آخرین اخبار

خاتمي: مطهري، دور بعد تاييد صلاحيت نمي‌شود سياسي

خاتمي: مطهري، دور بعد تاييد صلاحيت نمي‌شود

  بزرگنمايي:

چه خبر - نظام ما نظامي ايدئولوژيک است

محمدرضا خاتمي در نشست «انقلاب اسلامي و چشم‌انداز پيشِ رو» که به همت حزب اتحاد ملت برگزار شده بود، اظهار کرد: آن چه باعث وقوع انقلاب شد، مي‌تواند باعث تثبيت اين فرآيند باشد. آرمان‌هاي انقلاب بر اساس فقه، فلسفه و شريعت به معناي عام کلمه آن نبود؛ بر اساس اسلام تاريخي و سنت‌هاي اسلامي بود. به ترتيب اين آرمان‌ها اولي برابري، دومي عدالت، سومي شفقت و نهايتا حريت و آزادي بود.

وي خاطرنشان کرد که علت وقوع انقلاب اسلامي و رويکرد مردم به جمهوري اسلامي بر اساس يک روايت تاريخي از اسلام بود. خاتمي در ادامه گفت: سه نحله سياسي اثرگذار در کشور وجود دارد؛ در بستر جريان‌هاي اخير صداي براندازان بيش از زمان‌هاي قبل شده است. آنها بيش از اندازه بزرگ شده‌اند و علت اين امر هم خودمان هستيم. اين بزرگ‌ترين تبليغ براي آنها است که با اهداف خاص سياسي خودشان از مسايل داخل کشور بهره‌برداري کنند. آنها پايگاه و برنامه‌اي ندارند و تنها حمايت آنها از سوي بيگانگان و خارجي‌هاست و جاي نگراني در اين مرحله از اين وضعيت وجود ندارد.

خاتمي در بخشي از اين نشست در دفاع از استراتژي اصلاح‌طلبان در دفاع از دو دولت حسن روحاني يادآور شد: اگر دولت اعتدالي سر کار نبود، رئيسي رئيس‌جمهور بود و حوادث دي ماه اتفاق مي‌افتاد، چه مي‌شد؟ البته در مقابل حمايت‌ها انتقادات جدي هم نسبت به چينش اين دولت اعتدالي وجود دارد. درست است که در سياست خارجي دستش بسته است اما استانداران را که خودش مي‌تواند انتخاب کند. منکر اين نمي‌شويم که انتقادات جدي در اين زمينه‌ها وجود دارد.

وي در پاسخ به اين پرسش که ميان جريان اعتدال و اصلاحات چه رابطه‌اي وجود دارد، گفت: چون خيلي در جريانات و احزاب سياسي امروز نيستم نمي‌توانم به اين سوال جواب بدهم.

خاتمي با بيان اين که «نظام ما نظامي ايدئولوژيک است»، گفت: مجموعه کساني که در نظام هستند، چيزهايي را به عنوان نمادهاي وحدت ملي در نظر مي‌گيرند و آن را اعلام مي‌کنند. انتخابات و راهپيمايي از اين جنس است. دکتر شکوري‌راد و آذر منصوري هم در راهپيمايي 22 بهمن شرکت مي‌کنند، از آن طرف رقيب سياسي‌شان هم در همين راهپيمايي شرکت مي‌کنند.

وي در بخش ديگري از اين نشست با اشاره به موضوع نظارت استصوابي که همواره از مجلس ششم مورد انتقاد جدي جريان اصلاحات بوده است، گفت: ما در يک دور معيوب گير کرده‌ايم. دو عامل ايجاد شد تا نظارت استصوابي شل بشود. يکي از آنها متاسفانه ترس از خارج است. به هر حال مي‌خواهند دموکراسي را رعايت کنند. امثال ما را که تاييد نمي‌کنند. چند نفري را در اين ميان تاييد مي‌کنند که به نظرم در دور بعد هم مطهري و صادقي را ديگر تاييد نمي‌کنند. بايد دنبال براي دور بعد دنبال آدم‌هاي سفيد بگرديم.

نايب‌رئيس مجلس ششم ادامه داد: علت دوم تحرکات اجتماعي است. تا زماني که مي‌گوييم هر کاري که سرمان آورديد، ما در انتخابات شرکت مي‌کنيم درست نيست. البته من نظر شخصي خود را مي‌گويم. بايد در درون جريان اصلاحات در اين باب صحبت کنيم. چه لزومي دارد سي نفر را از تهران وارد مجلس کنيم. چهار نفر را وارد مي‌کنيم اما مي‌گوييم اين افراد قطعا به اصول اصلاح‌طلبي پايبند‌ند.

وي اظهار کرد: جريان اصلاحات براي رئيس‌جمهور و دولتش برنامه دارد. به کسي که مي‌خواهد کانديد شود مي‌گويم با اين شرايط و برنامه‌ها از شما حمايت مي‌کنيم. پاشنه آشيل اين است که اگر ما نياييم چه؟ در اين ميان دو مسئله طرح مي‌شود: يک اين که براي جريان اصلاحات کدام بهتر است و دوم اين که براي کشور کدام بهتر است؟

خاتمي در همين رابطه افزود: براي براندازان مجلس نهم بهتر است؛ چرا که نارضايتي مردم بيشتر مي‌شود اما الان هم اصلاح‌طلبان بايد پاسخگوي حمايت‌کردن‌هايشان باشند. بايد بگويم که من آينده کشور را بسيار روشن مي‌دانم؛ البته عنصر زمان را هم بايد در نظر بگيريم.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به آزادي يکي از زندانيان سياسي گفت: آقاي نبوي را 9 سال به زندان انداختند و بعد مي‌گويند ببخشيد 4 سالش اشتباه بوده است. گريه آدم درمي‌آيد.

وي در پايان گفت: در زمان اصلاحات رونق و اميد ايجاد شد. الان به سرعت داريم زمان را از دست مي‌دهيم و حضور ما نااميدکننده مي‌شود. اين کشور نياز به اصلاحات دارد؛ حتي اگر به اصلاح‌طلبان نياز نداشته باشد. حتي اگر خداي ناکرده جمهوري اسلامي نباشد، هم ما بايد اصلاح‌طلب باشيم.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد