آخرین اخبار

تصميم ويژه براي «صنعت خودرو» در وقت اضافه اقتصادي

تصميم ويژه براي «صنعت خودرو» در وقت اضافه

  بزرگنمايي:

چه خبر - دستور رييس جمهور براي کاهش تعرفه خودروهاي هيبريدي

توقف واردات خودرو بيش از شش ماه است که موضوع روز واردکننده هاست.تصميمي که محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت،معدن و تجارت دولت يازدهم در آخرين روزهاي وزارت گرفت و با دستور توقف سامانه ثبت سفارش خودرو ادامه کار واردات خودرو و شرکت هاي واردکننده به اما و اگر کشيد.

اگرچه اين تصميم در آخرين روزهاي وزارت نعمت زاده گرفته شد و با تغيير وزير،واردکننده ها اميدوارشدند که وزير تازه نفس چاره اي براي اين تصميم خواهد انديشيد اما محمدشريعتمداري هم راه وزير پيشين را در پيش گرفت و تا مدتها خبري از تغيير تصميم براي ادامه کار واردات خودرو نبود.

آنچه از دولت بيرون مي آمد برآيند اين بود که حمايت از توليد داخلي در راس اين تصميم قرار دارد.مثلا مجتبي خسروتاج گفته بود:« تاکنون بر اساس آمارهاي شش ماهه اول سال جاري حدود يک ميليارد و 200 ميليون دلار از گمرک خودرو ترخيص شده است که اين رقم در مقايسه با سال قبل حدود 40 درصد افزايش دارد البته در گزارش هاي مربوط به آمارهاي گمرکي پنج ماهه اين رقم 50 درصد بوده است. از نظر تعداد نيز حجم خودروهاي سواري وارداتي در شش ماهه اول سال جاري 38 درصد رشد داشته است.»

خشک و تر سوختند

توقف ثبت سفارش خودرو سبب شد تا قيمت ها ناگهان راه گراني در پيش بگيرند.قيمت برخي خودروها تا 40 درصد هم گران شد.اعتراض ها بالا گرفت.اعتراض هايي که يک سوي آن واردکننده ها بودند و طرف ديگر خريداران.در ميان افزايش قيمت خودروهاي وارداتي،برخي خودروسازان داخلي هم به افزايش قيمت ها چراغ سبز نشان دادند.مثلا خودروسازاني که محصولات شرکت هاي خارجي را مونتاژ مي کردند،قيمت محصولات مونتاژي خود را يک شبه 20 درصد گران کردند.

اعتراض ها به اتاق بازرگاني هم رسيد.مسعود خوانساري رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران خطاب به تصميم گيران دولتي گفته بود:« «تغييرات بدون برنامه قبلي در روندهاي اقتصادي موجب سلب اطمينان از بخش خصوصي براي انجام تصميم‌گيري‌هاي بلندمدت مي‌شود. ديدگاه آقاي شريعتمداري بر محور تعامل ميان بخش خصوصي و دولت در جهت تسهيل و بهبود فضاي کسب‌وکار استوار است و در نشست اتاق بازرگاني تهران نيز تاکيد کرد که فضاي روابط ميان دو بخش با همکاري و تعامل بيشتر بايد هم راستا با نيازهاي توسعه‌اي کشور پيش رود. متاسفانه پيش از حضور آقاي شريعتمداري در وزارت صنعت اقدامي صورت گرفته که مي‌تواند مخل فضاي کسب و کار و منشا تلاطم در بازار شود که به معناي دقيق در خلاف جهت اين ديدگاه قرار دارد. به همين جهت در نامه‌اي درخواست شد در اين مورد تجديدنظر صورت گيرد.»

تصميم سخت براي هيبريدي‌ها

دي ماه امسال مجتبي خسروتاج خبر از ثبت سفارش خودرو داد.البته او جزيياتي در اين رابطه نگفت با اين حال ظاهرا برنامه دولت باز کردن موقتي ثبت سفارش واردات خودروست.اما آنچه در اين ميان موجب نگراني شد،توقف ثبت سفارش خودروهاي هيبريدي بود.خودروهايي که به خودروي سبز معروفند و ميزان آلايندگي آنها کمتر از ساير خودروهاست.

بعد از تأخير چند ماهه در عدم اعلام تعرفه واردات خودرو و توقف ثبت سفارش سرانجام اوايل دي ماه امسال دستورالعمل واردات خودرو را با امضاي جهانگيري معاون اول رئيس جمهور ابلاغ کرد که براساس آن خودروهاي با حجم موتور تا 1500 سي‌سي مشمول تعرفه 55 درصد، خودروهاي با حجم موتور 1501 تا 2000 سي‌سي مشمول تعرفه 75 درصدي و تعرفه واردات خودروهاي با حجم موتور 2001 تا 2500 سي‌سي 95 درصد تعيين شده است.

از همان ساعت نخست انتشار اين دستورالعمل افزايش قابل توجه واردات خودروهاي هيبريدي با علامت سوال‌هاي مختلفي مواجه شده زيرا براساس تصميم‌گيري‌ها به دليل مصرف پايين بنزين و آلايندگي کم خودروهاي هيبريدي، دولت به عنوان مشوق، تعرفه 4 درصدي را براي واردات اين نوع خودروها در نظر گرفته بود، اما در دستورالعمل جديد اين رقم به 45 درصد رسيد که اين رقم رشد 11 برابري يا 1000 درصدي تعرفه اين خودروها را نشان مي دهد. رقمي که اگر به همين شکل اعمال شود، جهش قابل توجهي را در قيمت اين خودروها در بازار ايجاد خواهد کرد.

البته اعلام تعرفه هاي جديد خودروهاي هيبريدي از همان روزهاي نخست با انتقادات بسيار جدي هم روبه رو شد به نحوي که برخي از کارشناسان اين تصميم را "گل به خودي دولت در مقابله با آلودگي هوا" عنوان کردند و حتي سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي هم با اشتباه خواندن افزايش تعرفه خودروهاي هيبريدي گفت: نبايد به يک باره تعرفه واردات تمامي خودروهاي هيبريدي را افزايش دهيم، از سوي ديگر حتي در زمينه افزايش تعرفه واردات خودروهاي معمولي نيز مباحثي مطرح است و بايد الزامات و شرايطي در مورد آنها نيز لحاظ شود.

رييس جمهور وارد مي شود

پيگيري دلايل اين موضوع تا جايي ادامه داشت که پاي واردات خودروهاي هيبريدي به مصاحبه تلويزيوني رئيس جمعهور با مردم هم کشيد. رئيس جمهور اعلام کرد تعرفه اين خودروها را بررسي خواهد کرد. در کنار اين موضوع نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از کميسيون هاي اصل 90، صنعت و بهداشت هم با تهيه يک نامه به وزير صنعت که به امضاء بيش از 104 نماينده مجلس رسيد خواستار اصلاح تعرفه خودروهاي هيبريدي شدند.

خسروتاج معاون وزير صنعت در اين رابطه گفته است:«کار کارشناسي لازم در اين خصوص انجام شده و اهالي فن نسبت به آن نظر داده اند و پس از آن تعرفه ها مصوب شده است.»

درحالي که محمد شريعتمداري گفته است که تعرفه خودروهاي هيبريدي را 35 تا 55 درصد است که روابط عمومي اين وزارتخانه روز دوشنبه 16 بهمن از دستور رييس جمهور براي کاهش تعرفه اين خودروها خبر داد.اما موضوع به اينجا هنوز ختم نشده،ديوان عدالت اداري همزمان با اعلام اين خبر،با صدور حکمي مصوبه هيات وزيران را در پي شکايت يک شاکي خصوصي متوقف کرد.

حالا بايد ديد که آيا اعتراض ها فروکش خواهد کرد؟


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي