آخرین اخبار

چهار آسيب اجتماعي مهم شهر تهران از نگاه نجفي اجتماعي

چهار آسيب اجتماعي مهم شهر تهران از نگاه نجفي

  بزرگنمايي:

چه خبر - شهردار تهران در مراسم معارفه اجتماعي و فرهنگي شهرداري چه گفت

محمد علي نجفي صبح امروز طي سخناني ضمن تسليت ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، ابراز کرد: خوشحال هستيم که شجاع پوريان هم به جمع مديران شهرداري مي پيونند؛ البته ايشان چهره ناشناخته‌اي نيستند و آشنايي ايشان نيز با شهرداري کم نيست چرا که چهار سال عضو شوراي اسلامي شهر بودند و قبل و بعد از آن هم با شهرداري ارتباط داشتند. از اين رو ايشان هم با شرايط عمومي شهرداري و هم با مديران بخش اجتماعي و فرهنگي شهرداري آشنايي داشته و دارند.

وي ابراز اميدواري کرد که شجاع پوريان از همين روزهاي آغازين مسئوليت خود در شهرداري، مستقيم به اصل مطالب بپردازند و بعضي از عقب ماندگي‌هاي ماه‌هاي گذشته را جبران کند.

نجفي ضمن آرزوي موفقيت براي صالحي اميري در مسئوليت جديد، تصريح کرد: ايشان در همان مدت کوتاهي که در معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري مسئوليت داشتند، زحمات زيادي کشيدند که از اين بابت تشکر مي‌کنيم. به نظر من ايشان از نظر تنظيم و تبيين برنامه‌هاي اصلي فعاليت در معاونت اجتماعي و فرهنگي و همچنين در زمينه فهم درست نسبت به مسائل اصلي، خيلي خوب و دقيق عمل کردند اما مجموعه شرايط به گونه‌اي بود که علاقه مند شدند بيشتر در سنگر جديدي فعاليت کنند.

شهردار تهران تاکيد کرد: اميدواريم شجاع پوريان با استفاده از آن چه صالحي اميري مقدمات آن را فراهم کردند و همچنين با استفاده از نظرات مديران و کارشناسان اين حوزه - در شوراي شهر و نخبگان مسائل اجتماعي و فرهنگي - بتوانند منشأ يک خدمت مؤثر و مهم‌تري درباره مسائل فرهنگي و اجتماعي شهر تهران باشند.
وي با بيان اشاره به وجود مشکلات جدي و چالش‌هاي سخت در مسائل اجتماعي و فرهنگي در سطح ملي و همچنين در شهر تهران تاکيد کرد: در سطح ملي وجود انواع مختلف آسيب‌هاي اجتماعي همانند اعتياد، نرخ جرم و جنايت، کودکان کار، طلاق و ... يک خطر جدي براي نظام جمهوري اسلامي تلقي مي‌شود؛ اين خطر در حدي است که حتي شخص مقام معظم رهبري نيز در اين ماجرا احساس تکليف و مسئوليت کردند و ايشان ضمن برگزاري جلساتي در اين زمينه، دستوراتي براي برخورد با اين آسيب‌ها صادر فرمودند.

نجفي در ادامه به موضوع «کاهش همبستگي اجتماعي در سطح ملي» اشاره و عنوان کرد: طبق نظرسنجي‌هايي که در فواصل زماني مختلف در اين 20 سال اخير صورت گرفته است، به نظر مي‌رسد همبستگي اجتماعي در بين آحاد ملت طي سال‌هاي اخير به سمت تضعيف و کاسته شدن حرکت کرده است. علاوه بر اين سطح نازل مسئوليت پذيري اجتماعي در نهادهاي دولتي، بنگاه‌هاي غير دولتي و حتي در بين مردم مشاهده مي‌شود به نحوي که امروز مسئوليت پذيري اجتماعي در بين گروه‌هاي اقتصادي و نهادهاي دولتي وجود ندارد و حتي گريز از مسئوليت اجتماعي نيز به چشم مي‌خورد، اين درحالي است که اين مسئوليت پذيري اجتماعي در فرهنگ و سنت ما خيلي زياد بوده است و حتي افراد در يک محله نيز همه نسبت به هم احساس مسئوليت مي‌کردند؛ علاوه بر اين در تعاليم ديني و اعتقادات ما نيز به اين موضوع خيلي تاکيد شده است.

لزوم وجود برنامه جامع در مسائل اجتماعي و فرهنگي

وي از «ناهماهنگي نهادهاي درگير مسائل مختلف فرهنگي و اجتماعي در سطح ملي» و همچنين «نبود يک برنامه منسجم براي برخورد با مسائل اجتماعي و فرهنگي» به عنوان مشکلات پيش رو ياد کرد و گفت: اين موارد از جمله مشکلاتي است که مسئولان در سطوح مختلف بايد به آن بپردازند و براي آن راه حل پيدا کنند.
شهردار تهران خاطر نشان کرد: در سطح شهر نيز در عين حال که سايه همان مسائل عمومي بر سر ما سنگيني مي‌کند، همان مشکلات را در سطح شهرداري داريم؛ از اين رو در بخشي که شهرداري مسئوليت مستقيم و يا غير مستقيم دارد، يک برنامه جامع و يکپارجه راهبردي در مسائل اجتماعي و فرهنگي در شهرداري تهران نداريم.
وي افزود: ما نتوانستيم به خوبي از مجموعه امکانات و سازمان‌هاي در اختيار شهرداري و همچنين امکانات در اختيار سازمان‌هاي مردم نهاد براي روبرو شدن با مسائل اجتماعي و فرهنگي و همچنين براي سازماندهي و ساماندهي اين مسائل استفاده کنيم. علاوه بر اين يک ضعفي در بخش اطلاع رساني برنامه‌ها و فعاليت‌هاي اجتماعي و فرهنگي در شهرداري وجود دارد که البته اين ضعف در بقيه بخش‌ها هم به چشم مي‌خورد اما به نظر مي‌رسد در اين مورد از مشکلات بيشتري رنج مي‌بريم.

نجفي از «کم توجهي نسبت به آموزش شهروندان در زمينه‌هاي اجتماعي و فرهنگي» به عنوان يکي از نقاط ضعف عملکرد ياد کرد و گفت: بهره وري پائين در اماکن و فعاليت‌هاي وابسته شهرداري تهران شامل فرهنگسراها، سراهاي محلات و ساير امکانات در اختيار شهرداري به شمار مي‌رود که بايد از اين امکانات در جهت حل اساسي مسائل اجتماعي و فرهنگي شهر تهران و ارائه خدمات گسترده‌تر به مردم تهران استفاده کرد.

نقاط قوت و ضعف حوزه فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران

شهردار تهران در ادامه به نقاط قوت موجود در اين حوزه نيز اشاره و تصريح کرد: قدم اول براي حل يک مسئله آن است که اين مسئله را به خوبي شناخته و آن را تجزيه و تحليل کنيم چرا که بدون شناخت مسئله و تنها با تعارف و بحث‌هاي کلي، طبيعي است که نمي‌توان راه حل درستي پيدا کنيم؛ از اين رو در خيلي از جلسات با مديران بيشتر نقاط ضعف را مطرح مي‌کنند و در جلسات عمومي و در بين مردم نقاط قوت و ضعف را بايد با هم گفت و بيشتر نيز نقاط قوت را مطرح کرد تا مردم اميدوار شوندکه کارآمدي نظام در اجزاي مختلف وجود دارد.
وي به وجود ظرفيت‌ها و امکانت گسترده در شهرداري اشاره کرد و گفت: سراهاي محلات خيلي مي‌تواند به ما ارائه آموزش‌ها، جلب مشارکت مردمي و سازماندهي مردم در زمينه‌هاي مورد نظر کمک کند. علاوه بر اين فرهنگسراها يک پتانسيل و ظرفيت خيلي عالي به شمار مي‌رود و روشن است که در سطح تهران هيچ دستگاهي چنين پتانسيلي را دارا نيست. در کنار اين موارد مجموعه شبکه سازمان‌هاي اجتماعي در درون و بيرون شهرداري وجود دارد که اگر به خوبي هماهنگي و سازماندهي شوند، مي‌تواند ما را در پيشبرد برنامه کمک کند از اين رو بايد يک کار سنگين و فشرده‌ را برنامه ريزي کرد.
نجفي يادآور شد: در مجموع برداشت من از نگاه نخبگان و کارشناسان نسبت به عملکرد شهرداري تهران در فعاليت‌هاي اجتماعي و فرهنگي طي شش ماه اخير و در دوره قبل، آن است که نگاه کارشناسان صددرصد مثبت نبود چرا که نخبگان و کارشناسان ضعف‌هايي را شناسايي کرده و اشکالاتي را گرفتند که خيلي از آنها هم وارد است.

وي تصريح کرد: ما با يکسري اشکالات و سؤالات جدي روبرو هستيم که بايد براي آنها پاسخ پيدا کنيم، بخشي از اين سؤال‌ها نيز ملي است که اگر پاسخي براي آنها پيدا کنيم، مي‌توانيم به حل مسئله در سطح ملي نيز کمک کنيم.
شهردار تهران به موضوعاتي همچون تقويت سرمايه و هويت اجتماعي و تقويت مشارکت مردم درباره حل مسائل اجتماعي شهر اشاره کرد و گفت: اين موارد از جمله سوالاتي است که بايد راه‌ها و روش‌هاي آن را شناسايي کرده و بررسي کنيم که ورود ما به مسئله بايد چگونه باشد؟ علاوه بر اين در مسئله پايداري و اعتلاي فرهنگي در شهر نيز بايد بررسي کنيم که آيا برنامه‌هايي که تا کنون اجرا شده کفايت مي‌کرده است؟ آيا همه آنها مورد قبول است يا تنها بخشي مورد قبول بوده و بخشي از آن مردود است؟
نجفي در ادامه به موضوع عدالت اجتماعي، عدالت فضايي و عدالت جنسيتي درباره فعاليت‌هاي اجتماعي و فرهنگي در شهر پرداخت و گفت: بايد ببينيم امروز ما در چه نقطه‌اي ايستاده‌ايم و چگونه مي‌توانيم عدالت را تحقق ببخشيم تا خواست شهروندان را محقق کنيم. همچنين پايداري اجتماعي نيز از ديگر مسائل است تا يک نوع مسئوليت اجتماعي را در بين شهروندان دامن بزنيم که پايبندي به آن مسئوليت، ايجاد پايداري اجتماعي کند.
وي خاطر نشان کرد: مسائل خيلي مهمي پيش روي بخش‌هاي مختلف شهرداري تهران قرار گرفته که اميدوارم شجاع پوريان با همراهي همکاران خود بتوانند در مدت زمان کوتاهي، پاسخ‌هاي مناسبي براي اين سؤالات پيدا کنند.
شهردار تهران ادامه داد: يک موضوعي که صالحي خيلي خوب در مسائل اجتماعي و فرهنگي متوجه شدند و چند جا مطرح کردند، مسئله اصلي و فرعي کردن فعاليت‌هاي ما در اين بخش است؛ چرا که فعاليت‌هاي خوب زيادي مي‌توان انجام داد. در دنيا به حدي کار خوب وجود دارد که حتي انسان در زندگي شخصي خود نيز ناگزير است از بين کارهاي خوبي که مي‌تواند انجام دهد، تعدادي را اولويت داده و به آنها ارجحيت ببخشد.
حتي از نظر فقهي هم همين است که خداوند گفته است براي انسان يک کارهايي واجب است و بايد انجام دهد. حتي در آن واجبات هم برخي موارد توسط خداوند، حضرت رسول (ص) و اولياء ما تاکيد شده و برخي موارد تاکيد کمتري شده است؛ بعضي موارد نيز مستحب است که اگر بتوانيم انجام دهيم، خوب است.

وي افزود: در زمينه مسائل اجتماعي و فرهنگي در مجموعه بزرگي مثل شهرداري تهران خيلي کارها مي‌شود کرد اما مهم آن است که آدم بتواند تشخيص دهد کدام کارها مهم‌تر است و با توجه به محدوديت امکانات مالي، فيزيکي، انساني اولويت بيشتري دارد چرا که شهرداري تا يک حدي مي‌تواند عهده دار مسئوليت‌ها باشد.

نجفي با تاکيد بر تعيين اولويت‌ها و اصلي فرعي کردن فعاليت‌هاي حوزه اجتماعي و فرهنگي، تصريح کرد: در وهله اول بايد به مأموريت‌هاي ذاتي شهرداري تهران توجه کرد؛ البته متاسفانه يک وضعي در کشور وجود دارد که موقع کار همه دوست دارند کار را گردن ديگري بياندازند اما موقع اسم و رسم و سينه سپر کردن روي سن و تريبون‌ها، همه دوست دارند بگويند ما بوديم. از اين رو اگر کاري خراب شود همه دنبال اين مي‌گردند که مقصر چه کسي است اما اگر کاري خوب شود، همه به عنوان اولين کساني هستند که ادعاي انجام اين کار را دارند.
شهردار تهران عنوان کرد: اين روحيه و شکل از کار در خيلي از نهادها وجود دارد و به دليل آنکه شهرداري نيز در جاهايي که جزو مأموريت‌هاي ذاتي آن نبوده، وارد شده است؛ هم اکنون عده‌اي مدعي اين قضيه هستند که چرا شهرداري اين کار را نکرده است!؟ اين در حالي است که اصلاً از ابتدا ربطي به شهرداري نداشته است.
وي افزود: با توجه به شرايطي که در شهرداري و مجموعه کشور در سال‌هاي آينده با آن روبرو هستيم، مشکل اساسي تحت عنوان محدوديت منابع وجود دارد به همين جهت بايد از اين منابع محدود همانند امکانات فيزيکي، انساني، مالي و فکري به شکل بهينه‌اي استفاده کنيم.


نجفي گفت: همکاران در هر بخشي که مسئوليت دارند بايد به اين نکته به صورت جدي بپردازند و به عنوان نمونه در بخش ورزش، سلامت، فعاليت‌هاي اجتماعي، مطالعات و تحقيقات و ... مشخص کنند که اولويت‌هاي ما چيست؟ آيا همين اولويت‌ها درست است يا آنکه فضاي عمومي جامعه، نيازهاي عمومي و خواست مردم از ما، اولويت‌هاي ديگري را مورد توجه قرار مي‌دهد.

شجاع پوريان چهره‌اي فرهنگي و ارزشي است

شهردار تهران با بيان اينکه «لازم است يک بازنگري دقيق و عميقي نسبت به مسائل انجام شود» ابراز کرد: همه ما بايد دست به دست هم دهيم و به شجاع پوريان کمک کنيم تا در اين مسئوليت سختي که عهده دار هستند، موفق شوند.
وي گفت: حتماً ممکن است من نسبت به بعضي از کارهاي در گذشته صورت مي‌گرفته، انتقاد داشته باشم و يا فکر کنم که بعضي کارهاي صورت گرفته، بد انجام شده است و يا بهتر بود که اصلاً انجام نمي‌شد؛ اما اين موضوع منجر نمي‌شود که زحمات دوستان را ناديده بگيرم. به هر حال هر کسي در هر جايي که فعاليت مي‌کند، علاقه مند است بيشتر و بهتر خدمت کند و در حدي که برنامه‌ها، امکانات و فضاي کلي شهر و شهرداري اجازه مي‌داده فعاليت شده که از همه دوستان تشکر مي‌کنم.

نجفي ابراز اميدواري کرد تا گروهي که کار خود را با شجاع پوريان ادامه مي‌دهند، دست به دست يکديگر داده و کار را پيش ببرند؛ همچنين براي گروهي که ممکن است به هر دليلي از تيم مديريتي اين حوزه جدا شوند نيز آرزوي موفقيت کرد.

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود به تجربه و تخصص شجاع پوريان اشاره و ابراز کرد: ايشان يک چهره دانشگاهي و عضو هيات علمي دانشگاه هستند؛ علاوه بر اين دو دوره نماينده مجلس بودند و من در جريان هستم که ايشان جزو نمايندگان مورد علاقه مردم، در شهر خودشان بودند و در دوره بعدي هم به هر دليلي کانديدا نبودند، در غير اين صورت نمايندگي ايشان ادامه پيدا مي‌کرد.
وي به يک دوره عضويت شجاع پوريان در شوراي شهر تهران اشاره و تصريح کرد: ايشان يک چهره فرهنگي، ارزشي و از جانبازن انقلاب هستند که مجموعه اين موارد نکات مثبت و امتيازات ايشان به شمار مي‌رود. ايشان بر اساس سابقه و شخصيتي که دارند، امتيازي براي تيم مديريت شهرداري ايجاد کرده‌اند که اميدواريم موفق باشند.

نجفي همچنين به تلاش‌هاي صورت گرفته براي افزايش سهم بودجه اجتماعي و فرهنگي در شوراي شهر اشاره و تصريح کرد: در عمل هم در جايي که مشکلي از نظر بودجه وجود داشته باشد، ابزار تخصيص در اختيار شهرداري قرار دارد بنابر اين هر جا لازم باشد، در خدمت هستيم تا با ابزارهايي که در اختيار شهرداري براي اجراي بودجه وجود دارد، کمک کنيم تا مشکلي پيش نيايد و در سال 97 چهره مطلوبي در بخش اجتماعي و فرهنگي از شهرداري تهران به مردم ارائه شود.


منبع: mehrnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد