آخرین اخبار

ناطق نوري:احزاب امروز قبيله هستند نه حزب سياسي

ناطق نوري:احزاب امروز قبيله هستند نه حزب

  بزرگنمايي:

چه خبر - ناطق نوري: در کشور نه ابزار دموکراسي را داريم و نه قاعده بازي را بلديم

حجت الاسلام والمسلمين ناطق نوري در مراسم «خشت زر» که در سالروز تاسيس حزب جمهوري اسلامي برگزار شد، گفت: حزب جمهوري اسلامي حزبي جامع و کامل بود. بعيد است اگر حزبي در آينده کشور تشکيل شود و بتواند به جامعيت جمهوري اسلامي باشد.
وي افزود: اگر درون يک نظامي انتخابات و مراجعه به آراي عمومي باشد، يعني دموکراسي وجود دارد. زيرا اعتناي به آراي اکثريت و افکار جمعي، همان دموکراسي است. از اين رو اگر پذيرفتيم که بايد به آراي مردم مراجعه کنيم، دموکراسي را پذيرفته ايم.
ناطق نوري در ادامه گفت: يکي از اصلي ترين و بالاترين ابزار دموکراسي، حزب است. زيرا مراجعه به آراي عمومي بدون حزب معنا نمي دهد. تمامي اقشار مردم کارشناس نيستند، به همين جهت اين سوال مطرح مي شود که آيا آراي عامه مردم براي انتخاب اعضاي خبرگان رهبري، توام با کارشناسي است؟ آيا آنها مي توانند تشخيص دهند چه کسي خبره است؟ مردم براي انتخاب خبره اي که بعدها مي خواهد رهبري را تعيين کند، يا يک رئيس جمهور چه کارشناسي و ملاک و مبنايي دارند؟
وي افزود: اگر حزبي نباشد که داراي شوراي مرکزي، رأس و سر است و بدنه آن به تصميمات شوراي مرکزيش اعتماد نداشته باشند، ديگر چه کسي صلاحيت انتخاب دارد؟ متاسفانه ما در ايران، بر مبناي موج انتخاب مي کنيم. يعني امروز موجي موجب رئيس جمهور شدن فردي مي شود و فردا موجي ديگر، فردي را که 180درجه با نفر قبلي تفاوت دارد، رئيس جمهور مي کند.
ناطق نوري با بيان اينکه دموکراسي در کشور وجود دارد، اما ابزار آن وجود ندارد، تصريح کرد: حزب کاري مي کند تا اعضا و هوادارانش به شوراي مرکزي آن اعتماد کنند. شوراي مرکزي نيز با کارشناسي، يک نفر را معرفي و از بدنه و هواداران مي خواهد به وي راي دهند. در اين زمان است که نقش کارشناسي شوراي مرکزي پررنگ مي شود. براي مثال با اينکه بني صدر در همان اوايل تاييد صلاحيت و حتي رئيس جمهور شد. اما راس حزب جمهوري اسلامي مي دانستند که او صلاحيت ندارد. لذا اگر ما مراجعه به افکار عمومي داريم بايد ابزار آن را نيز داشته باشيم.
وي افزود: متاسفانه ما در کشور نه ابزار دموکراسي را داريم و نه قاعده بازي را بلديم. درحالي که در دنيا هم اين ابزار وجود دارد و هم قاعده بازي رعايت مي شود. براي نمونه در هيچ کجاي دنيا رقابت ها و رويکردهاي جناحي باعث حذف بدنه کارشناسي در جامعه نمي شود و تغييرات تنها در سطح معاونين، مديران و مشاوران رخ مي دهد. اما در ايران، هنگامي که جريان چپ به قدرت مي رسد تمامي کارمندان و کارشناسان که تفکر نزديک به جريان مقابل دارند، حذف مي کند. يا همين‌طور جريان راست، اگر به قدرت رسد حتي رفتگراني را که عقايد مشابه آنها ندارند، جابه جا مي کند. مشکل اينجاست ما در حالي که ابزار دموکراسي را دارا نيستيم، قاعده بازي را نيز رعايت نمي کنيم.
وي با بيان اينکه، بايد دو يا سه حزب فراگير و قدرتمند در کشور شکل بگيرد، گفت: اين احزابي که امروز هستند به تعبير رهبري، قبيله هستند و حزب نيستند. ما 250 حزب در کشور داريم که همچون قبيله هايي با تعداد نفرات محدود هستند. ما امروز به 2الي 3 حزب، مانند جمهوري اسلامي نياز داريم.
وي با اشاره به اينکه حزب جمهوري اسلامي هيچگاه منحل نشد بلکه تعطيل شد، گفت: اين يک تضاد يا به تعبيري ديگر پارادوکس است. در آن مقطع، به محض اينکه حزب جمهوري اسلامي اعلام موجوديت و عضوگيري کرد، من خودم آنقدر عاشق عضويت در اين حزب بودم همان روز اول صبح زود به عنوان يک تکليف شرعي و سياسي، در کانون توحيد در صف ثبت نام ايستادم تا عضو شوم. مرحوم موسوي اردبيلي در آن صف به من گفت: تو ديگر چرا در صف ايستاده اي؟انصافاً هر آنچه که ما امروز داريم از اين حزب است. قانون اساسي، خبرگان و مجلس را همه از برکت حزب جمهوري اسلامي بود و هنوز هم از آن معدن استفاده مي کنيم.
وي بيان کرد: بايد جامعه شناسان بررسي کنند که چرا حزب در ايران پا نمي گيرد؟چرا تنها يک حزب توده در ايران پاگرفت و بعداً حزب جمهوري اسلامي شکل گرفت که در ادامه راه شهيد شد؟ طولي نکشيد که درباره حزب جمهوري اسلامي با آن همه زحمات و خدمات، به حضرت امام گزارش دادند و از آنجا که در آن مقطع، اکثر ائمه جمعه عضو حزب جمهوري اسلامي بودند، گفتند: اين که نمي شود اکثر ائمه جمعه حزبي باشند. نمازجمعه براي همه مردم و اين تريبون براي عموم است. اما آنها تبليغ حزب خودشان را مي کنند.
ناطق نوري در ادامه گفت: درهمين حال، امام دچار ابهامي شدند و فرمودند، هرکس مي خواهد امام جمعه باشد، ديگر نمي تواند عضو حزبي باشد. همين مساله باعث شد که اکثر قريب به اتفاق ائمه جمعه حزب را رها کنند و تنها يکي از ائمه جمعه، حزب را رها نکرد و آن مرحوم محمديان امام جمعه کاشمر بود که جاي قدرداني داشت.
وي افزود: عامل دوم به تعطيلي گرائيدن حزب جمهوري اسلامي اين بود که بعدها نماينده امام در سپاه، نامه اي به امام نوشت و در آن آورد که آقا شما مي خواهيد که نيروهاي مسلح سياسي نباشند و در سياست دخالت نکنند، اما بالاخره مسئولان کشور حزبي هستند؛ آيا اينها مي توانند براي نيروهاي مسلح سخنراني کنند؟ امام فرمودند، آنها براي سخنراني نيايند به غير از اين 12 نفر؛ که در اولين جلد مجله پاسدار اسلام اين پاسخ امام آمده است.

ناطق نوري بيان کرد: کمي که جلوتر رفتيم، مسئولين مي گفتند آقاي زيد خيلي آدم خوبي است اما حيف که حزبي است. حزبي بودن را ويژگي منفي مي دانستند. بعدها نيز هر وقت خواستند حزب را بکوبند شعار حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله سر مي دادند. اين اواخر، که دبير محترم حزب ما نيز مقام معظم رهبري بودند و مرحوم آقاي هاشمي هم بودند. ايشان يعني آيت الله خامنه اي فرمودند: امام پيغامي فرستادند و از ما يعني ايشان و آقاي هاشمي خواسته اند که از حزب بيرون بيايند.
وي افزود: ايشان گفتند: امام فرمودند شما چهره هاي ملي هستيد و نبايد منتسب به حزب باشيد و از آن بيرون بياييد. بنده آن شب گفتم، با رفتن شما دونفر، بهتر است فيتيله اين حزب را پايين بکشيم و خيال همه را راحت کنيم؛ زيرا ممکن است فردا که مسئوليتي به ما دهند از ما نيز بخواهند که از حزب بيرون بياييم. اين مشکلي بود که حزب با آن همه زحمت پيدا کرد.
وي با اشاره به اينکه بخش اعظمي از رمز موفقيت خودم را مرهون شهيد بهشتي مي دانم، گفت: ايشان تشکيلاتي بود و مي توانست کادرسازي کند. مرحوم بهشتي با روش و منش خود مدير مي ساخت و استعدادهاي بالقوه را به فعليت مي رساند. در راهپيمايي هاي قبل از انقلاب من همين جا خدمت ايشان بودم، مرحوم بهشتي براي به هم رسيدن دو گروه راهپيمايان در خيابان، از آقاي اجاره دار خواستند تا جرياني را که از خيابان عباس آباد در حال راهپيمايي بود به گروهي که در خيابان شميران قديم وصل کند که همه به هم پيوستيم و نماز را در خيابان شميران قديم به امامت شهيد آيت الله بهشتي خوانديم.


منبع: jamaran.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد