آخرین اخبار

چربي هاي مفيد براي سلامت را بشناسيد تغذيه

چربي هاي مفيد براي سلامت را بشناسيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - وقتي چربي ها براي سلامت مفيد هستند

گرچه چربي ها سال هاست که مواد غذايي بي ارزش محسوب شده اند، اما اگر ميزان مناسب خوردن چربي را بدانيد مي توانيد با استفاده از چربي ها اندازه دور کمر و شکم خود را کم کنيد، درد مفاصل را کاهش دهيد، تري گليسريد را کاهش دهيد و حتي خطر ابتلا به سرطان پستان را کم مي کند.
آنچه بايد به ياد داشته باشيد اين است که چربي ها حاوي انرژي زيادي هستند، 9 کيلو کالري در هر گرم، در حاليکه انرژي کربوهيدرات ها و پروتئين ها کمتر است، 4 کيلوکالري در هر گرم. براي شکستن پروتئين در بدن انرژي بيشتري نياز است، بنابراين پروتئين ها داراي کمترين انرژي هستند و همچنين براي سير نگه داشتن شما در طولاني مدت بسيار مفيد هستند.
لازم است بدانيد چرا بايد برخي چربي ها را از رژيم غذايي خود حذف کنيد. علت اين مسئله اين است که حذف برخي چربي ها از فرايندهاي پيري ژنتيکي پيشگيري مي کنند.
همه چربي ها مانند هم نيستند، بنابراين بسيار مهم است که تفاوت هاي چربي ها را بدانيد تا بهترين رژيم غذايي را انتخاب کنيد. در ادامه به مواردي در مورد چربي ها اشاره مي کنيم که لازم است بدانيد.

اسيدهاي چرب غير اشباع تکي Monounsaturated fatty acids

اسيدهاي چرب غير اشباع تکي Monounsaturated fatty acids يا MUFA مهم ترين دليل مصرف روغن زيتون به عنوان يک روغن سالم هستند. روغن زيتون مثالي از يک روغن استخراج شده از گياه است که منبع اسيدهاي چرب غير اشباع تکي محسوب مي شود،تقريبا 75 درصد روغن زيتون را اسيدهاي چرب غير اشباع تشکيل مي دهد.روغن زيتون منبع خوبي از امگا 9 است، به ويژه اسيد اولئيک oleic acid که به کاهش کلسترول بد خون يا LDL نيز کمک مي کند.

*چربي هاي غير اشباع تکي Monounsaturated fatty acids :آن هايي که يک پيوند دوگانه کربني دارند.

از لحاظ تکنيکي زيتون جز ميوه ها محسوب مي شود. و ميزان اسيدهاي چرب غير اشباع تکي در بين انواع روغن زيتون، از جمله روغن زيتون فوق خالص extra-virgin olive oil ، روغن خالص virgin olive oil و روغن زيتون معمولي تفاوتي ندارد. اما تفاوت هاي ديگري در بين آنها وجود دارد. اسيدهاي چرب غير اشباع تکي در روغن زيتون فوق خالص از درجه خلوص بيشتري برخوردار است و کمترين خلوص مربوط به روغن زيتون معمولي است که در واقع روغن دانه هاي زيتون است.
مسئله مهم ديگر در مورد روغن زيتون وجود مقدار قابل توجهي مواد مغذي است که 230 ترکيب مختلف در روغن هاي زيتون شناسايي شده اند. اين ترکيبات عبارتند از فنول ها phenol، تريترپين triterpene و فيتواسترول phytosterol است. اين مواد مغذي در روغن زيتون به مقدار زيادي وجود دارند و مي توانند التهاب را کاهش دهند که براي ژن و سلامت بدن خوب است.

* فنول phenol : گروه خاصي از مواد غذايي هستند که ترکيبات ويژه اي دربرابر بيماري هاي مختلف دارا هستند. با استفاده از اين غذاها مي توانيد سلامتي خود را تضمين کنيد. و از بدن در برابر برخي بيماري ها مهم از جمله التهاب و سرطان محافظت کند.

* تريترپين triterpene : اغلب به عنوان مواد افزودني مورد استفاده قرار مي گيرد و با بوي عطر متمايز خود مي تواند باعث ترويج هضم و افزايش اشتها شود.

* فيتواسترول Phytosterol : گروهي از ترکيبات هستند که ساختماني مشابه کلسترول و استروئيدها دارند و در گياهان يافت مي‌شوند. محصولات گياهي مانند دانه‌هاي کتان، کنجد، بادام زميني، بادام، فندق و جوانه گندم داراي فيتواسترول مي‌باشند. به نظر مي‌رسد فيتوسترول‌ها با کلسترول براي جذب در روده‌ها رقابت مي‌کنند لذا موجب کاهش سطح کلسترول خون مي‌شوند.

غلظت مواد مغذي ياد شده نيز در بين انوع روغن هاي زيتون متفاوت هستند، بنابراين سعي کنيد هميشه از باکيفيت ترين روغن زيتون استفاده کنيد. به علاوه هميشه روغن هاي خريداري شده را در معرض نور و هوا قرار ندهيد. به ياد داشته باشيد استفاده از محصولات با کيفيت و سالم علاوه بر اينکه بر روي سلامت جسمي شما تاثير مي گذارد، روند پير شدن را نيز کند مي کنند.
اسيدهاي چرب غير اشباع تکي علاوه بر روغن زيتون در برخي آجيل ها و همچنين آووکادو موجود هستند.

اسيدهاي چرب غير اشباع چندتايي Polyunsaturated fatty acids

چربي هاي مفيد براي سلامت را بشناسيد

اسيدهاي چرب غير اشباع چندتايي Polyunsaturated fatty acids يا PUFA مانند آلفا لينولنيک اسيد alpha-linolenic acid، اسيد داکوزاگزنئوئيک docosahexaenoic acid و اسيد ايکوزاپنتائوئک eicosapentaenoic acid به بهبود سلامت ژنتيکي کمک شاياني مي کنند؛ در حاليکه ديگر اسيدهاي چرب غير اشباع چندتايي مانند آراکيدونيک اسيد arachidonic acid با افزايش التهاب باعث افزايش سن ژنتيک مي شوند.
بدن به خودي خود نمي تواند برخي اسيدهاي چرب غير اشباع چندتايي را توليد کند که اين اسيدهاي چرب براي بدن ضروري هستند. اسيدهاي چرب غير اشباع چندتايي در پيشگيري و بهبود بيماري نقش مهمي دارند.رژيم هاي غذايي که حاوي امگا 3 هستند، به کاهش بيماري سرطان و بيماري هاي قلبي و عروقي کمک زيادي مي کنند.
امگا 3 و امگا 6 محصولات نهايي پايدار نيستند، بدن شما داراي اين ژنتيک است که از بيوشيمي پيچيده براي تبديل اسيدهاي چرب غير اشباع چندتايي استفاده کند، چرا که هر يک از اين اسيدهاي چرب غير اشباع داراي عملکردهاي متفاوتي هستند. به عنوان مثال اسيد لينولئيک (يک امگا 6 از اسيدهاي چرب غير اشباع چندتايي) مي تواند به وسيله بدن به اسيد آراکيدونيک arachidonic acid (نوعي ديگر از امگا 6) تبديل شود.
با وجود اينکه بدن مي تواند اسيد داکوزاگزنئوئيک و اسيد ايکوزاپنتائوئک را توليد کند، اما به نظر مي رسد خيلي در اين مسئله خوب عمل نمي کند، بنابراين بايد تا جايي که ممکن است اين مواد را از رژيم غذايي خود دريافت کنيد. بهترين منبع اين دو اسيد ماهي است که به همين دليل اين اسيدها، امگا 3 دريايي ناميده مي شوند.
اما لازم است به ياد داشته باشيد که هم امگا 3 و هم امگا 6 براي عملکرد مطلوب بدن ضروري هستند. متاسفانه از آنجايي که ماهي ها و حيوانات امروزه بيشتر غذاهايي مي خورند که حاوي امگا 6 هستند که در نتيجه وقتي گوشت اين حيوانات را مي خوريم مقدار زيادي امگا 6 وارد بدن ما مي شود که بيش از حد نياز است. يک روش ساده براي تغيير ميزان دريافت امگا 3 استفاده از روغن برخي دانه هاست.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چربي هاي سالم براي بدن در چه مواد غذايي هستند؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چربي هاي حيواني مفيد هستند يا مضر؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چربي هايي که به چربي سوزي و جلوگيري از پرخوري کمک مي کنند!

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : 5 چربي تاييد شده توسط متخصصين براي داشتن پوستي شاداب


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها