آخرین اخبار

روحاني: همه مسئولان کشور اعتراض را پذيرفتند سياسي

روحاني: همه مسئولان کشور اعتراض را پذيرفتند

  بزرگنمايي:

چه خبر - گزيده سخنان رئيس جمهور در نشست خبري امروز

حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني در ابتداي نشست خبري امروز خود با تبريک ايام دهه فجر به مردم، اظهار کرد: جوانان هم شنيدن صدايشان و هم اثرگذاري فکر و اراده‌شان در حاکميت را مي‌خواهند. آنها اکثريت جامعه هستند. گزيده سخنان رئيس جمهور را در ادامه مي خوانيد:
ايام دهه فجر را به مردم که خود اين انقلاب را به پيروزي رساندند، تبريک مي‌گويم. سلام همه ما به روح امام بزرگوار و امام عظمي‌الشان و همه شهداي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس و همچنين ياد و خاطره روزهاي حماسه آفرين بهمن سال 57.
ملت بزرگ ايران بعد از قرن‌ها که در نظام استبدادي پادشاهي در رنج بودند و ده‌ها سال کشور در اختيار قدرت‌هاي بيگانه بود، تصميم گرفت حاکميت ملي، عزت، استقلال، آزادي و پاک کردن کشور از انواع فسادها و بي‌عدالتي‌ها را محقق سازد.
انقلاب بزرگ به پيروزي رسيد و امروز بعد از 39 سال همچنان شاهد حضور مردم، مشارکت مردم، نشاط مردم، استقامت مردم در برابر انواع تهديدها و موفقيت‌هاي فراوان در عرصه‌هاي داخلي و خارجي هستيم.
آرمان‌هاي انقلاب، آرمان‌هايي است که هدايتگر مسير و راه ما براي قرن‌هاي پيش روست. هيچوقت نيست که مردم از اصل آزادي، استقلال، حاکميت ملي، مبارزه با استبداد و استعمار و ايستادگي در برابر متجاوزين و مبارزه با فساد دست بردارند. راه همان راه است، البته شيوه‌ها هم در سبک زندگي مردم و هم اداره کشور بايد رو به تکامل باشد.
نکته مهمي که مي‌خواهم تاکيد کنم اين است که بايد نسل جوان ما که 70 درصد جمعيت کشور هستند، افکار نسل جوان و راهي که آنها توصيه مي‌کنند بايد بشنويم و بپذيريم. تنها شنيدن هم کافي نيست.
جوان‌ها نمي‌خواهند ما فقط بشنويم. آنها داراي افکار و ايده‌ها و خواست‌هايي هستند. دنياي جديد را مي‌بينند، پيشنهاد و سخن دارند. ما بايد راه پيشنهادي آنها را بشنويم، ببينيم، مطالعه کنيم و با آنها به گفت‌وگو بنشينيم و راه پيشنهادي آنها و مسير مورد پسند آنها بايد در اراده و خواست حاکميت همواره تاثيرگذار باشد.
جوانان هم شنيدن صدايشان و هم اثرگذاري فکر و اراده‌شان در حاکميت را مي‌خواهند. آنها اکثريت جامعه هستند.
روزي که انقلاب پيروز شد، جوانان ما کمتر از 7 ميليون نفر بود. امروز 25 ميليون جوان داريم. جامعه آن روز ارتباطش با دنيا و سطح سواد و معلومات عمومي‌اش با امروز متفاوت است.
ما بايد زمان‌شناس باشيم. اگر زمان خود را نشناسيم انجام وظيفه هم براي ما سخت و دشوار خواهد بود.
دولت دوازدهم علاوه بر ادامه همه آرمان‌هاي انقلاب براي اين دولت دو هدف مهم را تعيين و اعلام کرده: اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق.
اين دو هدف را دنبال خواهيم کرد. در بودجه 97 به اين دو توجه عميق کرديم. اميدواريم نمايندگان هم مصوبه‌اي که در اختيار ما مي‌گذارند همان اهداف را مراعات کرده باشند و ما بتوانيم عامل به وعده خود به مردم باشيم.

پاسخ روحاني به سوال خبرنگار درباره نرخ ارز و نحوه پرداخت بدهي‌هاي دولت به سازمان تامين اجتماعي

نرخ ارز بايد به تعادل برسد. اگر نرخ ارز امروز بالاتر از هفته‌هاي پيش است، دلايلش تجاري و اقتصادي نيست. دلايل تجاري ندارد چون ما در تامين ارز و مخارج ارزي ترازمان مثبت است. دلايل اقتصادي هم ندارد.
ما امسال کسري بودجه نداريم و امسال از سال‌هاي خوب ماست چون در سال‌هاي قبل، دي و بهمن با مشکل مواجه بوديم. پس قاعدتا دلايل رواني و تبليغاتي دارد و نگاه برخي به آينده. آينده ما از امروز حتما بهتر خواهد بود، چون منابع ارزي ما همان درآمد خودمان بود و امروز تاکنون 30 ميليارد دلار فاينانس خارجي در اختيار ماست. حدود 13 ميليارد آن تصميم‌گيري شده است، لذا شرايط آينده بهتر است. تصميماتي اتخاذ شده در اين زمينه، بخشي را بانک مرکزي اعلام کرده است.
توصيه‌ام به مردم اين است، در اين مسير پر ريسک قدم برندارند. مسيرهايي خيلي بهتر از مسير ارز براي استفاده از پولشان وجود دارد و اين مسير،‌ باثبات نخواهد بود. مردم به راهنمايي و توصيه مسئولان اقتصادي ما توجه کنند تا ضرر نکنند.
در مورد بدهي تامين اجتماعي دولت توصيه‌هاي مهمي به سازمان دارد. بايد از بنگاه‌هاي اقتصادي دست بردارد. هر قدر پول بدهيم با اين وضعي که دارد نمي‌تواند مسير درست را بپيمايد.
تاکيد کردم به وزير کار شرط من اين بوده که تمام بنگاه‌ها واگذار شود. قدم‌هاي خوبي برداشته شده است. همه بخش‌هاي دولتي بايد بنگاه‌هاي خود را واگذار کنند از جمله بانک‌ها. اين تنها راه نجات اقتصاد کشور است. نيروهاي مسلح و ديگران هم بايد بنگاه‌هاي اقتصادي خود را واگذار کنند.

پاسخ رييس‌جمهور به سؤال خبرنگار درباره‌ي رمز پيشرفت و پيروزي کشور در سال‌هاي پس از انقلاب

مبناي پيشرفت ما بسته به اراده‌ي ملت ما براي تحول و پيشرفت است. اگر ملت منسجم و‌ مصمم باشد و حاکميت هم حاکميت خود مردم باشد، آن ملت همواره در حال پيشرفت خواهد بود.
آمارهاي بين‌المللي هم حاکي از پيشرفت ما در زمينه توسعه منابع انساني است.
آمار و ارقام خوشبختانه به ما مي‌گويد در سالهاي اخير رشد اقتصادي مثبت ما همواره وجود داشته است و در سال‌هايي دو سه درصد بوده و در سال گذشته دو رقمي شده بود.
من به مردم قول ميدهم در دولت دوازدهم نيز شاهد رشد مداوم اقتصادي کشور باشند.

پاسخ رئيس جمهور به سوال خبرنگار درباره اعتراضات اخير

اشکال من به اين سبک سوال اين است که خواست مردم را به سمت بخش اقتصاد مي‌بريد و اين يعني نشنيدن صداي مردم.
مردم فقط به اقتصاد اعتراض ندارند، در مسائل سياسي و روابط خارجي و ... خيلي حرف دارند. گوش ما بايد کاملا شنوا باشد. دولت با همه توانش تا امروز مسير تورم را به سمت پايين آورده است.
امروز تورم 8.2 است. ما وقتي شروع کرديم رشد اقتصادي ما در سال 91 6.8- بود و رشد اقتصادي ما پارسال دو رقمي بوده است.
اينکه ما امسال مستمري‌بگيرهاي اقشار پايين مستمري‌شان بيش از 3 برابر شده است، يعني به مردمي که در رنج هستند، توجه داريم.
اينکه در ماده 14 بودجه براي ريشه‌کني فقر مطلق ماده گذاشتيم، يعني توجه داريم و اينکه در تبصره 18 براي اشتغال منبع گذاشتيم و البته مجلس ممکن است بالا پايين کند، يعني توجه داريم. اينها يعني دولت از قبل گوش شنوا داشته و دارد. رساترين سخن را در ميان همه دولت‌ها، اين دولت گفته که اعتراض را مي‌پذيرد.
خوشبختانه همه مسئولان کشور اصل اعتراض را پذيرفتند. اين روز بسيار مبارکي است براي همه ما که همه مي‌گويند بايد صداي مردم را شنيد.

پاسخ روحاني به خبرنگار مبني بر سياست آمريکا براي کنترل ايران در منطقه و امکان مذاکره با کشورهاي خارج از منطقه

ما همواره در منطقه پيچيده‌اي که هستيم و مشکلات فراواني که شاهد آنيم راه حل اساسي را راه سياسي و مذاکره مي‌دانيم، اما ابايي نداريم که با کشور‌هاي ديگر هم مذاکره کنيم.
هميشه ما با کشورهاي خارجي بحث و تبادل نظر کرده‌ايم و هدفمان را که مبارزه با تروريسم، ثبات و عدم مداخله‌ي دولتهاي خارجي و فروش سلاح آنها در منطقه بوده است، گفته‌ايم.
همچنان با کشورهاي منطقه و خراج از منطقه درباره منطقه بحث‌ و‌ رايزني مي‌کنيم و حتي از آنها کمک ميخواهيم.
ما هميشه با کشورهاي دنيا راجع به منطقه حرف زديم و حرف خواهيم زد.

پاسخ رئيس جمهور به سوال خبرنگار درباره «برخي صداها که مانع سرمايه‌گذاري مي‌شوند»

ما بايد به آينده اميدوار باشيم. اين يک شعار نيست. من وقتي به کرمان مي‌روم و مي‌بينم 10 هزار ميليارد تومان طرح و پروژه افتتاح مي‌شود و سال آينده هم همين ميزان طرح داريم، يعني جامعه در حال پيشرفت است.
سرمايه‌گذاري خارجي ما بيشتر شده است. بسياري از موارد مهم سرمايه‌گذاري که فناوري پيچيده مي‌خواهد با شرکت‌هاي خارجي در حال مذاکره‌ايم. ما اتومبيلي توليد مي‌کنيم که 30 درصد آن بايد صادر شود.
طرحي که براي نوسازي ناوگان حمل و نقل اعلام کردم و طرح‌هاي ديگر همگي به معناي اميدواري است. در همه عرصه‌ها همين طور است.
اما اگر مي‌خواهيم پيشرفت کنيم، راهش اين است که تريبون‌ها و رسانه‌ها هم همصدا با دولت باشند. سرمايه و سرمايه‌دار مثل آهو فرار مي‌کنند. راهش اين است که رسانه‌ها و دولت با هم مشارکت بيشتري داشته باشند.

پاسخ رييس‌جمهور به سؤال خبرنگار درباره‌ي عمليات نظامي ترکيه در شمال سوريه و تغيير موضع ايران و درخواست ايران از ترکيه براي توقف عمليات ترکيه و ارتباط آن با روابط ايران و روسيه

براي مسائل منطقه بويژه سوريه روابط خوبي بين ايران ترکيه و سوريه بوده و در تماس تلفني با پوتين، او احساس مي‌کرد نشست دوباره سران سه کشور ضرورت دارد.
روابط ما با روسيه و ترکيه روابط خوبي است و اما اين موضع اصولي ما بوده که ورود ارتش يک کشور به خاک کشور ديگر بايد با رضايت مردم و دولت آن کشور باشد و بنابراين دلمان ميخواهد اين عمليات که ثمري جز کشته شدن مردم نخواهد داشت، متوقف شود.
همانطور که الان حضور آمريکايي‌ها در سوريه را که اهداف ناصحيحي در منطقه دارند و به فکر تجزيه سوريه هستند، هم نمي‌پذيريم.
روابط سه کشور روابط خوبي است و در آينده هم ادامه خواهد داشت.

پاسخ رئيس جمهور به خبرنگار درباره «بودجه وزارت ارشاد و مصرف آن» و «دنبال کردن سينما»

من هنوز فيلمي از جشنواره نديده‌ام. انتشار روزنامه‌ها براي ما مهم است چون يکي از آثار مهم فرهنگي و اجتماعي ماست. رابطه دولت با مردم از اين طريق است.
اينکه بودجه ما کافيست يا خير، اگر از وزير بپرسيد مي‌گويد خير و اگر از آقاي نوبخت بپرسيد مي‌گويد بلي. اما ما بايد بخش خصوصي را تشويق کنيم براي ساخت سينما و تامين کاغذ مطبوعات و ...

پاسخ رييس‌جمهور به سؤال خبرنگار درباره‌ي تاکيد ترامپ بر بازگشت تحريم درصورت عدم اصلاح برجام و تصميم ايران در قبال اين موضع

خوشحالم که ترامپ پس از يک سال که به کاخ سفيد رفته هنوز نتوانسته توافق را پاره کند و به هدفش برسد. برجام آنقدر استحکام داشته که بتواند در اين يکسال در قبال آمريکا مقاومت کند.
هيچ کس، نه ما نه دوستان اروپايي، نمي‌دانند آمريکا چه ميخواهد بکند. نه تنها درباره برجام بلکه توافق‌هاي اقتصادي و آب‌وهوا و توافق‌هاي ديگر هم همينطور است و کسي نمي‌داند آمريکا پاي توافق خود مي‌ايستد يا نه.
ما اصولي داريم‌ و‌ پاي آن‌ مي‌ايستيم. از برجام نه خطي کم نه خطي به اضافه خواهد شد. مسائل ديگر را به برجام مربوط نمي‌دانيم.
برجام توافقي هفت‌جانبه است و تعهد حزب دموکرات نيست و تعهد دولت آمريکاست، اشتباه ترامپ اين است که فکر مي‌کند برجام تعهد حزب دموکرات است.
با اين حال ما پيش‌بيني‌هاي لازم را در اين‌باره داشتيم و تا زماني که خواسته‌هاي ما تأمين شود پاي برجام‌ مي‌ايستيم.

پاسخ رئيس جمهور به سوال خبرنگار درباره «اعتراض دانشگاهيان به بودجه دانشگاه‌ها و سقف حقوق هيات علمي»

آنچه بيشتر دانشگاه‌ها دنبال مي‌کردند اين بود که مراکز علمي‌شان تقويت شود که به‌حق است. دولت در اين تصميم بود و چون راهي نبود ذهن ما اين بود که 400 ميليون دلار از صندوق استفاده کنيم.
ما بايد مشکل دانشگاه‌ها را به طريقي حل کنيم. اما وزير علوم اعتراضي در اين بودجه نداشت.
البته به طور کلي همه وزرا يک اعتراضي دارند. بعضي از مشکلات درباره دانشگاه‌ها به‌حق است. يادم نمي‌آيد در لايحه چيزي به عنوان سقف حقوق اعضاي هيات علمي گنجانده باشيم.

پاسخ رييس‌جمهور به خبرنگار درباره اشتغالزايي

رقم يک ميليون و سيصد پيش‌بيني است که برمبناي بودجه‌اي بوده که ما به مجلس تقديم کرديم.
تبصره 18 متاسفانه دچار تغييرات زيادي در کميسيون تلفيق شده است.
دولت منابعي را پيش‌بيني کرده بود و پيش‌بيني شده که از صندوق ذخيره و بانک‌ها هم منابعي بياورند که حدود 300 هزار ميليارد براي چهار سال مي‌شد که دولت روي آن برنامه‌ريزي کرده بود، اما تغييراتي که در مجلس اتفاق افتاده مطابق برنامه‌ريزي دولت نيست.
سال گذشته اشتغال ما حدود 700 هزار نفر بوده و برنامه‌ريزي ما براي افزايش اين رقم در سال آينده است. و اگر برنامه‌ريزي ما محقق شود اشتغال در سال آينده افزايش خواهد يافت.
تمرکز دولت براي اشتغالزايي، روي بازسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي و بازآفريني شهرها بوده که طبق پيش‌بيني‌ سازمان برنامه 240 هزار شغل در آن ايجاد مي‌شود و در هر شرايطي انجام خواهد شد.
وزارت تعاون هم طرح‌هايي دارد براي اشتغال که در سال آينده اجرا خواهد شد و از اين راه‌ها اشتغال ايجاد خواهد شد.

پاسخ رئيس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار درباره حذف جدول 17 بودجه

جدول 17 اشکالش اين بود که دستگاه‌هايي به عنوان کمک پولي مي‌گرفتند و اينکه کجا مصرف مي‌شود و چه مي‌شود و گاهي آمار ظاهري مي‌دادند، اما خروجي آن مشخص نبود.
يکي از ويژگي‌هاي بودجه امسال، شفافيت است؛ هم شفافيت براي دولت و هم براي مردم. تجميع و بخشي که زير نظر ارشاد رفته براي آن است که نظارت کنيم و برمبناي کاري که انجام مي‌دهند بودجه بگيرند. حتما بعضي موارد را حذف کرده‌ايم.

پاسخ رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار درباره برنامه دولت براي گره‌گشايي از مشکلات منطقه‌اي

اينکه آمريکا براي ايجاد مشکل براي ملت و دولت ايران است ترديدي در آن نداريم. اما اينکه تا چه حد در اين زمينه توانمند است جاي بحث دارد.
دولت آمريکا مسائل اخير ايران در ارتباط با يمن را به شوراي امنيت برد و شکست مفتضحانه‌اي خورد و همه با او مخالفت کردند.
اين نيست که چون آمريکا تصميم گرفته به ما فشار وارد کند به ما فشار وارد شود.
من سال 2018 را سال مشکلات سياسي نمي‌بينم. روابط ما با کشورهاي جهان بخصوص اروپا از هميشه بهتر است لااقل قبل از سال 2005 که من با آن آشنايي کامل دارم، از هميشه بهتر است.
با چين و روسيه و اغلب کشورهاي منطقه نيز روابط ما بهتر از هر زمان ديگري است.
ما مي‌خواستيم تروريسم در منطقه زمين‌گير بشود که همينطور هم شد و سال آينده هم اگر فشارهاي آمريکا روي ما ادامه پيدا کند، تدبير ما هم در برابر آن ادامه پيدا خواهد کرد.

پاسخ رئيس جمهور به سوال خبرنگار درباره «برنامه دولت براي شبکه‌هاي اجتماعي»

امروز در مورد فضاي مجازي و اينترنت، فضاي مهمي براي ماست.
اطلاعات و دانش روز دنيا و مشاغل در اين فضا بسيار مهم است.
در دو سال گذشته 200 هزار شغل در فضاي مجازي به وجود آمده و موبايل‌محور است.
در حال گسترش نسل 3 و 4 موبايل در سراسر کشور هستيم.
اهدافي که ما داريم هم فرهنگي است، هم اجتماعي، هم اقتصادي و هم سياسي است.
الان رييس جمهور آمريکا توييت مي‌کند و ميليون‌ها پاسخ مي‌شنود و گاه عقب‌نشيني مي‌کند. اين يعني اين فضا در دنياي سياست خارجي و داخلي و اقتصادي يک بازيگر عمده است.
دولت مصمم است هم در زيرساخت و هم در زمينه محتوا و هم پلتفرم‌هاي مورد نياز به سمت توسعه حرکت کند، لذا پهناي باند را مي‌بينيد که گسترش سافته است.
سهولتي که مردم دارند براي دسترسي با گذشته متفاوت است. کسي حوصله ندارد نيم ساعت معطل شود براي مشاهده يک اثر. در زيرساخت کار بسيار خوبي انجام گرفته است. در شبکه ملي گام‌هاي خوبي برداشته شده است.
البته دولت مصمم است هم شبکه‌هاي اجتماعي داخلي را تقويت کند و هم معتقد است انحصار در اين زمينه معنا ندارد.
اگر بنا باشد يک پيام‌رساني بيايد و بخواهد همه فضا در اختيار آن باشد براي کشور ما مفيد نيست.
بايد پيام‌رسان‌هاي مختلف حضور داشته باشند و آثار اصلي آن آثار فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي است.
در فضاي مجازي عمده محتوا را ما خودمان درست مي‌کنيم.
نسل جوان ما و همه معتقدين ما به انقلاب و همه کساني که به هويت ايراني و اسلامي خود ارج مي‌نهند به اين فضا وارد شوند تا اين فضا تبديل به يک فرصت بزرگ شود.
آن دوره که بگوييم ببنديم و از پشت بام بيندازيم پايين (منظورم ديش است، نه آدم) گذشته است.

پاسخ رييس‌جمهور به سؤال خبرنگار درباره‌ي اصرار احتمالي به مذاکره مجدد آمريکا و اروپا درباره بخشي از برجام

برجام قابل مذاکره مجدد يا بازنويسي نيست. برجام توافقي است که پس از 30 ماه تلاش نوشته و امضا شده و شوراي امنيت آن را تاييد کرده و هيچ معنايي ندارد با آمريکا و اروپا يا هرکس ديگر درباره آن مذاکره کنيم.
تعهد ما دربرابر دنيا اين است که دنبال سلاح کشتار جمعي نرويم و نمي‌رويم نه تنها بخاطر تعهد بين‌المللي بلکه به دليل فتواي رهبري.
اما درباره سلاح‌هاي متعارف، آنچه ايران براي دفاع از خود لازم داشته باشد تهيه خواهد کرد.
موشک‌هاي ما هيچ‌وقت براي تهاجم به کسي نبوده و براي دفاع از خودمان بوده است. موشک‌هاي ما براي سلاح کشتارجمعي نبوده است.
اگر آمريکايي‌ها از فرصت برجام درست استفاده ميکردند، امکان مذاکره درباره موضوعات احتمالي ديگر هم فراهم ميشد که دولت فعلي آمريکا کلا اين فرصت طلايي را از بين برد.
کليد حل مشکلات ميان ايران و آمريکا در واشنگتن است. آمريکا بايد دست از فشار و تهديد بردارد و در آن صورت خود به خود فضا فضاي ديگري مي‌شود.

پاسخ رئيس جمهور به سوال خبرنگار درباره «پروژه غرب درباره قدس»

شرايط نسبت به گذشته متفاوت است يعني دولتي که امروز در واشينگتن سر کار است، متفاوت با دولت‌هاي گذشته است.
اينکه در داخل کاخ سفيد فردي تاثيرگذار و صهيونيست وجود دارد، بي‌ترديد در مسائل منطقه و جهان اثرگذار است.
اسرائيل اشتباه مي‌کند. فکر مي‌کنند حالا که ترامپ و کوشنر کنار آنها هستند و در عربستان هم کساني که پختگي کافي ندارند، حضور دارند فکر مي‌کنند عليه ايران و قدس و منطقه مي‌توانند استفاده کنند.
در اين فرصت ترامپ بيت‌المقدس را پايتخت رژيم صهيونيستي اعلام مي‌کند و با مقابله همه کشورها روبه‌رو مي‌شود. آنها دنبال اين هستند که عليه ملت فلسطين و عليه قدس و کشورهاي منطقه از جمله ايران از اين فرصت استفاده کنند.
کشورهاي منطقه بايد هوشيار و متحد باشند. با گذشت زمان، حکام رياض خواهند فهميد مسيرشان نادرست است.
همه تلاشي که کردند تا داعش بر سوريه و عراق مسلط شود نتيجه‌اش چه شد؟ همه تلاشي که کردند يمن را در اختيار بگيرند به جا رسيدند؟ اگر کسي در منطقه فکر کند اسرائيل دشمن ايران و دوست کشورهاي منطقه است اشتباه مي‌کند. اسرائيل به دليل عملکردش مشخص است که دشمن همه کشورهاي منطقه است.
چه بخواهيم و چه نخواهيم دشمن اصلي در منطقه صهيونيسم است و راه پيشرفت مسلمانان وحدت است.
ما دلمان مي‌خواهد رژيم عربستان سر عقل بيايد و منافع مردم خود و مسلمانان را مدنظر قرار دهد. ما هم اگر کاري از دستمان بربيايد کوتاهي نخواهيم کرد.

پاسخ رييس‌جمهور به سؤال خبرنگار درباره اقتصاد غيرنفتي و عدم وابستگي کشور به نفت

ما قدم به قدم بايد از نفت خام فاصله بگيريم؛ کم‌کم بايد به صادرات گاز و بنزين برسيم اما بايد اتکاي بودجه‌اي به نفت را کم کنيم. بخصوص در بودجه‌ي جاري؛ يعني اتکا کشور بايد عمدتاً به ماليات باشد.
به قشري که ماليات پرداخت مي‌کند نبايد فشار بياوريم. بلکه به کساني که ماليات نمي‌دهند بايد توجه کنيم و پرداخت ماليات را گسترش دهيم. و همه بايد ماليات دهند.
همه ما وظيفه داريم ماليات قانوني خود را پرداخت کنيم و نبايد استثنايي داشته باشيم.
اگر دستگاهي ماليات بدهد و بقيه ندهند يعني رانت و اقتصاد ناسالم.
دولت يازدهم و دوازدهم هم اتکاي خود به درآمدهاي نفتي را کاهش داده است.
مسئله‌ي اقتصاد دانش بنيان هم مسئله مهمي است و خوشبختانه مهاجرت معکوس امروز به کشور آغاز شده است؛ بسياري از استارت‌آپ‌هاي جديد توسط کساني راه‌اندازي شده که درس خوانده خارج بودند و به کشور بازگشته‌اند و فعاليت خود را آغاز کرده‌اند.
ما در سال آينده هم از اين قشر حمايت خواهيم کرد.

پاسخ رئيس جمهور به سوال خبرنگار درباره «تقويت جامعه مدني»

اتکاي ما در جامعه مدني فقط نبايد به احزاب باشد. الان سمن‌ها بخش بزرگي هستند در زمينه‌هاي مختلف فعاليت خوبي دارند.
احزاب ما متاسفانه عمدتا مثل مغازه‌هاي فصلي در ايام انتخابات فعال مي‌شوند.
اميد و آرزوي من اين است که همه احزاب و تشکل‌ها و جامعه مدني فعاليت مستمر داشته باشند.
مردم بيايند در گفتمان‌هايي که در آينده‌شان مهم است بحث کنند.
مگر نمي‌گوييم آلودگي هوا و زلزله؟ همه دنبال اين هستيم که بگوييم بنزين و نان ارزان مي‌شود. اينها درست و ممکن است عده‌اي کف بزنند برايمان اما مگر نبايد آلودگي هوا حل شود؟ الان فقط مدارس را تعطيل مي‌کنيم که ساده‌ترين و شايد بدترين راه است.
راه صحيح و عاقلانه بدون پول ممکن نيست. بايد خودروها و وسايلي که مصرف‌کننده انرژي هستند اصلاح شوند. اين بودجه مي‌خواهد. همين طرح نوسازي ناوگان حمل و نقل بودجه مي‌خواهد.
عربستان سعودي که چند برابر ما نفت مي‌فرشود از پارسال تا امسال بنزين و گازوئيل را دو برابر کرده است. ما به مجلس گفتيم همفکري و هماهنگي کنند. وزير نفت ما اعلام کرد روزانه معادل 5.5 ميليون بشکه نفت مصرف مي‌کنيم! همه خيابان‌هاي ما تبديل شده به پارکينگ.
اشکال ما بايد رفع شود. جامعه مدني درباره اينها بايد گفت‌وگو کند. بايد گفت‌وگوي ملي راجع به مسائل اساسي کشور راه بيفتد.
محيط زيست از مسائل بسيار مهم است. من مکرر به اين فکر افتادم و در دولت مطرح کرده‌ام. بايد گفتمان‌سازي ما بخشي به سمت مهم‌ترين مسائل اجتماعي کشور برود.

پاسخ رييس‌جمهور به سؤال خبرنگار درباره‌ي همکاري بين ايران و افغانستان

افغانستان همسايه شرقي ماست که قرن‌ها باهم رابطه خوبي داشتيم و ملت بزرگ ايران ميهمان نوازي‌هاي زيادي براي برادران و خواهران افغانستاني خود داشته‌اند.
پيمان همه‌جانبه‌ي مهمي بين ايران و افغانستان منعقد شده که بخش‌هايي از آن انجام شده و بخش‌هاي ديگري مانده که انجام آن بسيار مفيد خواهد بود.
ايران آمادگي دارد همکاري مستشاري با افغانستان درباره مسايل امنيتي و مبارزه با تروريسم داشته باشد.
البته حضور آمريکا و نيروهاي خارجي در افغانستان زمينه‌ساز گرايش جوانان به گروه‌هاي تروريستي شده است.
با اين حال در صورت درخواست دولت افغانستان، ايران آمادگي دارد درزمينه مسائل امنيتي به اين کشور کمک کند.

پاسخ روحاني به سوال درباره «هدف دولت از نوسازي ناوگان حمل و نقل و بافت فرسوده»

در هر دو مورد اهداف متعددي در کنار هم چيده شده است. مثلا در ناوگان، اول صنعت ما حرکت مي‌کند و اشتغال افزايش مي‌يابد. فناوري وارد کشور ما مي‌شود. از لحاظ محيط زيست براي ما مهم است. از نظر صرفه‌جويي اهميت دارد.
در مساله بازآفريني شهرها که پنجشنبه توضيح مي‌دهم هم براي جوانان خانه‌اولي مسکن تهيه مي‌شود هم افرادي که در بافت فرسوده زندگي مي‌کنند مسکن مناسب خواهند داشت و هم اشتغال خوبي پديد مي‌آيد. اميدواريم سال 97 سال شکوفايي اين طرح‌ها باشد.

پاسخ رييس‌جمهور به سؤال خبرنگار درباره يارانه و قيمت حامل‌هاي انرژي

يارانه‌اي که پرداخت مي‌شود، در حال حاضر تقريباً به همه پرداخت مي‌شود.
قشرهايي که نياز ندارند نبايد از اين يارانه استفاده کنند و بايد در جاي ديگري صرف شود.
هدف دولت و مجلس در اين‌باره يکي است و اختلاف نظري وجود ندارد اما با وجود جلساتي که با کميسيون‌هاي مجلس گذاشتيم نتوانستيم درباره‌ي شيوه‌ي انجام آن به توافق برسيم.
اگر دولت بتواند افرادي را که به يارانه نياز ندارند شناسايي کنند، يارانه آنها را قطع خواهد کرد اما در زمينه شناسايي اين افراد مشکلاتي داريم.
قيمت حامل‌هاي انرژي هم نبايد بصورت ناگهاني افزايش پيدا کند و بايد با شيب ملايمي اين اتفاق انجام شود.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد