آخرین اخبار

با اين نکات جلوي ويروسي شدن گوشي خود را بگيريد! چه خبر ... ؟

با اين نکات جلوي ويروسي شدن گوشي خود را بگيريد!

  بزرگنمايي:

چه خبر - ضدضربه شدن گوشي در مقابل ويروس و بدافزار

ويروسي شدن گوشي هاي هوشمند براي همه ما مهم است. پلتفرم باز اندرويد باعث شده تا دستگاه هاي اندرويدي در مقايسه با گوشي هاي مبتني بر آي او اس پتانسيل بيشتري براي آلوده شدن به نرم افزارهاي مخرب داشته باشند.

گوگل در تلاش است تا با سپرهاي محافظتي مانند Google Play Protect اين ضعف را جبران کند، اما هنوز هم آسيب پذيري بالايي در اين پلتفرم وجود دارد. با اين وجود، شما مي‌توانيد با کمي مراقبت، تلفن خود را امن و بدون ويروس و تروجان نگه داريد.

بدافزار اندرويد چيست؟

احتمالاً شما هم اصطلاح «بدافزار» را از قبل شنيده‌ايد ، اين واژه به معناي «نرم افزارهاي مخرب» است. بد افزارها در ويندوز رايانه ها بسيار رايج هستند و حتماً شما هم با آن آشنا هستيد اما نشانه هاي آلوده شدن سيستم در ويندوز رايانه و اندرويد متفاوت است.

ويروسي شدن گوشي ها داراي علائم متفاوتي از رايانه ها است. باز شدن پنجره هاي پاپ آپ، عدم نمايش مرورگر، ظاهر شدن ناگهاني نوار ابزار يا هر چيز ديگري که در ويندوز نشان از وجود بدافزار است در اندرويد به اين شکل ديده نمي‌شود. چرا که در اندرويد يک برنامه مخرب ممکن است خود را به عنوان يک برنامه قانوني نشان دهد و خود را کاملاً از نظر شما پنهان کند. اما در پس زمينه مي‌تواند فعاليت‌هاي مشکوک را مانند سرقت اطلاعات خصوصي و آپلود اطلاعات در جايي که شما از آن خبر نداريد، را انجام دهد.

به عنوان مثال، بدافزار Skygofree که اخيراً يافت شده است، مي‌تواند 48 دستور مختلف را در گوشي يا تبلت اندرويدي انجام دهد، کارهايي مانند روشن کردن ميکروفون گوشي بدون اطلاع صاحب آن، اتصال به Wi-Fi و جمع آوري اطلاعات و موارد ديگر.

درست است که اندرويد نسبت به آي او اس در زمينه بدافزارها آسيب پذير تر است اما اين به آن معنا نيست که شما بايد گوشي اندرويدي خود را رها نکنيد و فقط به سراغ Apple برويد. راهکارهاي آساني وجود دارد که شما بتوانيد از ورود نرم افزارهاي مخرب در اندرويد جلوگيري کنيد. در اينجا با هم کارهايي که بايد انجام دهيد را مرور مي‌کنيم.


تنها نرم افزارهاي رسمي را نصب کنيد
يکي از مهمترين وجه تمايزهاي Android نسبت به ساير سيستم عامل هاي موبايل، توانايي دانلود کردن برنامه ها از منابع مختلف است؛ يعني شما در اين سيستم عامل مي‌توانيد برنامه هايي که در Play Store رسمي گوگل نيستند را هم از منابع مختلف دانلود و نصب کنيد. اکثر مردم نيازي به انجام اين کار ندارند، اما اگر يک برنامه در کشور شما در دسترس نباشد، يا آخرين نسخه برنامه هنوز به دستگاه شما نرسيده باشد، انجام اين کار مفيد است.
هرچند که گوگل پلي هم صد در صد عاري از بدافزار نيست، اما متأسفانه نصب برنامه از منابع ناشناس مي‌تواند خطرناک باشد. گوگل نيز به طور فعال اقداماتي را براي کاهش تعداد برنامه هاي مخرب موجود در فروشگاه Play انجام مي دهد، اما بر روي آنچه که شما انتخاب مي‌کنيد و به صورت دستي نصب مي‌کند، کنترل ندارد و اگر برنامه هايي را که مورد بررسي قرار نگرفته اند، دانلود کنيد خطر ابتلا به نصب نرم افزارهاي مخرب بسيار زياد است. به همين دليل گزينه بارگذاري نرم افزار از “منابع ناشناس” به طور پيش فرض در سيستم عامل اندرويد غير فعال است.
قبل از دانلود هر برنامه، چند ثانيه وقت بگذاريد و از خودتان بپرسيد که آيا به منبع سازنده اين نرم افزار اعتماد داريد؟ آيا از يک وب سايت قانوني و قابل اعتماد در حال دانلود هستيد؟ توسعه دهنده نرم افزار شناخته شده و قابل اعتماد است؟ آيا متخصصان امنيت اين نرم افزار را بررسي کرده‌اند؟


از فروشگاه هاي نرم افزار ناشناس استفاده نکنيد

در اندرويد مي‌توان اپليکيشن ها را از منابع مختلف دريافت کرد، اين بدان معني است که شما مي‌توانيد از فروشگاه هاي نرم افزاري مختلف استفاده کنيد اما کارشناسان امنيتي به شما توصيه مي‌کنند که در حد امکان فقط از Google Play استفاده کنيد. هرچند امکانات اين فروشگاه کامل نيست و بعضاً مشکلات امنيتي هم در آن ديده شده است اما هنوز هم بسيار امن تر از ساير گزينه است.
برخي از فروشگاه ها خودشان جز بدافزارها محسوب مي‌شوند و وقتي که شما مجوزهاي گوناگوني به آن در هنگام نصب مي‌دهيد مي‌توانند بدافزارهاي بيشتري را در گوشي شما نصب کنند. پس براي جلوگيري از ويروسي شدن گوشي خود از نصب فروشگاه هاي غير مطمئن جدا خودداري کنيد.


نصب نرم افزار قفل شکسته ممنوع!
وقتي يک نرم افزار قفل شکسته را نصب مي‌کنيد معلوم نيست که چه محتواي پراکنده‌اي نصب مي‌کند، چرا که هميشه حاوي آن چيزي نيست که شما فکر مي‌کنيد. بنابراين اطمينان حاصل کنيد که برنامه هاي رسمي را نصب مي‌کنيد، حتي هنگام استفاده از Google Play.
ضمن آنکه وقتي يک نرم افزار را نصب مي‌کنيد حتماً مجوزهاي آن را بررسي کنيد، شرح را بخوانيد و حساب کاربري توسعه دهنده را بررسي کنيد. اگر چيزي به نظرتان اضافي و مشکوک است حتماً آن را بررسي کنيد.


به روز رساني ها را جدي بگيريد
گوگل پچ هاي امنيتي ماهانه براي اندرويد منتشر مي‌کند که به حفظ سيستم در مقابل حملات کمک مي‌کند. هر سازنده نرم افزار هم در بروز رساني هاي خود باگ ها و مشکلات امنيتي را برطرف مي‌کند. بنابراين به روز رساني مرتب نرم افزارها را فراموش نکنيد. اين کار نهايتاً 15 دقيقه از زمان شما را مي‌گيرد اما مي‌تواند نکته مهمي در حفظ امنيت گوشي شما باشد.


منبع: click.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ماجراي تبليغ نوشابه پپسي در فضا و آسمان

زندگي کردن انگل هاي ترسناک برروي صورت شما!!

عکس جالب از تغيير چهره يکتا ناصر و افسانه بايگان در گذر زمان!

4 نشانه طلاق در آينده از نگاه عکاس هاي مراسم عروسي!

ثروتمند شدن با پرورش سوسک!! عکس

خون کروکوديل و درمان ايدز!

همزمان خربزه و عسل بخوريد، مي ميريد؟!

جدايي خانم بازيگر از همسر دومش پس از 1 سال زندگي مشترک!

تغيير چهره بازيگر جذاب سريال بازي تاج و تخت پس از 7 سال! عکس

تبليغ جنجالي يک آرايشگاه زنانه در ايران! عکس

عکس: کارت مراسم عروسي الهام حميدي بازيگر 41 ساله

نوزاد 258 گرمي از بيمارستان مرخص شد! عکس

آموزش کنترل مصرف اينترنت گوشي موبايل

نگار جواهريان از انجام وظيفه اش نوشت! عکس

استقبال از نيکي کريمي در جشنواره جهاني فيلم فجر! عکس

احتمال وجود يک سياره ديگر در منظومه شمسي!

اگر اسنپ چت شما کار نمي کند اين کار را انجام دهيد

آگهي ساده درگذشت سهراب سپهري از ديد پرويز پرستويي! عکس

عکس هاي جديد نگار جواهريان در دوران بارداري اش

چگونه نوزادي با 1 پدر و 2 مادر به دنيا آمد؟!

محمد عليزاده در جشن تولد خواهرش! عکس

آموزش: حذف افراد از اينستاگرام بدون بلاک کردن

سفر هدايت هاشمي و همسر دومش به شيراز! عکس

آيا از گوشي هاي تاشو استقبال مي شود؟

5 زني که علم فضا را متحول کردند

واکنش بهنوش بختياري به توهين سالومه سيدنيا مجري شبکه من و تو

عرضه گوشي آيفون ارزان قيمت شبيه آيفون 8

7 نکته براي گرفتن عکس خوب با موبايل

تلاش بهنوش طباطبايي براي نشان دادن گوشواره اش! عکس

عکس جديد يکتا ناصر در کنار خواهر و شوهر خواهرش

تيپ فلور نظري بازيگر 50 ساله در آلمان! عکس

2 مردي که قلب روناک يونسي را تسخير کرده اند! عکس

نوت 10 پرو بهترين گوشي توليدي سامسونگ

نقش کرم چاله ها چيست؟

دستگاهي که با غذاي کمتر شما را سير مي کند

تبريک خاص مليکا شريفي نيا به مناسبت تولد خواهرش مهراوه! عکس

قارچ جاودانگي باعث افزايش طول عمر مي شود!

خيانت شاهزاده ويليام به کيت ميدلتون؛ ارتباط با دوست صميمي کيت!! عکس

استقبال از صفحه اينستاگرام زنان و دختراني که با رنگ کردن مو مخالف هستند! عکس

ماجراي کمک 1 ميليارد توماني هديه تهراني به سيل زدگان! عکس

آنجلينا جولي نام خانوادگي اش را تغيير داد

جزئياتي از پلي استيشن 5 و زمان عرضه آن

فايده الکي لبخند زدن!

دختر عماد طالب زاده به دنيا آمد + عکس و نام وي

6 رسم عجيب و غريب در زمان غذا خوردن در کشور هاي مختلف

فايده ويژه خوردن شکلات براي افراد بالاي 40 سال

به دنيا آمدن نوزاد از اولين پيوند رحمي رباتيک در جهان!

تمام زناني که لئوناردو دي کاپريو با آنها ارتباط داشته است! عکس

روناک يونسي: پيامبري بفرست که فقط گوش کند! عکس

خوابيدن در وان نفت براي درمان بيماري ها! عکس