بزرگنمايي:
چه خبر - مصاحبه ورايتي با ماني حقيقي
زماني که «اژدها وارد ميشود» در بخش مسابقهي جشنواره برلين 2016 نمايش داده شد سر و صداي زيادي به پا کرد، حالا ماني حقيقي با کمدي سياه «خوک» به اين جشنواره بازگشته. در «خوک» قاتل سريالي کارگردانان مشهور را گردن ميزند و حسن(حسن معجوني) از اين که جزو کارگردان مشهور به قتل رسيده نيست ناراحت است.
چندين کارگردان در کشور شما در ليست سياه قرار دارند، مهمترينشان هم جعفر پناهي است. آيا به اين که «خوک» انعکاس فضاي خلاقانهي کارگردانان در تهران است قائليد؟
اصليترين چيزي که ميخواهم روشن کنم اين است که «خوک» يک کمدي است. يک پارودي موقعيت. اين که چيزي در فيلم اشاره يا ارجاعي به هر چيز خاصي در ايران باشد در اين فيلم وجود ندارد. هر چيزي که در اين فيلم ميبينيم از فيلتر شوخي، کنايه و پارودي رد شده تا به اين جا رسيده.
بله اما به نظر ميرسد که به نوعي بر اساس واقعيت است.
به برخي از چيزهاي خاص ارجاع دارد. اما اين ارجاعات به يک شخص، يک سري آدم خاص يا هر چيزي شبيه اين نيست. قطعا در ايران فقط جعفر(پناهي) در ليست سياه قرار ندارد. اما ليست مشخصي هم از کارگرداناني که نميتوانند کار کنند وجود ندارد. يک چيز از پيش تعيين شده و مشخص نيست. فيلم در واقع ارجاع دارد به فضايي که صنعت فيلم و فرهنگ را در ايران براي زمان بسيار طولانياي تحت تسلط قرار داده.
خودشيفتگي هم نقش مهمي در داستان دارد.
بله به شکل، منحرفگونه، عجيب و خلوضعانه اين شخصيت حس ميکند که کنار زده شده و ناديده گرفته شده. او به اين احساس ميرسد که شايد من آن قدري هم که فکر ميکردم اهميت ندارم. در اينجا نوعي از خودشيفتگي وجود دارد که در واقع کميک است و در نقطهي مرکزي فيلم قرار دارد. همان طور که همهي کمديهاي سياهها همين اتفاق بايد برايشان بيافتد، پيچش تاريکي اتفاق ميافتد و فيلم کمي جديتر و پيچيدهتر ميشود.
نکتهي ديگر ارتباط حسن با مخاطبانش است و اين که ارتباط چطور در شبکههاي اجتماعي اتفاق ميافتد. آيا شبکههاي اجتماعي بر فيلمسازان ايراني هم همانقدر که بر فيلمسازان غربي تاثير گذاشته موثر است؟
اينستاگرام، توييتر و فيسبوک در ايران بسيار بزرگ و محبوباند. با وجود اينکه فيسبوک و توييتر توسط فيلترينگ قدغن شدهاند، همه، حتي رييس جمهور ازشان استفاده ميکنند. شبکههاي اجتماعي دقيقا همان طور که بر فيلمسازان و هنرمندان غربي تاثير ميگذارد بر فيلمسازان و هنرمندان ايراني هم تاثير گذاشته. دقيقا شبيه همان اتفاقاتي که در ايالات متحده ميافتد ما هم حملههاي عظيم و ناگهانياي را بر شخص خاصي ديدهايم که بر اساس چيزي جز برداشتها و ادعاهاي بدون تحقيق و بيپايه و اساس نيست. اين اتفاقات در ايران شايد حتي بيشتر از امريکا بيافتد.
ليلا حاتمي بزرگ در فيلم شما حضور دارد. کمي دربارهي کار کردن با او و حسن معجوني که نقش حسن را بازي ميکند صحبت کنيد.
ليلا دوست زمان کودکي من است. او پيش از اين هرگز کمدي کار نکرده به اين دليل که هميشه در آثار هايکانسپت و درامهاي جدي انتخاب ميشود. ليلا هيچوقت اين فرصت را نداشته که وجه بسيار گرم و بامزهي شخصيتش را ابراز کند. دربارهي حسن، او بار تمام فيلم را به دوش ميکشد. حسن در بيرون از ايران زياد شناخته شده نيست به اين خاطر که اصولا در ايران بازيگر تئاتر است. او احتمالا بهترين و مورداحترامترين بازيگر تئاتر در ايران است. حسن براي اين نقش عالي بود و من اين فيلم را درواقع براي او نوشتم.
منبع: دنياي تصوير