آخرین اخبار

سه مرگ بحث برانگيز در کرج اجتماعي

سه مرگ بحث برانگيز در کرج

  بزرگنمايي:

چه خبر - توضيح درباره مرگ بحث برانگيز سه بيمار در کرج

دکتر علي کردمدير نظارت و اعتباربخشي امور درمان دانشگاه علوم پزشکي البرز، در خصوص مرگ يک کودک دو ساله در يکي از درمانگاه‌هاي فرديس گفت: ما از لحظه‌اي که مطلع شديم، بلافاصله تيم کارشناسي را تشکيل داديم و بازديد اوليه‌اي از دو مرکز پارس و پارسيان فرديس که بيمار در دو زمان متفاوت به آنها مراجعه کرده بود، صورت گرفت. بعد از بازديد اوليه ضرورت پيدا کرد که مسئولين فني و مديران هر دو درمانگاه و حتي درمانگاه تامين اجتماعي که در کنار درمانگاه پارسيان است را دعوت کنيم، علاوه بر اين‌ دو نفر از پزشکان متخصص در حوزه اطفال و پزشکان معالجي که در دو درمانگاه، مريض را در دو نوبت ويزيت کرده بودند نيز دعوت شد.
وي با بيان اينکه واقعه مرگ اين کودک دلخراش و تاسف بار است، تصريح کرد: ما به خاطر اينکه بتوانيم به نتيجه درستي برسيم، از طريق پزشکي قانوني تلفن پدر اين کودک را گرفتيم و با خانواده کودک تماس برقرار کرديم. پس از تماس، ضمن ابراز همدردي با اين خانواده‌ خواهش کرديم که به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکي مراجعه کنند تا اظهاراتشان را داشته باشيم و بدانيم که چه اتفاقي افتاده است.پدر اين کودک هم دعوت ما را قبول کردند و پس از مراجعه و بيان اظهارات خود، شکايت آنان در سامانه ثبت شد و‌ بلافاصله بعد از آن يک جلسه اوليه و مقدماتي برگزار کرديم.
بعد از آن جلسه ضرورت پيدا کرد تا شخصاً 2 درمانگاه را از حيث نيروي انساني، تجهيزات و فرايند کار مجدداً مورد بازديد قرار دهيم. اين مسئول با بيان اينکه بازديدها انجام شده است، گفت: بعد از اين بازديدها، مسائل را جمع‌بندي خواهيم کرد و مداخلات خود را از حيث قانوني انجام خواهيم داد.

تشخيص قصور پزشکي در مرگ برديا با محاکم قضايي و دادسراي انتظامي نظام پزشکي است

البته قضاوت نهايي منوط به ارجاع پرونده به دادسراي انتظامي نظام پزشکي و تشکيل کميسيون‌هاي مربوطه است. بنابراين، قضاوت نهايي در مورد اينکه قصوري صورت گرفته يا خير با مراجع و محاکم قضايي و نظريه پزشکي قانوني و دادسراي انتظامي نظام پزشکي است.
اين روال کار است ولي ما از حيث کارشناسي و بررسي‌هاي فني و مسائلي که در ارتباط با نحوه رسيدگي به اين بيمار رخ داده را خيلي دقيق، موشکافانه و با جزئيات بررسي خواهيم کرد و بعد از جمع‌بندي گزارش را براي اظهار نظر نهايي به مراجع قضايي و دادسراي انتظامي نظام پزشکي ارسال خواهيم کرد تا آنجا تصميم‌گيري و تعيين تکليف شود. در کل سعي بر اين خواهد بود که تا حد امکان کاري شود که اين اتفاقات در آينده تکرار نشود.
کرد در خصوص مدت 3 ماهه براي اعلام نتيجه کالبد شکافي نيز گفت: از پزشکي قانوني خواهش کردم با توجه به حساسيت پرونده اين موضوع را فوق‌العاده پيگيري کنند. بنابراين، درست است که يک سري مسائل از نظر فني، مثلاً بررسي‌هاي سم شناسي در يک پرونده زمان مي‌طلبد و از نظر فني آن زمان مورد نياز است، ولي از نظر تشريفات اداري اين ممکن است در شرايط عادي به زمان پاسخگويي اضافه کند که ما از همکاران خواهش کرديم اين پرونده را در اولويت قرار دهند.
طبيعتاً مسائلي طرح موضوع شده که بايد بررسي شود و بعد از کارهاي نمونه‌برداري در پزشکي قانوني، بايد منتظر نظر کارشناسي آنان باشيم، چون در قضاوت نهايي بسيار اثرگذار و تعيين کننده خواهد بود.
اين مسئول در خصوص 2 مورد مرگ بحث برانگيز ديگر طي روزهاي اخير در مراکز درماني استان البرز، نيز توضيح داد: بيمارستان‌ها محل مراجعه بيمار است، بنابراين هيچ کس بدون مشکل به هيچ مرکز درماني مراجعه نمي‌کند.

مورد دوم، مرگ يک کودک در بيمارستان ثارالله مهرشهر

در مورد اين 2 پرونده نيز اگرچه کسي براي ثبت شکايت به ما مراجعه نکرده، ولي چون طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، موارد حاد بايد به ستاد گزارش شود، ما از اين موضوع مطلع شده‌ايم.
مورد اولي که رخ داده يک بچه با مشکلات تنفسي به اورژانس بيمارستان ثارالله مهرشهر، مراجعه کرده بود، وي بلافاصله در اورژانس بدون هيچ تعللي ويزيت و پرونده اورژانس براي او تشکيل، دستورات دارويي و مشاوره‌هاي لازم انجام شد و پس از ويزيت، پزشک اورژانس توسط متخصص اطفال در اورژانس ويزيت شده و تحت نظر قرار مي‌گيرد. پس از اين اقدامات، متاسفانه در کمال ناباوري و بدون تزريق دارويي و انجام هرگونه مداخله درماني، اين بچه دچار مرگ ناگهاني مي‌شود.
اين پرونده بلافاصله و در همان روز در کميته مرگ و مير بيمارستان طرح و مورد بررسي قرار گرفته ‌و هنوز هم تحت بررسي است و براي همکاران ما جاي سوال دارد و ممکن است پس از بررسي‌ها علت آن مشخص شود. اين مورد نه در اثر مداخله درماني بوده و نه تصميم اشتباه، اين مورد بر اثر يک اتفاق غيرمنتظره رخ داده و براي کادر درماني هم جاي سوال داشته است.

مورد سوم، مرگ يک خانم 26 ساله در بيمارستان حضرت علي(ع) کرج

مورد بعد، در خصوص مرگ يک خانم 26 ساله است که بر خلاف واقع گزارش‌هايي در فضاي مجازي مطرح شده بود که رئيس بيمارستان نيز نسبت به آن شاکي شد، چون موضوع وارونه گزارش شده بود و آن چيزي که رخ داده بود، به گونه‌اي ديگر منعکس شد.
اين خانم با مشکلات تنفسي و تنگي نفس به اورژانس مراجعه مي‌کند، پس از مراجعه توسط پزشک اورژانس ويزيت و درخواست مشاوره مي‌شود، بنابراين مشاوره تخصصي با متخصص عفوني ما انجام گرفته و سپس درخواست بستري مي‌شود. اين بيمار توسط يک فرد ناشناس و بدون نسبت ‌به بيمارستان منتقل شده بود که اين فرد نيز در کنار بيمار نمانده و بيمارستان را ترک کرده بود، علاوه بر اين، بيمار سابقه خوبي نداشته و معتاد بوده و گويا 3 بار هم سابقه اقدام به خودکشي داشته است.
بيمار روز بعد از بستري، دچار مشکلات حاد تنفسي مي‌شود، پس از اينکه ‌کادر بيهوشي و تخصصي بيمار را ويزيت مي‌کنند، تشخيص مي‌دهند که بايد براي او لوله‌گذاري انجام شود و اين کار نيز صورت مي‌گيرد. اما ‌با توجه به اينکه در آن بيمارستان بخش مراقبت‌هاي ويژه نداريم، بيمار به بيمارستان حضرت علي(ع) عظيميه منتقل و در بخش ويژه بستري مي‌شود، ولي فرداي آن روز به خاطر وخامت حال فوت مي‌کند.
در فضاي مجازي گفته بودند که تزريق داروي بيهوشي به اين بيمار اشتباهي صورت گرفته است که خلاف واقع بود، در رسيدگي به اين بيمار هيچ قصوري صورت نگرفته است. اينکه به مرگ و ميرها حساس باشيم خوب است، اما اينکه خلاف واقع گفته شود به دور از انسانيت و وجدان است، ما بايد در عين حساسيت دقت داشته باشيم تا فضايي ايجاد نشود که نسبت به جامعه پزشکي بي‌اعتمادي ايجاد شود.
همکاران ما در مراکز درماني زحمات زيادي مي‌کشند و طبيعتاً بيمارستاني که در طول ماه، بالاي 15 هزار نفر را ويزيت مي‌کند، اتفاق براي يک بيمار بدحال نبايد خيلي دور از انتظار باشد، کما اينکه کوتاهي در رسيدگي به بيمار قابل قبول نيست و ما به شدت با آن برخورد خواهيم کرد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد