آخرین اخبار

راهکار هاي خانم جلسه اي هاي نظر کرده براي جذب مخاطب چيست؟! اجتماعي

راهکار هاي خانم جلسه اي هاي نظر کرده براي جذب مخاطب چيست؟!

  بزرگنمايي:

چه خبر - آفت‌هاي مجالس روضه زنانه؛ از مريدان تعصبي تا اخذ پول براي دعا کردن

برخي خانم جلسه‌اي‌ها براي جذب مخاطب در جلساتشان نقل مي‌کنند که يکي از مستعمين، خوابشان را ديده و حاجت گرفته است و بدين ترتيب براي خود مريد جمع کرده و خود را نَظَر کرده معرفي مي‌کنند و برخي مريدان نيز براي گرفتن حاجت مبلغي نذر خانم جلسه‌اي مي‌کنند تا او برايشان دعا کند.
مجالس روضه که اغلب در ايام سوگواري ابا‌عبدالله برگزار مي‌شود يکي از مهمترين مکان‌ها براي يادگيري معارف دين و اهل‌بيت(ع) است، محافل و مجالس اين چنيني که به صورت زنانه برگزار مي‌شود، توسط افرادي با عنوان خانم‌جلسه‌اي اداره مي‌شود.
مبلغاني که در اين مجالس حضور دارند دو دسته‌اند؛ عده‌اي که تحصيلکرده حوزه يا دانشگاه هستند و مباني دين را آموخته و در اين جلسات ارائه مي‌کنند و دسته ديگر کساني هستند که به صورت سنتي مباني دين را آموخته‌اند و نسبت به ارائه آن در اين جلسات اقدام مي‌کنند. متاسفانه گفته مي‌شود؛ خرافات و انحرافات در ميان مبلغان سنتي بيشتر بوده و اقبال اجتماعي نيز نسبت به برخي از آنها که معتقدند از سوي خدا مورد عنايت قرار گرفته‌اند، بسيار زياد است.
اعظم فرامرزي، کارشناس ارشد فقه و مباني حقوق اسلامي با بيان اينکه به اين افراد نمي‌توان سخنران يا مبلغ گفت؛ بلکه آن‌ها مجلس‌گردان هستند، گفت: اداره کنندگان اين مجالس مذهبي عموما به صورت سنتي پيش رفتند و اکثر مجالس خود را به صورت دلي پيش برده‌اند، اما گاهي اوقات اين افراد از آنجا که در ميان مخاطبانشان مريد پيدا مي‌کنند، دچار عجب و غرور شده و چون آگاهي و اطلاعات لازم را ندارند، ممکن است مرتکب رفتاري شوند که مناسب و مطلوب نباشد.

جلسات روضه را انحصاري کرده‌اند

اين کارشناس ارشد فقه حقوق و مباني اسلامي با بيان اينکه برخي از اين مجلس‌گردان‌ها جلساتي را که در برخي مناطق جغرافيايي برگزار مي‌شود، منحصر به خود مي‌دانند، تصريح کرد: برخي از اين افراد براي جلسات اهل بيت حق آب و گل براي خود قائل مي‌شوند و اجازه ورود به هيچ مبلغ ديگري را در اين مجالس نمي‌دهند و از آنجا که در تمام مناسبات‌ها و جلسات مذهبي حضور دارند و وقت‌شان پر است، ضرورتي‌ براي حضور در کلاس و آموزش بيشتر نمي‌بينند.
فرامرزي خاطرنشان کرد: وقتي از بانيان اين مجالس خواسته مي‌شود تا از افراد ديگري براي حضور در اين مجالس استفاده کنند، معتقدند اخلاقا درست نيست و اين خانم ناراحت مي‌شود و گله مي‌کند.
او تاکيد کرد: بايد مبلغان از سوي سازمان تبليغات سازماندهي شده و سپس به صاحبان اين مجالس نيز ابلاغ شود، براي سخنران و مداح بايد به اين سازمان مراجعه کنند، اين کار باعث مي‌شود تا اين افراد که به نوعي به صورت آزاد عمل مي‌کنند، جايگاه خود را متزلزل ببينند و اين حرفه از صورت انحصاري در بيايد.

برخي خود را "نَظَر کرده" معرفي مي‌کنند

اين مبلغه با اشاره به راه‌هاي جذب مخاطب توسط اين خانم‌جلسه‌اي‌ها يادآور شد: يکي از راهکارهاي جذب مخاطب اين است که برخي از آنها در جلسات‌شان نقل مي‌کنند که يکي از مستعمين خواب مرا ديده و حاجت گرفته است، بقيه هم مشتاق مي‌شوند که براي اين خانم نذر کنند و بعضا هم برحسب اتفاق حوائج‌شان برآورده مي‌شود و همين امر تبديل به حجت مي‌شود براي ديگران که اين فرد مجلس‌گردان نَظَر کرده است و اين ماجرا تداوم خواهد داشت.
فرامرزي با بيان اينکه برخي برنامه‌هاي سازمان تبليغات ضمانت اجرايي ندارد، گفت: با وجود اينکه در واحد فرهنگي سازمان تبليغات جذب مبلغات صورت مي‌گيرد و آموزش‌هاي لازم به اين افراد ارائه مي‌شود، اما اعزام مبلغ و معرفي مبلغات تحصيل‌کرده بسيار ضعيف است.
برخي مريدان خانم جلسه‌اي‌ها بسيار متعصبانه برخورد مي کنند و اگر باني مجلسي از خانم جلسه‌اي محل براي مراسمي دعوت نکند، از او گلايه و طردش مي‌کنند.
از سوي ديگر خانم جلسه‌اي‌هاي محلي و سنتي اگرچه ممکن است؛ مبالغ کمي را دريافت کنند، اما در برخي موارد براي دعا در حق مستمعانشان و رفع حاجات آنها مبلغي را دريافت کرده و يا اينکه در فصل بهار و تابستان با برپايي اردوهاي گردشگري مذهبي مبالغي را دريافت مي‌کنند.

باني به دليل عدم حضورم، يکسال مجلس روضه برگزار نکرد

حاج خانم عسکري يکي از مبلغاني است که سالهاست به صورت سنتي در منطقه غرب تهران مشغول فعاليت است.
وي با بيان اينکه زير نظر موسسه مکتب‌الزهرا سالهاست که فعاليت مي‌کند، گفت: شنيدم بعضي از مبلغان با تعريف خواب هايي از مستمعانشان براي خود دم و دستگاه ايجاد کرده و مريداني دارند اگرچه ممکن است فردي روياي صادقه‌اي درباره شخصي ببيند اما بيان آن درست نيست و من اين موضوع را تاييد نمي‌کنم.
اين مبلغه با بيان اينکه برخي بانيان بعد از مدتي خانم جلسه‌اي خود را تغيير مي‌دهند، خاطرنشان کرد: به عقيده من اگر گاهي اوقات باني قصد دارد، سخنران خود را تغيير دهد، اصلا اشکالي ندارد، چراکه دوست دارد فردي را بياورد که نوع ديگري سخن بگويد و براي مستمع متنوع باشد، اما گاهي اوقات ميزبان تمايل دارد از يک سخنران استفاده کند. من 6 سال است که براي سخنراني در مجلسي مي‌روم و هر چقدر هم که مي‌گويم راه دور است، اما باز هم اصرار دارند که من آنجا بروم، حتي يکسال هم نرفتم و باني مجلس جلسه روضه را برگزار نکرده بود.
حاج خانم عسکري درباره مبلغ پاکت مبلغان نيز گفت: من به عشق اهل بيت مي‌روم و برايم اهميت ندارد، قيمت مبلغ درون پاکت چقدر است، البته اين موضوع هم بستگي به ميزبان جلسه دارد برخي ميزبانان من برايم تا 150 هزار تومان هم گذاشته‌اند، اما برخي از دوستان براي برخي مجالس در مناطق دور و بالاي شهر مي‌روند و متاسفانه باني جلسه 20 هزار تومان در پاکت برايش بيشتر نمي‌گذارند، در حالي که اين مبلغ کرايه آژانس او هم نمي شود و وقتي به باني مجلس اعتراض مي‌شود، مي‌گويد صدايش خوب نبود.

بوسيدن دست خانم‌جلسه در شان مراسم اهل بيت نيست

حاج خانم عسکري با اشاره به اينکه برخي مبلغان مريدان زيادي در محله دارند، تصريح کرد: در محلات بومي‌‌نشين بيشتر از مبلغات سنتي استفاده مي‌شود، در اين مناطق نيز خانم‌هاي جلسه‌اي مريدان زيادي دارند که بسيار معتصبانه برخورد مي کنند و رفتارهايي مانند بوسيدن دست خانم جلسه را انجام مي‌دهند که در شان جلسات اهل بيت نيست.
او درباره شرايط کاري مبلغه‌ها نيز گفت: افرادي که زير نظر خانه مداحان يا سازمان تبليغات هستند، مي‌توانند از کلاس‌هاي آموزشي آنجا استفاده کنند و در مورد بيمه آنها نيز بايد بگويم برخي موسسات مداحان و مبلغان خود را بيمه مي‌کنند و من نيز زير نظر موسسه مکتب‌الزهرا هستم.


منبع: ilna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد