آخرین اخبار

شرح کامل طرح ترافيک جديد پايتخت اجتماعي

شرح کامل طرح ترافيک جديد پايتخت

  بزرگنمايي:

چه خبر - طرح ترافيکي جديد تهران

محسن پورسيدآقايي در تشريح جزئيات طرح جديد ترافيک، گفت: خوشحالم که طرح ترافيکي جديد تهران تصويب شد؛ چراکه اين طرح براي من نشانه‌هاي اميد و سازندگي بود که با همه دشواري ها و قدم سختي که بايد برداشته مي‌شد، تصويب شد و بايد بگويم وقتي اين طرح را شروع کردم برايم يک سوال و نشانه بود که آيا واقعا مي‌توان طرحي را جلو برد؛ در حالي که همه مسئولان ذي نفع بودند؟ چراکه خيلي‌ها بايد از منافعشان مي‌گذشتند تا اين طرح جلو برود.

وي اظهار کرد: همه سازمان‌هايي که بايد نظر مثبتشان براي اجراي اين طرح جلب مي شد اعم از اعضاي شوراي شهر، شهرداري، شوراي ترافيک تهران و... ذي نفع بودند؛ اما بايد به اين وفاق مي‌رسيدند که از آنچه که خودشان ذي نفع هستند، عبور کنند و اين نشانه‌اي بود که در جمهوري اسلامي سطح بلوغ مسئولين به حدي رسيده است که مسئولان اختصاصات و بافت جداگانه بودن را رها کردند و اين نکته مثبتي است.

شهرداري با ابزار مجوز ساليانه طرح معامله و بيزينس مي‌کرد

پورسيدآقايي گفت: در عين حال شهردار و تيم جديد شهرداري هم پذيرفت که ابزار قدرت خود يعني "آرم طرح ترافيک " را رها کند؛ چراکه سالهاي زيادي شهرداري با اين ابزار شروع به معامله و بيزينس با همه کرده بود و بايد اعلام کنم که 441 نهاد، وزارتخانه و... از شهرداري وقت، سهميه خاص مي‌گرفتند! و اين درحاليست که اگر اين نهادها را بشماريد هم نمي‌توان تصور کرد که شهرداري با اين نهادها، وزارتخانه ها و.. سر و کار داشته است.

وي با بيان اينکه شهرداري با طرح جديد ترافيک، ابزار لابي و قدرت خود را رها کرد افزود: اعضاي اصلي شوراي ترافيک همچون پليس، استانداري و...در جلسات مختلف کليات طرح را پذيرفتند اما همه اين افراد دغدغه داشتند که با اجراي طرح جديد، به چه مقدار آلودگي هوا و ترافيک کاهش مي يابد؟ و بايد بگويم مقاومت جدي در برابر طرح، در رده‌هاي مسئولين مختلف نديديم و حتي در مجلس و کميسيون اجتماعي که حضور يافتم گرايش همه نمايندگان اين بود که اگر با اجراي اين طرح آلودگي هوا و ترافيک کاهش مي‌يابد موافق هستند و مي‌گفتند اگر اين دو مهم محقق مي‌شود ما از اين سهميه هاي اختصاصي کوتاه مي‌آئيم، البته هنوز براي برخي قابل پذيرش نيست که همه اقشار جامعه در اين طرح يکسان بوده و بايد پول بدهند و حتي مي‌گفتند که ما اجراي طرح را قبول مي‌کنيم اما اينگونه نشود که فقط صنف ما از سبد حذف شود و بعد ببينيم سهميه‌ها براي بقيه پا برجاست. بنابراين بايد براي همه اجرايي شود.

معاون ترافيک شهرداري تهران با بيان اينکه در اين طرح با برچيده شدن سهميه ها، جامعه از طبقه طبقه شدن رها مي شود، افزود: هم مسئولان کشور و هم نمايندگان مجلس و اعضاي شوراي شهر بر حذف اختصاصي سازي تاکيد داشتند و آماده هستند به شرط برقراري عدالت آنها هم از اين شرايط رها شوند.

همه دستگاه‌هاي دولتي و... قبول کردند که امتياز جداگانه‌اي دريافت نکنند

وي افزود: همه از تبعيض بيشتر از سخت بودن اجراي طرح ناراحت هستند و يکي از دلايلي که من مخالف آن بودم که خبرنگاران عليرغم اينکه مي دانم شغل سختي دارند جزو دريافت کنندگان تسهيلات قرار گيرند، به دليل اين بود که ممکن است اعتمادي را که در اين مدت کسب کرديم از بين ببرد و اگر شروع کنيم يک قشر خاص را از پرداخت عوارض محروم کنيم مابقي اصناف و اقشار هم پشت بند آن شروع مي کردند که به صورت خاص آنها را هم ببنيم و اين امر شاکله کار را از دست ما خارج مي کرد.

پورسيدآقايي ادامه داد: سابقه ندارد که همه دستگاه‌ها و مقامات کشوري و... قبول کنند که امتياز جداگانه‌اي دريافت نکنند، بنابراين با پذيرش همه براي حذف سهميه‌هاي خاص طرح ترافيک، نبايد قبول مي‌کرديم که به گروهي امتياز ويژه داده شود و حذف خبرنگارها را هم اينگونه توجيه کرديم. البته شوراي شهر عوارض خبرنگاران را نيم بها در نظر گرفت اما رايگان شدن طرح به اصل طرح لطمه مي‌زد و دستگاه‌هاي ديگر را تهيج و تحريک مي‌کند مبني بر اينکه اگر استنثايي هست ما هم بايد شامل آن باشيم.

وي با بيان اينکه طرح ترافيک جديد، گام بزرگي است که در نظام مديريت کشور نمونه خواهد بود، گفت: اين طرح راه سختي براي تصويب طي کرد؛ چراکه همه دستگاه‌هاي ذي ربط اعم از شورا، شهرداري و... درگير آن بودند و دو ماه تمام رسانه‌ها در مورد اين طرح نوشتند و انتقادات، پيشنهادات و... خود را بيان کردند که مطمئنا خير اين طرح را در سال آينده و با کاهش آلودگي هوا و ترافيک خواهيم ديد.

طراحي حساب شهروندي و سامانه‌اي براي ثبت اطلاعات خودرو

وي با تشريح جزئيات اين طرح با بيان اينکه در طرح ترافيک جديد هرکسي که بخواهد با خودروي خود تردد کندبايد مقدماتي را انجام دهد، افزود: بزودي يک سامانه معرفي مي‌کنيم تا افراد نسبت به ثبت اطلاعات خودروي خود قبل از اولين ورود اقدام کنند و به ازاي هر کسي که مي‌خواهد وارد طرح ترافيک شود بايد يک حساب شهروندي ايجاد شود که افراد در آن حساب علاوه بر ثبت اطلاعات خود، مبلغي را به دلخواه خود شارژ مي‌کنند و جزئيات اينکه کدام بانک معرفي مي‌شود، معلوم نيست.

پورسيدآقايي در پاسخ به اين شائبه که شهرداري از اين حساب‌هاي کاربري سود دريافت مي‌کند، افزود: دقت داشته باشيد که طبق ضوابط بانک مرکزي، بانک‌ها اجازه ندارند از اين منابعي که نقش "کيف پول" را ايفا مي‌کند، سود بگيرند. بنابراين اين حرف که شهرداري از اين پولها سود کسب مي‌کند، رد مي‌شود.

وي ادامه داد: فقط کافي است که بانکي را مشخص کرده و از مردم بخواهيم حساب کاربري ايجاد کنند و نسبت به شارژ اين حساب اقدام کنند و اين دو مقدمه اي است که افراد بايد قبل از ورود به محدود طرح ترافيک انجام دهند.

نحوه ثبت و محاسبه تردد خودروها در طرح ترافيک جديد

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران ادامه داد: افراد صبح روزي که مي‌خواهند وارد محدوده طرح ترافيک شوند، شماره خودروي خود را وارد اپليکيشني که بزودي معرفي خواهيم کرد، مي‌کنند و بعد از آن افراد اجازه ورود به محدوده طرح ترافيک را دارند، وقتي خودرو وارد محدوده شد دوربين‌ها، ساعت ورود خودروي مذکور را ثبت مي‌کنند و احتياجي نيست که مالک "خود اظهاري" داشته باشد و مثلا بگويد من در فلان ساعت وارد محدوده مي‌شوم و آخرين خروج خودرو نيز توسط دوربين‌ها ثبت خواهد شد؛ البته ممکن است يک خودرو در طول روز چندين مرتبه تردد در محدوده داشته باشد؛ اما تنها اولين ورود و خروج ثبت خواهد شد و عوارض خودرو را طبق فرمول محاسبه کرده و از آن حساب کاربري که شارژ شده است کسر خواهد شد و اين عملياتي روزانه و ساده است.

سقف ورود به محدود طرح ترافيک 103 هزار خودرو است

پورسيدآقايي با بيان اينکه اطلاعات همه خودروهاي وارده به حساب کاربري آنها اعم از معاينه فني برتر، معمولي و يا نوع خودرو که آيا هيبريدي است يا خير؟ چک خواهند شد و بصورت آنلاين هر تغييري که در وضعيت معاينه فني خودروها ايجاد شود، چک مي‌شود، گفت: به عنوان مثال ممکن است مالکي در ابتدا معاينه فني معمولي داشته باشد اما بعد از مدتي نسبت به اخذ معاينه فني برتر اقدام کند که ما با رصد و پايش اطلاعات خودرو، اين تغيير معاينه فني را در محاسبه عوارض لحاظ خواهيم کرد.

وي گفت: بعد از اينکه دوربين هاي مستقر در محدوده طرح ترافيک پلاک را "خوانش" کردند، نوع معاينه فني خودرو، چک خواهد شد و بر اساس ساعت ورود و خروج، عوارض محاسبه خواهد شد و از حساب کاربري خودرو کسر مي‌شود.

معاون شهردار تهران ادامه داد: براساس طرح ترافيک جديد، 103 هزار خودرو روزانه مي‌توانند وارد محدوده شوند که از اين ميان 63 هزار سهميه، متعلق به افرادي است که به دليل ماهيت شغلي بايد وارد محدوده شوند و مابقي مجوزها يعني 40 هزار سهميه ورود نيز در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.

نحوه رزرو پلاک خودروها براي ورود به طرح ترافيک جديد

وي با بيان اينکه مراحل ذکر شده در طرح جديد ترافيکي براي همه شهروندان اعم از مسئولين، وزرا و... يکسان خواهد بود و 40 هزار سهميه براي افرادي که روزانه مايل هستند وارد محدوده شوند لحاظ کرده‌ايم، ادامه داد: البته ما معتقديم که سقف روزانه تردد فقط در معدود روزهايي ممکن است پر شود و اگر احيانا در روزهايي هم سقف ورود، پر شد اپليکيشن در هنگام ورود اطلاعات خودرو اعلام مي‌کند که سقف ورود پر شده و اجازه ورود نمي‌دهد؛ اما از آنجايي که برخي افراد به دليل شغل و ماهيت شغلي خود مجبور هستند همه روزه وارد محدوده شوند ما 63 هزار سهميه براي اين افراد در نظر گرفته‌ايم که مشخصات اين 63 هزار خودرو ثبت مي‌شود و اين خودروها ديگر لازم نيست عمليات روزانه ورود پلاک در اپليکيشن را انجام دهندو جاي اين خودروها از قبل "رزرو" است و تنها در روزهايي که دوربين ها پلاک اين خودروها را ثبت مي‌کنند عوارض برايشان محاسبه مي‌شود.

وي افزود: ما 63 هزار مجوز به اشخاصي که به دليل ماهيت شغلشان بايد در داخل طرح تردد داشته باشند، در نظر گرفته‌ايم؛ اما اين افراد نسبت به بقيه هيچ امتيازي ندارند؛ الا اينکه با وجود پر شدن سقف تردد روزانه، اين افراد مي‌توانند بنا به دلايل شغلي وارد محدوده طرح شوند.

به گفته پورسيدآقايي، افرادي که جزو سهميه 63 هزاري هستند براي رزرو خودروهاي خود بايد در حين ثبت اطلاعات خودرويي خود، 100 هزار تومان پرداخت کنند.

پورسيدآقايي با بيان اينکه اگر افراد به صورت غير مجاز وارد محدوده شوند و يا پولي در حساب نداشته باشند، جريمه مي‌شوند يا خير و نرخ جرايم چه تغييري خواهد کرد؟گفت: فعلا اعداد جرايم مانند ارقام فعلي است، اما وزارت کشور قول داده است که رقم جريمه را در هيات دولت اصلاح کند و افزايش دهد تا بازدارنده باشد.

افزايش 50 درصدي عوارض خودروها در روزهاي آلاينده

وي افزود: روزهايي در سال وجود دارد که کميته اضطرار به دليل افزايش آلايندگي، فروش روزانه طرح را ممنوع مي‌کند که در اين روزها کلا فروش روزانه در طرح جديد نخواهيم داشت؛ اما افرادي هستند که حتي در روزهاي آلاينده نيز ترددشان در محدوده لازم است. پس ما براي اينکه اين افراد احساس نکنند که با ممنوع شدن مابقي خودروها براي ورود به محدوده، فضا براي ترددشان باز شده؛ بنا بر مصوبه شوراي شهر، 50 درصد عوارض اين خودروها در روزهاي ممنوع افزايش خواهد يافت. يعني در روزهايي که شاخص آلودگي هوا بالا است شهرداري مي تواند به تناسب عوارض را تا سقف 50 درصد افزايش دهد.

دليل تعيين سقف سهميه‌ها تا 63 هزار خودرو و دو دستگي در طرح جديد ترافيک

معاون حمل ونقل و ترافيک شهرداري تهران با بيان اينکه خيلي زود افرادي که در دايره مجوز 63 هزارتايي قرار دارند متوجه مي شوند که به دليل عدم پر شدن سقف تردد؛ دليلي ندارد پلاکشان را از قبل رزرو کنند، ادامه داد: ما در ابتدا هم پيشنهاد داديم به جاي تعيين 40 هزار تردد، آن را به 80 هزار مجوز ارتقاء دهيم و هيچ سهميه‌اي هم وجود نداشته باشد و همه خودروها، مجاز به تردد باشند چراکه مطمئن بوديم تقاضا آنقدر نيست که سقف تردد يعني 80 هزار خودرو را پرکند؛ اما برخي ابهامات وجود داشت که اگر روزي سقف تردد پر شد و مسئولين،دستگاه هاي امنيتي و نظامي نتوانستند وارد محدوده شوند چه؟ و چگونه مي خواهيم بگوييم که سقف تردد پر شده؟ چه کنيم و تکليف چيست؟ چون ابهام وجود داشت اين دو دستگي ايجاد شد.

وي با بيان اينکه اين 63 هزار خودروي سهميه‌اي، با واريز 100 هزار تومان پلاک خودروي خود را تا يکسال رزرو مي‌کنند، گفت: حالا هر روزي که اين خودروها وارد محدوده طرح ترافيک شدند و از طريق دوربين‌ها رصد شدند، عوارض آنها کسر خواهد شد و اگر هم تردد نکردند عوارض کسر نمي‌شود؛ اما اينکه ما يکجا يک تعداد سهميه مي‌داديم و بعد به يکدفعه پول يکسال را اخذ مي‌کرديم و يا طرح رايگان ارائه مي‌شد، اين نوع سهميه حذف شد و سال 96، آخرين سال اين نوع طرح ها خواهد بود.

اعلام نرخ‌هاي جديد عوارض ورود به محدوه طرح ترافيک

پورسيدآقايي در تشريح قيمت عوارض جديد ورود به محدوده طرح ترافيک گفت: اگر مالک خودرو معاينه فني برتر اخذ کند بسته به زمان ورود و خروجش از 13 هزار و 400 تومان شروع و تا 28 هزار و 800 تومان خواهد بود؛ ولي اگر خودرويي معاينه فني معمولي داشته باشد، کف عوارض 16 هزار و 800 و سقف آن 36 هزار تومان خواهد بود و مي‌بينيد که در همه حالت‌ها، نسبت به وضع موجود که نرخ طرح روزانه از 19 هزار تومان تا 41 هزار تومان است، وضعيت بهتر است.

تخفيف 20 درصدي براي خودروهاي داراي معاينه فني برتر

وي افزود: همه خودروها مي‌توانند، معاينه فني برتر اخذ کنند؛ چراکه تنها تفاوتي که ميان معاينه فني برتر و معمولي وجود دارد، اين است که خودرو در دور 2500 RPM نيز بايد خروجي آن اندازه گيري شود؛ لذا بيشتر به تنظيم موتور و اصلاح آن توجه مي‌شود و هر خودرويي که بتواند معاينه فني معمولي اخذ کند مي‌تواند با تنظيم موتور و تعميرات، معاينه فني برتر هم اخذ کند.

به گفته پورسيدآقايي، تنها خودرويي که تاکنون نتوانسته حتي يک معاينه فني برتر هم بگيرد "نيسان" است که تکنولوژي توليد آن قديمي و کهنه است.

وي با بيان اينکه تفاوت قيمت عوارض براي خودروهايي که معاينه فني برتر دارند با خودروهايي که معاينه فني معمولي دارند 20 درصد يعني حدود يک ميليون تومان است، گفت: در اين شرايط براي افرادي که با خودرويشان مدام در محدوده طرح ترافيک تردد مي‌کنند صرف دارد که معاينه فني برتر اخذ کنند.

تکليف خودروهاي پلاک شهرستان براي ورود به طرح جديد

معاون شهردار تهران افزود: دقت داشته باشيد که اجراي طرح ترافيک جديد فقط براي خودروهاي پلاک تهران نيست و خودروهاي پلاک شهرستان نيز مي‌تواند با داشتن معاينه فني با پرداخت عوارض در محدوده طرح تردد کنند و نرخ عوارض تردد هم براي آنان بر اساس معاينه فني معمولي محاسبه مي‌شود. البته معاينه فني برتر را همه خودروها از جمله خودروهاي پلاک شهرستان ميتوانند بگيرند ولي فعلا فقط در مراکز معاينه فني تهران اين نوع معاينه صادر ميگردد.

پورسيدآقايي با بيان اينکه حالا همه مسئولان و... در پرداخت عوارض شرايط يکساني دارند، ادامه داد: در طرح قبلي، افراد در اول سال با پرداخت مبلغي حدود دوميليون تومان مجوز تردد در کل سال را داشتند اما حالا بايد روازنه عوارض بدهند و اين مهم شامل همه افراد جامعه مي‌شود.

آيا خودروهاي دولتي و مسئولان هم عوارض مي‌دهند؟

وي در پاسخ به اين سوال که نحوه پرداخت عوارض براي خودروهاي مسئولان و پلاک دولتي چگونه خواهد بود، گفت: به ندرت در دستگاه‌ها خودروي پلاک دولتي داريم يعني پلاک "الف" دولت در حال حاضر در دستگاه‌ها کم شده است و عموما به غير از خودروي مقامات سياسي کشور، وزرا و معاونين وزرا پلاک دولتي نخواهيد ديد.

معاون شهردار تهران با بيان اينکه عموما خودروها براي مديران است و فقط هزينه اياب و ذهاب به آنها داده مي‌شود، اظهار کرد: در مجلس هم مي بينيد که نمايندگان مجلس هزينه اياب و ذهاب دريافت مي‌کنند و مي‌توانند يا از خودروي شخصي خود استفاده کنند يا با پرداخت هزينه‌اي از سرويس مجلس استفاده کنند.

وي افزود: بيشترين آرم‌هاي طرح ترافيک به افراد درگير در اين سازمان‌ها و.. داده مي‌شد مثلا آرم‌ها به مديران ارشد، کارمندان و کارشناسان ارشد و... داده مي‌شد نه به ماشين نمره دولتي! به عنوان مثال800 آرم به يک وزارتخانه داده‌اند و آيا واقعا 800 خودروي پلاک دولتي در آن سازمان وجود دارد؟

چه خودروهايي از پرداخت عوارض معاف هستند؟

وي با بيان اينکه فقط براي پلاک ويلچر "ژ" عوارض رايگان در نظر گرفته شده است، گفت: در مصوبه شوراي ترافيک تهران مشخصا ذکر شده است که خودروهاي تاکسي‌ها، اتوبوس، خودروهاي امدادي اعم از اورژانس، آتش نشاني و خودروهايي که اجازه نصب چراغ گردان سقفي دارند معاف از عوارض هستند و خودروهاي پلاک انتظامي نيز مجاز به ورود به طرح ترافيک هستند اما دقت کنيد که پلاک نظامي شامل اين مسئله نمي‌شود و معاف نيست!

وضعيت تاکسي‌ها و آژانس‌ها در طرح جديد ترافيک

پورسيدآقايي که در خبرگزاري ايسنا حضور يافت در ادامه با اشاره به وضعيت تاکسي‌ها در طرح جديد ترافيک با بيان اينکه براساس آنچه که مصوب شده، تاکسي‌ها در مسيري که تاکسيراني به آنها اجازه داده مي‌شود مجاز به تردد بوده و از پرداخت عوارض معاف هستند، تصريح کرد: تاکسيراني مسيرهايي را براي تاکسي مورد نظر اعلام مي‌کند و اگر تاکسي حق ورود به محدوده طرح ترافيک را در مسير ترددش نداشته باشد معاف از پرداخت عوارض نيست و چنانچه وارد محدوده طرح شود بايد جريمه شود مگر اينکه از تاکسيراني اجازه گرفته باشد.

وي گفت: ما با مشکلي در تاکسيراني مواجه هستيم که چرا در پيک صبح و عصر تاکسي‌ها پر مسافر هستند؛ اما در ميانه روز که مسافر کمتر است رانندگان تاکسي بيکارند و خط‌ها مسافر ندارند. بنابراين طرحي در تاکسيراني در حال مطالعه است که براساس آن سازمان تاکسيراني به درصدي از تاکسي هاي خطي اجازه دهد در ميانه روز در مسيرهاي ديگر فعاليت کنند، بنابراين تاکسيراني به درصدي از خودروها اجازه خروج از محدوده خط خود و ورود به محدوده طرح ترافيک را آنهم در ميانه روز مي‌دهد که اين خودروها از پرداخت عوارض معاف هستند.

تاکسي‌هاي خطي بدون اجازه تاکسيراني حق خروج از خط را ندارند

وي با بيان اينکه تاکسي‌هاي گردشي، تاکسي‌هاي مراکز و فرودگاه و... معاف از پرداخت عوارض هستند، افزود: تاکسي‌هاي خطي در مسير خط خود اگر داخل محدوده نيستند بدون اجازه تاکسيراني حق ندارند خط خود را ترک کنند و اتفاقا بايد اين مسئله را در تاکسيراني سامان دهيم؛ چراکه تاکسي‌هاي خطي وظيفه دارند در خط خود کار کنند و قرار نيست به تاکسي براي يک خط مجوز دهيم و از امتياز تاکسي بودن استفاده کند اما هيچ روزي داخل خط نرود و در مکان‌هاي مختلف دربستي مسافر بگيرد. بنابراين حتما در سال آينده به اين مسئله نظم خواهيم داد و با اجراي طرح جديد، تاکسيراني منظم خواهد شد.

وي با بيان مکانيزمي براي اعتراض شهروندان به رقم کسر عوارض در نظر گرفته خواهد شد، گفت: البته دقت داشته باشيد که پليس راهور قبل از اجراي هر طرحي دوربين‌ها را از نظر زير ساختي، کاليبره بودن، دقت ثبت زمان و... بررسي و تست مي‌کند که اگر بعدا کسي شکايت کرد پليس، رکورد ثبت تخلف را در اختيار افراد قرار دهد.

پورسيدآقايي در پاسخ به اين سوال که اگر يک خودرويي يکبار وارد محدوده شد؛ اما خروج آن در دوربين‌ها ثبت نشد وضعيت چگونه خواهد بود، گفت: اگر فقط ورود ثبت شود و بعد ديگر رويت نشود فقط عوارض آن محدوده را مي‌گيريم مثلا اگر در پيک صبح رويت شود با ضريب يک عوارض آن محاسبه خواهد شد يعني عوارض آن اگر فقط صبح باشد 24 هزار تومان اخذ مي‌شود.

وي با بيان اينکه حداکثر خطا در عدم ثبت خودرو در هنگام خروج است و پيش بيني شده که از خودروهايي که يکبار رويت مي شوند بنا بر زمان رويت، عوارض اخذ شود، گفت: اگر خودرو بين ساعت 10 تا 16 تردد کند براساس ورود ثبت مي‌شود يعني 13 هزار و 400 تومان کسر خواهد شد.

به گفته معاون شهردار تهران، اگر فردي قبل از آغاز شروع طرح ترافيک (6:30صبح) وارد محدوده شود و قبل از اتمام طرح (ساعت 19) خارج شود از آنجايي که اطلاعاتش يکبار در دوربين ها ثبت شده، تنها عوارض ساعت خروج از وي کسر خواهد شد.

وي با بيان اينکه مبناي طرح ترافيک جديد بر پايه اولين ورود و آخرين خروج است، گفت: در هيچ کجاي دنيا اين تجربه را نديديم که مدل ترافيکي براساس ميزان حضور باشد و قرار نيست کسي در محدوده طرح ترافيک گشت بزند.

پورسيدآقايي در خصوص فعاليت تاکسي هاي اينترنتي نيز با بيان اينکه اين نقطه ضعف مديريت در کشور است که عده‌اي برخلاف قانون و بدون مجوز با خودروي شخصي اقدام به مسافرکشي مي‌کنند، گفت: به صورت قانوني همه افرادي که مي‌خواهند در امر جابجايي مسافر دخيل باشند بايد از شهرداري مجوز بگيرند و ما شماره خودروي آنها را ثبت کنيم و جزو گروه تاکسي يا آژانس خواهيم آورد.

معاون حمل ونقل و ترافيک شهرداري تهران با بيان اينکه با اجراي طرح ترافيک جديد، مردم متوجه خواهند شد که استفاده از تاکسي به صرفه تر است، گفت: مسافري که مي‌خواهد وارد محدوده شود، وقتي متوجه شود که تاکسي اينترنتي بايد عوارض بدهد و طبيعتا کرايه را افزايش خواهد داد، ترجيح مي‌دهد از تاکسي که از پرداخت عوارض معاف است و کرايه کمتري دارد، استفاده کند.

پيش‌بيني تدابير و تسهيلاتي براي ساکنين طرح ترافيک

وي در ادامه درباره وضعيت تردد ساکنين طرح ترافيک با بيان اينکه به‌زودي فراخواني انجام خواهد شد تا ساکنين محدوده طرح ترافيک، نسبت به ثبت اطلاعات ملکي خود در سامانه اقدام کنند، گفت: اين افراد مدارک سکونت، کدپستي و... را وارد سامانه کرده و در ادامه خواهيم خواست که اصل مدارک سکونتي را به دفاتر خدمات الکترونيک شهر ارائه دهند، چراکه قرار است مکانيزمي براي شناسايي اين افراد در نظر گرفته شود.

پورسيدآقايي با بيان اينکه براي ساکنين محدوده طرح ترافيک تصميمات متفاوتي اتخاذ شده بگونه‌اي که اين افزاد تا قبل از ساعت 8:30 مي‌توانند از محدوده خارج و بعد از ساعت 17 مي‌توانند وارد محدوده شوند و از پرداخت عوارض هم در اين ساعات معاف هستند، گفت: مشخصات خودروي ساکنان در محدوده طرح ترافيک در سرور ثبت مي‌شود و خروج اين خودروها را از ساعت 6:30 تا ساعت 8:30 و ورود آن را بعد از ساعت 17 مجاز مي‌داند.

وي در تشريح سناريوهاي مختلف براي ساکنين طرح ترافيک ادامه داد: اگر کسي محل زندگي و محل کارش داخل طرح باشد اين بدين معنا نيست که مي‌تواند با خودروي شخصي تردد کند، چرا که اگر چندبار در دوربين‌ها رصد شود، عوارض تردد وي محاسبه مي‌شود

پورسيدآقايي با بيان اينکه اگر کسي محل زندگي اش خارج از طرح باشد اما محل کارش در محدوده طرح ترافيک باشد اگر بخواهد با خودروي شخصي تردد کند بايد به مانند همه، عوارض آلايندگي و تردد را پرداخت کند، گفت: اما حالا عده‌اي ساکن در محدوده طرح هستند و محل کار آنان خارج از محدوده طرح است که بر اين اساس تنها تا ساعت 8:30 صبح اجازه دارند از طرح خارج شوند نه اينکه تردد چرخشي داشته باشند.

معاون شهردار تهران با بيان اينکه امتيازي براي کسي که محل سکونت و کارش در داخل طرح است، قائل نيستيم، ادامه داد: اطلاعات اين خودروها در دوربين‌هاي خروج ثبت مي‌شود و شماره پلاک را در سيستم داريم و اگر پلاک خودرو مدام در دوربين‌هاي مختلف داخل محدوده رصد شود اين افراد هم بايد عوارض پرداخت کنند.

وي افزود: اگر ساکنين داخل محدوده قبل از ساعت 8:30 صبح خارج شوند اما در ميانه روز بازگردند، ضريب نيم اواسط روز را بايد پرداخت کنند.

وضعيت موتور سيکلت‌ها در طرح ترافيک جديد

پورسيدآقايي در پاسخ به اين سوال که آيا ممکن است با اجراي طرح ترافيکي جديد شاهد هجوم موتورسيکلت ها به داخل محدوده باشيم، گفت: هيچ ادله اي نداريم که با اجراي اين طرح ورود موتورسيکلت بيشتر شود چراکه ورود به محدوده طرح جديد، ارزان‌تر و راحت‌تر شده است ضمن اينکه کشش موتور سيکلت بيشتر از شرايط فعلي نيست در عين حال افرادي که در گروه برتر سهميه بگيرها بودند، موتورسيکلت سوار نيستند و اين قشر برترک موتور سوار نمي شوند، پس در قشر مردمي هم که پيش از اين براي دسترسي به محدوده موتورسيکلت اخذ مي‌کردند نيز تقاضا زياد نمي شود چراکه دسترسي بهتري دارند

طرح ترافيک جديد، چراغ سبز به ثروتمندان نيست

پورسيدآقايي با بيان اينکه پيش بيني ما اين است که ورود به محدوده طرح ترافيک از سال آتي و با اجرايي شدن طرح جديد ترافيک، حداقل 20 درصد کاهش مي يابد، در پاسخ به برخي انتقادات مبني بر اينکه اين طرح، طرح ثروتمندان است و براي اين افراد تفاوتي در تغيير نرخ عوارض وجود ندارد، گفت: دقت کنيد که افراد ثروتمند حواسشان بيشتر به اين مسائل جمع است و حساب شده خرج مي‌کنند.

وي ادامه داد: همين حالا اگر کسي بخواهد وارد محدوده شود مگر ما مانع مي شويم؟ اگر فردي لازم داشته باشد که وارد محدوده شود، طرح ترافيک مي‌خرد و اين را هم مدنظر قرار دهيد که ما مدعي نشديم که اين طرح، طرح مبارزه با ثروتمندان است و اين ايراد به طرح وارد نيست که چون ممکن است عده‌اي افراد ثروتمند بگويند وارد طرح مي شويم و جريمه را هم مي دهيم پس اين موضوع ربطي به طرح جديد ترافيک ندارد.

برخورد با خودروهاي پلاک مخدوش جزو وظايف پليس است

پورسيدآقايي در پاسخ به اين سوال که در اجراي اين طرح تکليف خودروهايي که اقدام به پوشاندن و مخدوش کردن پلاک خودرويشان مي‌کنند، چيست؟ گفت: پيش بيني مي‌شود اگر جرايم سال آينده بازدارنده شود گروه‌هاي متخلف انگيزه بيشتري براي مخدوش کردن پلاک دارند که قطع به يقين پليس بايد مانع اين اقدام رانندگان شود.

وي با بيان اينکه حتما پليس بايد به صورت جدي با اين اقدام برخورد کند چراکه جز وظايف قطعي پليس است، گفت: ماهم از پليس تقاضا داريم اين مهم را با جديت پيگيري کند.

ارائه گزارش سه ماهه اجراي طرح جديد به شوراي عالي ترافيک

وي با بيان اينکه در فاز اول طرح ترافيک اجرا مي شود و سه ماه بعد از اجراي طرح ترافيک جديد، گزارش عملکرد به شوراي عالي ترافيک ارائه خواهيم کرد، تصريح کرد: اگر نتايج طرح از نظر کاهش ترافيک و آلودگي هوا براي شوراي عالي ترافيک قانع کننده بود، محدوده طرح زوج و فرد هم به اجراي اين طرح ترافيک جديد اضافه مي‌شود اما در لايحه شوراي شهر ارقام عوارض در محدوده زوج و فرد تصويب شده است.

پورسيدآقايي در خصوص وضعيت دوربين هاي محدوده طرح ترافيک نيز افزود: دوربين‌هاي داخل محدود طرح ترافيک از قبل کامل بود اما چون در اين طرح تمرکز بروي خروج هم هست بايد کدگذاري بروي دوريين‌ها داشته باشيم و در بخش خروج، حلقه دوربين‌ها را کامل کنيم و دوربين‌هاي مياني هم اضافه خواهد شد.

فرصت شارژ حساب کاربري افراد براي ورود به محدوده طرح ترافيک تا پايان روز

وي در پاسخ به اين سوال که اگر حساب کاربري فردي خالي يا موجودي کمي داشته باشد چه اتفاقي رخ مي‌دهد گفت: به لحاظ قانوني در لحظه‌اي که افراد وارد و خارج محدوده مي شوند بايد حساب کاربري شارژ داشته باشد و اگر موجودي کم و يا خالي باشد اين تردد غيرمجاز محسوب مي‌شود و در ليست جريمه قرار خواهد گرفت؛ اما به لحاظ عملياتي، از آنجايي که شماره‌ها شب ها بررسي مي‌شود طبيعتا اگر تا پايان روز حساب کاربري شارژ شود از لحاظ سيستم عملياتي مانعي وجود ندارد.

پورسيدآقايي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه در مواردي ممکن است افراد در ابتداي روز، پلاک خود را براي ورود به محدوده رزرو کنند اما وارد محدوده نشوند چه اتفاقي رخ مي دهد، افزود: ممکن است فردي پلاکش را ثبت کند اما وارد محدوده نشود که ما تا آنجايي که اين عمل حق ديگران را سلب نکند، کاري نداريم اما در برخي موارد اين ثبت پلاک سبب مي‌شود که جاي متقاضيان ديگر پر شود که بايد چاره‌اي انديشيده شود و در حال مطالعه هستيم که حداقل ورود را از افرادي که اقدام به ثبت پلاک مي‌کنند دريافت کنيم و سپس در انتهاي روز با احتساب ساعت و... عوارض مابقي را اخذ کنيم.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد