آخرین اخبار

آقاي مجري بدهي‌ات را بده, لازم نيست در تلويزيون مانور بدهي اقتصادي

آقاي مجري بدهي‌ات را بده, لازم نيست در تلويزيون مانور بدهي

  بزرگنمايي:

چه خبر - توضيحات دبير ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي درباره علت شکل‌گيري مفاسد خرد و کلان در کشور

کاظم پاليزدار دبير ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي، شفاف نبودن اطلاعات، پياده نشدن دولت الکترونيک و سيستمي نشدن سامانه‌ها در دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي را علت اصلي شکل‌گيري مفاسد خرد و کلان در کشور دانست.
کاظم پاليزدار، در پاسخ به سؤالي درباره فساد سيستمي در کشور، گفت: فساد به‌تدريج در حال تبديل شدن به يک ارزش در کشور است. مفاسد تنها با حمايت يا پشتيباني آقازاده‌ها و ژن خوب‌ها انجام نمي‌شود و افرادي هم که شناخته شده نيستند و اصلا کسي آنها را نمي‌شناسد نيز دارند فساد مي‌کنند. دزدي صورت گرفته در مديريت اکتشاف وزارت نفت کاملا اتفاقي نمايان شده است و اگر سامانه‌هاي سيستمي از سال 88 راه‌اندازي نشده بود، شايد کشف آن باز هم به تأخير مي‌افتاد، مديريت اکتشاف زيرمجموعه شرکت نفت است. فردي بيش از 100 ميليارد تومان پول از اين مديريت برداشته و از کشور فرار کرده است. اين فرد يک کارمند در حد رئيس اداره بود، نه مدير محسوب مي‌شد، نه مديرعامل، نه عضو هيأت مديره، نه وابسته به جريان سياسي خاصي و نه آقازاده بوده است. مسئوليت او در حد رياست اداره خزانه بوده و کل بودجه سالانه اين مديريت شايد 100ميليارد تومان بوده است.

يک کارمند معمولي بود

بيژن زنگنه وزير نفت، اخيرا در ارتباط با اين موضوع به‌صورت کوتاه گفته بود: تخلف صورت گرفته در شرکت مديريت اکتشاف اختلاس نبوده، بلکه دزدي است و در اين رابطه چند مدير را برکنار کردم و ممکن است برخي ديگر را هم برکنار کنم. پاليزدار درباره نحوه دزدي مسئول امور خزانه مديريت اکتشاف وزارت نفت، گفت: او با سوءاستفاده از خلأ و حفره‌اي که در ساختار اداري و اجرايي کشور وجود دارد و بايد وجود اين خلأ را بپذيريم، مرتکب اين کار شد. پدرش هم نفتي بوده، يعني فردي قابل اعتماد بوده و نزديک به 30سال در يک اداره کار کرده است. البته اين خود يک آسيب است که چرا يک فرد بايد 30 سال تنها در يک بخش کار کند. پسر او هم در طول مدت خدمتش نه کاري کرده بود که مورد شک حراست قرار بگيرد و نه حتي به تخلفات اداري رفته بود. مسئول امور خزانه مديريت اکتشاف، يک کارمند معمولي بود که همه او را مي‌شناختيم و منظم سر کار مي‌آمد و مي‌رفت، تمام صورت‌هاي مالي‌اي نيز که مي‌بست همگي درست بوده و مشکلي نداشته است. يکباره مشخص شد که اين فرد پول کلاني را برداشته و رفته است.

احتمال تخلفات قبل از 88

پاليزدار درباره مدت زمان تخلفات اين فرد در مديريت اکتشاف، گفت: اين فرد در کوتاه‌مدت، يک سال يا 2سال، اين ميزان پول را برنداشته است، از سال88 که سيستم اتوماسيون وجود دارد، توانسته‌ايم استخراج کنيم که فرد خرد خرد بخشي از اين مبالغ را پيش خودش جمع‌آوري کرده است. زمان قبل از آن هم بايد بررسي شود که حداقل به 2 تا 3ماه وقت نياز است تا اسناد بررسي شود. احتمالا اين دزدي درگذشته نيز وجود داشته است. در واقع از 88 تاکنون را که بررسي کرده‌ايم به اين عدد رسيده‌ايم. علتش هم اين سيستمي است که آمده و اگر سيستم نبود همين را نيز متوجه نمي‌شديم.
او در پاسخ به اين سؤال که چطور مي‌شود يک کارمند جزء شرکت ملي نفت 100ميليارد تومان پول را بر‌دارد، افزود: صورت‌هاي مالي همه‌‌چيز را درست نشان مي‌داد. فرد پولي هم از بودجه نبرده است، آنجا بودجه‌اي مي‌آمده، سپس هزينه و صورت‌ها را نيز تأييد مي‌کردند. دوطرف ترازنامه با يکديگر جور در مي‌آمده و حسابرس نيز آن را تأييد مي‌کرده است. اين پول پس چگونه آمده و رفته؟ اينجا سوءاستفاده شده است. بايد گفت يک کارمند جزء 100ميليارد تومان سوءاستفاده کرده و به محض مطلع شدن نيز از کشور خارج شده است.
کارهاي او نيز برحسب اتفاق لو رفته و رئيس مجموعه برحسب اتفاق مطلع شده است، به طرف مي‌گويد بررسي کن چرا اين اطلاعات پرونده مغايرت دارد و با يکديگر نمي‌خواند؟ طرف هم از همان اتاق رئيس که بيرون مي‌آيد، هماهنگي‌ها را انجام مي‌دهد و از کشور خارج مي‌شود. خانواده‌اش هم قبلا رفته بودند.

اسم شومن بدهکار مؤسسات را اعلام مي‌کنيم

کاظم پاليزدار دبير ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي، در تشريح بخشي از مشکلات بازگرداندن طلب مال‌باختگان مؤسسات مالي، گفت: بخشي از مشکلات مؤسسات، مطالبات معوقه آنهاست. براي بازپرداخت سپرده‌هاي مردم بايد تسهيلات اين مؤسسات نيز برگردند. بسياري از اين معوقات نيز براي آدم‌هاي مطرح است. يکي از اين افراد را همه کشور مي‌شناسند، هر شب با ظاهر و رفتار موجه در تلويزيون برنامه اجرا مي‌کند، يک کت و شلوار شيک و پيراهن سفيد مي‌پوشد و زبان انتقادش هم به سمت همه مقامات جمهوري اسلامي برمي‌گردد. شما اگر خيلي راست مي‌گويي، بدهي‌ات را بده، لازم نيست در تلويزيون مانور بدهي و شو اجرا کني. اين فرد اگر بخواهد به اين رويه ادامه دهد، اسمش را در رسانه‌ها مطرح خواهم کرد. او چند ميليارد تومان بدهي دارد و دفعه بعد اسمش را مطرح خواهم کرد.


منبع: tasnimnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي