بزرگنمايي:
چه خبر - برگزاري آزمونهاي پيشرفت تحصيلي در مدارس ممنوع شد
مهدي نويد ادهم با بيان اينکه 27 بهمن 1358 قانون شوراي عالي آموزش و پرورش در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوب شد اظهار کرد: شوراي عالي آموزش و پرورش سابقه بيش از صد ساله دارد اما بعد از انقلاب و در سال 1358 بود که به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و سپس دو مرتبه به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد.
وي افزود: شوراي عالي آموزش و پرورش به نيابت از مجلس شوراي اسلامي مرکز قانون گذاري و مرجع سياست گذاري در حوزه آموزش عمومي و متوسطه است و قبل و بعد از انقلاب تحولات بسياري به خود ديد.
دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش با بيان اينکه شورا در دهههاي گذشته امر قانون گذاري آموزش و پرورش را در چارچوب مشخصي انجام داده است اظهار کرد: صاحبنظران در هشت کميسيون تخصصي حضور دارند و با وجود آنکه در گذشته وزير آموزش و پرورش عاليترين مقام شوراي عالي بود با قانون مصوب سال 81 مجلس شوراي اسلامي، رئيس جمهور، رئيس شوراي عالي شد و از 22 عضو فعلي، هشت نفر وزير يا معاونين آنها هستند. سه نفر از سوي فرهنگستانها و سه نفر نيز مشترکا از سوي وزراي آموزش و پرورش و علوم معرفي ميشوند و از رئيس جمهور حکم دريافت ميکنند.
نويدادهم افزود: شوراي عالي نهادي فرادستگاهي است و يکي از بزرگترين سياستهايي که در آن اتخاذ شد، سند تحول بنيادين بود که با همت و تلاش جمع زيادي از متخصصان که بنده جزئي از آنها بودم، تدوين شد. اين سند در سال 1390 در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد و به قدري حائز اهميت بود که مقام معظم رهبري تعبير بلندي راجع به آن بکار بردهاند. کمتر سندي داريم که ايشان درباره آن فرموده باشند " جامع، پيشرو و قابل افتخار است."
وي با اشاره به مکلف شدن آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه براي عملياتي کردن سند عنوان کرد: سه گام براي تحول جدي در آموزش و پرورش مطابق سند پيشبيني شده که گام اول تهيه نقشه راه بود و انجام شد. گام دوم نيز تهيه زيرساختها بود. اکنون در مرحله تامين زيرساختهاي منابع انساني، منابع مالي، مديريتي و منابع تکنولوژيک هستيم. يکي از دستاوردهاي سند، تبديل نظام آموزشي حافظه محور به نهادي فرهنگي و تربيتي است.
اجراي رتبه بندي معلمان نيازمند 3 تا 5 هزار ميليارد تومان اعتبار/حذف شبه کنکورها، گامي ديگر در جهت اجراي سند تحول بنيادين
دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش با بيان اينکه اجراي سند نيازمند عزم ملي و اتحاد استراتژيک است عنوان کرد: از نمايندگان مجلس درخواست ميکنم براي اجراي سند اعتبار ويژهاي درنظر بگيرند؛ تنها براي اجراي رتبه بندي معلمان 3 تا 5 هزار ميليارد تومان نياز است.
نويد ادهم درباره مصوبه اخير شوراي عالي آموزش و پرورش پيرامون حذف آزمونهاي ورودي مدارس خاص در دوره ابتدايي اظهار کرد: تربيت اصل است و بهترين سن تربيت پذيري نيز دوره ابتدايي است. طبق راهکارهاي سند بايد زمينه تربيت پذيري در ساحتهاي ششگانه در دوره ابتدايي فراهم و موانع پيشروي آن برطرف شود. در اين ميان کنکور يک عاملي مهم بيروني براي اجراي سند است. از جمله عوامل داخلي نيز نمره محور بودن دوره ابتدايي بود که ما ارزشيابي توصيفي را براي رفع استرس اجرا کرديم و در دومين گام وارد بحث حذف شبه کنکورها شديم.
طرح شهاب تقويت ميشود
وي ادامه داد: متاسفم که اين مصوبه صرفا به حذف سمپاد محدود شد اما بايد کليت مصوبه را در نظر گرفت. در بند اول مصوبه به اجراي جدي تر طرح شهاب تاکيد شده است. طرح شهاب مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و بنياد ملي نخبگان را دارد و امسال آن را تقويت خواهيم کرد. حدود 17 نوع برنامه درون و بيرون مدرسهاي براي شناسايي استعدادها ديده شده است. بند دوم مصوبه به حذف آزمونهاي ورودي پايه هفتم مدارس خاص اشاره دارد. همچنين در پايه دهم دو آزمون تيزهوشان و نمونه دولتي برگزار ميشد که ادغام ميشوند.
ورود و فروش کتب غيرمجاز توسط مدير و معلمان ممنوع شد/برگزاري آزمونهاي پيشرفت تحصيلي هم ممنوع شد
دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش با بيان اينکه بند بعدي مصوبه به ساماندهي کتب کمک آموزشي که برنامه هاي آموزش رسمي را تحتالشعاع قرار ميداد؛ اشاره دارد گفت: اين کتب فرصتي براي آموزش هستند اما شرط و شروط دارد و بايد استانداردهاي سازمان پژوهش را کسب کنند. کتب کمکي آموزشي استاندارد همه ساله در انتهاي کتب درسي معرفي ميشود اما از اين پس مدير و معلم مدرسه مجاز به ورود و فروش کتب غيرمجاز نيستند. آزمونهاي پيشرفت تحصيلي نيز ممنوع هستند. به عنوان مثال موسسه اي در سال 16 آزمون در پايههاي دوم و سوم و چهارم ابتدايي برگزار ميکرد اما از اين پس معلم و مدير مدرسه مجاز نيست به صورت سازمان يافته در مدرسه آزمون برگزار کند. موسسات در بيرون مدرسه مجاز اند اما ما به خانوادهها توصيه نميکنيم فرزندشان را در اين آزمونها وارد کنند.
نويد ادهم افزود: 250هزار نفر در آزمون سمپاد شرکت ميکردند که 15هزار نفر پذيرفته ميشدند و 235 هزار نفر احساس شکست ميکردند؛ درباره نمونه دولتي ها هم همينطور بود. در واقع اين آزمونها آسيب زا بود.
مدارس خاص غيردولتي در سال آينده آزمون ندارند/تقويت مدارس مقطع دوم متوسطه سمپاد، استراتژي جديد آموزش و پرورش
وي در پاسخ به اينکه چرا اين مصوبه در تير سال آينده و پس از برگزاري آزمون پيش رو تصويب و اعلام نشد؟ گفت: اين بحث درباره افرادي که اين ايام برنامه ريزي و سرمايه گذاري کردند وجود دارد اما اين طرح يک فرآيند تخصصي و کارشناسي را طي کرد. وزارتخانه و شوراي عالي باور دارند تيزهوشان سرمايه کشورند و چگونگي پرورش و نگهداشت اين سرمايهها براي ما مهم است. نميتوان شهرکي ساخت که فقط افراد متفاوتي چون نابينايان و ناشنوايان و يا تيزهوشان در آن زندگي کنند. بچههاي تيزهوش بايد زيست اجتماعي داشته باشند.
دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش ادامه داد: دوره ابتدايي و متوسطه اول دوره هويت يابي است، اما در دوره دوم تيزهوشان باقي ميماند و در رده سني بالاتر دانش آموزان متفاوت و برتر را جدا مي کنيم. اکنون استراتژي وزاتخانه تقويت مدارس دوم متوسطه سمپاد است.
دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش در برنامه تلويزيوني پرسشگر درباره برگزاري آزمون در مدارس غيردولتي نيز گفت: مسئولين ذيربط با هماهنگي خود مديران مدارس چاره انديشي کردهاند تا آنها نيز همانند مدارس سمپاد و نمونه دولتي آزموني برگزار نکنند. بنابراين مدارس خاص غيردولتي در سال آينده آزمون نخواهند داشت.
منبع: isna.ir