آخرین اخبار

جشنواره فجر 96: از سوتي محمود گبرلو تا عصبانيت تند حاتمي کيا اخبار فرهنگي و هنري

جشنواره فجر 96: از سوتي محمود گبرلو تا عصبانيت تند حاتمي کيا

  بزرگنمايي:

چه خبر - سي و ششمين جشنواره فيلم فجر: نشست خبري فيلم به وقت شام

نشست رسانه‌اي فيلم «به وقت شام» با حضور ابراهيم حاتمي‌کيا؛ کارگردان، محمد خزاعي؛ تهيه‌کننده، مهدي جعفري؛ فيلمبردار، مهرداد خوشبخت؛ تدوين‌گر، شهرام خلج؛ چهره‌پرداز، بابک پناهي؛ طاهر پيشوايي؛ صدابردار، کارن همايونفر؛ آهنگساز، طراح صحنه، هادي حجازي‌فر و محمد شعبان؛ بازيگران با اجراي محمود گبرلو دوشنبه شانزدهم بهمن‌ماه در پرديس سينما گالري ملت برگزار شد.

محمود گبرلو در ابتداي نشست هنگام معرفي فيلم ، نام آن را بفرماييد شام ذکر کرد، ولي بلا فاصله آن را تصحيح نمود و گفت: به وقت شام اما با خنده و شادي خبرنگاران و عکاسان همراه گرديد.

حاتمي کيا در ابتداي نشست اظهار داشت:

من اولين فيلمم را درست زماني که با کربلاي 5 مصادف بود با نام هويت ساختم. در آن زمان همه بچه‌ها رفته بودند منطقه و به من سخت گذشت که نرفتم. اين موضوع را به اين جهت مي‌گويم که فيلم «به وقت شام» را يک سرباز ساخته است. من خودم را سرباز اين نظام و کشور مي‌دانم و دلم مي‌تپد براي کساني که جهاد مي‌کنند. من را يک سرباز بدانيد.
محمد خزاعي در ادامه گفت:

همه گروه ما اين فيلم را خانواده‌ها و بازماندگان مدافع حرم تقديم کرديم. جاي چنين آثاري در سينماي ايران خالي بود و اميدواريم اداي دين کرده باشيم و اين خانواده‌ها از اين کار راضي باشند و توشه‌اي براي آخرت ما باشد.
حاتمي‌کيا در پاسخ به سئوالي مبني بر ضعيف بودن جلوه‌هاي ويژه فيلم و اينکه چرا تصاوير زيادي از آن کامپيوترين به نظر مي آيند، گفت:

افتخار مي‌کنم اين فيلم را بچه‌هاي ايراني ساختند و دلاري را خرج استفاده از جلوه‌هاي ويژه در خارج از کشور نکردم و اين موضع براي من حائز اهميت است که حتي طعنه‌ها را به تن بخرم اما فيلم را با همکاران ايراني کار کنم.
او درباره پرداختن به موضوع داعش در اين فيلم که تا حدودي اگزجره شده و هاليوودي به نظر مي آيد،گفت:
من روزي کل گروه را جمع کردم و اجبار کردم همه فيلم‌هايي که داعشي‌ها ساختند، اعم از سربريدن و صحنه‌هاي دلخراش را نگاه کنيم. ترکيب داعش به شدت اگزجره است و من تلاش کردم تا جايي که ممکن است اين اگزجره بودن را در بستر قصه نشان دهم. داعش در ذاتش اغراق شده و اگزجره شده است، نمي دانم چرا شما به خودتان اجازه مي دهيد، آن را هاليوودي ببينيد.
کارگردان «به وقت شام» درباره اينکه چرا بيشتر افراد در اين فيلم غير ايراني بودند، بيان داشت:
در مظلوميت مدافعان حرم همين بس که حتي زماني که اين عزيزان شهيد مي‌شدند، اين امکان که اسم‌شان مطرح شود وجود نداشت. من در ميان اين عزيزان زندگي کرده‌ام و با احوالات‌شان آشنا هستم. من هم دلم مي‌خواست بيشتر به اين عزيزان بپردازم اما مصلحت اين بود که نگاه کلي‌تري داشته باشم و کلي‌تر به آنها بپردازم.
هادي حجازي‌فر درباره ايفاي نقش در اين فيلم گفت:
من به شدت از ايفاي اين نقش مي‌ترسيدم، براي اينکه نکند به فيلم آقاي حاتمي‌کيا آسيب بزنم. اما اين تيتر در يکي از رسانه‌ها منتشر شد که من خودم را در اين فيلم دوست نداشتم. من در اين فيلم ياد گرفتم و عجيب خودم را در آن دوست دارم.
تهيه‌کننده «به وقت شام» درباره پروسه توليد و هزينه توليد اين فيلم توضيح داد:
پارسال همين موقع ما اولين جلسات را براي توليد اين فيلم داشتيم و فکر مي‌کرديم براي سال 98 تمام شود. ما شبانه روزي کار کرديم به اين دليل که اين جنس کار فرق دارد که فيلم به جشنواره امسال برسد. ما براي گرفتن يک هواپيما بيست روز جلسه داشتيم. از دور اين تفکر وجود دارد که همه امکانات براي آقاي حاتمي‌کيا فراهم است اما اگر همکاري ارتش و تلاش گروه نبود اين کار شکل نمي‌گرفت. اگر نقدهايي در صحنه‌هايي از فيلم وجود دارد به دليل نبود امکانات است.
او درباره ميزان بودجه فيلم گفت:
اين که چه قدر هزينه شده است، اهميتي ندارد مهم نتيجه و خروجي است.
حاتمي‌کيا در بخش ديگري از اين نشست گفت:
داعش، جدي است و چيزي نيست که به اين راحتي‌ها حذف شود. اين گروه در حال رفتن به سمت ليبي است. من اصرار داشتم اين فيلم زودتر آماده شود. چهار ماه کار کردن براي فيلمي که 2400 پلان دارد، زمان کمي است. ما شبانه‌روز کار کرديم. من اعتقاد داشتم درباره اين گروه بايد حرف زد و به تفکرات‌شان نزديک شد.
او درباره نمايش بين‌المللي فيلم گفت:
من دوست دارم که فيلم در خاورميانه مطرح شود. من دشمن جشنواره نيستم و از اينکه فيلمم به جشنواره‌ها برود خوشحال مي‌شوم؛ اما از اينکه جوانان براي جشنواره‌ها فيلم مي‌سازند و مي‌سوزند با جشنواره‌ها مشکل پيدا مي‌کنم. دوست دارم جوانان کشور فيلم‌هايي بسازند که حرف‌هاي کشور را بزند.
کارگردان «به وقت شام» در پاسخ به اين سئوال که چرا مخاطبان با قهرمانان فيلم‌هاي اخير شما که گل‌درشت شعار مي‌دهند، ارتباط برقرار نمي‌کنند و آنها را پس مي‌زند، من با فيلم هاي شما عاشق سينما شدم، اما شما ديگر خودتان نيستيد،با صداي بلند و احساس عصبانيت، گفت:
«من با جوانان جلسه دارم و از تمام فيلم‌هايي که مي‌گوييد مي‌بينم. يک جوان ايراني از روسيه اينقدر برايش محتواي فيلم مسئله شده به من پيام داد. نظام 40 سال است جلو مي‌رود و همه سرجايشان هستند و فقط من جايم عوض شده است؟ همه دارند پرچم‌هايشان را زمين مي‌گذارند و من فقط پرچم را بالا نگه مي‌دارم. به مقدساتم قسم مي‌خورم که گفتم فيلم را براي اين جوانان که جانشان را مي‌دهند بسازم. با حاج قاسم ديدار کردم و گفتم چرا نمي‌گذاريد ما برويم سوريه را ببينم، هرچند مي‌دانم خطر دارد. به ما متلک مي‌گويند که چرا نمي‌روي به سوريه، مي‌گويند گمشو برو سوريه. تف به اين زبانان که اين سخنان را به زبان مي‌آورند. من هم علاقه دارم در کنار آن‌ها باشم و با آن ها جلو بروم. همه اين مسايل جمع مي‌شود و به فيلم «به وقت شام» منتهي مي‌شود. من محدوديت هاي زيادي دارم و اين از مظلوميت شيعه است که من با وجود آنکه دوست دارم مانند ان‌ها آنچه که مي بينند را ببينم تنها يک پلان چند ثانيه‌اي از حرم حضرت زينب را نمايش بدهم. ما هرچه داشتيم در اين چله خودمان گذاشتيم و پرتاب کرديم شما را به خدا از اين بچه ها که بودند بپرسيد وقتي نمي‌پرسيد من فکر مي‌کنم که شما نمي‌دانيد که داعش دارد سمت ما مي‌آيد و به چند قدمي خانه‌هايمان رسيده است.»
حاتمي‌کيا گفت:
من هرچه قدر بيشتر درباره داعش تحقيق کردم، بيشتر به اين نتيجه رسيدم که اين گروه بسيار پست‌مدرن است! من تحقيقات زيادي کردم و حتي از نزديک شرايط را رصد کردم که ببينم مي‌توانم قصه ذهني خود را روايت کنم يا نه.
اين کارگردان درباره ساخت فيلمي درباره حادثه سانچي گفت:
من قبلا در کشتي کار کرده‌ام و چنين پيشنهادي هم به من شده، اما درباره آينده نمي‌توانم قولي بدهم.
حاتمي‌کيا درباره صحنه‌هاي دلخراش فيلم گفت:
من در زندگي‌ام حتي يک مرغ را سر نبريده‌ام و براي اين سکانس همه تنم مي‌لرزيد و شديدترين فشارهاي رواني را تحمل کردم. سعي من براين بود که فيلم خشن نسازم. براي من داعش گونه‌هاي مختلف دارد.
خزاعي با اشاره به پخش بين‌المللي فيلم گفت:
با توجه به اينکه ما در ساخت اين فيلم استاندارهاي بالايي را رعايت کرديم برنامه‌ريزي ما اين است که پخش بين‌‌المللي داشته باشيم.
حجازي‌فر در پاسخ به اين سئوال که آيا نقش‌هاي متفاوت‌تري را تجربه خواهد کرد، گفت:
من نقش‌هاي متفاوتي در آستيگمات و شاهگوش بازي کرده‌ام که در جشنواره حضور ندارند.
در ادامه اين نشست کارن همايونفر درباره موسيقي فيلم توضيح داد:
معمولا زماني که من با آقاي حاتمي‌کيا کار مي‌کنم، همه توانم را مي‌گذارم. همه موسيقي اين کار در ايران و با موزيسين‌هاي ايراني ضبط شد. با اينکه امکانات کار در خارج از کشور فراهم بود ولي نيازي براي اين کار نديديم.
خزاعي درباره اين موضوع که مطرح مي‌شود فيلم «به وقت شام» جايزه بهترين فيلم جشنواره را دريافت خواهد کرد، گفت:
واقعيت اين است که هميشه چنين فضاهايي مطرح مي‌شود. بايد ببينيم نظر دوستان و داوران چگونه است. اما مهم اين است که فيلم براي گرفتن جايزه بايد شاخصه‌هاي لازم را داشته باشد و دبير جشنواره همه داراي چنين قدرتي نيست که فيلمي را برجسته کند. نقدها عليه ما شديدتر است. چون سازمان اوج براي اولين بار در فيلم دفاع مقدسي سرمايه‌گذاري کرده است، چنين فضاسازهايي مطرح مي‌شود که خوشايند نيست.
جعفري فيلمبردار فيلم درباره انتقادها به حاتمي‌کيا توضيح داد: همه کارگردان‌ها لحن مخصوص به خود را دارند. ويژگي حاتمي‌کيا اين است که حرف‌هايش را گل‌درشت مطرح کند و خودش مي‌گويد اين من هستم و دوست دارم اينچنين فيلم بسازم. من در حوزه کار خودم و کارگرداني را به‌شدت از ايشان ياد گرفته‌ام. خواهشم اين است که به جنبه‌هاي تکنيکي و فني فيلم نگاه شود. ما زماني که فيلمبرداري مي‌کرديم، مطمئن نبوديم که خروجي جواب مي‌دهد يا خير، اما داشتن چنين جسارتي و چنين ايده‌هايي را به تصوير کشيدن، اهميت دارد.
محمد شعبان بازيگر سوري فيلم گفت:
حتي بيست درصد فيلمي که آقاي حاتمي‌کيا ساختند در سوريه ساخته نشده است. من قبلا آژانس شيشه‌اي را از آقاي حاتمي‌کيا ديده بودم و در اين کار بيشتر با ايشان آشنا شدم.
حاتمي‌کيا در پايان درباره اکران فيلم «گزارش يک جشن» گفت:
من دوست دارم فيلم‌ام پخش شود. اين فيلم دچار سوتفاهم شده است. من افتخار نمي‌کنم در جمهوري اسلامي ايران فيلمي ساخته‌ام که اکران نشده است.


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فرزاد حسني، نيما شاهرخ شاهي، متين ستوده در اکران رالي ايراني 2

انتقاد صريح رضا کيانيان از زيرآب زني ها در جشنواره جهاني فجر 98

فيلمي که داريوش فرهنگ به همسر اولش، سوسن تسليمي تقديم کرد

پوريا پورسرخ، مهراوه شريفي نيا، شبنم قليخاني در جشنواره فجر

چهره خاص هديه تهراني روي پوستر بين المللي فيلم + عکس

فروش آلبوم شجريان به نفع سيل زدگان + عکس و آدرس مراسم امضا

روز چهارم جشنواره و استقبال پرشور مردم از نيکي کريمي! + عکس

شوخي پيمان قاسم خاني با ليگ 2 در جشنواره فيلم فجر

ژست خودماني مهران مديري و پيمان قاسم خاني + عکس

تصوير پارسا پيروزفر و باران کوثري در پوستر بي حسي موضعي + عکس

زيبا کرمعلي، الميرا دهقاني، فرشته حسيني و... در جشنواره فجر

منير فرمانفرماييان درگذشت

چهره جديد و متفاوت پارسا پيروزفر در جشنواره جهاني فجر

علي مصفا روي پوستر انگليسي فيلم سروش صحت + عکس

اميليا کلارک، دواين جانسون/ هنرمندان در بين 100 چهره تاثيرگذار 2019 + عکس

ريحانه پارسا، نويد محمدزاده، رضا داودنژاد و همسرش در جشنواره فجر

ماجراي شهاب حسيني و فيلم اولي هاي مهجور در جشنواره جهاني فجر

ديدگاه عباس کيارستمي درباره فيلمسازي درباره زندانيان

مهتاب کرامتي، فاطمه معتمد آريا و مريم معصومي در روز سوم جشنواره

رونمايي از پوستر «مصائب شيرين 2» فيلم خانوادگي داوودنژاد

عکس ترسناک شهاب حسيني روي پوستر يک فيلم

سوء استفاده دوباره ترامپ از سريال «بازي تاج و تخت»! + عکس

فيلم هاي جشنواره کن 2019 اعلام شد

مهناز افشار بر روي پوستر فيلم کارگردان ژاپني + عکس

ترلان پروانه، نگار جواهريان و بازيگران ديگر در جشنواره جهاني فجر

نويد محمدزاده پاي چوبه دار روي پوستر خارجي فيلم + عکس

اکران 2.5 ميليارد توماني «غلامرضا تختي» ويژه سيل زدگان + عکس

افتتاحيه سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر با کنايه به حاتمي کيا + عکس

تگزاس 2 با چه شرطي جايگزين فيلم توقيفي رحمان 1400 شد؟

نامگذاري خياباني به نام محمدرضا شجريان در تهران + عکس

نويد محمدزاده پس از يک سال نظرش را عوض کرد!

مريم اميرجلالي: عطاران تلفنم را جواب نمي دهد! + عکس

تصوير جالب از ستاره درگذشته بر روي پوستر جشنواره کن 2019 + عکس

هزينه جشنواره فجر 6.3 ميليارد تومان! +عکس

معرفي 6 نفر از مهمانان ويژه جشنواره جهاني فجر

داوران جشنواره جهاني فيلم فجر معرفي شدند + عکس

نارضايتي خالق بازي تاج و تخت Game of Thrones از پايان سريال

احمد اقتداري درگذشت + عکس وصيت نامه

براي سينماي ايران که فقط 15 بازيگر آقا و خانم دارد، متاسفم!

تاثير قيمت دلار بر زندگي سوپراستارهاي سينماي ايران!!

ستاره فيلم‌هاي «اينگمار برگمن» در 83 سالگي درگذشت

سازندگان GOT همزمان با پخش قسمت آخر به مکان نامعلوم مي روند!!

توقف اکران فيلم «رحمان 1400» به دليل تخلف در نمايش

امين حيايي، مهتاب کرامتي و ... در حال جمع آوري کمک هاي مردمي به سيل زدگان + عکس

جزئيات کنسرت خيريه شهرام ناظري براي سيل زدگان

معرفي چهار فيلم بخش جام جهان نما جشنواره‌ جهاني فجر

اين نقش انگ الناز شاکردوست بود!! + عکس

نقاشي اي که 30 سال پيش جمشيد مشايخي با عشق از چهره همسرش کشيد + عکس

جديدترين عکس ها از «ترميناتور» منتشر شد + عکس

مرگ بازيگر بريتانيايي حين اجرا روي صحنه!