آخرین اخبار

مقام معظم رهبري: در زمينه عدالت اقرار مي کنيم که عقب مانده ايم سياسي

مقام معظم رهبري: در زمينه عدالت اقرار مي کنيم که عقب مانده ايم

  بزرگنمايي:

چه خبر - سخنراني رهبر معظم انقلاب در ديدار با مردم تبريز به مناسبت ايام دهه فجر و ايام فاطميه

حضرت آيت الله خامنه اي صبح روز يکشنبه در ديدار پرشور هزاران نفر از مردم متدين و انقلابي تبريز با اشاره به تقارن اين ايام با شهادت حضرت فاطمه‌زهرا(س)، مقام والاي آن بانوي بزرگ را به عنوان برترينِ زنان اهل‌بهشت مورد توافق همه مسلمانان اعم از شيعه و سني دانستند و گفتند: درس آن بانوي دو عالم به همه مسلمانان، درس شجاعت، فداکاري و معرفت‌آموزي است.

رهبر انقلاب اسلامي در ادامه قيام مردم تبريز در 29 بهمن سال 1356 را سرنوشت‌ساز و تاريخ‌آفرين خواندند و خاطرنشان کردند: اگر اين قيام پرعظمت نبود، به احتمال زياد حادثه 19 ديِ قم فراموش و مسير تاريخ کشور عوض مي‌شد، بنابراين تبريزي‌ها با قيام و فهم درست و اقدام بموقع توانستند حرکت عظيمي را بوجود آوردند که آن حرکت به 22 بهمن 57 و پيروزي انقلاب اسلامي منتهي شد.

ايشان سپس به راهپيمايي پرشور و متفاوت مردم در 22 بهمن امسال اشاره کردند و گفتند: چنين حضور مردمي در دفاع از انقلاب اسلامي آن‌هم در آستانه 40 سالگي انقلاب، شبيه معجزه است و در هيچ‌يک از انقلاب‌هاي دنيا نظير ندارد.

رهبر انقلاب اسلامي، علت حضور با انگيزه‌تر مردم در راهپيمايي امسال را بروز دشمني‌هاي گوناگون از داخل و خارج از جمله از جانب امريکا و برخي همسايگان ناخلف و بدعهد خواندند و افزودند: البته مردم به برخي مسائل جاري کشور انتقاد دارند و ما کاملاً از انتقادها، گلايه‌ها و شکوه‌هاي آنها مطلع هستيم اما وقتي پاي انقلاب و نظام در ميان است، مردم اينگونه در دفاع از انقلاب به صحنه مي‌آيند.

ايشان، حضور خردمندانه مردم را ناشي از وجود «آگاهي انقلابي» و «کمال سياسي» در ملت و توانايي آنها در تفکيک «نظام انقلابيِ امت و امامت» با «تشکيلات ديوانسالاري کشور» دانستند و گفتند: نه فقط از دولت و قوه قضائيه و مجلس، بلکه ممکن است فردي از شخص حقير نيز انتقاد داشته باشداما انتقاد هيچ منافاتي با ايستادگي پاي نظام اسلامي و انقلابيِ برآمده از پايداري ملت و فداکاري صدها هزار شهيد ندارد و به همين علت، مردم با همه وجود از اين انقلاب دفاع مي‌کنند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي در ادامه با اشاره به سوابق برجسته و انقلابي مردم تبريز، اين ديدار را بهترين فرصت براي بيان چند مسئله اساسي در خصوص «کارکردهاي انقلاب»، «آسيب‌شناسي انقلاب»، «اولويت‌ها» و در نهايت «آينده انقلاب اسلامي» خواندند.
ايشان با اشاره به عظمت و ابعاد خارج از درک انقلاب اسلامي و تلاش فراوان دشمنان براي انکار خدمات و کارکردهاي آن، مهمترين کار انقلاب اسلامي را «تبديل نظام طاغوت به نظام مردم‌سالار» برشمردند و افزودند: مردمسالاري يعني در همه چيز «مردم» اصل هستند.

رهبر انقلاب اسلامي، انتخابات و رأي مردم در تعيين مستقيم يا غيرمستقيم رهبري، رئيس‌جمهور و ساير مسئولان را تنها بخشي از مردم‌سالاري دانستند و گفتند: مردم‌سالاري يعني «مردم را در همه امور زندگي صاحب رأي و تدبير و تصميم قرار دادن» و اين درست در نقطه مقابل هيچ‌کاره بودن مردم و استبداد مطلق سلاطين و طواغيت در قرنهاي متمادي قبل از انقلاب است.

ايشان با يادآوري اضافه‌شدن سلطه و نفوذ خارجي به استبداد داخلي از اواسط دوران قاجار و همه‌کاره‌شدن امريکايي‌ها در دوره پهلوي، افزودند: مردم‌سالاري اجازه استبداد و سلطه خارجي را نمي‌دهد و علاوه بر تغيير اساسي در اداره سياسي کشور، اثر آن در خدمات شهري و روستايي و زنده کردن روحيه کارهاي بزرگ همچون تشکيل سپاه پاسداران، جهاد سازندگي و بسيج نمايان است.

حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به آثار شگرف مردم‌سالاري در پرورش استعدادهاي مردمي به يک نمونه در بخش سلامت اشاره کردند و گفتند: در دوران طاغوت کشور بحدي از لحاظ نيروي انساني ناتوان بود که براي درمان، پزشکان هندي و فيليپيني به کشور مي‌آمدند اما امروز ايران قطب جذاب سلامت در منطقه و جزو چند کشور اول دنيا در برخي دانش‌هاي کمياب و نوپديد است که اين نتيجه مردم‌سالاري و اعتماد به مردم و زنده‌شدن حس اعتماد به‌نفس ملي است.

ايشان، ابهت و عزت و عظمت ملت ايران را يکي ديگر از کارکردهاي انقلاب اسلامي دانستند و گفتند: امروز يک کشور منطقه با وجود فروش روزانه 10 ميليون بشکه نفت و در اختيار داشتن خزانه‌ پر از پول، کشوري عقب‌مانده است و هيچ حرف و خبري از ملت آن در دنيا نيست اما در اثر مردم‌سالاري ديني، در نگاه عمومي به کشور، مردم ايران برجسته‌ و پيش برنده انقلابند.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: به‌علت وجود اين واقعيت، دشمنيِ دشمنان با مردم ايران است و اينگونه نيست که امريکايي‌ها فقط با شخص حقير يا چند مسئول دولتي دشمن باشند، زيرا همه کارهايي که آنان را به خشم و غضب وامي‌دارد، کار ملت ايران است.

ايشان پيشرفت کشور را نتيجه مردم سالاري ديني خواندند و با اشاره به نامگذاري دهه سوم انقلاب به نام «دهه پيشرفت و عدالت» خاطرنشان کردند: پيشرفت در عرصه هاي مختلف به معناي واقعي کلمه رخ داده اما در زمينه «عدالت»اقرار مي کنيم که عقب مانده ايم.

حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر ضرورت عذرخواهي از خداوند و مردم به خاطر عقب افتادن در زمينه عدالت افزودند: ان‌شاءالله با همت مسئولان و مردان و زنان کارآمد و مؤمن در اين زمينه نيز پيشرفت خواهيم کرد.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: پيشرفت يعني يک ملت با اتکاء به تصميم و اراده و دانش و ظرفيت خود، به صفوف مقدم برسد که اين واقعيت در ايران محسوس است.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به تأثيرگذاري و صاحب رأي بودن جمهوري اسلامي در مسائل منطقه، پيشرفت‌هاي ايران در عرصه‌هاي پزشکي، هسته اي، نانو، زيست فناوري، دفاعي و راههاي مواصلاتي را يادآور شدند و تأکيد کردند: اگر به جوانان اهميت بيشتري دهيم، از شدت استعداد و ابتکار، آماده پرواز و اوج‌گيري هستند ولي ما مسئولان قدري در اين زمينه کوتاهي داريم و بايد همت و تلاش بيشتري صورت پذيرد.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: دشمنان ايران از پيشرفت‌هاي چهار دهه اخير مطلعند اما ملت‌ها از اين پيشرفت‌ها بخوبي آگاه نيستند چراکه ما در تبليغات ضعيف، کم‌کار و کم‌ابتکار هستيم که بايد جبران کنيم.

ايشان در همين زمينه به مسئولان توصيه کردند:

به‌صورت عملي و هنرمندانه، و نه با مبالغه و نه صرفاً گزارش هاي زباني، پيشرفت‌هاي مختلف کشور را بازگو کنند تا برخي غافلان که نادانسته در اين مسائل تشکيک مي کنند، واقعيتها را درک کنند.
حضرت آيت الله خامنه اي در نوعي جمع بندي از اين بخش سخنانشان افزودند: انقلاب، کشور را از فلاکت و ملت را از حالت توسري‌خوري و ذلت خارج کرد و ملت امروز سربلند و سرافراز، به تأثيرگذاري در همه امور مشغول است و اين بزرگ‌ترين دستاورد انقلاب است.
بخش دوم سخنان مهم حضرت آيت الله خامنه اي به «آسيب شناسي انقلاب» اختصاص داشت.

ايشان مهمترين آفت همه انقلاب‌ها را «ارتجاع» به معناي سست‌شدن، توقف و بازگشت به اوضاع قبلي خواندند و خاطرنشان کردند: تقريباً همه انقلاب‌هاي شناخته شده جهان در همان سالهاي نزديک به اين بليّه دچار شده اند.

رهبر انقلاب اسلامي، استحکام و استمرار شعارهاي اصلي انقلاب را در طول چهار دهه اخير بي‌نظير خواندند اما هشدار دادند: خطراتي انقلاب را در معرض آسيب قرار مي دهد.

ايشان «حرکت به سمت اشرافي‌گري»، «دل سپردن به طبقات مرفه به جاي توجه به مستضعفان و قشرهاي ضعيف» و «تکيه و اعتماد به خارجي‌ها به جاي تکيه بر مردم» را نمونه هاي حرکت ارتجاعي خواندند و تأکيد کردند: نخبگان جامعه حواسشان جمع باشد، مديران کشور به‌شدت مراقب باشند و مردم هم با حساسيت، رفتار ما مسئولان و مديران را تحت نظر داشته باشند تا اينگونه حرکات ارتجاعي در کشور اتفاق نيفتد.

حضرت آيت الله خامنه اي روي کار بودن «آدم‌هاي سابقاً انقلابي» اما عوض‌شدن خط و راه انقلاب را به معناي ارتجاع دانستند و خاطرنشان کردند: انقلاب نشده است که عده اي بروند و ما بياييم، بلکه انقلاب يعني دگرگوني، تغيير مسير و حرکت به سمت اهداف والا که اگر اين اهداف فراموش شود، انقلاب معنايي ندارد.
ايشان، انقلاب اسلامي در سال 57 را آغاز تغيير و حرکت اصلاحي در جامعه برشمردند و افزودند: انقلاب در سال 57 تمام نشد بلکه آغاز شد و اين حرکت بايد عميق تر، گسترده تر و خردمندانه تر ادامه يابد.

حضرت آيت الله خامنه اي با انتقاد از کساني که از تعبير «انقلابي» برداشت منفي مي کنند، افزودند: نظام اداره کشور و اصول قانون اساسي بايد محترم شمرده شود و کسي نبايد تصور کند که انقلاب بدون نظام امکان تحقق دارد.

ايشان تأکيد کردند: اين خطاست که برخي تصور کنند به اسم انقلاب بايد به همه‌چيز و به همه حوادث و بخشهاي نظام اسلامي زبان انتقاد و اعتراض داشت، زيرا انقلاب يعني بايد نظام اسلامي، مردم‌سالاري ديني و نظام امت و امامت با هدف‌ها و جهت‌گيري انقلابي باشد.

رهبر انقلاب اسلامي با ابراز خرسندي از رايج بودن سکه انقلاب و انقلابي گري در ميان مردم و وجود پرشمار مديران حقيقتاً انقلابي افزودند: به فضل الهي، جمهوري اسلامي تاکنون از نگاه طاغوتي به مردم دور بوده است و بعد از اين هم با حساسيت مردم و مسئولان دور خواهد بود.
حضرت آيت الله خامنه اي اين بخش از سخنانشان را با اين جملات مهم و تعيين کننده پايان دادند: «اشرافي‌گري و امتياز طلبي مسئولان»، «بي مبالاتي به بيت المال» و «بي توجهي به طبقه مستضعف»، حرکاتي ضدانقلابي است و همه تشکيلات نظام بايد با اين نگاه به سمت اهداف انقلاب حرکت کنند.

حضرت آيت الله خامنه اي در سومين بخش سخنانشان در تبيين «اولويت‌هاي کنوني کشور»، «مسئله «اقتصاد» را بسيار مهم دانستند.
ايشان، تکيه بر ظرفيتهاي دروني و مردم را راه اساسي حل مشکلات اقتصادي خواندند و افزودند: اقتصاد مقاومتي همانگونه که بارها گفته ايم و همه مسئولان نيز سياست‌هاي آن را تصديق کردند، به معناي محصور شدن در داخل نيست بلکه درون زا و برونگراست بنابراين نگويند مي‌خواهيم با دنيا ارتباط داشته باشيم، زيرا ارتباط با دنيا در اقتصاد مقاومتي وجود دارد اما اعتماد و تکيه بايد بر مردم باشد نه به بيگانگان.

ايشان بکارگيري استعدادها، ظرفيتها و سرمايه هاي دروني را نيازمند تدبير خواندند و افزودند: رونق اقتصاد داخلي نيازمند صادرات خوب، واردات در حد نياز و جلب سرمايه گذاري خارجي هست اما سررشته و تدبير کار بايد دست مديران داخلي باشد و کار به بيگانگان سپرده نشود.
ايشان زلزله اقتصادي و ضربه فوق العاده شديد حدود يک دهه قبل به برخي کشورهاي پيشرفته شرق آسيا را عبرتي بزرگ خواندند و افزودند: اين ضربه که يک شبه اين کشورها را به فقر و فلاکت کشاند نتيجه وابستگي به سرمايه خارجي بود.

رهبر انقلاب با اشاره به سود نبردن کشور از اتکاء و اعتماد به خارج در برجام و مذاکرات هسته اي افزودند: ما نتيجه اتکاء به خارجي‌ها را در قضيه برجام مشاهده کرديم و در قضيه مذاکرات هسته‌اي به آنها اعتماد کرديم اما سودي نبرديم البته خوشبختانه مسئولان برخورد خوبي با اين مسئله دارند و وزير امور خارجه که بايد از او تشکر کرد، با خباثت امريکايي ها و به نعل و به ميخ زدن اروپايي‌ها، برخورد خيلي خوب و قوي دارد که اين راه بايد ادامه يابد.
رهبر انقلاب گفتند: بايد از بيگانه بهره برد اما نبايد به او اعتماد و تکيه کرد چرا که از راههاي مختلف بر سرنوشت کشور مسلط مي شود و همه مسئولان بايد اين مسئله بسيار مهم را در کانون توجه داشته باشند.
ايشان، چهل سال زحمت ملت را در شرايط تحريم و فشار، به حرکت بر روي سنگلاخ تشبيه کردند و افزودند: با اين وجود، پيشرفت کرده ايم که اين واقعيت نشانه توانايي ملت و کشور است.

رهبر انقلاب در تبيين ديگر اولويت‌هاي کنوني، «ترجيح مديريت جهادي بر ديوانسالاري» را مورد تأکيد قرار دادند و افزودند: قواي مجريه، قضاييه و همه بخشها بايد با مديريت جهادي يعني پرکاري همراه با تدبير، کار را دنبال کنند و براي پيشبرد کارها اصطلاحاً شب را از روز نشناسند.
«ترجيح متن مردم به اهداف و منافع جناحي و حزبي» و «اولويت خدمت رساني به قشرهاي ضعيف و مناطق محروم» دو توصيه مهم ديگر رهبر به مسئولان بود.

حضرت آيت الله خامنه اي در زمينه دفاعي ادامه و نوسازي همه شيوه ها و ابزارها و تجهيزات مورد نياز امروز و فرداي کشور را، داراي اولويت کامل دانستند و افزودند: بدون لحظه اي ترديد، کشور بايد به سمت هر چيزي که براي دفاع نياز دارد حرکت کند، ولو همه دنيا مخالف باشند.
رهبر انقلاب اسلامي با انتقاد شديد از دشمناني که با جنگ افزارهاي خود بشريت را تهديد مي کنند اما با توان موشکي ايران مخالفت مي کنند، افزودند: اين مسئله به شما چه ربطي دارد؟ شما مي خواهيد ملت ايران موشک و ديگر امکانات دفاع از خود را نداشته باشد، تا به او زور بگوييد.
ايشان افزودند: ما البته مسائلي همچون بمب هسته اي و سلاح کشتار جمعي را حرام مي دانيم اما هر چيز ديگري را که لازم داشته باشيم، با قدرت دنبال مي کنيم.

رهبر انقلاب اسلامي در تبيين اولويت‌هاي اقتصادي نيز، «اشتغال و توليد» را مورد تأکيد ويژه قرار دادند و با اشاره به نامگذاري امسال به «اقتصاد مقاومتي؛ توليد – اشتغال» افزودند: در اين زمينه البته کارهايي انجام و آمارهايي ارائه شده اما براي تحقق آنچه مورد نظر است، کار و تلاش بيشتري نياز است.

حضرت آيت الله خامنه اي جوانان و نوجوانان عزيز کشور را به آمادگي ايماني، علمي و انقلابي فراخواندند و افزودند: جوان موتور پيشرفت حال و آينده کشور است و نسل جوان کنوني که عزم و همت و بصيرتي بيشتر از نسل اول انقلاب دارد، بايد خود را آماده شتاب بخشيدن به پيشرفت کشور کند.

رهبر انقلاب در بخش پاياني سخنانشان، استمرار و استحکام نظام اسلامي با وجود چهل سال توطئه و اقدام دولتهاي مستکبر و خبيث را بهترين دليل اقتدار جمهوري اسلامي خواندند و تأکيد کردند: تهديدات و حرفها و نقشه هاي علني و غيرعلني دشمنان را مي دانيم اما بدون لحظه اي ترديد تأکيد مي کنيم نظام اسلاميِ متکي بر مردم، روز به روز قوي تر خواهد شد و همانگونه که امام خميني مي‌گفت «امريکا هيچ غلطي نمي تواند بکند»

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام والمسلمين آل‌هاشم نماينده ولي فقيه در استان آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز با اشاره به تقديم 10 هزار شهيد در اين استان از جمله 19 شهيد مدافع حرم، گفت: سالروز قيام 29 بهمن 56 براي آذربايجاني‌ها فقط يک مناسبت تقويمي نيست بلکه رجوع به ريشه‌اي است که تا هميشه دست بيعت آذربايجان شرقي را در دستان پرمهر انقلاب اسلامي نگاه مي‌دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمين آل‌هاشم خواستار توجه دلسوزانه دولتمردان به مشکلات درياچه اروميه شد و گفت: مردم آذربايجان در همه حوادث به درستي راه بر فرصت طلبان بستند و مُهر غيرت و اعتبار خود را بخوبي حفظ کردند.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد