آخرین اخبار

پاسخ روابط عمومي وزارت امور خارجه به برخي شبهات درباره پالرمو سياسي

پاسخ روابط عمومي وزارت امور خارجه به برخي شبهات درباره پالرمو

  بزرگنمايي:

چه خبر - ايران به شبهات درباره «پالرمو» پاسخ داد

پاسخ روابط عمومي وزارت امور خارجه به برخي شبهات و سوالات در خصوص لايحه الحاق ايران به کنوانسيون مقابله با جرائم سازمان يافته ملي (پالرمو) به اين شرح است:
به نام خدا
چهارشنبه گذشته 5 بهمن 1396، لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به کنوانسيون مقابله با جرائم سازمان يافته فراملي در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي ايران مطرح و به تصويب اکثريت نمايندگان محترم مجلس رسيد. اين کنوانسيون در تاريخ 25 آبان 1379 توسط جمهوري اسلامي ايران به عنوان يکي از کشورهاي شرکت کننده در مذاکرات منتهي به تدوين امضا شده و در طول 17 سال گذشته، کارشناسان برجسته نهادهاي ذيربط کشور از قواي سه ‌گانه نظام، فرصت کافي براي بررسي عملکرد اين سند حقوقي بين المللي در صحنه عمل بين کشورها، مطالعه مواد مختلف آن در ارتباط با قوانين و رويه جاري حقوقي داخلي و نيز اثر بخشي تحفظات کشورها در روابط بين متعاهدين داشته‌اند. وسواس و دقت زيادي که در عبارت‌بندي حق شرط‌ ها و بيان نقطه نظرات کشورمان بکار رفته، گوياي تسلط و احاطه کافي حقوقدانان داخلي، نسبت به همه جوانب اين سند بين المللي است.
با اين وجود و متعاقب تصويب اين سند در مجلس محترم، انتقادات و شبهاتي در برخي رسانه ها در مورد تاثير و پيامدهاي منفي الحاق به کنوانسيون مذکور مطرح شد که تنوير افکار عمومي، توسط وزارت امور خارجه را ضروري ساخت:
1. کنوانسيون مقابله با جرائم سازمان يافته فراملي با عضويت 189 کشور از 193 کشور عضو سازمان ملل متحد و به عنوان يکي از کنوانسيون هاي جهانشمول، مهمترين سند بين المللي در زمينه مقابله با جرائم سازمان يافته فراملي است و ابزاري براي هماهنگي بين دولت‌ها در مقابله مؤثر با جرائم مختلف مي‌باشد.
2. هدف و دامنه شمول مفاد اين کنوانسيون تنها محدود به جرائم، به قصد انتفاع مالي و يا مادي است. به عبارتي، موضوعات ذيل کنوانسيون پالرمو، کاملا فني و درحوزه مقابله با جرائم سازمان يافته فراملي، از جمله قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، قاچاق مهاجرين غيرقانوني و قاچاق اموال و آثار فرهنگي و تاريخي و عوايد مالي ناشي از اين‌گونه جرائم مي‌باشد که همواره يکي از موارد تهديد عليه امنيت جمهوري اسلامي ايران، در منطقه بوده و کماکان اين تهديد ادامه دارد. بديهي است کنوانسيون به هيچ عنوان به جرائم تروريستي، تامين مالي تروريسم و ديگر جرائم با ماهيت سياسي نمي‌پردازد.
3. بنابراين و با توجه به هدف و موضوع کنوانسيون، ارتباط دادن اين کنوانسيون با فعاليت‌هاي نهضت‌هاي آزادي بخش و گروه‌هاي مقاومت بلاموضوع است. مبارزات نهضت‌هاي آزادي بخش و گروه‌هاي مقاومت عليه اشغالگري خارجي، طبق قواعد حقوق بين‌الملل عام، در چارچوب اصل حق تعيين سرنوشت مورد شناسايي قرار گرفته است. با اين حال، به منظور رفع دغدغه‌ها و نگراني‌هاي مطروحه، دولت جمهوري اسلامي ايران در لايحه الحاق، در قالب ارائه حق تحفظ، اعلام نموده که اجراي اين کنوانسيون خدشه‌اي بر حق مشروع و پذيرفته شده ملت‌هاي تحت سلطه استعمار و اشغال خارجي براي مبارزه با تجاوز و اشغالگري و حق تعيين سرنوشت وارد نخواهد کرد. مضافا اين‌که تلقي تروريستي از فعاليت مشروع جريان‌هاي اصلي مقاومت در منطقه، تلقي مورد نظر دولت آمريکا و ناآگاهانه در راستاي منويات رژيم صهيونيستي بوده و ظلم آشکاري به آن‌هاست.
4. اين کنوانسيون که توسط گروه بي‌شماري از کشورهاي در حال توسعه، مذاکره و نهايي شده است، تحفظ پذير است. بسياري از کشورهاي عضو به هر دليل نگراني ها و دغدغه هاي حاکميتي و امنيتي خود را از طريق اعمال حق تحفظ بر کنوانسيون برطرف نموده اند. کنوانسيون، همچنين اهميت خاصي براي حفط حاکميت، استقلال سياسي و تماميت ارضي کشورهاي عضو، قائل است. اين اهميت در ماده 4 کنوانسيون منعکس شده است. طبق ماده مذکور، کشورهاي عضو تعهدات خود را طبق اين کنوانسيون به نحوي انجام مي دهند که منطبق با اصول برابري حق حاکميت و تماميت ارضي کشورها و عدم مداخله در امورداخلي ساير کشورها باشد. اعتراض به تحفظات کشورها که امري معمول ذيل اسناد بين المللي است و به هيچ وجه به معناي مردود شدن تحفظ اعمال شده از سوي يک حاکميت مستقل توسط حاکميت مستقل ديگري نيست.
5. در بسياري از مواد کنوانسيون، اجراي تعهدات کشورهاي عضو بويژه تعهدات اساسي، منوط به تطابق با قوانين و مقررات داخلي و نظام حقوقي کشورهاي عضو است. به عنوان مثال، تعهدات مندرج در ماده 6 (جرم انگاري تطهير عوايد حاصله از جرم)، ماده 9 (تدابير مقابله با فساد)، ماده 10 (مسئوليت اشخاص حقوقي)، ماده 12(مصادره و توقيف)، ماده 13 (همکاري بين المللي به منظور مصادره)، ماده 14 (اموال يا عوايد حاصل از جرم )، ماده 19 ( تحقيقات مشترک)، منطبق با قوانين اساسي و نظام هاي حقوقي کشورهاي عضو اجرا مي‌گردد.
6. در حوزه مسائل و موضوعات مرتبط با پولشويي از جمله موارد مربوط به جرم انگاري و مجازات مجرمين که يکي از حوزه‌ها و تعهدات همکاري کشورهاي عضو مي باشد، همين تعهدات در کنوانسيون مقابله با فساد سازمان ملل متحد نيز ذکر شده است. جمهوري اسلامي ايران عضو سند اخير بوده و تعهدات ناشي از آن نيز در قوانين و مقررات داخلي پيش‌بيني شده است.
7. درخصوص ارتباط کنوانسيون پالرمو با موضوعات گروه ويژه اقدام مالي (فاتف)، ذکر اين نکته ضروري است که جمهوري اسلامي ايران به عنوان يکي از امضا کنندگان کنوانسيون پالرمو، از زمان تصويب و اجراي کنوانسيون مذکور در سال 2000 ميلادي همواره به دليل منافع عضويت، لايحه الحاق به کنوانسيون مذکور را در دستور کار قرار داده است. اين درحالي است که دور جديد تعامل رسمي جمهوري اسلامي ايران با نهاد فاتف و تعهد به اجراي برنامه اقدام آن، عملا از ابتداي سال گذشته شروع گرديده است.
8. جمهوري اسلامي ايران در پيوستن به کنوانسيون پالرمو داراي منافعي مهمي مي‌باشد از جمله اين‌که عضويت در کنوانسيون مذکور زمينه مناسبي براي همکاري هاي دوجانبه و چندجانبه و منطقه اي با ديگر کشورهاي عضو در مقابله با تهديدات ناشي از جرائم سازمان يافته بويژه در همکاري هاي قضايي و استرداد مجرمين فراهم مي نمايد، با توجه به اهميت روزافزون برخي از مصاديق جرائم سازمان يافته فراملي مانند قاچاق اموال و اشياء تاريخي براي کشورمان، جمهوري اسلامي ايران مي تواند با بهره گيري از ظرفيت هاي کنوانسيون، اقدامات قضايي خود را در سطح بين‌المللي ارتقاء دهد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد