آخرین اخبار

دلايل پنهان افزايش قيمت دلا‌ر در بازار اقتصادي

دلايل پنهان افزايش قيمت دلا‌ر در بازار

  بزرگنمايي:

چه خبر - در آخرين روز هفته گذشته، دلار دومين افزايش متوالي را ثبت کرد

در آخرين روز هفته، قيمت دلار مداخله‌اي در محدوده 4 هزار و 550 تومان قرار داشت. به اين ترتيب، در کمترين حالت، قيمت دلار صرافي‌هاي منتخب 70 تومان با نرخ معامله‌گران پاساژ افشار فاصله داشت؛ عاملي که موجب مي‌شد بازيگران بيشتري براي کسب سود از فاصله قيمتي ايجاد شده وارد بازار شوند.

در آخرين روز هفته گذشته، دلار دومين افزايش متوالي را ثبت کرد تا در نزديکي سطح 4 هزار و 650 تومان به کار خود پايان دهد. روز پنج‌شنبه، شاخص بازار ارز 20 تومان افزايش را به ثبت رساند و به قيمت 4هزار و 640 تومان رسيد. به گفته فعالان، عوامل مختلفي مانند رشد نرخ حواله درهم، تحرکات معامله‌گران غيررسمي و بالا رفتن ارزش دلار در منطقه سليمانيه عراق در افزايش قيمت دلار نقش داشتند؛ با اين حال، عده‌اي از بازيگران باتجربه بازار اعتقاد داشتند، محرک پنهان رشد قيمت، رانتي بود که از افزايش قيمت دلار نصيب برخي از دريافت‌کنندگان ارز صرافي‌هاي منتخب مي‌شد. به گفته آنها روز پنج‌شنبه قيمت دلار تا آستانه 4 هزار و 690 تومان بالا رفت، ولي نرخ صرافي‌هاي منتخب عرضه‌کننده ارز زير کانال 4هزار و 600 تومان باقي ماند و در دامنه‌اي بين 4 هزار و 554 تا 4 هزار و 559 تومان قرار داشت.

با توجه به اينکه نرخ کف نقدي دلار در روز پنج‌شنبه 4 هزار و 630 تومان بود، قيمت بازار آزاد حداقل 70 تومان با قيمت صرافي‌هاي منتخب فاصله داشت. در اين شرايط، صرافي‌هايي که از بازيگران بازارساز دلار تهيه مي‌کردند، مي‌توانستند با قيمت‌هاي بسيار بالاتر آن را به فروش برسانند. به گفته يکي از بازيگران باتجربه بازار، چنين اختلافي موجب مي‌شد که تقاضاي کاذب زيادي به اميد کسب اين سود وارد بازار شود و اثرگذاري عرضه ارز کمتر شود. در واقع، تا وقتي که عرضه و تقاضا حالت دوراني نداشته باشد، هر گونه عرضه‌اي به تنهايي قادر به تغيير روند قيمت‌ها نيست. به گفته يکي از فعالان، صرافي‌هاي دريافت‌کننده ارز مجاز هستند ارز دريافتي از بازيگران بازارساز را 5 تومان بالاتر از قيمت خريداري‌شده به فروش برسانند. با اين حال، شنيده‌ها و گفته‌هاي برخي از بازيگران ارزي نشان مي‌دهد که اين متقاضيان از تاکتيک‌هاي خاصي براي دور زدن اين قانون استفاده مي‌کنند و در نتيجه مي‌توانند ارز خريداري‌شده را با قيمت‌هاي بالاتر در بازار آزاد به فروش برسانند. از سوي ديگر، به گفته برخي فعالان، بازارساز در زمينه قيمت‌گذاري دلار محدوديت‌هايي داشت.

به‌عنوان مثال، اگر بازارساز با نرخ‌هاي بالاي 4 هزار و 600 تومان اقدام به عرضه ارز مي‌کرد، معامله‌گران غيررسمي با جوسازي پيرامون اين قيمت‌گذاري، دلار را بالاتر مي‌بردند و ممکن بود اين ارز از مرز 4 هزار و 700 تومان عبور کند. در چنين شرايطي، کارشناسان پيشنهاد مي‌دهند بازارساز بهتر است تعيين‌کننده سقف قيمت باشد و کف را از بازار استخراج کند؛ درواقع بازارساز بايد راه نوسان‌گيري معامله‌گران غيررسمي با استفاده از حساسيت نسبت به سقف قيمت‌ها را ببندد. به نظر مي‌رسد بازارساز در کنار عرضه ارز بايد از ابزارهاي نظارتي و مديريت انتظارات نيز بهره ببرد تا زمينه‌هاي قدرت‌نمايي سودجويان را کمرنگ‌تر کند. با اين حال، عده ديگري در بازار علل ديگري را براي رشد قيمت بيان مي‌کردند. در نگاه برخي معامله‌گران سنتي که اعتقاد دارند، پشت پرده هر افزايشي بايد به دنبال نقش سياست‌گذار بود، بار ديگر دليل اصلي رشد قيمت به خواست بازارساز نسبت داده شد. از نظر آنها، بازارساز قصد داشت به قيمت دلار کمي آزادي حرکت بدهد تا از طريق آن قيمت سکه رشد کند و زمينه را براي جذابيت پيش‌فروش اين فلز گرانبها فراهم آورد. اين ديدگاه اگر چه در ميان برخي معامله‌گران بازار برجسته بود، ولي نه تنها دليل خاصي براي تاييد آن وجود داشت، بلکه روند قيمت سکه چيزي خلاف آن را گواهي مي‌داد.

روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادي در نيمه ابتدايي روز در کانال يک ميليون و 500 هزار تومان نوسان کرد ولي از حدود ساعت يک بعدازظهر در جاده کاهشي قرار گرفت که قيمت آن را تا نقطه يک ميليون و 490 هزار تومان پايين برد و در نهايت نيز اين فلز گرانبها با قيمت يک ميليون و 494 هزار تومان به کار خود پايان داد. در واقع روند افزايشي قيمت دلار نتوانست اثر متناسبي بر قيمت سکه طلا بگذارد. برخي اعتقاد داشتند، بازار در آستانه پيش‌فروش سکه ترجيح مي‌دهد در انجام معاملات با احتياط بيشتري رفتار کند. بر اساس آخرين خبرها، پيش‌فروش سکه بهار آزادي که قرار بود از 15 بهمن‌ماه در شعب منتخب بانک ملي ايران در سراسر کشور انجام شود، از 17 بهمن ماه در شعب منتخب آغاز خواهد شد. اين در شرايطي است که سکه در هفته گذشته بيش از 5/ 1 درصد از ارزش خود را از دست داد. سکه 2 هفته پيش 6/ 0 درصد افزايش قيمت را به ثبت رسانده بود

انتظارات دوگانه ارزي

با توجه به رشد قيمت دلار در 2 روز انتهايي هفته، عده‌اي از معامله‌گران ارزي باور دارند که روند افزايشي اين ارز به ابتداي هفته جاري نيز سرايت خواهد کرد. از نظر آنها، بالا بودن تقاضا در اين مقطع از سال نشانه‌اي از وضعيت متفاوت بازار است. در 2 سال گذشته بهمن ماه بيشتر با کاهش قيمت دلار همراه بود. در کنار اين، آنها باور دارند، با ورود دلار به کانال 4 هزار و 600 تومان تقاضاي فني بيشتري وارد بازار شده است و اين امر مي‌تواند قيمت را با صعود بيشتري همراه کند. اين در حالي است که گروه ديگري از معامله‌گران از جهت ديگري روند قيمت دلار را مورد توجه قرار دادند. از نظر آنها، روز پنج‌شنبه قيمت دلار به سقف قيمت خود رسيد و پس از آن در مسير کاهشي قرار گرفت. روز پنج‌شنبه پس از ورود دلار به محدوده 4 هزار و 690 تومان، فروش‌هاي ارزي به شدت بالا رفت و قيمت در نهايت زير محدوده 4 هزار و 650 تومان به کار خود پايان داد. از نظر معامله‌گران کاهشي، بازارساز نيز با قدرت در برابر شکست مرز 4 هزار و 700 توماني مقاومت خواهد کرد و معامله‌گران در آستانه اين سطح فروش‌هاي خود را افزايش خواهند داد.

رشد 3/ 2 درصدي دلار

هفته گذشته قيمت دلار 106 تومان (معادل3/ 2) درصد افزايش يافت و از قيمت 4 هزار و 534 تومان به قيمت 4 هزار و 640 تومان رسيد. افزايش قيمت دلار در شرايطي رقم خورد که اين ارز کار خود را در هفته گذشته با کاهش قيمت آغاز کرده بود. به گفته فعالان، عامل اصلي ثبت چهارمين افت متوالي دلار در ابتداي هفته گذشته، عرضه منظم و متناسب بازيگران بازارساز بود. در کنار اين، برخي از معامله‌گران در روزهاي اخير احتياط زيادي در خريد ارز کردند و اين موضوع موجب شد قيمت کمتر تحت‌تاثير تحرکات اين دسته قرار بگيرد. در روز ابتدايي هفته، نرخ حواله درهم نيز نه تنها افزايشي را تجربه نکرد، بلکه به زير محدوده هزار و 250 تومان قدم گذاشت. اين ديگر موضوع مهمي بود که قيمت دلار را در بازار داخلي تحت‌تاثير قرار داد.

روزهاي يکشنبه و دوشنبه قيمت دلار افزايش پيدا کرد و تا محدوده 4 هزار و 590 تومان بالا رفت. با اين حال، روز سه‌شنبه قيمت اين ارز اصلاح شد و به نقطه 4 هزار و 580 تومان رسيد. چهارشنبه يکي از پرنوسان‌ترين روزهاي دلار در هفته گذشته بود و اين ارز توانست با 40 تومان افزايش به قيمت 4 هزار و 620 تومان برسد. به گفته فعالان، برداشت‌هاي متفاوت از تغيير رويه در ثبت‌سفارش‌ها و خروج صرافي‌ها از مبادلات تجاري با 4 کشور، يکي از عواملي بود که معامله‌گران با جوسازي پيرامون آن خريدهاي خود را افزايش دادند. افزايش نرخ حواله درهم، تهيه ارز از سوي خالي‌فروشان و جوسازي پيرامون سخنان ترامپ از جمله عوامل ديگري بودند که به ترتيب اهميت در رشد دلار اثرگذار بودند.


منبع: donya-e-eqtesad.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي