آخرین اخبار

هرآنچه را که بايد پيرامون هواپيماي سانحه ديده بدانيم حوادث

هرآنچه را که بايد پيرامون هواپيماي سانحه ديده بدانيم

  بزرگنمايي:

چه خبر - جزئيات اطلاعات هواپيماي حادثه ديده تهران-ياسوج

اين هواپيما در فرانسه و ايتاليا از سوي شرکت اي تي آر طراحي و توليد شده است. عدد 72 اين مدل از ظرفيت سرنشين استاندارد اين هواپيما مشتق شده که مي تواند 72 تا 78 مسافر را در خود جاي دهد.
هواپيماي اي تي آر 72 يک هواپيماهاي دوموتوره توربوپراپ است يعني به جاي توربوجت، با پروانه‌هاي آرام و کارآمدي کار مي‌کند که اين هواپيما را براي پروازهاي کوتاهي که سرعت پايين 725 کيلومتر در ساعت دارند، مناسب مي‌کند. موتورهاي اين هواپيما توسط شرکت "پرات اند ويتني" کانادا توليد شده است.
اين هواپيما در دهه 1980 از سوي اي تي آر طراحي شد و شرکت Finnair نخستين ايرلايني بود که از اين هواپيما در پروازهاي مسافري خود استفاده کرد.
مدل اي تي آر 72 مدل بسيار محبوبي در ميان ايرلاين‌هاي سراسر جهان از اندونزي تا برزيل است و 960 فروند از اين مدل تا سال 2017 توليد شده اند. از آنجا که اين هواپيما مي‌تواند در باندهاي کوچکتر فرود آمده يا به پرواز درآيد، نسبت به هواپيماهاي جت مي‌تواند به نقاط بيشتري پرواز کند.
يک فروند هواپيماي مدل اي تي آر 72 هواپيمايي آسمان با 66 سرنشين که از تهران عازم ياسوج بود، صبح امروز در منطقه سميرم اصفهان سقوط کرد.

سابقه ايمني هواپيماي ATR سقوط کرده

طبق اطلاعات وب سايت "شبکه ايمني هواپيمايي"، هواپيماي مدل اي تي آر-72 سابقه 24 سانحه با مجموع 332 تلفات داشته است. نرخ بازماندگان سانحه اين مدل هواپيما، 28 درصد از مجموع سوانح بوده است.
آمار پايگاه اينترنتي Planespotters.net نشان مي‌دهد هواپيماي اي تي آر 72 با کد EP-ATX ثبت شده در تولوز فرانسه توليد شده بود و عمر آن 19 سال و 3 ماه بوده است و شرکت هواپيمايي آسمان آن را در دسامبر سال 2007 تحويل گرفته بود. طبق آمار اين سايت، شرکت هواپيمايي آسمان يک فروند ديگر هواپيماي اي تي آر 72 با کد F-OIRB در اختيار دارد که در دسامبر سال 2000 تحويل گرفته است.
پايگاه آمار فلايت "رادار 24" نشان مي‌دهد شرکت هواپيمايي آسمان شش فروند اي تي آر 72 دارد که همگي هواپيماهاي قديمي هستند که تنها با سامانه رادار MLAT مکان يابي مي‌شوند.
هواپيماي اي تي آر 72 از خانواده هواپيماي مسافربري و باري دو موتوره توربوپراپ است که توسط شرکت "آويونز دو ترانسپورت رجيونال" (اي تي آر) طراحي و توليد شده است و براي پروازهاي منطقه‌اي کوتاه برد استفاده مي‌شود.
مقر شرکت اي تي آر در تولوز فرانسه بوده و جوينت ونچر ميان شرکتهاي EADS و Finmeccanica است.

هواپيماي سقوط کرده قبلا هم قرباني گرفته بود

هواپيماي مسافربري تهران ياسوج درحالي صبح امروز در سميرم اصفهان سقوط کرد که اطلاعات پروازي نشان مي‌دهد اين هواپيما پيشتر نيز در جهان سوانحي را تجربه کرده است.
بررسي سوابق پروازي اين هواپيما نشان مي‌دهد که اي‌تي‌آر 72 (به انگليسي: ATR 72) هواپيما دو موتوره توربوپراپ کوتاه برد منطقه‌اي است که توسط شرکت هواپيماسازي فرانسوي-ايتاليايي اي‌تي‌آر توليد مي‌شود. اي‌تي‌آر 72 نوع تکامل يافته‌اي‌تي‌آر 42 است که از سال 1989 توليدش آغاز شد. از اين هواپيما معمولاً براي حمل و نقل منطقه‌اي توسط شرکت‌هاي مسافربري استفاده مي‌شود، اما به عنوان هواپيماي اختصاصي (شرکتها يا موسسات)، باري و براي گشت دريايي هم استفاده شده است. مدل‌هاي مختلفي از اين نوع هواپيما تاکنون طراحي شدند.

سابقه حوادث ATR در دنيا

سال 1994: پرواز شماره 4184 امريکن ايگل (American Eagle). در 31 اکتبر سال 1994 يک فروند هواپيماي ATR 72–212 دچار حادثه شد و تمامي 64 مسافر ان (4 نفر خدمه) در دم جا سپردند. علت حادثه يخ زدگي (icing) اعلام شد. مبدأ رزلان در ايالت اينديانا (Roselawn, Indiana) مقصد شيکاگو.
سال 1995: پرواز خطوط هواپيمايي ترانس آسيا (TransAsia Airways). در 30 ژانويه سال 1995هواپيماي ATR 72-200 در طول پرواز از Penghu به Taipei در اثر برخورد با دامنه کوه 4 خدمه جان خود را از دست دادند.
سال 2002: در 21 دسامبر سال 2002هواپيماي ATR 72–200 خطوط هواپيمايي ترانس آسيا (TransAsia Airways) به دليل يخ زدگي سقوط کرد و دو خدمه ان جان سپردند.
سال 2005: در 19 ژوئيه سال 2005 پرواز شماره (ATR72-212A (B-22805 خطوط هواپيمايي ترانس آسيا (TransAsia Airways)
سال 2005: 6 اگوست 2005 پرواز Tuninter Flight 1153، هواپيماي ATR 72–202 از فرودگاهي در ايتاليا به مقصد Djerba به پرواز درآمد. اما در 29 کيلومتري پالرمو (Palermo) در درياي مديترانه سقوط کرد. از 39 مسافر، 16 نفر جان باختند.
سال 2008: 24 اگوست 2008 هواپيماي ATR 72–500 شرکت Air Dolomiti از مونيخ در المان به بولوگنا (Bologna) در ايتاليا به خاطر هشدار دود در هواپيما با وجودي که آماده پرواز بود، خلبان از انجام پرواز خودداري کرد. شرکت هواپيمايي اين مسئله را موردي جدي اعلام نکرد. اما دو روز بعد يعني در 26 اگوست فيلمي توسط قردي آماتوري گرفته شده بود، منتشر شد که خروج و فرار مسافران را (60 مسافر) از هواپيماي در حال آتش‌سوزي نشان مي‌داد.
سال 2009: 4 اگوست 2009 پرواز 266 هواپيمايي Bangkok Airways هواپيماي ATR 72-212A، دچار سانحه شد. خلبان پرواز جان باخت و 10 مسافر زخمي شدند.
سال 2009: 10 نوامبر 2009 پرواز 4124 خطوط هواپيمايي Kingfisher Airlines، هواپيماي ATR 72-212A VT-KAC پس از ورود در فرودگاه بين‌المللي Chhatrapati Shivaji International Airport, دچار سانحه شد و فقط چند متر دورتر از مخازن سوخت فرودگاه متوقف گشت. 46 مسافر و خدمه دون آسيب ديدگي نجات يافتند.
سال 2010: 4 نوامبر 2010 پرواز شماره 83 شرکت Aero Caribbean هواپيماي ATR 72–212 با 61 مسافر و 7 خدمه دچار سانحه شد و تمامي 68 مسافر آن جان باختند.
سال 2011: 17 ژوئيه 2011 پرواز ATR 72–212 EI-SLM هواپيمايي Aer Arann در اثر سقوط دماغه (nose gear collapsed) به هنگام فرود در فرودگاه شانون در ايرلند دچار سانحه شد. 4 خدمه و 21 مسافر آن آسيبي نديدند.
سال 2012: 2 آوريل 2012 پرواز شماره 120 هواپيمايي UTair Flight يک فروند ATR 72–201 بلافاصله بعد از برخاستن هواپيما سقوط کرد. 33 نفر از 43 (39 مسافر 4 خدمه) مسافر در دم کشته شدند.
سال 2013: 2 فوريه 2013 پرواز ATR 72–212A شرکت هواپيمايي Carpatair در هنگام فرود دچار سانحه شد و 16 نفر زخمي شده و 2 نفر از جمله کمک خلبان آسيب جدي ديدند.
سال 2013: 16 اکتبر 2013 پرواز شماره 301 خطوط هواپيمايي Lao Airlines يک فروند هواپيماي ATR 72–600 در نزديکي فرودگاه مقصد دچار سانحه شد و مسافر آن در دم جان باختند.
سال 2014: 23 ژوئيه 2014 پرواز شماره 222 خطوط هواپيمايي ترانس آسيا (TransAsia Airways) هواپيماي ATR 72-500 هنگام فرود دچار حادثه شد و 48 مسافر کشته شدند و 10 نفر نجات يافتند.
سال 2015: 4 فوريه 2015 پرواز شماره 235 خطوط هواپيمايي ترانس آسيا (TransAsia Airways) هواپيماي ATR 72-600 با طول عمر 10 ماه، در زمان برخاستن دچار حادثه شد از 53 مسافر و 5 خدمه آن، تنها 15 نفر نجات يافتند.

عمر هواپيماي سقوط کرده 25 سال بوده است

رييس سازمان هواپيمايي کشور با بيان اين‌که هواپيماي آسمان که صبح امروز سقوط کرده در سال 1993 ساخته شده بود، گفت: نمي‌توان براي هيچ هواپيمايي عمر تعيين کرد.
علي عابدزاده با اعلام خبر فوق اظهار کرد: دستگاه ناوبري که روي اين هواپيما نصب شده بود مدرن بود و اين درست نيست که مسائل قبل و نقص‌هايي که اين هواپيما در سال‌هاي قبل داشته است را به سقوط امروز آن ربط دهيم.
وي به اين سوال که براي اين هواپيما چه عمري تعيين شده بود؟ پاسخ داد: نمي‌توان براي يک هواپيما عمر دقيقي تعيين کرد. عمر هواپيما به تعداد و ساعت پرواز بستگي دارد، بنابراين اين موضوع تقريبي است و نمي‌توان گفت هواپيمايي که سقوط کرده فرسوده بوده است.

اظهارنظر کارشناس غربي درباره علت سقوط هواپيماي آسمان

تحت چند دهه تحريم‌هاي بين‌المللي، ناوگان هواپيمايي مسافري ايران فرسوده شده و در سال‌هاي اخير شاهد سوانح هوايي متعددي بوده است.
ايران بدنبال امضاي برجام در سال 2015، قراردادهايي را با شرکت‌هاي ايرباس و بوئينگ براي خريد هواپيماهاي مسافري امضا کرده است.
ديويد ليرمونت، متخصص ايمني پرواز و خلبان سابق از لندن به شبکه الجزيره گفت: وضعيت جوي در کوهستاني که اين هواپيما سقوط کرده، بسيار بد است. به نظر مي‌رسد که اين هواپيما در حال کم کردن ارتفاع به سوي مقصد بوده است و در موقعيت اشتباهي قرار داشته و به کوه برخورد کرده است.
وي در ادامه افزود: اساسا اين مسئله ناشي از اشتباه ناوبري است و هواپيمايي که به کوهستان پوشيده از ابر برخورد مي‌کند مانند کشتي است که به صخره برخورد مي‌کند.
به گفته ليرمونت، هواپيمايي که سقوط کرده، مدلي بوده که به خوبي امتحانش را پس داده بود اما اين شرکت هواپيمايي با سوانح هوايي در ايران بيگانه نبوده است. شرکت هواپيمايي آسمان پروازهاي زيادي در مناطقي که پرواز در آنها دشوار است، انجام مي‌دهد و به همين دليل در معرض ريسک بيشتري قرار مي‌گيرد.
پايگاه آمار فلايت "رادار 24" نشان مي‌دهد شرکت هواپيمايي آسمان شش فروند اي تي آر 72 دارد که همگي هواپيماهاي قديمي هستند که تنها با سامانه رادار MLAT مکان يابي مي‌شوند.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

تنبيه معلم، دانش‌آموز را روانه بيمارستان کرد

باند دختر رزمي‌کار و همدستانش متلاشي شد

قتل همسر در ملاقات زندان

کشف 288کيلوگرم هروئين از کاميون ايراني در اروپا

حريق يک مدرسه در محمودآباد

اعتراف به همسرکشي بعـد از 55روز

عامل تبليغ خاص آرايشگاه زنانه دستگير شد

بازداشت معلم به اتهام کتک زدن دختر دانش‌آموز

تهديد به انتشار تصاوير دختر جوان توسط خواستگار

خودکشي پدر به خاطر اعتياد پسر

مرگ 7 دختر و پسر در ويلاي دماوند

سارق موبايل‌قاپ زمينگير شد

زلزله 5 ريشتري هرمزگان را لرزاند

جوان ايراني بعد از قتل از کانادا گريخت و برگشت

توضيح پليس کرمانشاه درباره برخورد با يک مجرم

قاتل کودک 11 ساله: خودم قرباني تجاوز هستم

حمله انتحاري به اتوبوس سپاه در سيستان و بلوچستان

سقوط هواپيماي فوق سبک در کاشمر

پسر 12 ساله خودش را حلق‌آويز کرد

فريب دختران با خودروي شاسي بلند و ويلا

دانش‌آموز متهم به قتل معلم در آستانه اجراي حکم

کشته شدن 6 سرباز پاکستاني در مرز ايران

انهدام باند سرقت «اقدس گاو باز»

تجاوز به دختران جوان به بهانه تست بازيگري

دستگيري 8 نفر در ارتباط با حادثه زاهدان

گردش ماليِ عجيب قاچاقچيان انسان در ايران

محاکمه جواني که دلال ارز را کشت

قاتل «سُلاله» اعدام شد

قتل زن صيغه‌اي به خاطر فحاشي به مادر شوهر

قتل در افغانستان، دستگيري در ايران

ضرب و شتم دانش‌آموز اين بار در اروميه

آمريکا، يک پيرمرد 70 ساله را اعدام کرد

وقوع زمين لرزه 7.1 ريشتري در پرو

قصاص، عاقبت قتل به خاطر ظرف شستن

دستگيري مرد شيطان‌صفت در نياوران

سقوط يک فروند بالگرد اورژانس با 4 سرنشين

اسامي شهداي حادثه سقوط بالگرد اعلام شد

مردي با کمک پسرش زن خود را تکه تکه کرد

تجاوز مرد ماساژور به 4 کودک

جوان 27 ساله همسر و دخترش را به قتل رساند

خودکشي دسته جمعي در مرکز ترک اعتياد هرمزگان

سرقت 3 ميلياردي توسط کارمند اخراجي شرکت

تجاوز، پايان شوم عشق اينستاگرامي

ماجراي ضرب و شتم يک زن در نمايندگي سايپا

سقوط مجدد يک جنگنده هندي در مرز پاکستان

حمله سگ‌هاي ولگرد به يک خانم در لواسان

سرقت 500 ميليوني راننده سرويس مدرسه

کلاهبرداري با عنوان آژانس و تور‌هاي گردشگري

دستگيري مزاحم اينستاگرامي دختر جوان

نقشه سرقت از جواهرفروشي سعادت‌آباد لو رفت