آخرین اخبار

حمله بي‌سابقه به نرخ ارز از دو جناح مختلف و عقب نشيني دلار اقتصادي

حمله بي‌سابقه به نرخ ارز از دو جناح مختلف و عقب نشيني دلار

  بزرگنمايي:

چه خبر - افت قيمت دلار از ساعات انتهايي روز دوشنبه تا بعدازظهر سه‌شنبه

روز سه‌شنبه، يک بازيگر جديد به عرضه‌کنندگان ارزي ميدان رو به روي پاساژ افشار افزوده شد تا قيمت دلار کاهشي‌ترين روز در سال 96 را سپري کند. در چهارمين روز هفته، شاخص بازار ارز با 82 تومان کاهش به قيمت 4 هزار و 670 تومان رسيد. اين بيشترين ميزان افت دلار از 11 دي‌ماه سال 95 بود و موجب شد که اين ارز پس از 2 روز به کانال 4 هزار و 600 تومان بازگردد.

البته با وجود عرضه سنگين بازارساز، خريدهاي ارزي روز سه‌شنبه نيز نسبتا بالا بود و عده زيادي از معامله‌گران اقدام به تهيه دلار کردند. بخشي از اين افراد کساني بودند که در روز دوشنبه در سطوح بالاي 4 هزار و 750 تومان اقدام به فروش کرده بودند و روز سه‌شنبه سعي داشتند دلار خود را بار ديگر بر سرجاي خود بگذارند. اين عده کساني هستند که معمولا سعي مي‌کنند از نوسانات بهره ببرند، ولي هميشه دارايي‌هاي ارزي اوليه خود را از حفظ مي‌کنند و بلافاصله پس از هر فروشي، در قيمت‌هاي پايين‌تر اقدام به خريد مي‌کنند. با توجه به سطح قيمت پايين‌تر صرافي‌هاي منتخب نسبت به قيمت بازار، اين دسته از معامله‌گران مي‌توانستند از اين فاصله بدون ريسک خاصي نوسان‌گيري کنند. به‌عنوان مثال، به گفته برخي بازيگران ارزي، نوسان‌گيران در مقطعي دلار را زير کانال 4 هزار و 700 تومان خريداري کردند و در محدوده‌هاي 4 هزار و 750 تا 4 هزار و 780 تومان اقدام به فروش کردند.

در اين شرايط، فاصله قيمتي بين صرافي‌هاي منتخب و بازار زمينه نوسان‌گيري و ورود تقاضاي کاذب به معاملات را فراهم مي‌کرد. به‌نظر مي‌رسد با کاهش هيجانات ارزي، بازارساز بهتر است فاصله قيمت خود را با نرخ‌هاي بازار کاهش دهد تا زمينه بهره‌گيري نوسان‌گيران از چنين رانتي و ورود تقاضاي کاذب به بازار از ميان برود. با اين حال، روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه به اندازه‌اي ميزان عرضه بالا بود که حتي نوسان‌گيران نيز نتوانستند مسير قيمت را تغيير دهند. روز سه‌شنبه، به گفته فعالان، بين عرضه بازيگران بازارساز و پتروشيمي‌ها يک تفاوت وجود داشت. بازيگران بازارساز با فاصله‌هاي بالايي نسبت به قيمت بازار اقدام به عرضه مي‌کردند، حال آنکه قيمت ارز پتروشيمي‌ها نزديک به نرخ بازار بود.

فروش ارزي 6 تا 8 بعدازظهر

در کنار ورود پتروشيمي‌ها به بازار ارز و تقويت سمت عرضه، روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه اتفاق تازه‌اي در بازار افتاد که حجم ارز را در بازار افزايش داد. به گفته فعالان، بازيگران بازارساز که معمولا تا ساعت 3 يا 4 بعدازظهر اقدام به فروش دلار مي‌کردند، در دو روز اخير ساعت 6 تا 8 بعدازظهر نيز عرضه ارز را انجام دادند. اين اتفاق در روز دوشنبه معامله‌گران غيررسمي را تا حد زيادي غافلگير کرد و موجب شد که قيمت دلار به ميزان زيادي افت کند. دلار که تا ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه در محدوده 4 هزار و 750 تومان قرار داشت، پس از ساعت 5بعدازظهر با چنان کاهشي مواجه شد که قيمت اين ارز را به زير 4هزار و 700 تومان برد. به گفته فعالان، بعدازظهر دوشنبه هم ارزهاي فروخته شده صبح به بازار تا حدي سرازير شد و هم بازيگران بازارساز عرضه ارز را ادامه دادند. اين موضوع موجب شد که موج قوي خريدار نيز ناچار به عقب‌نشيني شود. بسياري از کارشناسان، مداخله بازارساز در بعدازظهر روزهاي اخير را اقدام مناسبي دانستند. به گفته آنها، پيش از اين، با خروج بازيگران بازارساز، معامله‌گران غيررسمي دست بالا را در معاملات به‌دست مي‌آوردند و با معاملات محدود در انتهاي روز قيمت ابتداي روز بعد را تحت‌تاثير قرار مي‌دادند.

ورود بازارساز و عرضه انتهاي روز موجب شد که اثرگذاري اين عده محدود شود و قيمت روز بعد از عرضه بازارساز خط بگيرد. روز سه‌شنبه دلار معاملات خود را با قيمت 4 هزار و 685 تومان آغاز کرد که کاهشي 67 توماني نسبت به قيمت ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه داشت؛ پس از اين شروع، قيمت دلار افت بيشتري کرد و حتي در مقطعي به زير مرز 4 هزار و 650 تومان رفت؛ ولي مقاومت خريداران موجب شد در نهايت ساعت 4 بعدازظهر دلار با قيمت 4 هزار و 670 تومان به کار خود پايان دهد. پس از ساعت 5 بعدازظهر تحت‌تاثير ادامه عرضه بازارساز قيمت‌ها افت بيشتري را نيز تجربه کردند.

البته بعضا قيمت دلار تا آستانه 4 هزار و 690 تومان نيز بالا رفت. ميانه‌هاي روز گذشته بود که نماينده بازارساز اعلام کرد که از ساعت 6 تا 8 بعدازظهر عرضه ارز ادامه خواهد داشت و هيچ معامله‌گري نگران کمبود ارز در بازار نباشد. شنيده‌هاي غيررسمي حکايت از آن دارد که روز سه‌شنبه نزديک به 30 ميليون دلار به بازار تزريق شد. ورود اين ارزها به گردش معاملات بازار مي‌تواند قيمت را دچار افت بيشتر کند؛ ولي دپوي آنها و ادامه خريدها مي‌تواند روند را تغيير دهد.

کاهش 160 توماني يورو

روز سه‌شنبه، همسو با افت قيمت دلار، قيمت يورو نيز در مسير کاهشي قرار گرفت. ديروز اين ارز اروپايي160 تومان از ارزش خود را از دست داد و روي مرز 6 هزار توماني قرار گرفت. حتي در ساعات انتهايي روز برخي صرافي‌ها يورو را زير 6 هزار تومان قيمت زدند. به گفته فعالان، دو عامل در کاهشي شدن روند ارز اروپايي موثر بود؛ اول عرضه صرافي منتخب بانک مرکزي، دوم، تضعيف ارزش يورو در بازارهاي جهاني در برابر دلار؛ به گفته فعالان، يکي از صرافي‌هاي بزرگ دولتي روز سه‌شنبه يورو را در حجم خرد با قيمت 5 هزار و 850 تومان عرضه کرد. اين موضوع موجب شد که بخشي از هيجانات ارز اروپايي فروکش کند. در کنار اين، با کاهشي شدن روند دلار، عده‌اي از دپوکنندگان يورو نيز وارد بازار شدند و ارز خود را به فروش رساندند. روز سه‌شنبه در مرکز مبادلات ارزي نيز قيمت يورو مبادله‌اي کاهش يافته بود.

پيش‌فروش بالاي 10 هزار سکه

روز سه‌شنبه، سکه تمام بهار آزادي نوسانات محدودتري را نسبت به بازار ارز تجربه کرد و در نهايت با رشد جزئي هزار توماني به قيمت يک ميليون و 525 هزار تومان رسيد. به گفته فعالان، اين رشد تحت‌تاثير رشد بهاي اونس در بازارهاي جهاني بود. روز گذشته پيش‌فروش سکه نيز آغاز شد؛ به گزارش «ايبنا» تعداد 13 هزار قطعه سکه تمام بهار آزادي از ساعت 8 صبح تا ساعت 14 در شعب منتخب بانک ملي ايران در قالب طرح پيش‌فروش به فروش رسيده است. طرح پيش‌فروش سکه با هدف پوشش تقاضاي مصرفي خانوارها و تقاضاي سرمايه‌گذاري، از امروز در يک هزار و 131 شعبه بانک ملي ايران آغاز شد. براساس اين طرح سکه‌هاي تمام بهار آزادي منقش به تصوير حضرت امام خميني(ره) که توسط بانک مرکزي ضرب شده است، به متقاضيان فروخته خواهد شد. روز گذشته مسعود خاتوني عضو هيات‌مديره و معاون فناوري بانک ملي ايران پيش‌بيني کرده بود که ميزان فروش سکه‌هاي بهار آزادي در اين طرح 16 ميليون قطعه باشد. همه افراد بالاي 18 سال به هر تعداد و بدون هيچ گونه محدوديتي در تعداد مي‌توانند سکه پيش‌خريد کنند.

سکه‌ها در دو سررسيد 6 ماهه و يک‌ساله به متقاضيان تحويل‌داده خواهد شد وديعه دريافتي براي هر قطعه سکه 10 ميليون ريال (يک ميليون تومان) است و مابه التفاوت قيمت آن در زمان تحويل سکه به قيمت روز دريافت خواهد شد. براي سکه‌هاي تحويلي در سررسيد 6 ماهه 4 درصد و براي سکه‌هاي تحويلي در سررسيد يک‌ساله 9 درصد تخفيف از قيمت روز تحويل در نظر گرفته شده و 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده نيز از آنها دريافت نمي‌شود. بر اين اساس با توجه به سرمايه يک ميليون توماني نرخ سود براي پيش‌خريد سکه در دوره 6 ماه حدود 11 درصد و در دوره يک‌ساله 15 درصد خواهد بود. خريداران، براي تحويل سکه‌هاي پيش‌خريد شده در زمان سررسيد فقط مي‌توانند به شعبه‌اي که عمليات پيش‌خريد در آن انجام شده مراجعه کنند؛ در‌صورتي‌که پيش‌خريدکننده قبل از فرارسيدن سررسيد تحويل سکه از دريافت آن انصراف دهد، مي‌تواند با ارائه رسيد پيش‌خريد، مبلغ پرداختي را از بانک دريافت کند.


منبع: donya-e-eqtesad.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي