آخرین اخبار

سناريوي جدايي اصغر از صدا و سيما! تلويزيون

سناريوي جدايي اصغر از صدا و سيما!

  بزرگنمايي:

اين ماجرا از کجا شروع شد؟

برخي مي گويند اصغر پورمحمدي به زودي تصميم مي گيرد و با سمت محبوبش خداحافظي مي کند و برخي ديگر مي گويند از تصميم خبرساز خبري نيست و اوضاع کم کم آرام مي شود.

هر دوي اين ديدگاه ها تاييد مي کنند که رابطه بين رييس سازمان صداوسيما و معاون سيما شکرآب است و سرگرداني بين مديران شبکه ها ادامه دارد. دليل اين اتفاقات چيست؟ قدرت طلبي، همراه نشدن يا شباهت بيش از حد در شيوه اجراي کار، باعث شده تا اين زمزمه بپيچد که پورمحمدي عطاي معاونت سيما را به لقايش مي بخشد. همان مدير کرماني الاصل که «با کوله باري از تجربه» اين روزها در موقعيت جديدي قرار گرفته و با چالشي جدي روبرو است؛ آيا اين بار موفق مي شود يا به جدايي تن مي دهد؟

وقتي شبکه چهار طغيان کرد

يک قرار نانوشته بين مدير سازمان و معاونش در همان روزهاي اوليه، شکل گرفت. آن هم به اين صورت که پورمحمدي با توجه به شناخت و تجربه اش، مديران شبکه هاي اصلي تلويزيون را انتخاب کند و سرافراز چند نفري براي شبکه هاي خاص پسند چهار و مستند پيشنهاد دهد (شما بخوانيد تعيين کند).

مديران شبکه هاي استاني و ديجيتالي هم تا جايي که ممکن است، بي تغيير بمانند. طبيعتا وابستگي مديران و لابي هايشان هميشه در گرفتن اجازه و بودجه از مديران بالادستي موثر است و وقتي شبکه چهار (که مديرش را آقاي سرافراز گذاشته بود) در رسيدن به اين مهم ناکام ماند، اختلاف زيرپوستي ناگهان سر باز کرد.

مدير شبکه چهار نامه تندي نوشت، دخالت هاي معاون سيما را يادآوري و استعفا داد. اين نامه تند در گروهي تلگرامي منتشر و برخلاف رويه سازمان، رسانه اي شد. کار، بيخ پيدا کرد و به مدير سازمان کشيد. سرافراز هم اجازه پخش برنامه نقد سينما (شبيه برنامه هفت شبکه 3) را صادر کرد، هم بودجه پخش برنامه هاي جديد (چرخ صفاريان پورها و صد برگ ضابطيان و سوفي) را تامين کرد و هم براي دلجويي بيشتر، خبر علمي فرهنگي بي مصرف را از کنداکتور شبکه کنار گذاشت و چهار، تنها شبکه اي شد که مي تواند پس از اذان، نماز پخش نکند و به روال طبيعي برنامه هايش برسد. همه چيز به خير و خوشي و به نفع يک طرف ماجرا ختم شد؛ ولي نه ختم به خير! اين اتفاق، روابط سست رييس سازمان و معاونش را نمايان کرد.

ماجرا کجا پيچيده شد؟

چقدر شبيه هميم

دخالت! هم سرافراز و هم پورمحمدي عادت خاصي در مديريت هايشان دارند و آن اين است که کنجکاوي و دخالت را تا ريزترين جزييات زيردستان ادامه مي دهند و دوست دارند بدانند در فلان برنامه قرار است چه اتفاقي رخ دهد. اسمش را مي شود گذاشت دخالت يا مديريت جز به جز يا واژه هايي شبيه به اين اما مشکل از جايي بيشتر مي شود که اين دو مدير رده اول رسانه ملي، شباهت هايشان بيشتر از اين حرف ها است.

مثلا چون نگران برنامه هاي نمايشي و پر کردن جذاب آنتن هستند، هر دو نهادهايي مي سازند که کارهاي موازي انجام دهند تا دل نگراني مديران را کم کنند. نمونه اش تشکيل جايي به نام «امور نمايشي سيما» به مسئوليت محمودرضا تخشيد که سوژه و فيلمنامه سريال ها را بررسي مي کنند و تقريبا مديران شبکه ها در گزينش سوژه سريال ها خلع يد شده اند!

حالا اين را داشته باشيد و بدانيد که مشاور فرهنگي رييس سازمان صداوسيما امين صديقي است که تقريبا حيطه وظايف و دستوراتي شبيه به اداره کل امور نمايشي سيما دارد و حتي برخي فيلمنامه ها از طريق اين مشاور براي ساخت مطرح مي شوند.

اين همه موازي کاري در بخش هاي مختلف و دخالت هاي بي جا و به جا در کار مديران رده دوم، باعث ايجاد تنش هاي دنباله داري شده که رابطه مدير و معاون را پيچيده تر کرده است.

ماجرا چگونه ملتهب تر شد؟

مورد عجيب جام جم

دو قطبي سرافراز - پورمحمدي در زير پوست سازمان در جريان است و تهيه کننده ها هر روز به اين دو قطبي بيشتر پي مي برند ولي ماجرا جايي بغرنج مي شود که اين دو قطبي و اختلاف به رسانه رسمي و مکتوب صداوسيما هم مي کشد.

همين چند وقت پيش و هنگام پخش «آقا و خانم سنگي» روزنامه جام جم در اقدامي بي سابقه اين سريال را نقد کرده و در گفتگو با چند منتقد، آن را اثري ضعيف خواند؛ اتفاقي که در همه اين سال ها در اين روزنامه معمول نبوده و حتي در قبال بدترين سريال هاي تلويزيون هم اتفاق نيفتاده است.

کافي است نگاهي بيندازيد به صفحه هاي 3 و 7 اين روزنامه (صفحه هاي سرويس رسانه) تا تغيير لحن و پوشش اتفاقات در مورد معاونت سيما را متوجه شويد. در اين صفحه ها، حتي برنامه هاي راديويي، بين الملل و برنامه هاي متفرقه نمود بيشتري دارند تا توليدات اين معاونت و برنامه هاي مورد نظر شخص پورمحمدي! حتي شبکه مستند که در تمام آيتم ها و لوگو شبيه نشنال جئوگرافي است و مخاطب چنداني هم ندارد، مورد توجه بيشتري است تا شبکه اصلي تلويزيون.

سرانجام ماجرا چه مي شود؟

تصميم کبرا

پورمحمدي هميشه به رابطه خوبش با بيت مي نازيد ولي جمله هاي بي نظير مقام معظم رهبري در وصف مدير رسانه ملي (آيتم را بخوانيد) نشان داد که بازي قدرت در صداوسيما برخلاف ميل پورمحمدي در جريان است و يا بايد خود را کاملا با سرافراز هماهنگ کند يا... خداحافظ! پس او تنها با اين گزينه هاي روي ميز طرف است.

سناريوي يک؛ بچرخ تا بچرخيم!

اين محتمل ترين وضعيتي است که مي شود حدس زد. آقاي معاون از شرايطي که در آن قرار گرفته، راضي نيست ولي همچنان به کارش ادامه مي دهد. شيوه اي که در بين مديران درجه اول نظام بسيار معمول است و به آن «مصلحت» مي گويند. البته پورمحمدي تجربه چنين وضعي را در زمان مديريت شبکه سه دارد؛ زماني که اختلاف بسيار جدي با علي دارابي (معاون وقت سيما) داشت و با همه تنگناها به کارش ادامه داد، بهانه دست کسي نداد، در جلسات حاضر شد، روند تخريبي و نرمش را عليه دارابي پيش گرفت، استعفا نداد تا وقتي به بهانه مضحکي برکنارش کردند. در جلسه توديعش حاضر نشد و در جلسه تقديرش، با حضور انبوهي ستاره و تهيه کننده، شکوهمندانه کنار رفت تا پاسخ قاطعي به دارابي داده باشد. در تمام اين مدت هم مصاحبه يا اظهارنظري نکرد تا دري به تخته بخورد و دوباره به تپه هاي جام جم برگردد.

در اين روش مصالحه، البته او کم کم کمرنگ مي شود. در برخي تصميم گيري ها نقش ممتنع را بازي مي کند، تيمش را محدود مي کند و حتي برخي نامه ها را ارجاع دهد به دستور مقام بالادستي، شايد براي مدتي مرخصي هم برود تا اعتراضش را نشان دهد ولي همچنان بهانه مهمي دست رييس نخواهد داد. در اين بين، تلاش بقيه مديران و بانفوذان براي بهبود اين روابط شکرآب ادامه خواهد داشت ولي از يکدندگي سرافراز و پورمحمدي (که اخلاق هايي بي نهايت شبيه به هم دارند) بعيد است که کوتاه بيايند و شايد مثل علي دايي و علي کريمي، آشتي نماديني بين دو طرف ماجرا رخ دهد ولي قصه تمام نمي شود.

سناريوي دوم؛ رها رها رها من!

پورمحمدي استعفا دهد؛ استعفايي که رسانه اي نمي شود ولي اجرايي مي شود تا زماني که فرد معتمد و همراه سرافراز انتخاب شود. آن وقت در مراسم پر از صميميت و عاطفه و خاطره و خنده، پورمحمدي [دوباره] بازنشسته شود و براي استراحت و بهره از دوران بازنشستگي، فرصت را به جوان ترها بدهد.

اين سناريو اگرچه با تعريف هاي رهبري، بعيد و دور از ذهن نيست ولي تا وقتي پورمحمدي علني به کارشکني و مخالفت دست نزده، بعيد است که سرافراز تغيير در زيرمجموعه اش را بپذيرد و براي خودش دشمن بتراشد؛ دشمناني که مي توانند دوباره در سالن ايوان شمس دور هم گرد آيند و براي پورمحمدي دست بزنند.

سناريوي سوم؛ يادم تو را فراموش!

پورمحمدي در يک عمليات فرسايشي و طولاني مدت موفق شود تا سرافراز را کنار بزند. اين دور از ذهن ترين اتفاقي است که مي شود روي کاغذ نوشت. هر قدر هم که رابطه پورمحمدي با بيت خوب باشد، روال دستورات و اعتماد مقام معظم رهبري نشان مي دهد که ايشان يا کسي را به مسئوليتي نمي گمارند يا دو دوره کامل به او اعتماد مي کنند. شايد تذکر و اولتيماتومي بدهند (مثل حکم دوم ضرغامي) ولي بعيد است کسي چون پورمحمدي بتواند به اين اعتماد، لطمه اي بزند.




منبع : هفته نامه تماشاگران امروز




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بازيگران آينه عبرت/ از ممنوع الکاري تا شراکت با بابک زنجاني + عکس

نکات کليدي سريال بازي تاج و تخت براي درک اتفاقات فصل هشتم ( قسمت 2)

نکات کليدي سريال بازي تاج و تخت براي درک اتفاقات فصل هشتم ( قسمت 1)

نقد و بررسي قسمت اول فصل هشتم سريال بازي تاج و تخت + عکس

سريال هاي رمضاني تلويزيون: از کشف حجاب تا دلدادگي + عکس

چگونه جان اسنو و دنريس در دنياي «بازي تاج و تخت فاميل» مي شوند؟

ترسناک ترين سريال ها، مختص عاشقان ترس و هيجان ! + عکس

سوالات مهم و بي جواب در مورد فصل پاياني سريال «بازي تاج و تخت»

26 سريال برتر سال 2019 بر اساس آراي IMDB

رکود کريس آنجل در برنامه «عصر جديد» زده شد ولي داوران درک نکردند!!

حميد گودرزي: در جشنواره جام جم ناراحتي من به خاطر محمدرضا گلزار نبود!!

کدام بازيگران سريال «بازي تاج و تخت» در فصل 8 بايد بميرند!!

معرفي سريال هاي جديد تلويزيون براي پخش در سال 98 + عکس

بازيگران «بازي تاج و تخت» روي فرش قرمز فصل 8 سريال

سانسور صحبت هاي جنجالي مهران مديري در ويژه برنامه دورهمي + فيلم

چالش هاي يلدا قشقايي بازيگر سريال «بر سر دوراهي»

تصميم جديد بهنوش بختياري در سال جديد براي حضور در فضاي مجازي

گفت و گو با حامد سريال «برسردوراهي» + عکس

دستمزد بازيگران سريال «بازي تاج و تخت» براي هر فصل و سود خالص آنها

بچه داري و استراحت: برنامه رامبد جوان براي نوروز! + عکس

جزئيات برنامه هاي نوروز 98 تلويزيون: از خندوانه و دورهمي تا عصر جديد

سانسور کردن «ابي» در عصر جديد عليخاني!! + فيلم

گزارشي از پشت صحنه سريال «بر سر دوراهي» + عکس جديد

جنجال هاي جشنواره جام جم / از انصراف مديري تا حذف عادل!

عکس هاي جديد از سريال تلويزيوني «ستايش 3»

تريلر جديد فصل هشتم سريال بازي تاج و تخت Game of Thrones

هر آنچه مي خواهيد درباره برنامه هاي نوروز تلويزيون 98 بدانيد

پوسترهاي فصل هشتم «بازي تاج و تخت» منتشر شد + عکس

جديدترين تصاوير از سريال خنده دار نوروزي «ن. خ» سعيد آقاخاني

سکانس هاي آزار دهنده «تاج و تخت» که براي بازيگران نيز دردناک بود! + عکس

نگاهي به 3 سريال نوروزي «ن.خ»، «بر سر دوراهي» و «زوج و فرد»

سکانس هاي آزاردهنده «تاج و تخت» که براي بازيگران نيز دردناک بود! + عکس (قسمت 2)

بهاره رهنما، اکبر عبدي و ارژنگ اميرفضلي در سريال نوروزي سال 98 + تصاوير

از دورهمي و خندوانه تا صداپيشگي شهاب حسيني: برنامه هاي نوروزي

اميرحسين مدرس مجري ويژه برنامه تحويل سال شبکه 4 شد

زمان و ساعت پخش سريال هاي نوروز 98 مشخص شد

ويژه برنامه هاي تحويل سال 98 و اسامي مجريان

برترين سريال هاي سال 2018 بر اساس رتبه بندي سايت IMDB + عکس

عکس ها و توضيحات مهراوه شريفي نيا از بازي در سريال نوروزي

متفاوت ترين نقشي که شهين تسليمي بازي کرده + عکس

پرمعناترين و فراموش نشدني ترين ديالوگ هاي سريال «بازي تاج و تخت»

اولين عکس هاي ميترا حجار در سريال نوروزي «بر سر دوراهي»

شرايط و هزينه هاي حضور ستاره ها در برنامه «پنج ستاره»

چرا علي ضياء و برنامه فرمول يک، متهم به ترويج همسرآزاري شد؟!

چرا سعيد آقاخاني اين نام عجيب را براي سريال نوروزي اش انتخاب کرد؟! + عکس

سحر قريشي، بهرام رادان و ميترا حجار در سريال «رقص روي شيشه»

سير تا پياز درباره شرکت کنندگان و شيوه راي دهي در مسابقه عصر جديد

عصر جديد احسان عليخاني، کپي ناشيانه از تلنت شوهاي غربي يا ايده ايي خلاقانه؟

فراخوان قسمت نوروزي «پايتخت» براي جذب يک بازيگر خردسال

با نبرد وينترفل، خونين ترين و بزرگترين نبرد فصل پاياني سريال «بازي تاج و تخت» آشنا شويد(قسمت 2)