه

خواص گوشت بوقلمون + هر کس چه مقدار گوشت بوقلمون بخورد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - خواص گوشت بوقلمون چيست؟

گوشت بوقلمون بدون پوست، به طور طبيعي چربي کمي دارد که معادل 1 گرم چربي در هر 30 گرم گوشت است، لذا کساني که داراي رژيم غذايي کم‏ چربي هستند و افراد مسن، مي ‏توانند از آن استفاده کنند. همچنين به دليل چربي کمتر بهتر از گوشت قرمز مي باشد. 150 گرم گوشت بوقلمون حدود نيمي از اسيد فوليک مورد نياز روزانه را تامين مي کند. همچنين منبع خوبي از پروتئين، سلنيوم، روي و پتاسيم و ويتامين‏هاي B1 ، B3 ، B6 و B12 و اسيد آمينه تريپتوفان است.
بوقلمون کلسترول بد خون را کاهش مي ‏‏دهد، آرامش و سرحالي ايجاد مي‏کند، از سرطان جلوگيري مي‏کند، ترشح هورمون تستوسترون را افزايش مي‏دهد، سيستم ايمني را تقويت مي‏کند. گوشت سفيد و بدون پوست آن، يک ماده غذايي با پروتئين بالا و چربي کم است. کساني که بايد غذاهاي کم چرب بخورند، مي‏توانند از قسمت سفيد گوشت بوقلمون استفاده کنند.
حال هر يک از اثرات مفيد گوشت بوقلمون بر سلامتي بدن را به طور جداگانه برايتان توضيح مي دهيم.

گوشت بوقلمون و کاهش کلسترول بد خون

قسمت روشن‏تر گوشت بوقلمون که بدون پوست باشد، داراي چربي، چربي اشباع و کلسترول کمتري از گوشت مرغ و گاو است.

گوشت بوقلمون و جلوگيري از سرطان

اسيد آمينه تريپتوفان Tryptophan براي فعاليت سلول‏هاي T لازم است. سلول‏هاي T يک نوع از سلول‏هاي سيستم ايمني بدن هستند که سلول‏هاي سرطاني را از بين مي‏برند. در فقدان تريپتوفان، سلول T فعال مي‏ميرند.

گوشت بوقلمون و ايجاد آرامش و سرحالي

ناقلين عصبي از اسيدهاي آمينه تشکيل مي‏شوند و ناقل عصبي به نام سروتونين از اسيد آمينه تريپتوفان تشکيل شده است.سروتونين باعث سرحالي و آرامش در بدن مي‏شود. لذا مصرف غذاهايي مثل بوقلمون باعث سرحالي مي‏شود.
در يک بررسي، به 15 خانمي که سابقه ي ابتلا به افسردگي داشتند، دو نوع ترکيب اسيد آمينه ‏‏اي دادند. يک نوع ترکيب داراي اسيد آمينه تريپتوفان بود و ديگري آن را نداشت. بعد از مصرف ترکيب بدون تريپتوفان، 10تا از اين خانم‏ها دچار علائم افسردگي موقتي، ولي قابل توجه شدند.ولي بعد از مصرف ترکيب حاوي اسيد آمينه تريپتوفان هيچ نوع تغييري در روحيه و حالت رواني اين خانم‏ها مشاهده نشد.

گوشت بوقلمون و تقويت سيستم ايمني بدن

خواص گوشت بوقلمون + هر کس چه مقدار گوشت بوقلمون بخورد؟

مدارک زيادي وجود دارد که نشان مي‏ دهد اسيد آمينه تريپتوفان، نقش اساسي در سيستم ايمني بدن به عهده دارد. يک مطالعه روي موش‏ها نشان داد که متابوليت‏هاي تريپتوفان (مولکول‏هاي ناشي از تجزيه تريپتوفان در بدن) اثر داروهايي را دارند که براي کاهش علائم بيماري ام اس استفاده مي‏شوند. بيماري ام اس يک نوع بيماري‏ مربوط به سيستم ايمني بدن است.

گوشت بوقلمون و افزايش هورمون تستوسترون

پروتئين موجود در گوشت بوقلموني که به طور طبيعي (بدون استفاده از مواد شيميايي و هورموني) پرورش داده شده است، ميزان هورمون تستوسترون را در بدن آقايان، در حد مطلوب نگه مي‏دارد. ولي هورمون‏هايي که در پرورش بوقلمون‏هاي صنعتي استفاده مي‏شوند، توليد هورمون استروژن (هورمون زنانه) را افزايش و هورمون تستوترون را کاهش مي دهند.
کمبود پروتئين در برنامه غذايي مردان مسّن، منجر به افزايش گلوبولين باند شده با هورمون جنسي و کاهش فعاليت هورمون تستوسترون مي‏شود. کاهش اثر تستوسترون باعث کاهش عملکرد جنسي و توده عضلاني و گلبول‏هاي قرمز خون مي‏شود و منجر به پوکي استخوان مي‏گردد.

گوشت بوقلمون و بهبود کم‏خوابي

اسيد آمينه تريپتوفان نقش مهمي در خوابيدن دارد و باعث بهبود خواب در مبتلايان به بي‏خوابي مزمن مي‏شود.

هشدارهايي در مصرف گوشت بوقلمون

1- گوشت بوقلمون داراي اسيد آمينه پورين Purine است، لذا مبتلايان به نقرس بايد آن را به ميزان خيلي کم مصرف کنند.
2- گوشت بوقلمون داراي مقدار کمي اگزالات است. لذا بيماران مبتلا به سنگ کليه اگزالاتي، خيلي کم بايد آن را بخورند.
3- بوقلمون‏هايي که به طور طبيعي و ارگانيک پرورش داده مي‏شوند، هيچ نوع هورمون و آنتي بيوتيکي در بدن خود ندارند.
4- تقريبا تمامي چربي بوقلمون در پوست آن موجود است. همچنين گوشت تيره رنگ آن چربي بيشتري از گوشت روشن‏تر (سفيد) آن دارد. لذا قبل از پختن گوشت بوقلمون، تمامي پوست آن را جدا کنيد.

چرا پس از خوردن گوشت بوقلمون، حتي به مقدار جزئي، احساس ناراحتي و سنگيني در معده ميکنم؟ همچنين مصرف مجاز اين گوشت به چه اندازه مي باشد.

گوشت بوقلمون براي هضم سنگين است و در صورت احساس ناراحتي در معده، آن را مصرف نکنيد. مي توانيد از گوشتهاي سفيد ديگر به جاي آن استفاده کنيد مثل گوشت مرغ و ماهي. و روزانه بايد 3-2 واحد گوشت مصرف کنيد. هر واحد گوشت 30 گرم (به اندازه يک قوطي کبريت) است. هر عدد تخم مرغ نيز يک واحد گوشت محسوب مي شود.

آيا مصرف گوشت بوقلمون براي بيماران ديابتي هم مفيد است؟

مصرف گوشت بوقلمون به بيماران ديابتي پيشنهاد مي‌شود، چرا که به سبب دارا بودن چربي‌هاي اشباع شده کم، پروتئين بالا و درصد کربوهيدرات پايين، سبب پايين آوردن شاخص گلوتن شده و در نتيجه براي بيماران ديابتي فاقد کلسترول بالا مفيد است. همچنين به سبب درصد بسيار کم چربي‌هاي اشباع شده در اين گوشت، مصرف آن براي اشخاصي که داراي کبد چرب مي‌باشند مناسب است.
ميزان سديم در گوشت بوقلمون 335 ميلي‌گرم در يک واحد گوشت 330 گرم است. به همين سبب خوردن گوشت بوقلمون به ميزان زياد، به بيماران قلبي پيشنهاد نمي‌شود.
در صورتي که نمي‌خواهيد دچار بيماريهاي سرطان سينه، پروستات، بيماري MS، آرتروز، افسردگي و اعصاب شويد و ضمنا اسيد اوريک، اوره و چربي خونتان بالا نرود، گوشت بوقلمون مصرف کنيد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : فوايد گوشت بوقلمون براي سيستم ايمني بدن

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : مضرات و فوايد مصرف گوشت بوقلمون

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : آنچه بايد در مورد مصرف گوشت بوقلمون بدانيد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : گوشت بوقلمون بخوريم يا مرغ؟


منبع : tebyan.net



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

سبزي ها را چطور مصرف کنيم که خواص خود را از دست ندهند؟

اسراري در مورد شکلات + طرز تهيه ماسک شکلات تلخ براي صورت

کالري دريافتي را با اين ترفند زيرکانه کاهش دهيد

خوردني هاي نارنجي رنگ پاييزي و خواص فوق العاده آنها

دمنوشي براي درمان کبد چرب و چربي خون

بهبود سلامت سالمندان با اين نکات تغذيه اي

خوراکي هايي که خطر سرطان سينه را بالا مي برند

اگر يکي از اين بيماريها را داريد به جاي قرص آب ليمو ترش بخوريد

ويتامين K چيست؟ | عوارض کمبود ويتامين K در بدن را بدانيد

مبتلايان به بيماري ام اس چي بخورند؟

سوزاندن چربي شکم با چند غذاي خوشمزه و سالم

آيا مي توان بخش سالم نان و پنير کپک زده را مصرف کرد؟

دانستي هاي تغذيه در مورد تخم مرغ و اثرات آن ها بر سلامت بدن

عوارض زياده روي مصرف ويتامين A

رژيم غذايي سالم براي بارداري

نارنگي و ديابت | چطور مي توان ديابت را با نارنگي و پرتقال درمان کرد؟

در ايران چه کساني بيشتر افسرده مي شوند و چرا؟

خواص برنج قهوه اي و تفاوت آن با برنج سفيد

عضله سازي بعد از ورزش با اين خوراکي ها

تغييرات لازم براي رژيم غذايي بعد از 40 سالگي

4 ترکيب خوراکي که کاهش وزنتان را ساده تر مي کند

10 گياهي که از مشکلات کليوي پيشگيري مي کنند

کربوهيدرات چيست و چه نقشي در سلامت دارد؟

آرژنين Arginine چيست و چه غذاهاي داراي آرژنين هستند؟

مقابله با بيماري هاي مزمن با خوراکي هاي رنگارنگ

درماني خوشمزه براي سرماخوردگي + خواص نارنگي براي زمستان

تاثير شکر و شيرين کننده ها بر احتمال ابتلا به ديابت چقدر است

چرا آجيل ها بهترين ميان وعده هاي سالم براي شما هستند

رژيم غذايي مناسب بيماران هپاتيت C

مصرف قند زياد با بدن شما چه مي کند؟

ويتامين A چه فوايدي براي بدن دارد؟

نکاتي مهم در مورد ويتامين D+ چه کساني نبايد ويتامين D مصرف کنند

علايم مسموميت غذايي + عوامل مسموميت غذايي

فوايد نخود فرنگي چيست؟ +نخود فرنگي را چطور و چه اندازه مصرف کنيم؟

به اين دلايل مهم گاهي غذاي تلخ بخوريد

موز براي اين افراد ممنوع !

عضله سازي و ريکاوري سريع تر بعد از ورزش با اين خوراکي ها

چرا بعد از عمل جراحي بايد آناناس بخوريم

رژيم کتوژنيک چيست؟ + تاثير رژيم کتوژنيک روي پوست

درمان نقرس در طب سنتي

منابع غذايي روي (زينک)

زمان مناسب براي نوشيدن چاي

پيشگيري از سکته مغزي با تغذيه چگونه امکانپذير است؟

عوامل موثر بر پوکي استخوان که کمي عجيب به نظر مي رسند

کمبود فولات چه نشانه هايي دارد؟

با خواص شنبليله و تاثير شگفت انگيز آن بر سلامت بدن آشنا شويد

مبارزه با ابرباکتري ها به کمک سير

ميوه اي براي درمان چاقي

بهترين دمنوش ها براي کاهش کلسترول

سالاد و بايدها و نبايدهاي آن براي افراد با مزاج هاي مختلف