آخرین اخبار

علائم قبل از سکته قلبي را بشناسيد بيماري ها و پيشگيري

علائم قبل از سکته قلبي را بشناسيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - علائم انواع سکته قلبي چيست

سکته قلبي هيچ‌وقت با برنامه قبلي برايتان اتفاق نمي‌افتد و حتي ممکن است وقتي اصلا نمي‌دانيد قلبتان بيمار است زندگي شما را زير و رو کند يا خط پاياني بر آن بکشد .
بي‌شک اگر اقدامات اوليه براي فردي که دچار سکته شده سريع انجام بگيرد، مي‌شود در بيشتر موارد خطر مرگ و آسيب شديد را کنترل کرد‌. به همين دليل دقايق اوليه بعد از بروز سکته، زمان حساسي است که نبايد کم اهميت شمرده شود‌. با اين حال خيلي‌ها نمي‌دانند در چنين لحظاتي چه کارهايي را بايد انجام دهند و چه کارهايي را نه‌. به همين منظور در ادامه مروري بر آين اقدامات خواهيم داشت.

علت سکته قلبي يا اختلال خونرساني به قلب

سکته قلبي يا انفارکتوس infarction وضعيتي است که در آن خونرساني به بخشي از عضله قلب متوقف و بافت آن ناحيه دچار مرگ مي‌شود. قلب داراي سه رگ اصلي است که يکي از مهم‌ترين آنها در بخش چپ قلب قرار دارد. سکته زماني اتفاق مي‌افتد که هر يک از اين رگ‌ها دچار تنگي و انسداد شود. عامل اين تنگي، پلاک‌هايي است که به مرور زمان بر اثر عوامل مختلف روي ديواره داخلي رگ تشکيل مي‌شود. پلاک شامل 70 تا 80 درصد چربي است و بقيه آن از گلبول‌هاي سفيد و سلول‌هاي خوني تشکيل مي‌شود. روي پلاک، پوسته‌اي قرار دارد که معمولا نازک است. اگر تنگي رگ بيش از 50 درصد باشد، احتمال پاره شدن پوسته پلاک بالا مي‌رود. با پاره شدن اين پوسته، محتويات آن بيرون مي‌ريزد و رگ را مي‌بندد. در اين وضعيت، خونرساني به عضله قلب مختل مي‌شود و سکته اتفاق مي‌افتد.

مهم‌ترين علائم قبل از سکته قلبي

از مهم‌ترين علائم هشداردهنده سکته قلبي، احساس درد در قفسه سينه يا فشار سردل است که در بيشتر مواقع اين درد همراه با حرکت بيشتر مي‌شود. همچنين اين درد معمولا به فک تحتاني، شانه‌ها و بازوها انتشار پيدا مي‌کند.
تعريق (‌عرق سرد‌)، اختلال تکلم و بي‌حالي نيز از ديگر نشانه‌هاي سکته قلبي است.
يکي ديگر از نشانه‌هاي سکته قلبي احساس درد در ناحيه معده است که فرد آن را با ناراحتي‌هاي گوارشي اشتباه مي‌گيرد و باعث مي‌شود مراجعه سريع به پزشک نداشته باشد.
حتي بادگلويي که معمولا پس از يک وعده غذايي سنگين عارض مي‌شود و اغلب ناشي از حجم زياد هواي بلعيده شده است، در صورت همراه بودن با علائم ديگر سکته، مي‌تواند نشانه‌اي از حمله قلبي نيز باشد.

سکته خاموش

علائم قبل از سکته قلبي را بشناسيد

برخلاف تصور عموم، درد قلبي فقط به دست چپ منتشر نمي‌شود، بلکه دست راست را هم مي‌تواند تحت‌تاثير قرار دهد. درواقع اين درد مي‌تواند در هر ناحيه‌اي از بالاي ناف تا فک منتشر شود‌؛ اما نکته مهم اينجاست که بعضي از افراد مثل بيماران ديابتي ممکن است اصلا درد سکته يا گرفتگي رگ را احساس نکنند و آن را با علائم ديگري مثل تنگي نفس و عرق سرد اشتباه بگيرند.
چنين افرادي مبتلا به سکته خاموش مي‌شوند. بويژه افراد مسن معمولا هنگام سکته به جاي درد و تنگي نفس دچار تهوع، استفراغ و بي‌قراري مي‌شوند.

در صورت مشاهده علائم قبل از سکته قلبي بنشينيد يا دراز بکشيد

شخص هنگام بروز اين نشانه‌ها بايد از هر نوع حرکت و فعاليت اجتناب کند و از اطرافيان بخواهد بسرعت وي را به نزديک‌ترين مرکز درماني مجهز به خدمات اورژانش قلبي منتقل کنند‌. توجه داشته باشيد که راه رفتن احتمال زمين خوردن فرد را بيشتر مي‌کند که اين امر مي‌تواند وضعيت را بدتر کند. قلب در حالت دراز کشيده مي‌تواند با تلاشي کمتر خون بيشتري به مغز برساند. پس از دراز کشيدن بايد چانه را کمي بالاتر قرار دهيد تا مجراي هوا باز بماند و اکسيژن رساني بخوبي انجام شود. در صورتي که فرد بيهوش است يا مشکل قورت دادن دارد نيز بايد او را به پهلو بخوابانيد.

در صورت مشاهده علائم قبل از سکته قلبي سرفه کمک زيادي نمي‌کند

چندي پيش در شبکه‌هاي اجتماعي هنگام بروز علائم سکته و تا رسيدن اورژانس، سرفه بسيار توصيه شده بود‌. در حالي که اغلب افرادي که دچار حمله قلبي مي‌شوند به دليل بروز درد شديد در ناحيه قفسه سينه و احساس ضعف، بي‌حالي و سرگيجه قادر به بروز واکنش‌هايي چون سرفه نيستند‌. علاوه بر اين چنين اقدامي براي کمک به فرد چندان موثر تلقي نمي‌شود و شايد بتواند فقط براي چند ثانيه افت فشار خون و کندي ضربان قلب را در شخص سکته کرده به تعويق بيندازد.
بيمار يا اطرافيان او بايد به محض مشاهده علائم سکته با اورژانس تماس بگيرند. در اين شرايط بيمار بايد از فعاليت خودداري کند و در حالت استراحت قرار بگيرد. اورژانس بلافاصله با رسيدن به محل، از بيمار نوار قلب مي‌گيرد و داروهاي اوليه مثل قرص زيرزباني يا نيتروگليسيرين را در اختيار او قرار مي‌دهد.

در صورت مشاهده علائم قبل از سکته قلبي مصرف قرص آسپيرين بهتر است يا نيتروگليسيرين؟

همه افراد بويژه بيماران قلبي بايد هميشه قرص آسپيرين و نيتروگليسيرين (زير زباني) را همراه خود داشته باشند.
فرد هنگام درد قفسه سينه بايد بنشيند و قرص نيتروگليسيرين را در زير زبان قرار دهد؛ زيرا در وضعيت ايستاده، مصرف آن باعث کاهش فشار خون مي‌شود. قرص بايد به طور طبيعي حل شود و نبايد بلعيده شود. بيماري که دهانش خشک است قبل از مصرف قرص کمي آب بنوشد يا دهان خود را خيس کند و قبل از حل‌شدن قرص زبان خود را حرکت ندهد. در صورتي که پس از مصرف يک قرص درد کاهش نيافت، مي‌توان به فاصله هر پنج دقيقه تا سه قرص استفاده کرد و منتظر رسيدن اورژانس شد. علاوه بر قرص زيرزباني، مصرف آسپيرين نيز مي‌تواند هنگام بروز علائم سکته مفيد باشد. در اين شرايط فرد بايد يک قرص آسپيرين 325 ميلي‌گرمي جويدني يا چهار قرص آسپيرين بچه (80 ميلي‌گرمي) را يکجا مصرف کند تا آمبولانس به محل برسد.

نبايد بخوابيد

معمولا خستگي مفرط از علائم خفيف سکته قلبي بويژه در افراد مسن است. در چنين شرايطي افراد دچار خواب آلودگي مي‌شوند و تصور مي‌کنند با خواب کوتاه مي‌توانند علائم را کاهش دهند. در حالي که خواب نمي‌تواند علائم سکته را کاهش دهد يا آن را از بين ببرد. پس فرد بايد بلافاصله به مرکز درماني منتقل شود.

ماساژ قلبي را ياد بگيريد

شرکت در کلاس‌هاي آموزش کمک‌هاي اوليه براي احياي قلبي به همه افراد، بويژه کساني که يک بيمار قلبي ـ عروقي در خانواده دارند توصيه مي‌شود‌. بهره‌گيري از تکنيک ماساژ قلبي در اين کلاس‌ها به‌عنوان اولين و موثرترين اقدام پس از حمله قلبي به شخص آموزش داده مي‌شود.البته اين ماساژ براي کساني کاربرد دارد که بيهوش شده‌اند و نبض ندارند. اين افراد ممکن است تنفس نداشته باشند يا به‌طور غيرطبيعي نفس بکشند. ماساژ قلبي باعث مي‌شود خون به حياتي‌ترين عضو بدن يعني مغز پمپاژ شود. درواقع اگر فعاليت قلب بيش از شش دقيقه متوقف شود و فرد ماساژ قلبي دريافت نکند، دچار مرگ مغزي خواهد شد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : همه آنچه بايد درباره حمله قلبي بدانيد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : سکته قلبي در زنان زير پنجاه سال, علت و علائم

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : اين عوامل موجب سکته قلبي در جوانان مي شوند

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : بعد از يک سکته قلبي و براي پيشگيري از سکته قلبي بعدي چه بکنيد؟


seemorgh.com /health
منبع: jamejamonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي