بزرگنمايي:
چه خبر - سي و ششمين جشنواره فيلم فجر: نشست خبري ماهورا
نشست پرسش و پاسخ فيلم «ماهورا» با حضور حميد زرگرنژاد (کارگردان)، عليرضا جلالي (تهيهکننده)، مرتضي غفوري (مدير فيلمبرداري)، ساعد سهيلي، بهاره کيانافشار، کامران تفتي و مهدي صبايي (بازيگران) و ديگر عوامل فني و هنري، شامگاه پنجشنبه (19 بهمن) در پرديس سينماي ملت برگزار شد.
اين نشست با ياد و نام مرحوم حميد آخوندي، ديگر تهيهکننده اين فيلم سينمايي و يک دقيقه سکوت براي گراميداشت او آغاز شد.
در همين ارتباط، جلالي با گراميداشت ياد زندهياد آخوندي گفت:
«ايشان براي اين کار زحمات زيادي کشيدند و در حال حاضر نيستند که نتيجه زحماتشان را ببينند. ما در طول فيلمبرداري «ماهورا» يا درون آب بوديم و يا روي آب.
بهاره کيانافشار، بازيگر «ماهورا» هم در اينباره گفت:
«از نبودن پدر عزيزي که در اين فيلم همراه ما بود و امروز نيست دلگيرم. حضور در اين فيلم را هرچند کوتاه مغتنم ميدانم.»
در ادامه، کامران تفتي از دو فيلم خوبي که در جشنواره ديده است گفت؛ نخست «تنگه ابوقريب» که اشکش را درآورده است و «مغزهاي کوچک زنگ زده» که به نظرش عالي بوده. او در باره «ماهورا» هم گفت:
«برخي آدمها به دليل اينکه اول جنگ حضور داشتند و برخي که پايان جنگ بودند اسمشان از قلم افتاده است. همينکه آقاي زرگرنژاد سراغ کساني رفت که ناديده گرفته شدهاند بس بود که در اين فيلم حضور داشته باشم. ما در شرايط هيچ چيزي نداشتن اين فيلم را ساختيم و حتي به ما يک فشنگ هم ندادند.»
همچنين ساعد سهيلي درباره حضور در اين فيلم گفت:
«من سرم درد ميکند براي بازي در کارهاي سخت ولي فکر نميکردم اين کار تا اين اندازه سخت باشد. خيلي خوشحال بودم که با چنين گروهي کار کردم.»
او درباره لهجهاش در اين فيلم توضيح داد:
«من درمورد اين لهجه تعصب دارم و مطمئنم که درست است. من سه مشاور داشتم و سه ماه درآنجا زندگي کردم. من با همين لهجه در آنجا صحبت ميکردم که حتي بوميان آنجا لهجه من را باور ميکردند و من صد در صد کارم را درست انجام دادم.»
در بخش ديگري از اين نشست، حميد زرگرنژاد درباره چرايي ساخت چنين فيلمي توضيح داد:
«من مستندي به نام «حلقه در خاک» دراين روستا ساخته بودم و هميشه فکر مي کردم پتانسيل ساخت يک فيلم سينمايي بلند را دارد. از آنجا که نگه داشتن مخاطب براي يک فيلم 90 دقيقهاي مشکل است با وسواس فيلمنامه آن را نوشتم.»
اين کارگردان درباره تکخواني زن در «ماهورا» گفت:
«يکي از چيزهاي مهمي که در هور براي شکار مرغابي مهم، است صداي زيباست. مرغابي پرنده چموشي است و گرفتن اين پرنده تنها با خواندن آواز امکان دارد. براي اين آواز تمرينهاي زيادي انجام داديم.»
او در واکنش به تشابه «ماهورا» با «عقابها» پاسخ داد:
«من حتي سقوط هواپيما را نشان ندادم. بيشتر يک لباس و بهانهاي بود. اينکه يک هواپيما سقوط ميکند، زياد در سينماي ايران پرداخت نشده و تنها يک فيلم «عقابها» بوده به همين دليل آن فيلم را براي شما تداعي ميکند.»
عليرضا جلالي، تهيهکننده فيلم در همين ارتباط گفت:
«مظلوميت يک طايفه را نشان دادن که کسي به آنها نگفته بجنگند و خودشان احساس تکليف کردند، قابل تقدير است. متاسفم که تاکنون اين قوم ديده نشدهاند و به آنها پرداخته نشده است و درود ميفرستم به شهدايشان.»
يکي از خبرنگاران پرسيد در حاليکه ما در روند داستان فيلم , ساعد سهيلي را مانند يک قهرمان مي بينيم چرا گذشته او تاريک است, او زني زيبا را دزديده است و با خود برده است؟
زرگرنژاد در پاسخ گفت: او در مسير زندگي تبديل به يک قهرمان مي شود, و از گناهان گذشته اش دوري مي کند.
اين کارگردان در ادامه به شوخي گفت: زن زيبا را مي دزدند ديگر!
گبرلو نيز گفت: پس خانم هاي زيبا مواظب باشند.
بهاره کيان افشار در پايان صحبت هايش گفت:
من در ماهورا احوال يک کارگردان را متفاوت ديدم، تا به حال در کسي چنين حالي را نديده بودم ...
منبع: سيمرغ