آخرین اخبار

سردي بدن نشانه چيست؟ 14 دليل سردي بدن بيماري ها و پيشگيري

سردي بدن نشانه چيست؟ 14 دليل سردي بدن

  بزرگنمايي:

چه خبر - علت سردي بدن چيست؟

سردي بدن، به ويژه دست و پا مشکلي است افراد زيادي دچار آن هستند. اين افراد معمولا بيشتر هم احساس سرما مي کنند، حتي اگر هوا زياد هم سر نباشد. سردي بدن به خودي خود بيماري نيست، بلکه نشانه وجود بيماري و مشکل ديگري در بدن است که در اينجا به مهم ترين علل سردي بدن اشاره مي شود.

1. سردي بدن بر اثر کم خوني

 سردي بدن نشانه چيست؟ 14 دليل سردي بدن کم خوني

شايد برايتان سوال باشد که چرا هميشه احساس سرما مي کند. اين مشکل احتمالا به دليل کم خوني بروز مي کند. کم خوني زماني اتفاق مي افتد که سلول هاي قرمز به اندازه کافي در خون شما وجود ندارد تا اکسيژن مورد نياز بدن را حمل کند. اين عارضه باعث خستگي، ضعف، سرگيجه و تنگي نفس مي شود.کم خوني همچنين باعث سرد شدن بدن به ويژه سرد شدن دست ها و پاها مي شود. پزشک علت مشکل را تشخيص مي دهد و تغييرات لازم در رژيم غذايي را به شما توصيه مي کند و در صورت نياز مکمل و ديگر روش هاي درماني را تجويز خواهد کرد.

2. سردي بدن بر اثر کم کاري تيروئيد

 سردي بدن نشانه چيست؟ 14 دليل سردي بدن کم کاري تيروئيد

کم کاري تيروئيد زماني رخ مي دهد که غده تيروئيد که در گردن شما واقع است، به اندازه کافي هورمون تيروئيد توليد نمي کند.کم کاري تيروئيد باعث مي شود به شدت در مقابل سرما حساس شويد. به علاوه ديگر مشکلاتي که کم کاري تيروئيد در پي خواهد داشت عبارتند از درد مفاصل، يبوست، خشکي پوست و افزايش وزن. نشانه ها ممکن است سال ها طول بکشد تا نمايان شود.
عوامل زيادي ممکن است باعث بروز کم کاري تيروئيد شوند، از جمله بيماري يا درمان ديگر شرايط پزشکي. پزشک هورمون هاي ساخت انسان را تجويز خواهد کرد تا جايگزين هورموني شود که بدن توليد نمي کند.

3. سردي بدن بر اثر بيماري رينود Raynaud`s Phenomenon

 سردي بدن نشانه چيست؟ 14 دليل سردي بدن بيماري رينود

بيماري رينود Raynaud`s Phenomenon باعث مي شود عروق خوني در دست هاي شما نسبت به سرما يا استرس واکنش شديد نشان دهند. در زمان حمله رينود که ممکن است چند دقيقه تا يک ساعت طول بکشد، رگ هاي خوني تنگ مي شوند و خونرساني محدود مي شود. اين مسئله باعث سردي و بي حسي انگشت هاي دست و پا مي شود و در نتيجه انگشت ها سفيد يا آبي مي شوند. زماني که خون به انگشت ها برمي گردد، انگشت ها سوزن سوزن و يا حتي دچار درد مي شوند. دارو به رفع علائم کمک مي کند و از آسيب ديدن بافت ها پيشگيري مي کند. در موارد شديد جراحي نياز خواهيد داشت.

4. سردي بدن بر اثر بيماري کليوي

 سردي بدن نشانه چيست؟ 14 دليل سردي بدن بيماري کليوي

ديابت و فشار خون بالا اغلب باعث بروز بيماري کليوي مي شود.تجمع بسياري از مواد زائد در بدن افزايش پيدا مي کند چرا که کليه ها در امر تصفيه خون ضعيف عمل مي کنند. اين امر باعث کاهش دماي بدن و بروز مشکلات ديگر مي شود. بيماري کليوي با کم خوني نيز در ارتباط است که باعث مي شود حتي در هواي گرم هم احساس سرما کنيد. زماني که بيماري کليوي شما درمان مي شود، مشکل قبل را نخواهيد داشت.

5. سردي بدن بر اثر ديابت نوع 2

 سردي بدن نشانه چيست؟ 14 دليل سردي بدن ديابت نوع 2

اگر به ديابت نوع 2 مبتلا باشيد، ممکن است دچار کم خوني هم باشيد و کليه ها و گردش خون شما نيز دچار مشکل شود که تمام اين عوامل باعث مي شوند احساس سرما کنيد. آسيب عصبي ناشي از ديابت هم باعث احساس سرما مي شود. کنترل قند خون همراه با تغيير در سبک زندگي و مصرف دارو به بهبود شرايط کمک خواهند کرد.

6. سردي بدن بر اثر بيماري سرخرگ محيطي Peripheral Artery Disease

 سردي بدن نشانه چيست؟ 14 دليل سردي بدن بيماري سرخرگ محيطي

اين مشکل زماني رخ مي دهد که پلاک هاي خون شريان ها را تنگ مي کنند و در نتيجه دريافت خون کافي در پاها و گاهي دست ها سخت مي شود.اگر يکي از پاها سردتر از پاي ديگر باشد، به ويژه اگر مشکل سردي پا با درد، بي حسي يا ضعف نيز همراه است ممکن است نشانه هاي بيماري سرخرگ محيطي باشند. در صورت مشاهده هر يک از علائم بيان شده بلافاصله به پزشک مراجعه کنيد. تغيير در رژيم غذايي و ورزش کردن گاهي موثر خواهند بود، اما گاهي پزشک دارو و حتي جراحي را براي درمان آن توصيه خواهد کرد.

* بيماري سرخرگ محيطي Peripheral artery disease ياPAD : به معني تنگي عروق محيطي است (مانند سرخرگ‌هاي پا و دست). در اين بيماري عروق مرکزي مانند سرخرگ‌هاي قلب يا مغز آسيب نديده‌اند.

7. سردي بدن بر اثر بي اشتهايي عصبي يا آنورکسيا

 سردي بدن نشانه چيست؟ 14 دليل سردي بدن آنورکسيا

اين بيماري نوعي اختلال خوردن است که باعث مي شود فرد مبتلا ميزان کالري دريافتي خود را به شدت کاهش دهد و فرد به شکل خطرناکي لاغر مي شود. کمبود بيش از حد چربي بدن باعث مي شود فرد اکثر اوقات احساس سرما کند، به ويژه در دست ها و پاهاي خود. اين شرايط کشنده است. اگر فکر مي کنيد شما يا يکي از عزيزانتان به اين بيماري مبتلا هستيد، حتما به پزشک مراجعه کنيد.

8. سردي بدن بر اثر آنفولانزا

 سردي بدن نشانه چيست؟ 14 دليل سردي بدن آنفولانزا

عامل آنفولانزا ويروسي است که بر روي تمام بدن، از جمله بيني، گلو و ريه ها تاثير مي گذارد. در زمان ابتلا به آنفولانزا ممکن است همراه با سردرد، درد عضلاني، سرفه و ضعف، دچار تب شديد و لرز هم شويد. اين شرايط مي تواند خطرناک باشد، به ويژه براي بچه ها و بزرگسالان. براي حفظ سلامت خود بهتر است سالانه واکسن آنفولانزا دريافت کنيد.

9. سردي بدن بر اثر نوروپاتي محيطي Peripheral Neuropathy

 سردي بدن نشانه چيست؟ 14 دليل سردي بدن نوروپاتي محيطي

اگر احساس سرما مي کنيد، اما بدنتان سرد نيست، ممکن است دچار مشکل نوروپاتي محيطي شده باشيد.نوروپاتي محيطي اغلب در انگشت هاي پا شروع مي شود و به قسمت هاي بالاي پا کشيده مي شود. اين مشکل زماني رخ مي دهد که بر اثر يک بيماري يا شرايط پزشکي عصب هاي شما دچار آسيب شده اند. ديابت يکي از رايج ترين علل بروز نوروپاتي محيطي است.عوامل ديگري مانند عفونت، بيماري کليوي يا کبد، عدم دريافت ويتامين کافي يا تماس با سموم شيميايي نيز باعث بروز اين مشکل مي شوند.

10. سردي بدن بر اثر کمبود ويتامين B12

 سردي بدن نشانه چيست؟ 14 دليل سردي بدن کمبود B12

کمبود ويتامين B12 مي تواند باعث کم خوني شود که کم خوني نيز باعث احساس سرما مي شود. اين ويتامين در مرغ، تخم مرغ و ماهي به مقدار فراوان وجود دارد. برخي غذاها و غلات با اين ويتامين غني شده اند.
به ياد داشته باشيد حتي اگر غذاهاي سرشار از ويتامين B12 را بخوريد، باز هم ممکن است دچار کمبود اين ويتامين باشيد. برخي افراد به خاطر بيماري يا مصرف دارو در جذب ويتامين B12 دچار مشکل هستند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : علائم کمبود ويتامين B12

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : بهترين منابع ويتامين B12

11. سردي بدن بر اثر عدم دريافت آهن کافي

 سردي بدن نشانه چيست؟ 14 دليل سردي بدن کمبود آهن

بدون دريافت آهن کافي ممکن است دچار کم خوني ناشي از فقر آهن شويد که باعث مي شود احساس سرما کنيد. کمبود آهن ممکن است بر اثر کم خوني، رژيم غذايي نامناسب يا عدم جذب آهن توسط بدن رخ دهد. بهترين منبع آهن گوشت قرمز است، اما در گوشت ماهي و مرغ نيز آهن وجود دارد. برخي ديگر از منابع آهن عبارتند از نان ها و غلات غني شده از آهن، نخود فرنگي، لوبياي سويا و سبزيجات داراي برگ سبز.

12. سردي بدن بر اثر کم کاري هيپوفيز Hypopituitarism

 سردي بدن نشانه چيست؟ 14 دليل سردي بدن کم کاري هيپوفيز

کم کاري هيپوفيز زماني رخ مي دهد که غده هيپوفيز هورمون هاي خاص خود را به اندازه کافي توليد نمي کند. يکي از نشانه هاي کم کاري هيپوفيز حساسيت به سرماست يا اينکه فرد مبتلا نمي تواند به راحتي گرم شود.کم کاري هيپوفيز مشکلات ديگري نيز در پي دارد، از جمله کم خوني، از دست دادن اشتها و کاهش وزن. پزشک سعي مي کند علت بروز اين عارضه را درمان کند يا اينکه داروهايي تجويز کند که جايگزين کمبود هورمون هاي مورد نظر مي شوند.

*غده هيپوفيز Pituitary gland :غدهٔ زيرمغزي يا هيپوفيز يک غدهٔ درون‌ريز و احتمالاً مهمترين غده درون‌ ريز بدن است و متعلق به دستگاه هورموني است. هورمون هايي که در غده هيپوفيز ترشح مي شوند عبارتند از: هورمون رشد (GH)، هورمون محرک تيروئيدي ،(TSH)، هورمون لوتئينه کننده (LH)، هورمون محرک فوليکولي (FSH)، هورمون آدرنوکورتيکوتروپين (ACTH) که به همراه هورمون بتا ليپوپروتئين B-LPH ترشح مي‌شود و پرولاکتين اکسي توسين، وازوپرسين.

13. سردي بدن بر اثر مصرف برخي داروها

 سردي بدن نشانه چيست؟ 14 دليل سردي بدن داروها

عوارض جانبي برخي داروها بروز احساس سرماست. به عنوان مثال مسدود کننده هاي بتا به تقويت قلب کمک مي کنند و توليد مواد شيميايي مضر را در بدن در پاسخ به بيماري قلبي متوقف مي کنند. اما با مصرف اين داروها ممکن است بيشتر احساس سرگيجه، خستگي، تهوع و سرما کنيد، به ويژه در دست ها و پاهايتان. با پزشک خود مشورت کنيد. در اين شرايط ممکن است داروي شما يا ميزان مصرف آن تغيير کند.

14. سردي بدن بر اثر نوشيدن الکل

 سردي بدن نشانه چيست؟ 14 دليل سردي بدن الکل

به نظر مي رسد الکل در ابتدا شما را گرم مي کند زيرا گردش خون را در رگ هاي خوني گشاد شده زير پوست افزايش مي دهد. اما زماني که بدن خون را از مرکز خود دور مي کند تا سطح پوست را گرم کند، دماي بدن کاهش پيدا مي کند. اين شرايط در هواي سرد بسيار خطرناک بوده و باعث بروز شرايطي به نام هيپوترمي* hypothermia مي شود.

* هيپوترمي hypothermia :کاهش خطرناک دماي بدن است که معمولا در اثر تماس طولاني مدت با هواي سرد ايجاد مي شود.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : علت سردي سر انگشتان دست و پا


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي