آخرین اخبار

برخي امامان نماز جمعه منبر را به مديحه‌سرايي اين و بدگويي آن آلوده مي‌کنند! سياسي

برخي امامان نماز جمعه منبر را به مديحه‌سرايي اين و بدگويي آن آلوده مي‌کنند!

  بزرگنمايي:

چه خبر - انتقاد روزنامه جمهوري اسلامي از برخي ائمه جمعه

اين منبر بزرگ، از ابتکارات و اختراعات انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي نيست، از ابداعات اسلام است. قرآن کريم در سوره جمعه، مسلمانان را به شرکت همراه با اراده‌اي استوار در نماز جمعه دعوت کرده و آن را براي جامعه اسلامي مفيد و کارساز و گره گشا دانسته است. وجود روايات زياد درباره نماز جمعه و احکام فقهي مفصل براي چگونگي برگزاري آن، نشان دهنده اهميت اين عبادت اجتماعي است.
جنبه اجتماعي نماز جمعه، آن را به يک عبادت سياسي تبديل کرده و محتواي آگاهي بخش آن که بايد تماماً بر محور تقوا باشد، اين عبادت بزرگ سياسي، اجتماعي را به مثابه منبري همه جانبه که مي‌تواند بزرگ‌ترين و پرنفوذترين رسانه باشد در اختيار رهبران ديني قرار داده است. هنگامي که جامعه‌اي با حاکميت ديني اداره شود، نماز جمعه يک پيوست فرهنگي براي حاکميت است که ضمن حمايت از آن، گرايش‌هاي انحرافي حاکمان را تصحيح مي‌کند و مسير صحيح را به آنان و به مردم نشان مي‌دهد. به همين دليل است که اين عمل عبادت خالص، صبغه سياسي هم پيدا مي‌کند و سياست جاري و عملکرد حاکمان را صيقل مي‌زند.
اين، تعريفي است که از نماز جمعه واقعي مي‌توان ارائه کرد. چنين منبري هنگامي که در سراسر يک کشور فعال باشد، توانمندي بسيار بالائي خواهد داشت و کارکرد واقعي خود را در هدايت حاکمان، تامين منافع مردم و جلوگيري از انحرافات و بي‌عدالتي‌ها نشان خواهد داد. فلسفه نماز جمعه، که اگر واقعي باشد جمع بندي يک هفته عبادت و کار و تلاش و معاشرت و سياست و فعاليت‌هاي اجتماعي است و خط مشي يک هفته ديگر را نيز مشخص مي‌کند، اگر هدايت حاکمان، تامين منافع مردم و جلوگيري از بي‌عدالتي‌ها باشد، آيا کسي مي‌تواند براي چنين منبر مهمي قيمت تعيين کند؟!
با پيروزي انقلاب اسلامي به برکت و تاسيس نظام جمهوري اسلامي، نماز جمعه که قبل از آن در ايران مهجور بود، احيا شد و تا مدتي نيز کارکرد بسيار خوبي داشت. همين حالا هم در بعضي شهرها نماز جمعه کارکرد مفيد و موثري دارد، اما صد افسوس که هرچه زمان مي‌گذرد اين منبر بزرگ از کارکرد واقعي خود دور مي‌شود. انقلاب اسلامي را امام خميني به کمک مساجد، نماز جماعت‌ها و مجالس و محافل مذهبي به پيش برد و با اضافه شدن نماز جمعه، رسانه بزرگ‌تري به اين چند رسانه موثر مذهبي اضافه شد. از منبر نماز جمعه در دوران مقابله با شورش‌هاي گروهکي و قومي دو سال اول بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، تقويت روحيه جهادي در 8 سال دفاع مقدس و مقابله با انواع توطئه‌ها استفاده‌هاي زيادي شد. در آن دوران، بلندگوهاي نماز جمعه بهترين امکانات براي همراه ساختن مردم با انقلاب و دفاع مقدس و حضور آنها در صحنه‌هاي مقابله با توطئه دشمنان بودند. اين، يک کارکرد افتخارآفرين است که در تحکيم وحدت جامعه و تامين همسوئي مردم با نيازهاي انقلاب و نظام تاثير منحصر به فردي داشت. اين کارنامه درخشان، مرهون حضور ائمه جمعه‌اي با سابقه انقلابي و صاحب درک صحيح از شرايط روز جامعه بود. آنها با محور قرار دادن تقوا و رعايت تمام شرايط فقهي امامت جمعه،‌ در اين سنگر حساس حضور پيدا مي‌کردند و از اين منبر موثر حداکثر بهره‌برداري را به نفع مردم، کشور،‌ انقلاب و نظام جمهوري اسلامي و حتي امت اسلامي و ملت‌هاي جهان به عمل مي‌آوردند.
با گذشت زمان، پيدايش و گسترش اختلافات و خالي شدن سنگرهاي نماز جمعه از امام جمعه‌هايي که يا شهيد شدند يا به رحمت خدا رفتند و يا کنار گذاشته شدند، متاسفانه نماز جمعه به تدريج کارکرد واقعي خود را در بسياري از شهرها از دست داد. بسياري از امامان جمعه به جاي ترويج وحدت به اختلاف‌افکني روي آورده‌اند و شيطان بزرگ را به جاي آنکه در آنسوي کره زمين جستجو کنند در وجود افرادي که به اسلام و انقلاب و نظام جمهوري اسلامي وفادارند ولي سليقه‌اي غير از سليقه آنها دارند جستجو مي‌کنند!آنان،‌ فلسفه وجودي نماز جمعه را که وحدت‌بخش بودن سرفصل اصلي آن است از ياد برده‌اند و منبر جمعه را به مديحه‌سرايي اين و بدگويي آن ديگري آلوده مي‌کنند.
بعضي از امامان جمعه علم لازم را براي تصدي اين منصب ندارند، بعضي ديگر فاقد درک لازم از مصالح جامعه و منافع ملي هستند و بعضي ديگر بلندگوي افراد فرصت طلبيا مجموعه‌هاي قدرت طلب شده‌اند. اينها البته بخشي از امامان جمعه هستند، بخش ديگر از امامان جمعه افرادي عالم، مهذب، صاحب درک، مستقل و آگاه به مصالح و دلسوز منافع ملي هستند. در اين ميان، آنچه موجب نگراني است اين است که وجود گروه اول موجب بي‌اعتبار شدن سنگر نماز جمعه مي‌شود و جايگاه مهم و مقدسي را که بايد خط دهنده باشد به خط گيرنده و بلندگوي سفارشات و فرمايشات تبديل کرده است. علت کاهش شرکت کنندگان در نماز جمعه‌ها همين است و اين کاهش به همان اندازه که براي دشمنان انقلاب و نظام جمهوري اسلامي خوشحال‌کننده است براي دوستان انقلاب و علاقمندان به نظام جمهوري اسلامي نگراني آفرين است. ما نماز جمعه را پرجمعيت، پرصلابت و تاثيرگذار مي‌خواهيم نه تاثيرپذير. نماز جمعه بايد وحدت آفرين باشد نه وحدت شکن، نماز جمعه بايد مدافع افراد خدوم باشد نه مهاجم به آنان، نماز جمعه بايد جايگاه النصيحه لامه المسلمين باشد و هيچ چيز را بر منافع مردم و مصالح اسلام ترجيح ندهد.
ما براي تداوم انقلاب اسلامي و تقويت نظام جمهوري اسلامي به نماز جمعه‌اي که معشوق مردم باشد و در آن، تقوا و اخلاق و کرامت انساني و آگاهي بخشي حرف اول را بزند نياز به مبرم داريم. بي‌تعارف اعتراف مي‌کنيم اکنون از چنين نماز جمعه‌اي برخوردار نيستيم و براي نجات اين سنگر مهم و حساس و حياتي از آفاتي که به سراغ آن آمده، نيازمند انتقاد از خود هستيم. ما چه کرده‌ايم که نماز جمعه دچار چنين آفاتي شده است؟براي باز گرداندن اين نهاد مهم و حساس به جايگاهي که در شان آن است راهي غير از انتقاد از خود، ديدن واقعيت‌ها و تجديدنظر در راه ناصوابي که طي شده است وجود ندارد.


منبع:روزنامه جمهوري اسلامي ايران



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد