آخرین اخبار

روحاني: لوله تفنگ، مشکلات را حل نمي‌کند سياسي

روحاني: لوله تفنگ، مشکلات را حل نمي‌کند

  بزرگنمايي:

چه خبر - اسلام براي سعادت همه انسانها

حجت الاسلام حسن روحاني شامگاه پنجشنبه در ديدار نخبگان، علماي ديني و رهبران جامعه اسلامي حيدر آباد، با بيان اينکه مسلمانان با هم برادرند و اسلام براي سعادت همه انسانها است، تصريح کرد: اديان براي استقرار خوبي ها و حذف مفاسد آمده اند و مسلمانان در اين زمينه وظيفه ديني دارند.

رئيس جمهور با ابراز خرسندي از حضور در ميان مردم مسلمان حيدرآباد و کشور زيباي هندوستان در سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي گفت: حضورم در حيدرآباد به معناي آن است که ايران و هندوستان يک پيوند تاريخي و فرهنگي فراي روابط اقتصادي و سياسي دارند و دو ملت بزرگ ايران و هند در طول دهه ها به عنوان مردماني که داراي ريشه تاريخي و فرهنگي مشترک بوده اند ، در کنار هم قرار داشته اند.

روحاني اظهارداشت: پيام من به عنوان نماينده ملت ايران به تمام مردم کشور بزرگ هند و بويژه شهر تاريخي حيدرآباد پيام برادري و دوستي ملت ايران براي ملت هندوستان است.

رئيس جمهور تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران خواهان روابطي صميمانه تر و نزديکتر ميان دو ملت بزرگ ايران و هند در تمام زمينه ها است .

روحاني خاطرنشان کرد: از ديدگاه آئين مقدس اسلام اهداف بلندي داريم که آن اهداف فراتر از مذاهب مختلف مي باشد و ما همه به پيروي از قران و پيامبر اسلام (ص) براي استقرار خوبي ها بر روي زمين و از بين بردن بدي ها ومفاسد مسووليت داريم.

رئيس جمهور با بيان اينکه وظيفه مهم تمام انسان هاي مومن به اسلام ، پيامبر (ص) و قرآن مجيد در کنار داشتن روابط ولايي نسبت به يکديگر ، امربه معروف و نهي از منکر است ، گفت : امر به معروف به معناي استقرار نيکي ها و خوبي ها و نهي از منکر به معناي تلاش براي زدودن بي اخلاقي و مفاسد در جامعه است.

روحاني با اشاره به اينکه مسلمانان از ديدگاه اسلام داراي هدف والاي انساني هستند، اظهارداشت:براساس آموزه هاي پيامبر بزرگوار اسلام ، همه پيروان مذاهب اسلامي علاوه بر اينکه بايد با هم برادر و متحد باشند ، ضروري است نسبت به همه انسان ها هم دلسوز باشند.

رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه دو مقطع حساس تاريخي را مي توان از مقاطع نزديکي و ارتباط جوامع بشري با يکديگر نامگذاري کرد، گفت: مقطع اول مربوط به حدود 200 سال و شکل گيري صنعت خودرو، ريل و هواپيما مربوط مي شود که به واسطه استفاده از تکنولوژي و صنعت، مسير ارتباط ملت ها با يکديگر کوتاهتر شد .

روحاني اضافه کرد: در آن مقطع کشورهاي صنعتي مراکز بزرگ صنعتي را بوجود آوردند و به مواد اوليه اي نياز پيدا کردند که عمدتا در کشورهاي غير صنعتي و در حال توسعه از جمله کشورهاي اسلامي در آسيا و آفريقا بود و در اين راستا براي اينکه مواد اوليه را ارزانتر و محصول خود را گرانتر بفروشند متاسفانه رابطه ناعادلانه و غيرمنصفانه اي با ملت هاي ديگر برقرار کردند و بخشي از استثمار و استعمار از اين مقطع نشات مي گيرد.

رئيس جمهور گفت: با شکوفايي صنعتي، ارتباطي که مي بايد به روابط دوستانه و عادلانه تر بشريت منجر مي شد متاسفانه به نوعي ظلم ، استعمار و استثمار منجر گرديد و ريشه جنگ به ظلم برمي گردد و در چنين شرايطي جنگ به عنوان دفاع از حقوق يک جامعه آغاز مي شود.

روحاني خاطرنشان کرد: زماني که مسلمانان داراي علم و دانش بودند و غرب از آن فاصله داشت، ما بدون منت علم خود را در اختيار آنان قرار داديم اما زماني که غربي ها به دانش و تکنولوژي رسيدند مانند ما رفتار نکردند و هنوز هم حاضر نيستند تکنولوژي و صنعت خود را عادلانه و منصفانه در اختيار ديگران قرار دهند .

رئيس جمهور با طرح اين سوال که با وجود اين شرايط چه راهي فراروي مسلمانان قرار دارد ، گفت: تنها راهي که پيش رو داريم وحدت و اتحاد و تلاش مضاعف در کسب علم و دانش است چرا که خداوند استعداد علم و دانش را در اختيار همه انسان ها قرار داده و در اين راه تنها نيازمند تلاش مضاعف ، جهاد و وحدت هستيم.

روحاني با بيان اينکه دنياي غرب کشورهاي اسلامي را با ايجاد اختلاف به خودشان مشغول کرده است ، اظهارداشت: اختلافات موجود در حالي است که شيعه و سني قرن ها برادرانه در کنار هم زندگي مي کردند و در عراق و سوريه تمام مذاهب همزيستي مسالمت آميزي با يکديگر داشتند و در اين ميان هندوستان را مي توان موزه زنده همزيستي مسالمت آميز مذاهب ، اديان و اعتقادات گوناگون توصيف کرد اما امروز غربي ها ميان مسلمانان فاصله انداخته و گروههايي به نام اسلام و جهاد تشکيل داده که ارتباطي با اسلام ندارند و از آنان به عنوان گروه هاي تکفيري ياد مي کنيم.

رئيس جمهور تصريح کرد: نداي جمهوري اسلامي ايران از روز نخست انقلاب اسلامي، نداي وحدت ، استقلال ، اتحاد و نگاه به شرق بوده است و بر اين مبنا حرکت کرده ايم و در سالهاي اخير نيز در کنار ملت هاي منطقه تلاش داشته ايم جنگ و خشونت برطرف شود.

روحاني با تاکيد بر اينکه يکي از اهداف و اولويت هاي اصلي جمهوري اسلامي ايران، برقراري روابط صميمانه و برادرانه با همه کشورهاي اسلامي و منطقه است ، اظهارداشت: نمي خواهيم با هيچ کشور اسلامي و کشورهاي منطقه و ملت هاي دوست خود، فاصله داشته باشيم و اگر مشکلي در جهان اسلام وجود دارد، راه حل آن لوله تفنگ و نظامي نيست بلکه با منطق ، استدلال و گفت و گو مي توان مسايل را برطرف کرد.

رئيس جمهور در ادامه، گسترش فناوري ارتباطات ، اينترنت و ديجيتال را از مقاطع ديگر تاريخي نزديکي جوامع بشري برشمرد و اظهارداشت: اين مقطع از اواخر قرن پيش آغاز شده و بايد مسلمانان هوشيار باشند که به مانند مقطع قبلي ، غربي ها رفتار غيرمنصفانه اي با ما نداشته باشند.

روحاني با بيان اينکه با ارتباطات جديد، شرايط خاصي در عرصه فرهنگي ميان ملت ها ايجاد شده ، گفت: امروز همه دروازه ها و مرزها گشوده شده و ملت ها و بويژه جوانان ، بدون رواديد و تنها با يک موبايل هوشمند مي توانند با آن سوي دنيا ارتباط برقرار کنند.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه امروز وظيفه سنگيني بر دوش فرهيختگان ، علما ، بزرگان دين و دلسوزان فرهنگ ملت ها قرار دارد، افزود: تکنولوژي نوين ارتباطي ضمن اينکه مي تواند براي تقويت و ترويج ارتباطات فرهنگ و ديني ، کسب و کار و علم و دانش مفيد باشد اما در عين حال بايد به جوانان آموزش داده شود که مبادا دنياي صنعتي مجددا در سايه تحولات نوين، ظلم ديگري بر ملت ها تحميل کند.

روحاني اظهارداشت: در مقطع صنعتي ، معادن و ذخاير معدني به غارت رفت و امروز ممکن است منابع غني فرهنگي و اعتقادي غارت شود و راه مواجهه و جلوگيري از اين اتفاق ، بازگشت به اسلام واقعي و معرفي صحيح آموزه هاي قران و پيامبر اسلام است .

رئيس جمهور گفت: اگر چنين احساس شود که نسل جوان به نداي اسلام به درستي گوش نمي دهند و احيانا از سيره پيامبر اسلام (ص) فاصله گرفته اند ، اين موضوع تقصير جوانان نيست بلکه کوتاهي از جانب نخبگان و بزرگاني است که به درستي و با زبان روز آموزه هاي ديني را تبيين نکرده اند.

روحاني افزود: امروز مقطع تاريخي جديدي است و بايد استوارتر و آماده تر از گذشته و عالم به زمان بودن در مسير ترويج و تبيين آموزه هاي ديني گام برداشت.

رئيس جمهوري با بيان اينکه امروز هم اسلام مي تواند زندگي دنيوي و معنويت انسان ها را به خوبي اداره کند، گفت:پيام انقلاب اسلامي ايران به دنيا اين بود که دين اسلام تنها وظايف فردي و خانوادگي نيست بلکه اسلام قدرتي دارد که مي تواند بخش هاي مختلف يک جامعه را به خوبي اداره و مديريت کند و داراي ابعاد مختلف سياسي ، روابط بين الملل ، احکام اجتماعي و قضايي مي باشد و براي اداره بشر در هر عصر و زماني کاربرد دارد.

روحاني با تاکيد براحساس رسالت سنگين در مقطع حساس کنوني از سوي نخبگان و بزرگان ديني گفت: هر عالم و نخبه اي که نفوذ بيشتري دارد بار رسالت سنگين تر بر دوش دارد.

رئيس جمهور گفت: ملت ايران خواهان آن است که با مشارکت همه ملت هاي منطقه بحران ها و مشکلات را از پيش پاي مسلمانان منطقه بردارد و راه آن اين است که همه با وحدت ، يگانگي و برادري و با سرمشق قراردادن زندگي پيامبر اسلام(ص) در کنار يکديگر قرار بگيريم.

روحاني تصريح کرد: از طريق صلح و گفت وگو با ديگران و البته در صورت لزوم با دفاع و ايستادگي بايد بتوانيم وظيفه و رسالت خود را در عصر امروز به سرانجام برسانيم .

رئيس جمهور با بيان اينکه دشمنان مي خواهند اسلام را دين خشونت معرفي کنند درحالي که اسلام دين مدارا و محبت است ، گفت: دمکراسي ، مهرباني و برادري را پيامبر اسلام به ملت ها آموخته است و اگر پيرو راه پيامبر اسلام باشيم پيروز و موفق خواهيم بود و کسي نمي تواند به اسلام آسيبي برساند به شرط آنکه اسلام را به درستي درک کرده و به درستي تبيين کنيم.

پيش از سخنان رئيس جمهور، حجت الاسلام و المسلمين مهدوي پور نماينده ولي فقيه در شبه قاره هند، حجت الاسلام و المسلمين دکتر سيد نثار حسين و مولانا مفتي خليل احمد صاحب، از علماي جامعه اسلامي هند، از تلاش هاي جمهوري اسلامي ايران براي تقويت وحدت و برادري ميان مسلمانان و مذاهب اسلامي تجليل کردند.


منبع: mehrnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد